Cübbeli hoca mehdi mi ve caferi ne demek Mum hoca yardım
Kayıtsız Üye
şu televiyonda çıkan Cübbeli hoca mehdi olabilri mi
ve caferi ne demek caferi olmak günah mı caferiler Allah’a inanıyor mu
Cevap: Cübbeli hoca mehdi mi ve caferi ne demek Mum hoca yardım
Hoca
Cübbeli Ahmet hoca mehdi değildir:)
Caferilik Mezhebi:
CA’FERİYYE
Hz. Ali’nin torunlarından Câ’fer-i Sâdık (ö. 148/765)’ın etrafında toplanan ve onun ictihadlarına göre amel eden müslümanların bağlı oldukları siyasi ve fıkhî mezhep. İmâm Câ’fer, bütün Sünnîlerce, özellikle tasavvuf ehlince büyük bir velî olarak kabul edilir. O, kendisini ilme ve tefekküre vermiş, Ebû Hanîfe ve İmâm Mâlik gibi büyük müctehidler bile ondan faydalanmıştır. Hadîs âlimleri kendisinden hadîs rivayet etme konusunda tereddüt etmişlerse de, İmam Şâfiî ve Yahya b. Maîn gibi âlimler onu güvenilir bir muhaddis olarak kabul etmişlerdir. Mezheplerinde "imâm" ve "on iki imam" konusuna ağırlık verdikleri için bu mezhebe "İmamiyye" veya "İsnâ Aşeriyye" adı da verilmiştir.
Câ’fer-i Sâdık Kur’an’ı delîl olarak alır, ancak sünnet olarak Ehl-i Beyt tarafından rivayet edilen hadîsleri kabul ederdi. Kitap ve Sünnet’te delîl bulamazsa, maslahat veya akla göre hüküm veriyordu. Medine’de Ebû Hanîfe ile ilk karşılaştıkları zaman ona şöyle dedi:"Nûman! Babam bana, dedemden şöyle rivayet etti: -Din husûsunda re’yi ile kıyasa ilk başvuran İblîs’tir. Allah ona, Âdem’e secde et dedi. O da, Ben Âdem’den hayırlıyım, çünkü beni ateşten, onu topraktan yarattın’ dedi. Kim dinde re’yi ile kıyas yaparsa Allah onu Kıyâmet günü İblîs’e arkadaş yapar. Çünkü o, kıyas yapmak suretiyle şeytana uymuştur." Ebû Hanîfe şu cevabı verdi: "Ne münasebet! şeytân Allah’ın emrine isyan için kıyas yaptı. Ben ise, Allah’ın emirlerine itaat yollarını bulmak için kıyas yapıyorum." (M. Ebû Zehra, İslâm’da Fıkhî Mezhepler Târîhi, (çev. A. Şener) Ankara, 1968, s. 235; Ahmed Emin, Düha’l-İslâm, Kahire 1936, III, 261).
Temelde Ehl-i Sünnet’e yakın olan Câ’fer-i Sâdık’a ölümünden sonra birtakım iftiracılar birçok şeyi isnat etmişler ve bunları halk arasında yaymışlardır. İmâm Câ’fer, daha hayatta iken mezhep içinde bazı sapık görüşler ortaya atılmış ve bunları bizzat kendisi reddetmiştir. Bu sapıkların başında Ebû’l Hattâb Muhammed b. Ebî Zeyneb gelir. Ebû’l Hattâb, küfre düşmüş, peygamberlik davasında bulunmuş ve Câ’fer-i Sâdık’ın tanrı olduğunu öne sürmüştür. Haramları helâl saymış ve imamı tanıyan herkesin haramlardan muaf sayılacağını söylemiştir. Üstelik bu görüşleri Câ’fer-i Sâdık adına çıkarmıştır. Bunu haber alan Câ’fer, Ebû’l Hattab’a lânet etmiş, onunla hiçbir ilgisinin bulunmadığını, bütün talebe ve arkadaşlarına bildirmiş, İslâm ülkelerine mektuplar yazarak bu durumu her tarafa duyurmuştur. (İbnu’l-Esir, el-Kâmil fi’t-Tarih, VIII, 9).
Zeydiye’den sonra Ehl-i Sünnet’e en yakın bir Şiî mezhebi olan Câ’ferîliğin bazı görüşlerini şöylece özetlemek mümkündür:
İmâmiye’ye göre imâmet (devlet başkanlığı); nübüvvet gibi ilâhî bir makamdır. Peygamber gibi imâmı da Allah seçer. İnsanların imam tayin etme yetkisi yoktur. Hz. Muhammed (s.a.s) vefat etmeden önce, kendi yerine kimin imam (halife, müslümanların lideri) olacağını nass’la tayin etmiştir. Bu imam da kendinden sonra gelecek olanı aynı şekilde belirlemiştir. İmâmın zahir, meşhur ve meydanda olması caiz olduğu gibi; gaib, mestur ve gizli olması da mümkündür. Son imam Muhammed Mehdî onikinci imam olup, hâlen hayattadır, fakat gaibtir. İmâmın bulunmadığı bir zaman yoktur. Şimdi gaib olan Mehdî’ye naibler (âyetullahlar) vekâlet etmektedir.
