Allah Rasûlünü Rüyada Görüp Ondan Emir Almak
Hoca
Allah Rasûlünü Rüyada Görüp Ondan Emir Almak
İslam dini kemale ermiş, itikâdî ve hukukî esas ve fer’î hükümleri ile son şeklini almıştır. Bu dinin esas ve cüz1 i yatında herhangi bir değişiklik yahut bir kaydırma sözkonusu olamaz. Onda herhangi bir şeyi yeniden ihdas etmek reddolunan bir iştir. Çünkü bu yüce Allah’ın, bu dinin eksiksiz ve mükemmel olduğunu belirttiği gerçeğin, İnkâr anlamına gelir.
Yüce Allah şöyle buyurmaktadır: "Bugün sizin için dininizi kemale erdirelim. Üzerinizdeki nimetimi tamamladım ve size din olarak İslâmt beğenip seçtim." (el-Maide, 5/3)
Bundan hareketle ilim adamları şöyle demiştir: Peygamberimizin rüyada kendisine zahirî itibariyle nihai şeklini almış, şer’i bir hükme aykırı bir hükmü emrettiğini gören bir kimsenin aldığı bu emir, ne onun hakkında, ne başkası hakkında meşru olamaz.[63]
Buna göre görülen rüya sahih ve hak olsa bile helal olan bir şeyi haram, haram olan bir şeyi de helal kılamaz. Rüya şer’i bir hüküm ifade etmez. Nakledildiğine göre fakir ve salih bir adam rüyasında Peygamber SailAllahu aleyhi vesellem’m kendisine geldiğini ve: "Filan yerde bîr hazine var. Oraya git ve o hazineyi al, onun beşte birini de ödeme" dediğini görmüş. Sabah uykusundan uyanınca yeri kazmak İçin gerekli malzemeleri almış. Orada denildiği gibi hazineyi görmüş, Şeyh İzzu’d-Din b. Abdi’s-Selam’a giderek Peygamberimizin rüyasında kendisine söylediği gibi hazinenin beşte birini Beytu’l-Male ödememek hususunda ondan fetva sormuş. Şeyhu İzzu’d-Din b. Abdi’s-Selam ona şöyle demiş: Peygamberimizin uyanıkken bize fetva verdiği gibi, sen bunun beşte birini Beytu’l-Male ödemekle yükümlüsün. Onun uyanıkken verdiği fetva rüyada verdiği görülen fetvadan önce gelir. Evet, Peygamberimizi rüyada görmek haktır. Fakat lafızların eksiksiz bir şekilde bellenmemiş olma İhtimali de vardır. Belki de o sana: "Beşte birini Beytu’l-Male öde" demiş. Sen ise onun "beşte birini ödeme" dediğini duymuş olabilirsin.
Fukaha da böyle söylemişlerdir: Eğer müslümanlar şabanın son gününde yarın ramazan mıdır, değil midir diye ihtilaf etseler, sonra bir adam rüyasında Peygamberimizi görüp, onun kendisine: "Yarın ramazanın ilk günüdür. Binaenaleyh sen de o gün oruç tut ve insanlara da o gün oruca başlamalarını emret" dediğini duysa, kendisinin o gün oruç tutması icap etmez. Çünkü uykuda görülen rüya dolayısıyla herhangi bir şer’i hüküm tesbit edilmez. İsterse bu rüya hak ve sahih bir rüya olsun. Bu hüküm sadece peygamber olmayanlar için böyledir. Bizzat peygamberlerin rüyası İse uyanıklık halinde olduğu gibi bir vahiydir ve bu rüyaları ile şer’î hükümlerin sabit olacağı hususunda görüş ayrılığı yoktur.[64]
el-Karafî dedi ki: "Allah Rasûlünü rüyasında görse ve ona: Senin hanımın senden üç defa boşanmıştır dese, kendisi İse hanımını boşamadığından emin bulunuyorsa acaba hanımı ona haram olur
mu? Bu hususta fukahâ arasında gerekli incelemeler, tetkikler yapılmış bulunmaktadır. Kuvvetli görülen şu ki; Rasûlullah SallAllahu aleyhi vese//em’den uyanıkken alınan haber, uykuda iken alınan haberden Önce gelir. Çünkü rüya görenin peygamberin misali olarak gördüğü rüyayı tesbitte yanılma ihtimali sözkonusudur. Aynı şekilde herhangi bir haram hakkında ona; o helaldir dese ya da şeriatın herhangi bir hükmünü muayyen kimselere tahsis etse, bizler uyanıklık halinde tes-bit olunanı -belirttiğimiz sebep dolayısıyla- rüyada görülenlerin Önüne geçiririz. Nitekim uyanıkken ondan alınmış İki haber birbirleriyle çatışırsa bizler daha tercih edilmesi gerekene öncelik veririz."[65]
Bu mesele oldukça Önemlidir. Çünkü bilgisizlikten dolayı pek-çok kimse bu mesele ile İlgili hakkın tesbiti noktasında sapıtmış bulunmaktadır. Uyulması gereken hak şu ki; herbir husus kemale ermiş ve son şeklini almış bulunan şeriate arzedilmelidir. Şeriate uygun olan hidayettir, doğru yoldur. Ona muhalif olan İse batıldır ve haktan oldukça uzak bir sapıklıktır.
Böylelikle Peygamberimizin Mescid-i Şerifinin hizmetkârı Şeyh Ahmed adına söylenen uydurma rüyanın gerçekle İlgisi olmadığı da açıkça ortaya çıkmaktadır. Bu rüyayı uyduran kimse Peygamberimizi rüyada gördüğünü ve ona şunları söylediğini iddia etmiştir: Ben insanların yaptıkları çirkin İşlerden utanıyorum. Rabbimin huzuruna çıkacak, meleklerin yüzüne bakacak yüzüm kalmadı… Daha sonra güya Peygamber onu bir vasiyeti ulaştırmakla sorumlu kılmış. Onun iddiasına göre bu uydurma rüya, Levh-i Mahfuzdan kader kalemi ile nakledilmiştir. Bunu tasdik eden cehennem azabından kurtulur, onu yalanlayan da kafir olurmuş.[66]
___________________________
[63] Fethu’l-Bârî, XII, 301,405
[64] Tefsiru Suret-i Yusuf Kongresi, t, 180
[65] ez-Zahîra, XIII, 273
[66] Dr. Halid El-Anberi, Kur’ân Ve Sünnet Işığında Rüya Hakikati Ve Tabiri, Guraba Yayınları, İstanbul, 2003: 48-50.
Cevap: Allah Rasûlünü Rüyada Görüp Ondan Emir Almak
ASRIN
Görmüş olduğunuz rüyaları gerçek bir şekilde anlatılması aksi taktirde yalan söyleyerek anlatılan rüyalarda büyük günahlar içine gireceğinize ve öteki dünyada bunun hesabını muhakkak soracak kişilerin olduğudur.
rüyada peygamberimizden haber almak, rüyada Allahtan emir almak, rüyada peygamberden haber almak