İmam Buhari ile İmam-ı Azam Ebu Hanife arasında bir sorun mu vardı?
azerbaycan
Selamun aleykum ve rahmetullahi ve bereketu
Sorum gayet açık. Benim bildiğim cevaplar, belki birilerine göre Klasik Şii mantığının ürünü olabilir. Dolayısı ile ben yazmıyorum sadece samimice soruyor ve işin ehillerinden delilli, kaynaklı bir cevap istiyorum.
Cevaplar kaynak ve delillere zıt olur ise veya cevap gelmez ise Allah’ın izni ile kaynakları kullanarak kendi cevabımı vermeye çalışırım.
Ebu Hanife, İmam Buhari ve bir takım Sünni alimlerin iddia ettiği gibi, "güvenilmez adam, zındık, kafir, sapık mezhep mensubu, hatta kafir" biri mi? Yoksa bir Ehl-i Sünnet Mezhebinin kurucusu, imamı ve önderi mi?
Olaya şimdilik Rey ve Rical ehli bakımından yaklaşmam konuyu kısırlaştırır. Nitekim Ehl-i Sünnet için, Ebu Hanife ne ise, İmam Buhari de odur. Aynı sevgi ve saygıyı görmektedir. Bu (benim düşünceme göre) Rey ve Rical ehli meselesini bilenler içinde geçerlidir.
Ebu Hanife, gerçektende, İmam Buharinin anlattığı türden bir insanmıydı? Şayet öyle ise, Hanefilerin, İmam Buhariyi dikkate bile almaması gerekirdi. Veya Hanefilerin, İmam Buhariden uzak durması gerekirdi. Görünen o ki bu da mümkün değil.
Hanefiler veya sünniler için (Günümüz için diyeyim) İmam Buhari ve Ebu Hanife bir bütün ve vazgeçilmez iki değerdir. Rivayetleri nakledip öyle değerlendirme yapsak daha hayırlı olacak galiba.
İmam Buhari Ebu Hanife hakkında demiş ki:
1- "Güvenilmez Adam." (Tarihul Kebir c. 8 s.81)
2- "Sapık Mürcie Mezhebinin Mensubu." (Tarihul Evsat c.2 s.93)
3- "Küfründen dönmesi için iki defa tövbeye çağrılan adam." (Kitabuz Zuafa s.132)
Sırası ile diğer Alimlerinde sözlerini beyan edeceğim. Burada Ebu Hanifeye saldırma ve küçümseme gibi bir gayretim yok. Buna en azından Allah Şahittir. Burada beni ciddi derecede düşündüren şudur. Acaba Ebu Hanife, İmam Buhari ve benzeri olan alimlere ne yapmıştı? Suçu neydi? Kabahati neydi? Sadece sözlerde geçen bazı suçlama ve kelimeler mi?
Ehl-i Sunnet için meşhur olan, ünlü Muhaddis, alim ve Fakih, Süfyan bin Uyeyne, Ebu Hanifenin Ölüm haberi kendisine gelince, kendisi İmam Buhariden geri kalmayarak şöyle demiştir:
"Allah ona lanet etsin! İslam’ın can damarlarını, bir, bir kopardı. Müslümanlar arasında ondan daha şerir biri doğmamıştır." (İbni Abdulbirr, El İntika s.149-150) İbnül Carud ise Ebu Hanifeyi tanıtırken şu korkunç sözü söylüyor: "Müslüman olup olmadığı tartışmalıdır." (El İntika s.150)
Bir diğer Mezhep İmamı olan İmam Malik ise şöyle demiştir:
"Ebu Hanife, İslam bünyesinde doğan en şerir varlıktır. Bu ümmete, fikirleri yerine kılıçla vursaydı daha iyi olurdu." (El İntika s.150) Daha buna benzer bir çok alime ait bir çok sözden bahsedilmektedir. Biz bunları toparlayıp öncelikle dönelim Buhariye.
Bunların için Ehl-i Sünnet dünyası için şüphesiz en Meşhuru İmam Buharidir. Malikiler için ise hem Buhari hem İmam Maliktir.
Peki İmam Buhari bunu neden yaptı?
Acaba, Buharinin, Aklın, Nakli delillerin önüne geçirilmesine ve Kıyasa şiddetle karşı karşı olması bunda etkili olabilir mi? Nitekim bilinen odur ki Ebu Hanife Ehl-i Reydir. Ebu Hanife ise kıyas ve aklı, naklin önüne geçirmede uzman hatta mucididir diyebiliriz.
