Buhari müslim ve tirmizi’nin bildirdiği hadisler neden en güvenilir…

Buhari müslim ve tirmizi’nin bildirdiği hadisler neden en güvenilir…

ctnsvr
hocalardan hep duyarız, buhari nin bilddirdiği hadis veya müslim in bildirdiği hadis derler…bildiğim kadarıyla tüm islam alemi bu zatların bildirdiği hadisleri sahih hadis saymışlardır…bunun nedenini merak ediyorum…bilen varsa lütfen cevap versin..

selam ve dua ile..


Yorum: Buhari müslim ve tirmizi’nin bildirdiği hadisler neden en güvenilir…

seyit gazi
öncelikle bugün uydurma olan hadisleri bile hadis alimlerimiz ayıklamış, tereyağından kılı sıyırır gibi sıyırıp çıkarmışlardır. onlar bir hadise uydurma demeseler, biz zaten hangi hadisin uydurma olup olmadığını bilemeyiz. bugün uydurma hadis olarak bilinen hadisleri de, muhaddislerimiz ayıklayıp çıkarmışlardır.

bugün birisi hadis ilmi alacak olsa önce bir cerh ve tadil ve bir çok ilim alması gerekir. ravileri tek tek öğrenmesi, nakillerdeki yaralayıcı veya doğrulayıcı hususları bilmesi gerekir. bu alimlerimizin ve imamlarımızın döneminde ise söz gelimi imam ebu hanife bir hadis duyduğu zaman, bu hadisi kimden duydun dediği zaman fulandan cevabını alınca, bu fulana gidilip bu hadisi kimden öğrendin sorusu sorulup hocamdan, o kimden öğrenmiş dendiği zamanda sahabeden cevabı alınabiliyormuş. yani insanlar bu fulanları da tanıyorlarmış. bugün böyle bir çalışma yapmaya kalkacak olsan önce bu rivayet edenleri nakledenleri, bunlar hakkında düşülen notları bir bir öğrenmen lazım. yani bu eserler telif edildiği zaman ki ortamla bugünkü ortam orasında dağlar kadar fark var ve bu imamlarımızın doğal bir avantajları üstünlükleri var. imam nevevinin riyazüssalihinde naklettiği ilk hadisi şerif, ameller niyetlere göredir şeklinde başlayan hadisi şerifdir. ayrıca imam buharinin bu hadis i şerifleri bir araya getirirken bir hadis almak için bir şehre gittiği, yanına gittiği kimsenin hayvanını yanına çağırmak için yemle onu kandırdığını görünce, hayvanını kandırandan hadis alınmaz deyip geri döndüğü de anlatılır. titizlikle, sadakatle, salih niyetle, büyük çaba göstererek, azmederek yapılan bu çalışmalarda, ümmette karşılıklarını bulmuştur.

ayrıca biz burada sohbet ediyoruz, bazen tavsiyeler de veririm ancak hadisi şerifler böyle nakledilmezler. ben bir tane hadisi şerif nakletmeye ehil birisi değilim. sizlerde konuşurken ve dinlerken buna özen gösterin. dininizin ve aklınızın bir kapısı olsun, kalbiniz yol geçin hanına dönmesin. bu eserleri telif edenlerde, bu hadisleri rivayet edenlerde rasulullah sav in : her kim, söylemediğim şeyleri bana isnâd ederse, cehennemdeki yerine hazırlansın! hadisini bilen ve kavramış olan kimselerdir. mesela sahabenin çoğu sözü, rasulullahdan duydukları ve ondan öğrendikleridir ama bu hadisi şerifdir dememişlerdir. yine bir hususda bir hadisi şerife başvurulacağı zaman, o meclisde bir sessizlik olur, sahabe birbirine bakar ve içlerinden biri çıkar, o hadisi şerifi rivayet ederlerdi. bizler ancak anlam olarak tavsiye niteliğinde bu hadisleri zikrediyoruz yoksa din adına konuşmak, hadis rivayet etmek, fıkıh ortaya koymak, hüküm vermek çok ağır işlerdir. bugün bu kadar rahat konuşmak cehalettendir.

ayrıca genel olarak karşı çıkılan iki hususdan birincisi: tahkik edilerek kavranması gereken hususların, yüzeysel olarak ele alınıp sağından solundan günlük hayatı ve düşünce dünyasını saptıracak, yozlaştıracak, basitleştirecek argümanlar edinilmesi ve ortalıkda gezinilmesidir. ayrıca karşı çıkılan bir diğer hususda: bir ilmi; veri yığınından, rivayetten, tahminlerden, rastlantılardan ve gözlemler koleksiyonundan ayıran şeyin, o ilmin metodları olması; bu ilmi elde etmek için, düzenlemek için bu metodlara başvurulmamasının ise karanlıkda el yordamıyla yürümekle aynı şey olmasıdır. yani insanların yol yordam, yöntem usül bilmeden cahil ukala görgüsüz görgüsüz konuşmalarıdır. böyle bir durumda söylenen şeyin doğru olması da, ortaya çıkacak yanlış sonuçları değiştirmemektedir.