Oniki imâm şunlardır: 1) Ali el-Murtaza, 2) Hasan el-Müctebâ (ö. 50/670), 3) Hüseyin eş-Şehid (ö. 61/681), 4) Ali Zeynelâbidin (ö. 94/713), 5) Muhammed Bâkır (ö. 113/731), 6) Câ’fer es-Sâdık (ö. 148/765), 7) Musa Kâzım (ö. 183/799), 8) Ali Rıza (ö. 192/808), 9) Muhammed Cevad (ö. 220/835), 10) Ali Hâdi (ö. 254/868), 11) Hasan Askerî (ö. 260/874), 12) Muhammed Mehdî (gizlendiği tarih 260/874).
Câferîlere göre imâmlık mertebesi, insan olmanın üstünde; fakat peygamberliğin altında bir makamdır. İmamlar peygamber gibi masum olup, yanılmazlar, günah işlemezler. Câ’ferîler imamın masumiyetini şöyle açıklarlar: "Ondan, büyük küçük, kasden veya yanlışlıkla unutarak, yahut ictihadında hata ederek, yahut da Allah’ın hataya sevketmesi sebebiyle olsun, hiçbir günah sadır olmaz. Bu imamın sözü dinlenir, korkusu kalpten çıkmaz bir kişi olması için böyledir. Onlardaki ismet sıfatı, Allah onların akıllarını kemâle erdirdiği andan itibaren ruhlarını kabzedene kadar onlardan ayrılmaz bir vasıftır.
Câ’ferî’ye göre meleklere, kitaplara ve kadere iman Allah’a ve peygambere imanın içindedir. Onlara göre Hz. Muhammed (s.a.s)’den sonra halîfe olma hakkı Hz. Ali’nin idi. Bu konuda ayet ve hadîsler mevcuttur. Fakat Ashab-ı Kirâm’ın ileri gelenleri, kendi ictihadlarına dayanarak bu nass’ları tevil ettiler ve Hz. Ebu Bekir’i halife seçtiler. Hz. Ali ve ona tabi olan bir grup, bu seçimi kabul etmedi. Ancak fitne çıkmaması için Ebû Bekir’e bey’at ettiler. İlk üç halifede gördüğü ehliyet ve liyâkat sebebiyle Hz. Ali, hilâfet hakkından feragat etmişti. Ancak Muaviye’nin değil halife, vali olarak kalmasının bile zararlı olduğu kanaatine vardığı için Emevîlere karşı savaş ilân etmiştir. Câ’ferîler, ilk üç halifenin imâmlığını kabul etmemekle beraber onlara karşı saygılı oldukları halde, Muaviye ve oğlu Yezid’e lânet okurlar. (Muhammed Hüseyin, Kâşifu’l-Gıta, Aslu’ş-Şia ve Usulühâ, Kahire 1958. 126 vd.; Musevî, el-Muracaa, Beyrut 1393, 168).
Câ’feriye mezhebi mensupları, onikinci imam Muhammed’in evinde "sirdap" diye adlandırılan bir sığınağa girip gizlendiğine ve bir daha dönmediğine inanırlar. Ancak gizlenen onikinci imamın yaşı konusunda ihtilaf edilmiş ve bazıları gizlendiğinde yaşının dört olduğunu söylerken, bazıları da sekiz yaşında olduğunu ileri sürmüştür. Yine, gizlenen imamın vereceği hüküm konusunda ihtilaf olmuştur. Bazıları, kaybolduğu yaştayken, halifenin bilmesi gereken şeyleri bildiğini ve ona itaat etmenin vacip olduğunu öne sürerken; diğer bir kısmı da hüküm vermenin gizlenen imamın mezhebine bağlı âlimlere ait olduğunu iddia etmişlerdir.
İsna aşeriyye, diğer adıyla Câ’ferîye mezhebine göre din, Ehl-i Sünnet’te olduğu gibi iki ana bölümde ele alınır. 1) Usû-i Din, 2) Furû-i Din. Usûlü Din (dinin asılları) beş esas üzerine kurulmuştur: Tevhîd, Nübüvvet, İmâmet, Mead (Ahiret), Adalet.
Tevhîd: Allah birdir (vâhid), tektir (ahad). Onun zatı her türlü noksan sıfatlardan münezzehtir. Eşi,benzeri ve mahlûkatına benzer bir tarafı yoktur.
Nübüvvet: Peygamberlik, Allah’ın seçtiği kullarını Cebrâil vasıtasıyla ve vahy yoluyla ilâhî bir vazife ile mükellef kılmasıdır. Peygamberler Allah’ın emirlerini halka tebliğ eder ve onları doğru yola iletirler. Onlar insanların en üstünü ve kulların en hayırlısıdırlar. Emindirler, masumdurlar ve tebliğ vazifelerinde bir noksanlık ve hata bulunmaz. Peygamberler ilâhî bir lütuf ve hazinedir. Hz. Muhammed (s.a.s) bütün peygamberlerin en üstünü ve sonuncusudur. Onun en büyük mûcizesi Kur’an’dır.