Yoksa, Buhari, Ebu Hanife karşıtı olan kendi hocalarının etkisinde mi kalmıştır?
Nitekim Bazı hocaları bizzat Ebu Hanifenin öğrenciliğinide yapmıştır. Örneğin Veki bin El Cerrah…
Not:Bide sayin aziz kardeshlerim sizin cevabiniza cevab ve soru sora bilirmiyim burada?
Cevap: İmam Buhari ile İmam-ı Azam Ebu Hanife arasında bir sorun mu vardı?
DZALBAY
mumsema’dan alıntı…
< ve aleykumusselam ve rahmetullah. kardeş 2009 yılı hep bu tartışmalarla geçti.
yorulduk… artık hiçbir islami görüş sahiplerini eleştirmeyi kabul etmeyeceğiz inşAllah.
birileri (belki niyeti hayırdır onu bilmiyoruz) bir islami cemaat düşüncesi hakkında konu açıyor ve sınırlar aşılıyor/hakaretler başlıyor.
burda hakaretlerden en çok biz nasipleniyoruz.
Ne Tarikat ehli ne Vehhabi nede Başka düşüncede olan… hiçkimseye musade olmayacak.
Bütün arkadaşlara burdan sesleniyorum!
Ehli Sünnet olan hiçbir Alimi ve hiçbir cemaati eleştirmenize musade etmiyoruz.
Olumsuz yönleri varsa almayın, bizede yazmayın LÜTFEN >
Açtığın konu,bazılarını istemediğimiz yerlere sürükleyebilir.Lütfen bu konuyu kaşımayalım kardeşim…
Yanıt: İmam Buhari ile İmam-ı Azam Ebu Hanife arasında bir sorun mu vardı?
azerbaycan
Kardeshim soruya cevab ariyorum niycin kalbimizde supe kalsin ki?en guzeli soruyu arasdirmak deyilmi buraya niçin geldik ozaman?
Soru: İmam Buhari ile İmam-ı Azam Ebu Hanife arasında bir sorun mu vardı?
DZALBAY
< Kardeshim soruya cevab ariyorum niycin kalbimizde supe kalsin ki?en guzeli soruyu arasdirmak deyilmi buraya niçin geldik ozaman? >
Niyet tabii ki önemli de…sen Ebu Hanife hakkında nasıl şüphe taşıyabildiğini anlayamadım…Her mümin,Ebu Hanife’nin nasıl bir alim olduğunu bilir.Onunla ilgili şüphe taşımak bir mümine yakışmaz…
İmam Buhari de kendi alanında(yani hadis konusunda)büyük bir zattır.İlim olarak Ebu Hanifenin eline su bile dökemez.Böyle olunca,kendini bilen bir hadis alimi,neden bir fıkıh alimine taş atsın ki?…Üstelik,ikisi de ehli sünnet alimidir…
Açıklamalardan anlaşılan odur ki;İmam Buhari,Ebu Hanife hakkında o çirkin sözleri sarfetmemiştir.
azerbaycan
Aziz Kardeshler ehli rey ve ehli recal ile usuli ve ahbari meselesini aciklar misiniz biraz ?
@mir
İbn Abbas şöyle dedi: Alimlerin ilimlerini dinleyiniz. fakat birinin diğeri hakkındaki sözlerini tasdik etmeyiniz. Yemin olsun ki onlar keçilerden daha kıskançtırlar.
İbn Vehb ise şöyle dedi: Kari’nin kâri aleyhine şahadeti caiz değildir. Yani alimlerin şahadetleri… Çünkü alimler insanların en kıskançlarıdırlar.
Malik bin Dinar dedi ki: Alimlerin ve kurra’nın bütün sözleri alınır. Fakat birbiri hakkındaki sözlerine itibar edilmez.
Doç. Dr. Talat Sakallı, Hadis Tartışmaları, TDV Yayınları, shf. 46
Lütfi Paşa dedi ki: Müderrisler ve ulema taifesi birbirine hased eder. Onların birbiri hakkında söylediklerine inanmayıp, alimlerin reisleri ile müşavere edip, menasıb-ı ulemada [alimleri atamada] taharri etmek [araştırma yapmak] gerek.