bununla beraber buharide nakledilen hadislerin tamamının sahih olduğu bilgisi benim bildiğim kadarıyla doğru değildir. bu teknik bir konudur mesela bir hususda bildirilmiş çeşitli hadislerden, buharinin sıhhat şartlarına uymayan fakat delil olma niteliği olan rivayetler zikredilmiştir. buharinin sıhhat şartları ağırdır. mesela yukarıda yazdığım her kim, söylemediğim şeyleri bana isnâd ederse, cehennemdeki yerine hazırlansın! hadisi şerifini aradığım zaman yine buhariden, Benim ağzımdan yalan uydurmayınız! Her kim benim ağzımdan yalan söylerse Cehennem’e girsin! veya …Her kim benim ağzımdan bilerek yalan uydurursa Cehennem’deki yerine hazırlansın hadisi şerifleri ile de karşılaştım. bu teknik bir konudur ve imam buhari de bunu zikretmiştir, muhaddislerimizde bunları dile getirmiştir. bu durum bu eserlerin sahihi buhari veya sahihi müslim olarak bilinmelerine mani değildir.


Yorum: Buhari müslim ve tirmizi’nin bildirdiği hadisler neden en güvenilir…

Kayıtsız Üye
ayrıca şöyle bir algı da olmasın… zayıf hadisler bir binanın yapı taşlarını birbirine kenetleyen bir harç gibidir ve sahih hadislerle nasıl muamele edileceğine dair birer işarettir. bunlar gözden çıkarıldığı zaman, ortaya birbiriyle çelişiyor görünen sahih rivayetler çıkacaktır. sahih hadis sorusuna, kime göre neye cevabı verilecektir. hadis alimlerinin kriterleri vardır. bunlardan birini taşımayanla, onunu taşımayan aynı kategoriye mi konacaktır. ayrıca sahabenin amel etmesi, müçtehid imamların amel etmesi de bir sıhhat kriteridir. mesela namazın cem iyle ilgili ittifakla sahih olduğu bilinen bir hadisi şerife karşılık, bu hadisi şerifle sahabece amel edilmemesi üzerine; ittifakla zayıf olduğu bilinen başka bir hadisle amel edilmiştir. sahih hadisi şerifler arasında nice amel edilmemiş veya mensuh hadisi şerifler vardır. ayrıca içinde helal haram veya emir ve nehiy barındırmayan zayıf hadislerle amel edilmiş, farz ve haram ifade etmeyen nice müstehab vacib ve mekruhlar delillendirilmiş ve fıkıhda bazı meselelerde bazı durumlarda bazı çözümleri getirmek için elde sadece zayıf hadislerin bulunması neticesinde; bunlar ihtiyaten hüccet teşkil etmişlerdir. zayıf hadislerden bu saydığım hususlarla ilgili olanları, alimlerin ittifakla uydurma demedikleri, kendisinden daha güçlü bir delile muhalif olmadığı sürece, zayıf hadisler bir binanın yapı taşlarını birbirine kenetleyen harca benzerler. hadis kitabları müçtehidlerin içtihadlarına medar olmaları nedeniyle tasnif edilmiştir.

soruna dönecek olursam; ihlasla büyük fedakarlıklarla ve üstün çabalarla yapılan bu çalışmalar, ümmette karışılık bulmuş ve bu eserler sahihi buhari ve benzeri isimleriyle malum olmuşlardır ancak söylediğim gibi teknik detayları da vardır. ilim bir deryadır, başı da Allah korkusudur. dolayısıyla hiçbir zaman bulunulan yer mutlak kabul edilmemeli, tevazu elden bırakılmamalı, yetersizlik ve acizlik gözden kaçırılmamalıdır.


Yorum: Buhari müslim ve tirmizi’nin bildirdiği hadisler neden en güvenilir…

Omer Faruk
Burada hadislerin sıhhatinden ziyade hüküm kaynağı olarak Kur’an ile eşdeğermidir değil midir? Sorusu önemlidir.
Bütün mezhepler Hadisleri 2. sıraya koyarlar. Bugün hadis inkarcılığı da hadisi savunma da kör bir döğüş olarak sürüyor. Herkes kendi kampından meseleye bakarak sonuna kadar kendisinin iddasının doğru olduğunu söylüyor.
Rasulullah’ın mütevatir olarak bize ulaştırdığı Kur’an asli kaynağımızdır, buna benzer mütevatir hadisler de birinci derece hüküm kaynağıdır geriye kalanlar ise "zanni" kaynaklardır. Bunun için alimler sahih fakat zanni olan bir hadisi bazen hüküm kaynağı kabul etmemişlerdir.
Mezhepler arasındaki temel ayrılıkların pek çoğu bu yorumlardan kaynaklanır. Burada yorumu uzatmamak için örnekler paylaşmıyor, ilkeleri söyleyerek yetiniyorum. Bu konuda bilgi almak ve delil sormak isteyenlere ayrıca delil sunabilirim.

Selametle…


tirmizi hadisleri, tirmizî nedir, buhari müslim tirmizi hadisleri

Yorum yapın

1melek.com petinya.net Kompozisyon/ !function(){"use strict";if("querySelector"in document&&"addEventListener"in window){var e=document.body;e.addEventListener("mousedown",function(){e.classList.add("using-mouse")}),e.addEventListener("keydown",function(){e.classList.remove("using-mouse")})}}();