İmâmet: İmân, dinin asıllarından olan imamete inanmakla tamamlanabilir. İmamiye, nübüvvetin nasıl Allah’tan bir lütûf olduğuna inanırsa, her asırda peygamberlerin vazifeleriyle vazifelenmiş, insanların hidayet ve irşadlarını üstlenmiş bir imamın varlığına da inanır.
Meâd (Ahiret): Bu, ölümden sonra ahiret hayatının hak olduğu esasıdır. Kıyamete dair Kur’an ve hadîslerde geçen mîzan, soru, hesap, sırat, şefaat, Cennet, Cehennem hepsi gerçektir, bunların hiçbiri akılla yorumlanamaz. Keyfiyetini de bilemeyiz. Fakat hepsinin gerçek olduğuna inanırız. Mead cismanîdir ve bunlara icmalen iman yeterlidir ve yorumsuz olarak kabul etmek gerekir.
Adalet: İsna aşeriyye’ye göre dinin beşinci aslı ve dolayısıyla inanç esaslarından olan adalet, Allah’ın adil; kulun da iradesinde ve fiillerinde hür ve muhtar oluşudur. Onun, iyiye iyiliğine karşılık mükâfatta, kötüye kötülüğüne karşılık mücazatta bulunması adaletinin zarurî bir icabıdır. Kul, fiillerinde hür ve muhtardır.
İsna aşeriyye, şer’i hükümlerin kaynağı olarak dört esası kabul eder. Bunlar, kitap, sünnet, icma ve akıldır. Ayrıca füru-u din ikiye ayrılır: 1) İbâdât, 2) Muamelât.
İbâdât: Namaz, oruç, hacc, zekât, humus, cihat, emri bi’l ma’ruf nehyi ani’l-münker, Tevellâ ve Teberrâ’dan oluşan bir bütündür.
Muamelât: Ticaret hayatı, şahıs hukuku, cezalar, evlenme, miras ve benzeri hususlardır.
Görüldüğü gibi İsna aşeriyye, usûl-i din dediğimiz inanç esasları ve fer’i hükümlerde, yani fıkhî konularda Ehl-i Sünnet’ten çok farklı düşüncelere sahip bulunmamaktadır. Ancak Tevhîd, Nübüvvet ve Ahiret gibi üç büyük esasta Ehl-i Sünnet ile birleşmiş olmalarına rağmen; İmametin dinin esasları arasında zikredilmesi dolayısıyla Hz. Peygamberden sonra belIi kişilerin peygamber gibi "ismet" sıfatına ve başkalarında bulunmayan "özel bir bilgi"ye sahip bulundukları hususlarının kabul edilmesiyle Ehl-i Sünnet’ten ayrılmaktadır. Ayrıca takiyye ve bedâ, Câ’ferîlik’te önemli iki inanç konusudur. Onlar, cebir ve zor karşısında bir Şiî’nin inancını gizlemesine "takiyye" adını verirler. Muaviye’nin baskısı altında inançlarını gizleyen Şiî’ler Mekke döneminde sahabenin de müşriklerin baskısından kurtulmak için bu prensibe başvurduklarını söylerler. Onlara göre, takiyye bazen farz, bazen caiz, bazen da haram olur.
Bedâ ise, Cenâb-ı Hakk’ın Levh-i Mahfuz’a yazdığı bir şeyi vahiyle peygamberine bildirdikten sonra değiştirmesidir. Bu durum, velî ve imamlar için de söz konusudur. İslâm şerîatının önceki şerîatları neshetmesi veya İslâm şerîatında bazı ayetlerin diğer ayetleri neshetmesi de bedâ kavramına yakındır. (Muhammed Hüseyin, a.g.e., 131).
Câ’ferîlik bugünkü İran’da çoğunluğun ve İran İslâm devletinin resmî mezhebidir. İran’dan başka, Türkiye’de Kars ve çevresinde çok az olmak üzere Irak, Suriye, Lübnan, Afganistan ve Hindistan’da Câferîler vardır. İmâm Câ’fer’den sonra yüzyıllar boyunca yapılan ictihadlarla bir hayli genişleyen Câferîye fıkhı, yukarıda zikredilen yerlerde ve bir kısım Ortadoğu ülkelerindeki küçük cemaatler halinde bulunan Şiîler arasında tatbik edilmektedir.