Dr. Huriye Martı, Birgivi Mehmed Efendi, TDV Yayınları, shf. 23
< Bu yorumun haklılığını kavramak için Ahmed İbnu Hanbel’in şu sözünü kaydetmede fayda var. Der ki: "Biz ehl-i reyi, onlar da bizi durmadan lânetlerdik. Bu hal Şâfiî’nin gelmesine kadar devam etti. O gelince aramızı bulup bizi kaynaştırdı." (bk. İbrahim Canan, Kütüb-i Sitte Tercüme ve Şerhi, 1/193-194) >
azerbaycan
Selamun Aleykum
kardeşlerim Buharinin Ebu hanifeden 44 yıl sonra gelmesi onun doğruları göremeyeceği anlamına gelmiyor.Bizler Kurandan sonra en sağlam kaynaktır Sahihi Buhari diyoruz oyle diyilmi?..
Size bir örnek vereyim ben..Şimdi ben bir müçtehidi taklit ediyorum yani onun fetvalarına göre amel ediyorum..ve o müçtehidin yanlışlarını gördüğümde yada ispatlı bir şekilde bana söylendiğinde ben o müçtehidi taklit etmeye devam edersem benim imanımda sorun var demektir.
1- "Güvenilmez Adam." (Tarihul Kebir c. 8 s.81)
2- "Sapık Mürcie Mezhebinin Mensubu." (Tarihul Evsat c.2 s.93)3- "Küfründen dönmesi için iki defa tövbeye çağrılan adam." (Kitabuz Zuafa s.132)
Şimdi bu ağır eleştiriye rağmen imam Buhari ebu hanifeyi taklit etmeye devam etmişse onun imanında bir sorun var demekmidir?ve o buharinin sözlerine itibar edilmez..yada buharinin bu iddaaları doğru ise ebu hanifeyi taklit edenlerin imanında sorun var demektir..yukarıdaki iddaalar çok önemli lütfen dikkat edin bir mezhep imamının maruz kaldığı yakıştırmalara bakarmısınız
azerbaycan
…. bazıları ona lanet ediyor, bazıları "küfründen dönmesi için iki defa tevbeye davet edilen şahıs" diye söz ediyor. bunlar ne demek? lanet etmek içtihatmı?
@mir
yine okumadan cevap yazmışsın
alimin başka bir alim aleyhindeki sözlerine pek itibar etmemek lazım
delil ile konuşmuyorsa
cerh ve tadilde bir kural vardır
kimse delilsiz ve sebeb belirtmeden cerh edilemez
ebu hanifeyi cerh edenler delil versinler
hangi sözünden dolayı cerh etmiş
hangi amelinden dolayı kafir damgası yapıştırmışlar?
taklid konusunda ise haklısın
yanlış yaptığı ayet ve hadisle isbatlandığı halde
hâlâ bir mezheb imamına sıkı sıkıya bağlı kalan varsa kör bir taklid içinde demektir
ve bu durum çok tehlikeli olabilir.
Ziyad Şafi
Ben bu işte dikkat talep ediyorum !1) NİK ve üye resmi niye farklı ?2) Niye illada anlatılan cevap ikinci soru işaretleri ile karıştırılıyor ?3) Niye illada azerbaycan niki ?delilin gelme yerine dikkat etmeyip delilin nerden ne mana verdiyine dikkat çekiliyor ? size de qarip gelmedimi ey müslüman kardeşlerim ?VAllahi ben burada bir art niyet hiss ediyroum…fitneye düşmeyin sakın ha !Mumsema hocamızdan bu işin burada durdurulmasını talep ediyorum…sevgi dua ve Selam ile…
azerbaycan
Aziz @mir kardeşhim diyor ki,alimin başka bir alim aleyhindeki sözlerine pek itibar etmemek lazım
delil ile konuşmuyorsa
Şimdi soru….kardesh Neye göre? Buna kim karar veriyor. Delil ile konuşmadığını nerden biliyorsun? pek itibar etmemekle hiç itibar etmemek arasındaki frekans aralığının ölçüsü nedir?
@mir
< Aziz @mir kardeşhim diyor ki,alimin başka bir alim aleyhindeki sözlerine pek itibar etmemek lazım
delil ile konuşmuyorsa
Şimdi soru….kardesh Neye göre? Buna kim karar veriyor. Delil ile konuşmadığını nerden biliyorsun? pek itibar etmemekle hiç itibar etmemek arasındaki frekans aralığının ölçüsü nedir? >
numaralı mesajımdaki "alimin alim aleyhindeki sözlerine itibar etmemekle" ilgili sözler
ashab ve tabiinin büyüklerine aid
Ebu Hanife’yi cerh edenler neden cerh etmişler? bunu bilmeden bu cerhlerinde haklılar mı değiller mi bilemeyiz.
