Kaza namazı borcu olan nafile kılabilir mi?
İnşirah
Kaza Namazı Olan Nafile Namazı Kılabilir mi konu hakkında Kısaca Bir Yazı Yazar mısınız ?
Kaza namazı borcu olan nafile kılabilir mi?
arifselim
Kaza namazı olan kişi için daima önemli olan bir an önce kaza namazlarını kılmasıdır bu onun borcudur. Şafiilerde mutlaka sadece kaza namazlarını kılması istenmiştir. Hanefilerde durum böyle olmakla birlikte 5 vakit farzın sünnetlerini de sevabından mahrum kalmaması için kılabilir şeklinde tavsiye edilmiştir. Yoksa bu kazaları ikinci planı atabilir anlamında değildir. Hanefide olsa şafiide olsa öncelikli olan borcunu ödemesidir yani kazalarını bir an önce kılmasıdır.
Fıkıh kitaplarımızda bu husus bir çok kaynakta şöyle geçmektedir:
Kazaya kalmış namazları kılmak, nafile namaz kılmaktan çok daha ehemmiyetli ve çok daha uygundur. Fakat beş vakit namazın sünnetleri, kuşluk, tesbih, tahiyyetü’l-mescid ve evvabin namazı bundan müstesnadır. Yani bu sünnet ve nafileler, kaza namazları için terk edilmezler."
Kaynaklar:
Mevlânâ eş-Şeyh Nızâm. el-Fetâvâl-Hindiyye. (Bulak: Matbaa-i Emiriyye, 1310), I/125; İbni Âbidin. 1493; el-Mezahibü’l-Erbaa, I/492; Halebî-i Sağîr, s.349.
Yanıt: Kaza namazı borcu olan nafile kılabilir mi?
HİLMİ
Arkadaşlar Hanefide Sünnetler Terkedilmez Diye Okumuşsunuz Başka Bişey Bilmiyosunuz Bakın Imam-ı Gazali Hz Nin Dürretül Fahire, Abdülkadir Geylani Hz nin Füthul Gayb Kitaplarında şöyle Naklediliyor: Peygamber Efendimiz (a.s) "kazaya Kalmış Namaz Borcu Olan Bir Kimsenin Nafile Ibadetleri Kabul Olmaz" Buyruluyor Ve Hanefi Mezhebinin Temel Fıkıh Kitablarından Ibni Abidin In Yazarı Ibni Abidin (k.s) Hazretleri "kazaya Kalmış Namaz Borcu Olan Bir Kimsenin Nafilelerle Uğraşması Ahmaklıktır. Nafile Ibadetleri Kılarken Kazaya Niyyet Etmelidir." Buyruluyor. Kudüs Kadısı Olan Muhammed Sadık Efendi (k.s) Hz. Nevadir-i Fıkhiyye Fi Mezhebil Eimmetil Hanefiyyi Kitabında " Büyük Alim Ibni Nüceym’e Soruldu Ki; Kaza Namazı Borcu Olan Nafile Kılabilir Mi?
Cevap: Kaza Borcu Olanın Nafileleri Kılarken Kazaya Niyyet Etmelidir. çünkü 5 Vakt Namazın önünde Ve Sonunda Sünnet Kılmaktan Maksad Farzdan Başka Bir Namaz Kılmaktır. Farzdan Başka Bir Namaz Kılarak şeytanın Burnu Sürtülmüş Yani şeytan Rezil Edilmiş Olur." Yani Sünneti Kılarken Kazaya Niyyet Ederek Yine Sünneti De Kılmış Oluyoruz çünkü Sünnet Kılmaktan Maksad Farzdan Başka Bir Namaz Kılmaktır. Sen Bu Namazı Kılarken Ister Allah Rızası Için Ister Kazaya Niyyet Et Sünnet Terk Edilmez. Yine Bunların Hanefi Mezhebinin Alimlerinden Olan Oflu Muhammed Emin Efendinin Necatül Mü’minin Kitabında Da Yazılıdır. Ibni Nüceym (k.s) Ise Hanefi Fıkıh Alimlerindendir.