Hamdi DÖNDÜREN/Şamil İslam Ansiklopedisi
Yanıt: Cübbeli hoca mehdi mi ve caferi ne demek Mum hoca yardım
ENSARCİHAD
ALLAH emeğine kefaret versin yazan ellerine bakan gözlerine ALLAH hep hayrı vesile etsin yazın veya araştırman güzel olmuş
Re: Cübbeli hoca mehdi mi ve caferi ne demek Mum hoca yardım
esin-ti
< şu televiyonda çıkan Cübbeli hoca mehdi olabilri mi >
olamaz , ki hiç de öyle bir iddiada bulunmadı:)
aksine mehdi hakkında kitabı var;):)
Munise erşa
mum hocam hiçbirşey anlamadım ya okudum ama caferiler Allah’a inanıyor mu bu lazım bana bir de cübbeli hocanın dediklerine inanalımmı
Hoca
< mum hocam hiçbirşey anlamadım ya okudum ama caferiler Allah’a inanıyor mu bu lazım bana bir de cübbeli hocanın dediklerine inanalımmı >
Caferiler bazı konularda bizden ayrılsalarda müslümanlar yahu:)
Cübbeli Hocayı ne dinliyorum nede izliyorum.. bir şey diyemem
sultanımsın
< Cübbeli Hocayı ne dinliyorum nede izliyorum.. bir şey diyemem >
zamanınız olmadığındanmı, yoksa güvenmediğinizdenmi,
Hoca
< zamanınız olmadığındanmı, yoksa güvenmediğinizdenmi, >
bu hiçkimseyi ilgilendirmez. soru iyi niyet ile sorulsa bile fitne kokuyor!
rana
< bu hiçkimseyi ilgilendirmez. soru iyi niyet ile sorulsa bile fitne kokuyor! >
cevabiniz çok hosuma gitti hocam, bilincli ve güzel bir cevap
sanirim son zamanda böyle cevaplar özlemisiz.
Allah c.c. razı olsun
sultanımsın
< cevabiniz çok hosuma gitti hocam, bilincli ve güzel bir cevap >
size göre güzel bize göre kaçamak bir cevap . mum hocaya yaşar nuri öztürkü sorsa idim muhakkak olumlu veya olumsuz bir cevap verirdi. olsun herkesin düşüncesi kendinedir. tartışmaya gelmez.
Şema
< size göre güzel bize göre kaçamak bir cevap >
islami forumlarda müslümanları kışkırtmaya devam edin bakalım iş nereye varacak!
rana
< size göre güzel bize göre kaçamak bir cevap . mum hocaya yaşar nuri öztürkü sorsa idim muhakkak olumlu veya olumsuz bir cevap verirdi. olsun herkesin düşüncesi kendinedir. tartışmaya gelmez. >
size göre kacamak olabilir, aciklamasini yapmis fitneye sebep olacagini söylemis ve en güzel cevabi vermis. "muhakkak olumlu veya olumsuz cevap verirdi" demissiniz sanki galibi biliyorsunuz gibi bir cevap olmus.
Herneyse Allah ayaklarimizi hak yolunda sabit kilsin.
vesSelam.
mvck
< cevabiniz çok hosuma gitti hocam, bilincli ve güzel bir cevap
sanirim son zamanda böyle cevaplar özlemisiz.
>
İnecek vaar !….
rana
< İnecek vaar !…. >
buyurun yol göstereyim >>> forumduasi.com/login.php?do=logout&logouthash=b26be93d70478f5d265 c784c73671791ca09cdc7Çıkış
Yetim
kişisel tartışmalara girmeyelim!
sultanımsın
Allah Korusun, tartışma meydana getirmek haşa fitne çıkartmak müslümanın yapacağı bir iş değil o münafıklara ait bir özellik. edebince bilgi alışverişi yapmanın adı tartışma veya fitne çıkartmak olmasın lütfen. üstünlük ancak Takvadadır.. hiçbir hocayı veya alimi olduğundan büyültmek vaya küçültmek gibi nefsi bir derdimizde yok. her ilmi ile amil olan hocaları severiz ve sayarız. yeterki samimi olsun.. bu sitenin amacı bilgi alışverişi değilmi fıkhi meseleleri tartışmak değil müslümanların dertlerini paylaştıkları bir ortam değilmi. yoksa nefsimizin hoşuna gitmediği bir meseleyi yazan biri çıktığında ki bu yine iyi niyetle yapılıyor banlamakmı… müslümanca konuşalım müslümanca birbirimize müslümanların ortak sorunları hakkında yazışalım. başka bir niyet yok. kibir çok büyük bir hastalıktır ve bundan kurtulan az sayıda insan vardır. buyurulurki. bir insanın peygamberler kadar ibadeti olsa ama zerresinde kibir bulunsa Allah ve Rasulunun düşmanlarından yazılır. onun için konuştuklarımıza dikkat edelim..
SaidÖnder
Mehdi ve HZ. Isanın donusu hakkında bir kitap var elimde ( kitaplığımda ) istediğin bilgiyi verebilirim.
