Şafii ve Hanefi Mezheblerinde Namazda farz olan kıraatın miktarı ne kadardır?

Şafii ve Hanefi Mezheblerinde Namazda farz olan kıraatın miktarı ne kadardır?

zişan74
namazda farz olan kıraatın miktarı ne kadardır.. selam ve dua ile


Cevap: namazda farz olan kıraatın miktarı ne kadardır?

Hoca
Şafii Mezhebinde Namazlarda Kıraet

Fatiha süresidir.

Fatiha’nın Sahih Olmasının Şartları

Fatiha sûresi okunurken aşağıdaki şartlara riayet edilmesi gerekir:
a. Kulakları normal ise, en az duyacağı kadar açıktan okumalıdır.
b. Varid olan tertib gibi, kıraati müretteb olarak devam ettirmelidir. Harflerin mahreç ve şeddelerine dikkat ederek okumalıdır.
c. Mânâyı bozacak şekilde lahn yapılmamalıdır.
Mânâya zarar vermeyecek şekilde lahn yapılırsa namaz fasid olmaz.
d. Fatiha, Arapça okunmalıdır.
Fatiha’nın tercümesini okumak sahih olmaz. Çünkü Fatiha’nın tercümesi Kur’an olmaz.
e. Namaz kılan kimse Fatiha’yı ayakta iken tamamlamalıdır.
Eğer Fatiha tamamlanmadan rükû’ya gidilirse kıraat fasid olur. Bu durumda tekrar kıyam’a dönmeli ve Fatiha’yı yeniden okumalıdır. Namaz kılan kişi Arap olmadığından ötürü Fatiha’yı okumaktan aciz ise, onun yerine ezbere bildiği yedi ayet okumalıdır. Eğer Kur’an’dan hiçbir şey bilmiyorsa, Fatiha’nın okunduğu müddet kadar ayakta Allah’ı zikredip sonra rükû’ya gitmelidir.
5. Rükû
Şer’an rükû, namaz kılan kimsenin mümkün olduğunca -ellerinin ayasının diz kapaklarına yetişecek kadar- eğilmesidir. Bu, rükû için yapılması en az olan harekettir. En mükemmeli ise sırtın tamamen düz olup kuyruk sokumu ile başın aynı hizaya gelmesidir. Rükû’nun farz olduğunun delili şu ayettir:
Ey iman edenler! Rükû edin, secde edin (namaz kılın). (Hac/77) Hz. Peygamber de namazı öğrettiği kişiye şöyle demiştir:
Sonra rükû’ya varıp mutmain oluncaya (bütün azaların yatişıncaya) kadar dur![6]
Hz. Peygamber’in rükû’yu böyle yaptığı sayılmayacak kadar sahih hadîsle sabit olmuştur.