Farz edelim ki Ebu Hanife özbeöz yahudi olsa ne olacak? Yine doğrularını alır yanlışlarını bırakırız. Biz bununla mükellefiz.
Tıkla:forumduasi.com/ilim-ogrenmek-ve-ogretmenin-fazileti/105013-hakikat-hakikattir-kimden-gelirse-gelsin-alinmalidir.html
Ebu Hanife kendisinin cerh edilmesine sebep olan akide ile mi öldü? Ebu Hanife’nin sağlığında bazı fetvalarından döndüğünü biliyoruz. Cerh edilmesine sebeb olan fetvalarından dönüp önmediği kadar, onu cerh edenlerin haklı olup olmadığı da öenmlidir.
Buyur:
Ebû Hanîfe ile çağdaş olan Suriye’li fakîh Evzâî bir defa Abdullah b. Mübârek’e sordu:
— Kûfe’de çıkan ve Ebû Hanîfe denen bu bid’atçı kimdir?
İbni Mübarek buna cevap vermedi. Yalnız gayet ince ve müşkil bâzı mes’eleleri ortaya atıp onların anlaşılış tarzını, fetvalarını arzetti. Evzâî’nin bunlar hoşuna gitti ve:
— Bu fetvaları veren kim? diye sordu. O da :
— Irak’ta gördüğüm bir üstad, dedi. Evzâî:
— Bu, üstadların en şereflisi; git, onunla çokça görüş, dedi. O zaman îbn-i Mübarek:
— İşte Ebû Hanîfe budur, cevabını verdi.
Sonraları Ebû Hanîfe ile Evzâî Mekke’de buluştular, görüştüler. İbni Mübârek’in zikrettiği bâzı mes’eleleri müzakere, mübahase ettiler. Ebû Hanîfe onlar hakkındaki görüşünü açıkladı. Ayrıldıktan sonra Evzâî, Abdullah b . Mübârek’e : «Doğrusu ben, bu zatın ilminin çokluğuna, aklının üstünlüğüne hayran kaldım. Ona gıpta ettim. Allah’tan af dilerim, ben onun hakkında gayet yanılıyormuşum. Sen -ondan ayrılma, o bana eriştirdiklerinden çok bambaşka imiş» dedi.
Muhammed Ebu Zehra
gördüğün gibi evzai, ebu hanifeyi tanımadan hakkında duydukları yüzünden onu cerh etmiş, tanıyınca da bu cerhinden dolayı pişman olmuştur. Yani ulemanın başka bir alimi cerhine, deliline bakmadan pek inanmamak gerekiyor.
Dafer
İmam Azam ve İmam Buhari imamlarımızdır. İmam Azam, geliştirdiği (fıkıh) usuluyla, İmam Buhari de, rivayet ettiği hadislerle çığır açmışlardır. Eserleriyle, görüşleriyle var oldukları için onların yokluğu müşahade edilemiyor. Aralarındaki ihtilaf ise geçip gitmiştir. Bu asırda bu konuşmak kimseye yarar sağlamadığı gibi, zararlarıda vardır. İttifak edilen konuları hıfz ettikte mi, ihtilafları araştırıyoruz?
azerbaycan
@mir kardeşh…bu Hanifenin önceki fetvalarının bida olduğunu ama sonra bu yanlışlarından döndüğünü söylüyorsan, Ebu Hanifenin İmam Cafere tabi olduğunu kabil etmek zorundasın ki, bunuda kabul edersek Şiaya hak vermek zorundasıyiz. Çünkü Şia İmam Cafere tabi olmaktan başka bir şey değil.
Yok eğer Ebu Hanife İmam Caferden ders alıp " İmam Cafer yanında ders aldığım son iki yılım olmasaydı, Numan helak olmuştu" hadisesini kabul etmiyorsan kendi itirafınla ve ona karşı olan ehli sünnet ulemasının beyanına göre ehli bidat olduğunu kabul etmiş oluyorsun.