Üstelik kendısı oyle bir iddaa da bulunmamış fakat,Adnan oktar ( harun yahya ) nın oyle bir iddaası var sanırım bir kaç belirti varmış.Omuzunda ben vs. araştırınız
Rüyet-iTaksîr
Ne kadar meraklıyız Hz.Mehdi nin kim olduğuna…
Açıkçası Cübbeli hocayı tv de izledim ne yalan söyleyim konuşma tarzı espirileri hoşuma gittiysede başka cemaatler hakkında görüşlerini söyleyeceği yer orası değildi. Eğer yanlışlar varsa o kişilerle birlikde tvde yada başka bir meslisde buluşur orda tartışırlardı. bunun harici beğendim diyebilirim…
İzleyip izlememe yada sevip sevmeme konusunda da kimseye bir şey söyleyemeyiz yada nedenini soramayız herkes özgürdür bu herkesin en doğal insanı hakkıdır. Benimde izlemediğim hocalar ve açıkçası sevmediğim kişiler vardır (yorum olmaması için isimlerini yazmadan belirttim.)
Abdullatif
< Adnan polat ( harun yahya ) nın oyle bir iddaası var sanırım bir kaç belirti varmış.Omuzunda ben vs. araştırınız >
Kendisini çok tanımam, nerden buldularsa telefonumuzu, bulmuşlar aradılar biraz da ısırarcılar, kitaplarını aldık, hayır diyemedik ama okumuşluğum dahi yok.Ancak kon tv deki, röportajını izledim ve kendisinin öyle bir iddia da bulunduğuna şahit olmadım, yine ancak sunucu bayanın bu doğrultuda ısrarcı sorularına ve " ee hadi itiraf et" sensin tadında yaklaşımı sonucunda, kendi fiziki özellikleri konusunda suncunun ısrarlı soruları üzerine cevap vermiş olsa da alenen "ben mehdiyim" dediğini duymadım.Hatta "bir insan ben mehdiyim iddiasında bulunursa dinden çıkar" cümlesini de sarfetti.
SaidÖnder
< Kendisini çok tanımam, nerden buldularsa telefonumuzu, bulmuşlar aradılar biraz da ısırarcılar, kitaplarını aldık, hayır diyemedik ama okumuşluğum dahi yok.Ancak kon tv deki, röportajını izledim ve kendisinin öyle bir iddia da bulunduğuna şahit olmadım, yine ancak sunucu bayanın bu doğrultuda ısrarcı sorularına ve " ee hadi itiraf et" sensin tadında yaklaşımı sonucunda, kendi fiziki özellikleri konusunda suncunun ısrarlı soruları üzerine cevap vermiş olsa da alenen "ben mehdiyim" dediğini duymadım.Hatta "bir insan ben mehdiyim iddiasında bulunursa dinden çıkar" cümlesini de sarfetti. >
evet, fakat kendisinde o ozelliklerin olduğunu soylüyor.( cübbeli ahmet hocanın iddası )
hbevci
ben bır tv programında denk geldım HARUN YAHYA BEY e,kendısı ben mehdıyım dıe bır cumle sarfetmedı.lakın mehdının ozellıklerınden bır ıkı tanesı bende tutuyor tarzında konustu.oda olup olmadgını bılmıyor yane.ALLAH BILIR DEDI.AMA BEN DEGILM DEDI.
Rayyan Emir
size göre güzel bize göre kaçamak bir cevap . mum hocaya yaşar nuri öztürkü sorsa idim muhakkak olumlu veya olumsuz bir cevap verirdi. olsun herkesin düşüncesi kendinedir. tartışmaya gelmez.
siz kim biz kim? önce onu bir aydinlat kardesim bir zahmet .. cuppelinin bir videosunu izledim telefonun cagri muzigine kus sesi koymayin diye olmaz yahu 🙂
zehraoku
< cuppelinin bir videosunu izledim telefonun cagri muzigine kus sesi koymayin diye olmaz yahu >
amouage kardes cübbeli hocayi severiz Allah c.c ondan ebeden razı olsun.
Rayyan Emir
Amin.. ama o konusmasi bana hosnutsuzluk verdi. bel altina inen espriler vs..yoksa bir garezim yoktur 🙂
Berât1
< siz kim biz kim? önce onu bir aydinlat kardesim bir zahmet .. cuppelinin bir videosunu izledim telefonun cagri muzigine kus sesi koymayin diye olmaz yahu 🙂
>
reyna89
hanefi ya da şafi mezhebinden birinin caferi olan birisiyle evlenmesi dinen sakıncası var mıdır ? ben bu paylaşılan uzun yazıdan ziyade şöyle bir bilgi istiyorum caferinin kısacası özellikleri nedir
Desert Rose
< hanefi ya da şafi mezhebinden birinin caferi olan birisiyle evlenmesi dinen sakıncası var mıdır ? ben bu paylaşılan uzun yazıdan ziyade şöyle bir bilgi istiyorum caferinin kısacası özellikleri nedir
>
Caferilik oniki İmamlardan altıncısı olan
İmam Caferi Sadık tarafından kurulan bir alevi mezhebidir ve Müslümandırlar
Caferilikte İmamlar ruhani lider olarak kabul edilir.
Kardeşim bu mezhebin çok kolu vardır yani ehli sünnet görüşünde
olanlarının yanı sıra sapıtanları çoğunluktadır.