Hanefi Mezhebinde Namazlarda Kıraet

103- Namazda kıraet: Namaz kılanın kendisi işitebilecek derecede dili ile harfleri belirterek Kur’an-ı Kerîm ayetlerinden bir mikdar okunması, namazın bir rüknü olarak farzdır. Kendisi duyamayacak kadar bir sesle okuyuş kıraet değildir. Ancak imama uyan kimse bu kıraetten müstesnadır, bu kimse Kur’an okumaz. İleride açıklanacaktır.
104- Vitrin ve nafile namazların bütün rekatlarında, iki rekatlı farzların her iki rekatında kıraet farzdır. Fakat dört rekatlı farz namazlarda üç rekatlı farz namazda, tayin yapılmaksızın yalnız iki rekatlarında kıraet farzdır. Ancak kıraetin ilk iki rekatta yapılması vacib görülmüştür. Bunun için ilk iki rekatta kıraatin kasden terk edilmesi mekruhtur. Yanılarak terk edilmesi de sehiv (yanılma) secdesi yapılmasını gerektirir. Farzların diğer rekatlarında Fatiha okunması, sahih kabul edilen görüşe göre vacibdir. Yanılarak Fatiha’nin terk edilmesi de sehiv secdesini gerektirir.
Fakat diğer rivayetlere göre, farzların son üçüncü ve dördüncü rekatlarında kıraet caiz olduğu gibi tesbihde bulunmak veya üç tesbih mikdarı susmak da caizdir. Ancak Kur’an okumak daha faziletlidir. Fatiha okumak da sünnettir.
105- Namazda kıraetin farz olan mikdarına gelince: İmam Azam’a göre bu farz olan mikdar, kıraat farz olan her rekatta, ayet kısa dahi olsa, en az bir ayettir. Bu mikdar Kur’an okundu mu, bu farz yerine getirilmiş olur. Fakat iki İmama ve İmam Azam’dan diğer bir rivayete göre, bu mikdar üç kısa ayet veya en az üç kısa ayet mikdarı olacak kadar uzun bir ayettir. İhtiyata uygun olan da budur.
Bir harften veya bir kelimeden ibaret olan "Nun" ve "Müdhammetân" ayetlerinin okunması, sahih olan görüşe göre, ittifakla yeterli olmaz. Çünkü bu mikdar kıraet sayılmaz.
106- Bir ayet-i kerîmeden başkasını okumaya gücü yetmeyen kimse, o ayet-i kerîmeyi İmam Azam’a göre bir rekatta bir defa okur, üç kez okumaz. İki imama göre, üç kez tekrarlar. Fakat üç ayet okumaya gücü yeten kimsenin bir ayeti üç kez tekrarlaması iki İmama göre de caiz değildir.
107- "Ayetü’l-Kürsî" gibi uzun bir ayetten bir kısmını bir rekatta, diğer kısmınıda diğer rekatta okumak, sahih olan görüşe göre, yeterli olur; çünkü bunlar üçer kısa ayete denk olmuş bulunur.
Yanlış okuyuşların hükümleri için "Zelletü’l-Kari" bahsine bakılsın.
Ömer Nasuhi Bilmen


Yanıt: Şafii ve Hanefi Mezheblerinde Namazda farz olan kıraatın miktarı ne kadardır?

meryemgül1
Sözlükte "okumak" anlamına gelen kıraat, "Kur’an okumak" demektir. Namazda bir miktar Kur’an okumak gerekir. Namazda Kur’an, kıyam halinde iken yani ayakta dururken okunur. Namazda okunması gereken asgari miktar, kısa üç âyet veya buna denk bir uzun âyettir. Namazın asıl iskeletini oluşturan ve biçimini veren kıyam, rükû ve secde gibi rükünlere nisbetle kıraat, namazın zâit rüknü olarak kabul edilir. Bu yüzden, kıyam, rükû, secde ve son oturuş, gerek cemaatle namaz kılarken gerekse tek başına namaz kılarken terkedilmediği halde, kıraat, imama uyan kişiden düşer.


Cevap: Şafii ve Hanefi Mezheblerinde Namazda farz olan kıraatın miktarı ne kadardır?

ARC
SİTE ADMİNLERİMDEN ŞUNU ÖĞRENMEK İSTİYORUM NEDEN NAMAZ VE ABDEST KONUSUNDA MEZHEPLER ARASINDA FARKLILIKLAR VAR… RESULULLAH(SAV) EFENDİMİZ SAHABELERİNE NAMAZ KILDIRMAMIŞMI YADA HER SEFERİNDE FARKLI FARKLIMI NAMAZ KILDIRMIŞ VEYA KILMIŞTIR (seferi,savaş hariçinde) ? ALLAH(CC) DİNİ KEMALE ERDİRDİM SİZE İSLAMI DİN OLARAK SEÇTİM BUYURDUĞUNDA BU DİNİN İBADETLERİNİN UYGULANIŞININ ÖĞRETİCİSİ VE UYGULAYICISI OLAN RESULULLAH(SAV) EFENDİMİZİN NAMAZ KILIŞ ŞEKLİ NEYDİ MEZHEP İMAMLARI NEDEN NAMAZ VE ABDEST KONUSUNDA FARKLI UYGULAMALAR ÇIKARMIŞLAR BENİ BU KONUDA AYDINLATIRSANIZ SELAM VE DUA İLE ALLAH(CC) RAZI OLSUN


namazda kıraat, namazda kıraat miktarı, namazda farz olan kıraat miktarı

Yorum yapın

1melek.com petinya.net Kompozisyon/ !function(){"use strict";if("querySelector"in document&&"addEventListener"in window){var e=document.body;e.addEventListener("mousedown",function(){e.classList.add("using-mouse")}),e.addEventListener("keydown",function(){e.classList.remove("using-mouse")})}}();