Soru: Kaza namazı borcu olan nafile kılabilir mi?
marki1
sevgili dostlar Allah’cc insanları hesaba çekeceği zaman sen hanefisin, sen şafisin, sen malikisin,sen hanbelimisin mi? diyecek yoksa bana ne ile geldin mi? diyecek bana bunu bir açıklayabilirmisiniz? Allah cc emanet olunuz
Yetim
< Malikî, Şafiî ve Hanbeli mezheplerine göre ise namaz borcu olan kimselerin sabah namazının sünneti dışında, >
Ayrıca vitr namazı şafii mezhebine göre sünnet-i müekked olduğundan bu namazın kılınmasının ecri büyük olduğu için vitir namazının kılınmasına cevaz verilmiştir…
mum
< Hz. Peygamber bir hadislerinde, "Kulun kıyamet günü ilk hesaba çekileceği konu, farz namazlardır. Eğer bu tamamsa işi kolaylaşmıştır. Aksi halde, "bakın bakalım, nafileden, bir şeyi var mı?" denir. Nafile ile farz eksikleri tamamlanır.." buyurmuştur (Tirmzî, Salât ,188; İbn Mâce, İkame , 202). >
< Peygamber Efendimiz (a.s) "kazaya Kalmış Namaz Borcu Olan Bir Kimsenin Nafile Ibadetleri Kabul Olmaz" Buyruluyor Ve Hanefi Mezhebinin Temel Fıkıh Kitablarından Ibni Abidin In Yazarı Ibni Abidin (k.s) Hazretleri "kazaya Kalmış Namaz Borcu Olan Bir Kimsenin Nafilelerle Uğraşması Ahmaklıktır. >
Yukardaki hadisin, sadece kaza borcunu bitiremeyip ölen kişi ile ilgili olduğunu söylesek de dinletemiyoruz.
Kaza namazı olan nafile namazı kılabilir mi?
Bu konular üzerine Hazreti Ali (R.A.)’den rivayetle gelen Hadis-i Şerif de şöyle buyrulmuştur: Farz namaz borcu olanın nafile kılması, doğurmak üzere olan hamileye benzer. Doğumu yaklaşmışken, çocuğu düşürür. Artık bu kadına, hamile de, ana da denmez. Bu kimse de böyle olup, farz namazlarını ödemedikçe, nafile namazları kabul olmaz. (Kaynak: Abdülkâdir-i Geylanî-Fütuh-ul-gayb m.48)
Hz.Ebu Bekir veya Hz.Ali:
"Kaza Namazı Olduğu halde sünnet ile meşgul olan boşuna yorulmuştur."
zeze
Selamun aleykum ben farz namaz kılarken kaza namaz da kiliyorum önceden kilmadiklarimi ve duha evvabin namazında kılmak istiyorum bir yerde kaza namazı varken nafile kabul olmaz yazmışlar ben şimdi kilsam nafile kabul olur mu hocam
imam
< Bunların Hanefi Mezhebinin Alimlerinden Olan Oflu Muhammed Emin Efendinin Necatül Mü’minin Kitabında Da Yazılıdır. Ibni Nüceym (k.s) Ise Hanefi Fıkıh Alimlerindendir. >
< bunların derken konuşmayı öğren.. edepsiz >
Edepsizliğe edepsizlikle karşılık vermeyelim.
Sonuç olarak kaza namazı borcu olan her Müslüman kaza namazı ile meşgul olmalı borcunu bitirmeli daha sonra dilediği kadar nafile kılabilir
Kayıtsız Üye
Arkadaşlar ben hiç anlamadim kazada kiliyorum duha kilamaz miyim şimdi evet veya hayır derseniz
arifselim
Şafii mezhebine mensup isen ve kazan var ise duha namazını kılmazsın. Hanefi mezhebine göre kılabilirsin. Bu konuda hanefi fıkıh kitaplarında bu konu şu şekilde geçmektedir:
Kazaya kalmış namazları kılmak, nafile namaz kılmaktan çok daha ehemmiyetli ve çok daha uygundur. Fakat beş vakit namazın sünnetleri, kuşluk, tesbih, tahiyyetü’l-mescid ve evvabin namazı bundan müstesnadır. Yani bu sünnet ve nafileler, kaza namazları için terk edilmezler."
(Mevlânâ eş-Şeyh Nızâm. el-Fetâvâl-Hindiyye. Halebî-i Sağîr, s.349.)
Çaylak2017
Yine kafam karıştı. "Hanefi’ye göre vaktin sünnetleri terkedilmez, kazaya kalmış namazı olan onları da kılar." diye okuyorum, Sünnet ve Vitr de kılıyorum; her vaktin ardından bir de kaza namazı kılıyorum. Hanefi’ye göre doğru yapmış oluyorum, ama öyle yapınca kaza namazlarım bitmiyor.
"Namaz borcu olan Sünnet kılarken kazaya niyet etmelidir" ya da "hem Sünnete hem kazaya niyet edilmelidir" diyenler var. Bir namaz iki ayrı niyetle kılınmaz diye okudum; namaz ne sünnet ne farz olur, batıl olur deniyor. Bunun aslı nedir?
Kaza namazı kılarken "Niyet ettim kazaya kalan son (ya da "bir") sabah/öğle/ikindi/akşam/yatsı namazını kılmaya" şeklinde niyet ediyorum. Bu doğru mudur?