Ehli Sünnet mezhebi yani Hanefi ve Şafii olan bir kişiyle
Caferi mezhebi mensubu biriyle evlenmesinde sakınca görülmemiştir.
ama bahsettiğim hususlara çok dikkat etmek gerekli.
Allah c.c ya ve O’nun Peygamberi (s.a.v)e muhalif görüşte
olmayanlar Müslümandır ve evlenmekte bir sakınca görülmemiştir.
ehli-sunnet
CA’FERİYYE
Hz Ali’nin torunlarından Câ’fer-i Sâdık (ö 148/765)’ın etrafında toplanan ve onun ictihadlarına göre amel eden müslümanların bağlı oldukları siyasi ve fıkhî mezhep. İmâm Câ’fer, bütün Sünnîlerce, özellikle tasavvuf ehlince büyük bir velî olarak kabul edilir O, kendisini ilme ve tefekküre vermiş, Ebû Hanîfe ve İmâm Mâlik gibi büyük müctehidler bile ondan faydalanmıştır. Hadîs âlimleri kendisinden hadîs rivayet etme konusunda tereddüt etmişlerse de, İmam Şâfiî ve Yahya b Maîn gibi âlimler onu güvenilir bir muhaddis olarak kabul etmişlerdir Mezheplerinde "imâm" ve "on iki imam" konusuna ağırlık verdikleri için bu mezhebe "İmamiyye" veya "İsnâ Aşeriyye" adı da verilmiştir
Câ’fer-i Sâdık, Medine’de Ebû Hanîfe ile ilk karşılaştıkları zaman ona şöyle dedi: "Nûman! Babam bana, dedemden şöyle rivayet etti: -Din husûsunda re’yi ile kıyasa ilk başvuran İblîs’tir. Allah ona, Âdem’e secde et dedi. O da, Ben Âdem’den hayırlıyım, çünkü beni ateşten, onu topraktan yarattın’ dedi. Kim dinde re’yi ile kıyas yaparsa Allah onu Kıyâmet günü İblîs’e arkadaş yapar. Çünkü o, kıyas yapmak suretiyle şeytana uymuştur." Ebû Hanîfe şu cevabı verdi: "Ne münasebet! şeytân Allah’ın emrine isyan için kıyas yaptı. Ben ise, Allah’ın emirlerine itaat yollarını bulmak için kıyas yapıyorum" (M. Ebû Zehra, İslâm’da Fıkhî Mezhepler Târîhi, (çev A Şener) Ankara, 1968, s. 235; Ahmed Emin, Düha’l-İslâm, Kahire 1936, III, 261)
Temelde Ehl-i Sünnet’e yakın olan Câ’fer-i Sâdık’a ölümünden sonra birtakım iftiracılar birçok şeyi isnat etmişler ve bunları halk arasında yaymışlardır. İmâm Câ’fer, daha hayatta iken mezhep içinde bazı sapık görüşler ortaya atılmış ve bunları bizzat kendisi reddetmiştir Bu sapıkların başında Ebû’l Hattâb Muhammed b. Ebî Zeyneb gelir Ebû’l Hattâb, küfre düşmüş, peygamberlik davasında bulunmuş ve Câ’fer-i Sâdık’ın tanrı olduğunu öne sürmüştür. Haramları helâl saymış ve imamı tanıyan herkesin haramlardan muaf sayılacağını söylemiştir Üstelik bu görüşleri Câ’fer-i Sâdık adına çıkarmıştır. Bunu haber alan Câ’fer, Ebû’l Hattab’a lânet etmiş, onunla hiçbir ilgisinin bulunmadığını, bütün talebe ve arkadaşlarına bildirmiş, İslâm ülkelerine mektuplar yazarak bu durumu her tarafa duyurmuştur. (İbnu’l-Esir, el-Kâmil fi’t-Tarih, VIII, 9)
Zeydiye’den sonra Ehl-i Sünnet’e en yakın bir Şiî mezhebi olan Câ’ferîliğin bazı görüşlerini şöylece özetlemek mümkündür:
İmâmiye’ye göre imâmet (devlet başkanlığı); nübüvvet gibi ilâhî bir makamdır. Peygamber gibi imâmı da Allah seçer İnsanların imam tayin etme yetkisi yoktur. Hz. Muhammed (s.a.s) vefat etmeden önce, kendi yerine kimin imam (halife, müslümanların lideri) olacağını nass’la tayin etmiştir. Bu imam da kendinden sonra gelecek olanı aynı şekilde belirlemiştir. İmâmın zahir, meşhur ve meydanda olması caiz olduğu gibi; gaib, mestur ve gizli olması da mümkündür. Son imam Muhammed Mehdî onikinci imam olup, hâlen hayattadır, fakat gaibtir. İmâmın bulunmadığı bir zaman yoktur. Şimdi gaib olan Mehdî’ye naibler (âyetullahlar) vekâlet etmektedir
Oniki imâm şunlardır: 1) Ali el-Murtaza, 2) Hasan el-Müctebâ (ö. 50/670), 3) Hüseyin eş-Şehid (ö. 61/681), 4) Ali Zeynelâbidin (ö. 94/713), 5) Muhammed Bâkır (ö. 113/731), 6) Câ’fer es-Sâdık (ö. 148/765), 7) Musa Kâzım (ö. 183/799), 8) Ali Rıza (ö. 192/808), 9) Muhammed Cevad (ö. 220/835), 10) Ali Hâdi (ö. 254/868), 11) Hasan Askerî (ö. 260/874), 12) Muhammed Mehdî (gizlendiği tarih 260/874)
Câferîlere göre imâmlık mertebesi, insan olmanın üstünde; fakat peygamberliğin altında bir makamdır. İmamlar peygamber gibi masum olup, yanılmazlar, günah işlemezler. Câ’ferîler imamın masumiyetini şöyle açıklarlar: "Ondan, büyük küçük, kasden veya yanlışlıkla unutarak, yahut ictihadında hata ederek, yahut da Allah’ın hataya sevketmesi sebebiyle olsun, hiçbir günah sadır olmaz. Bu imamın sözü dinlenir, korkusu kalpten çıkmaz bir kişi olması için böyledir. Onlardaki ismet sıfatı, Allah onların akıllarını kemâle erdirdiği andan itibaren ruhlarını kabzedene kadar onlardan ayrılmaz bir vasıftır
Câ’ferî’ye göre meleklere, kitaplara ve kadere iman Allah’a ve peygambere imanın içindedir. Onlara göre Hz. Muhammed (s.a.s)’den sonra halîfe olma hakkı Hz. Ali’nin idi. Bu konuda ayet ve hadîsler mevcuttur. Fakat Ashab-ı Kirâm’ın ileri gelenleri, kendi ictihadlarına dayanarak bu nass’ları tevil ettiler ve Hz. Ebu Bekir’i halife seçtiler. Hz. Ali ve ona tabi olan bir grup, bu seçimi kabul etmedi. Ancak fitne çıkmaması için Ebû Bekir’e bey’at ettiler. İlk üç halifede gördüğü ehliyet ve liyâkat sebebiyle Hz. Ali, hilâfet hakkından feragat etmişti. Ancak Muaviye’nin değil halife, vali olarak kalmasının bile zararlı olduğu kanaatine vardığı için Emevîlere karşı savaş ilân etmiştir. Câ’ferîler, ilk üç halifenin imâmlığını kabul etmemekle beraber onlara karşı saygılı oldukları halde, Muaviye ve oğlu Yezid’e lânet okurlar. (Muhammed Hüseyin, Kâşifu’l-Gıta, Aslu’ş-Şia ve Usulühâ, Kahire 1958. 126 vd.; Musevî, el-Muracaa, Beyrut 1393, 168)
Câ’feriye mezhebi mensupları, onikinci imam Muhammed’in evinde "sirdap" diye adlandırılan bir sığınağa girip gizlendiğine ve bir daha dönmediğine inanırlar. Ancak gizlenen onikinci imamın yaşı konusunda ihtilaf edilmiş ve bazıları gizlendiğinde yaşının dört olduğunu söylerken, bazıları da sekiz yaşında olduğunu ileri sürmüştür Yine, gizlenen imamın vereceği hüküm konusunda ihtilaf olmuştur Bazıları, kaybolduğu yaştayken, halifenin bilmesi gereken şeyleri bildiğini ve ona itaat etmenin vacip olduğunu öne sürerken; diğer bir kısmı da hüküm vermenin gizlenen imamın mezhebine bağlı âlimlere ait olduğunu iddia etmişlerdir
İsna aşeriyye, diğer adıyla Câ’ferîye mezhebine göre din, Ehl-i Sünnet’te olduğu gibi iki ana bölümde ele alınır. 1) Usû-i Din, 2) Furû-i Din. Usûlü Din (dinin asılları) beş esas üzerine kurulmuştur: Tevhîd, Nübüvvet, İmâmet, Mead (Ahiret), Adalet.
Tevhîd: Allah birdir (vâhid), tektir (ahad). Onun zatı her türlü noksan sıfatlardan münezzehtir. Eşi,benzeri ve mahlûkatına benzer bir tarafı yoktur.
Nübüvvet: Peygamberlik, Allah’ın seçtiği kullarını Cebrâil vasıtasıyla ve vahy yoluyla ilâhî bir vazife ile mükellef kılmasıdır. Peygamberler Allah’ın emirlerini halka tebliğ eder ve onları doğru yola iletirler. Onlar insanların en üstünü ve kulların en hayırlısıdırlar. Emindirler, masumdurlar ve tebliğ vazifelerinde bir noksanlık ve hata bulunmaz. Peygamberler ilâhî bir lütuf ve hazinedir. Hz. Muhammed (s.a.s) bütün peygamberlerin en üstünü ve sonuncusudur. Onun en büyük mûcizesi Kur’an’dır.