Bir de namaz borcu olan şükür ya da hacet namazı kılabilir mi?
mumsema
< ama öyle yapınca kaza namazlarım bitmiyor. >
Hanefi mezhebindeki bu görüş tavssiyedir. Emir değildir. Dilersen sünnetler yerine kaza kılabilirsin.
< Bunun aslı nedir? >
Bunun aslı yoktur. Bir niyetle iki namaz kılınmaz.
< Kaza namazı kılarken "Niyet ettim kazaya kalan son (ya da "bir") sabah/öğle/ikindi/akşam/yatsı namazını kılmaya" şeklinde niyet ediyorum. Bu doğru mudur? >
Niyet etme şeklin doğrudur.
< Bir de namaz borcu olan şükür ya da hacet namazı kılabilir mi? >
En iyi şükür namazı kaza namazıdır, kazan bitinceye kadar nafile namazlarla meşgul olmaman daha uygundur.
Hacet namazı ise ihtiyaç nispetinde arada bir kılınabilir.
Kayıtsız Üye
Yaklaşık 3 aydır günlük namazımı sünnetlerinle beraber kılıyorum. Yaklaşık 15 senelik kaza borcumun olduğunu hesapladım ve kaza namazlarını günde 3er 5er kılıyorum. Bu hesaplamadan önce teheccüd namazını, tesbih namazını ve evvabin namazını kılmayı çok sevdim, çünkü Allah için fazladan namaz kılmayı gerektiğini düşündüm ve ayrı mutluluk veriyor bana nafile namazları.
Şimdi sorarım size Allah istemeseydi ve bana bu nafile namazlarını kılmamı nasip etmeseydi kılabilirmiydim?
Hayır, tabikide kılamazdım.
Düşünsenize ekstradan gecenin ortasında Allah için uyandığınızı ve iki rekât namaz kıldığınızı ardındanda geçmişlerimizin ruhları için kuran okuduğunuzu. Allah’dan af dilediğinizi ve hüngür hüngür ağladığınızı.
Allah dilemeseydi biz hiç bir şey yapamazdık. Ben buna inanırım. Bu arada Allah her ona yöneldiğim zaman bana yardım ediyor, güç veriyor, ümitlenmemi sağlıyor.
Kardeşlerimizi namaz kılmaya ve diğer ibadetlerini yerine getirmeleri için teşvik edelim, belki cennet’e gitmesine ve kurtulmasına vesile oluruz. Sonuçta her ibadet Allah’la kul arasında.
Kayıtsız Üye
Şimdi bu mesajın cevaplanması benim için çok önemli itiraf ediyorum namazlarım yarim yamalak böyle olması üzüyor beni kaza namazı borçlarım da çok çalışan kadinim mesela bir pazar evde bulunduğum sirada kazalarımı kılmaya baslasam olur mu kaza borçlarım namaz kilmadigim için kabul olur mu nolur biri cevap versin Allah rızası için
mum
Namaz kılmayan biri kaza kılması kabul olur ama uygun bir durum değil kılın lütfen 🙂
Kayıtsız Üye
Yazilanlardan anladigim evvabin ve nafile namazlari yerine daha önce kilmadigimiz farz namazlarının kazasini kilmaliyiz.Ben bunu bilmiyordum.Su ana dek kildigim evvabin ve nafile namazlari kabul olmadi mi yani? Namaz borcumuz olan farzin kazalarini sirasiyla tek seferde kilabilir miyiz peki? Hangi vakitlerde kilabiliriz farzlarin kazalarini?
mum
< evvabin ve nafile namazlari kabul olmadi mi yani? >
Hayır, boşa gitmez öyle düşünmeyin.
Dilediğiniz zaman ve dilediğiniz mktarda kaza kılabilirsiniz
Kayıtsız Üye
Selâmün aleyküm. Ben hanefi mezhebindenim ve namaz borçlarım var. Öğrenmek istediğim :
– Namaz borcu olan teravih namazı kılabilir mi ?
– Aynı şekilde namaz borcu olan vitir namazı kılmalı mı yoksa onun yerine de mi kaza kılmalıdır ?
– Vitir namazı farz mıdır, vacip midir yoksa sünnet midir ve onun da kazası var mıdır, yapılır mı ?
duzgunomer
1- Teravih kılınabilir. Farz namazından önce ve sonraki sünnet gibi o da müekked sünnettir.
2- Vitir vacip olduğundan terk edilemez.
3- Vitir namazının kazasının hükmü vaciptir ve kılınması gerekir.
namaz borcu olan nafile namaz kılabilir mi, kaza borcu olan nafile namaz kılabilir mi, kaza namazı borcu varken nafile namaz kılınır mı