İmâmet: İmân, dinin asıllarından olan imamete inanmakla tamamlanabilir. İmamiye, nübüvvetin nasıl Allah’tan bir lütûf olduğuna inanırsa, her asırda peygamberlerin vazifeleriyle vazifelenmiş, insanların hidayet ve irşadlarını üstlenmiş bir imamın varlığına da inanır.
Meâd (Ahiret): Bu, ölümden sonra ahiret hayatının hak olduğu esasıdır. Kıyamete dair Kur’an ve hadîslerde geçen mîzan, soru, hesap, sırat, şefaat, Cennet, Cehennem hepsi gerçektir, bunların hiçbiri akılla yorumlanamaz. Keyfiyetini de bilemeyiz. Fakat hepsinin gerçek olduğuna inanırız. Mead cismanîdir ve bunlara icmalen iman yeterlidir ve yorumsuz olarak kabul etmek gerekir.
Adalet: İsna aşeriyye’ye göre dinin beşinci aslı ve dolayısıyla inanç esaslarından olan adalet, Allah’ın adil; kulun da iradesinde ve fiillerinde hür ve muhtar oluşudur. Onun, iyiye iyiliğine karşılık mükâfatta, kötüye kötülüğüne karşılık mücazatta bulunması adaletinin zarurî bir icabıdır. Kul, fiillerinde hür ve muhtardır
İsna aşeriyye, şer’i hükümlerin kaynağı olarak dört esası kabul eder. Bunlar, kitap, sünnet, icma ve akıldır. Ayrıca füru-u din ikiye ayrılır: 1) İbâdât, 2) Muamelât
İbâdât: Namaz, oruç, hacc, zekât, humus, cihat, emri bi’l ma’ruf nehyi ani’l-münker, Tevellâ ve Teberrâ’dan oluşan bir bütündür
Muamelât: Ticaret hayatı, şahıs hukuku, cezalar, evlenme, miras ve benzeri hususlardır
Görüldüğü gibi İsna aşeriyye, usûl-i din dediğimiz inanç esasları ve fer’i hükümlerde, yani fıkhî konularda Ehl-i Sünnet’ten çok farklı düşüncelere sahip bulunmamaktadır. Ancak Tevhîd, Nübüvvet ve Ahiret gibi üç büyük esasta Ehl-i Sünnet ile birleşmiş olmalarına rağmen; İmametin dinin esasları arasında zikredilmesi dolayısıyla Hz. Peygamberden sonra belIi kişilerin peygamber gibi "ismet" sıfatına ve başkalarında bulunmayan "özel bir bilgi"ye sahip bulundukları hususlarının kabul edilmesiyle Ehl-i Sünnet’ten ayrılmaktadır. Ayrıca takiyye ve bedâ, Câ’ferîlik’te önemli iki inanç konusudur. Onlar, cebir ve zor karşısında bir Şiî’nin inancını gizlemesine "takiyye" adını verirler. Hz. Muaviye’nin baskısı altında inançlarını gizleyen Şiî’ler Mekke döneminde sahabenin de müşriklerin baskısından kurtulmak için bu prensibe başvurduklarını söylerler Onlara göre, takiyye bazen farz, bazen caiz, bazen da haram olur
Bedâ ise, Cenâb-ı Hakk’ın Levh-i Mahfuz’a yazdığı bir şeyi vahiyle peygamberine bildirdikten sonra değiştirmesidir. Bu durum, velî ve imamlar için de söz konusudur. İslâm şerîatının önceki şerîatları neshetmesi veya İslâm şerîatında bazı ayetlerin diğer ayetleri neshetmesi de bedâ kavramına yakındır. (Muhammed Hüseyin, a.g.e., 131)
Câ’ferîlik bugünkü İran’da çoğunluğun ve İran İslâm devletinin resmî mezhebidir. İran’dan başka, Türkiye’de Kars ve çevresinde çok az olmak üzere Irak, Suriye, Lübnan, Afganistan ve Hindistan’da Câferîler vardır. İmâm Câ’fer’den sonra yüzyıllar boyunca yapılan ictihadlarla bir hayli genişleyen Câferîye fıkhı, yukarıda zikredilen yerlerde ve bir kısım Ortadoğu ülkelerindeki küçük cemaatler halinde bulunan Şiîler arasında tatbik edilmektedir
Hamdi DÖNDÜREN
Desert Rose
ehli sünnet kardeşim aynı yazıyı mum hocam konunun ilk sayfasında vermiş
reyna89 kardeşe uzun gelip anlamamış kısa bilgi istemiş konuyu kısaltırsan iyi olur.
ehli-sunnet
Caferilik Şii mezhebi’ni bir fırkasıdır
Sünni ile Şii veya caferi birinin evlenmesinde bir sorun yoktur
Caferi şii sünni veya alevi olması önemli değildir Allah’ın c.c varlığına inanıp
Peygamber efendimize a.s iman ediyorsa hangi mezheb meşrepten olursa olsun bir sakınca yoktur… bunun aksine düşünüyorsa evlenilmez
Aslında yukarda verilen makale bir mezheb hakında fikir sahibi olmak için bir özet
cübbeli ahmet hoca caferilik