Ulemanın birbirine karşı olan değerlendirmelerini dikkate alınmaması konusunda sarfettiğiniz şeylerin ise konu ile bir alakası yok,
@mir
sen galiba Türkçe bilmiyorsun
ya da okuduklarını -ki okuduğundan da şüpheliyim- işine geldiği gibi anlıyorsun
ben ebu hanife’nin önceki tüm fetvalarından döndüğünü söylemedim.
< Ebu Hanife’nin sağlığında bazı fetvalarından döndüğünü biliyoruz. >
dedim
hatalı fetvalarından bir doğrulardan iki olmak üzer üç sevap almıştır. Allahu Alem. ve bunlar iki elin parmaklarını geçmez.
ayrıca Ebu Hanife’nin < " İmam Cafer yanında ders aldığım son iki yılım olmasaydı, Numan helak olmuştu" >
dediğini kim söylemiş?
Sözün orijinali şu:
Eğer O İki Sene Olmasaydı, Nu’mân (Ebu Hanife) Muhakkak Ki, Helak Olurdu.»
bu sözün Ebu Hanife’ye aid olduğu isbatlanmış olmamakla birlikte, cümledeki "levla senatani" kelimesinin aslının "levla senadani" yani iki sened- Kur’an ve sünnet" olabileceğini iddia edenler de var.
Bu durumda cümle şöyle olur:
Eğer O İki Senet Olmasaydı, Nu’mân (Ebu Hanife) Muhakkak Ki, Helak Olurdu.»
Ebu Hanife’ye ait olup olmadığı dahi belli olmayan bu cümleye tarikatçiler "tarikatte geçen iki sene olmasaydı…" eklemesini yapmışlar, şimdi siz şiiler de "şiada geçen iki sene olmasaydı…" ekini mi yapıyorsunuz?
önce sözün ebu Hanifeye ait olduğunu onun ağzından isbatlayın. ondan sonra isteğiniz doğrultusunda çarpıtın.
< Ulemanın birbirine karşı olan değerlendirmelerini dikkate alınmaması konusunda sarfettiğiniz şeylerin ise konu ile bir alakası yok, >
Ne oldu? işine mi gelmedi?
bir alimin bir başkasını cerh ettiğini iddia edeceksin, üstelik delilini vermeyeceksin,
benim bu konu hakkında alıntıladığım selef sözlerini ve fıkhi kaideyi, hatta bir de örneği görmezden gelip, konuyla alakası yok diyeceksin.
13. meajımda verdiğim ve ebu Hanife’yi cerh edenlerden en az birisinin bu konuda hatalı olduğunu kabul ettiği şeklindeki örneği neden görmezden geliyorsun?
Önce açık açık şii olduğunu itiraf et
ondan sonra konuşalım.
DZALBAY
Bu konuyu açan şahısta art niyet yoksa,ben hiç bir şey bilmiyorum.Tuzağa düşmeyin kardeşler…Takıntılı ve kesinlikle art niyetli birisi…Böyle bilgi paylaşımı da hiç görmemiştim…:(
azerbaycan
@mir Allah teala sahidimdir ki,ben Sia falan diyilim zaten şia yok ibn sebacilar diyelim biz bunlar simdi yukariyi okuduk soru şu.. Buhari, Ehl-i Reyin reisi olan Ebu Hanife’yi zayıf bir hadis ravisi olarak gö-rüyor, kendisini metruk sayıyor Ve "halktan biridir"diyordu Ne Buhari, ne de Müslim’de Ebu Hanife’den tek bir hadis rivayet edilmemiş olması bile ehl-i hadis ile ehl-i rey arasındaki geçimsiz-liğin ve uyuşmazlığın derecesi hakkında bize fikir verebilir’ (20)
Hadis ve Hicaz fıkıh hareketinin başında bulunan İmam Malik şöyle demiştir: Ebu Hanife fitnesi, İblis fitnesinden daha zararlıdır (21)
İmam Ahmet: "Ebu Hanife’ninre’yi de hadisi de zayıftır’ (22)
Süfyan es-Sevri, Ebu Hanife’nin vefat haberini alınca, derin bir memnuniyet duymuş ve: " Elhamdülillah, Al-lah’a şükürler olsun Birçok insanın be-laya düşmesine sebep olan kişiden bizi afiyette kıldı"(23)
Kaynak :20,21,22,23 Süleyman Uludağ, İslam Düşüncesinin Özellikleri, s 98, 99,100 Dergah Yay,
İst/1979
Buna göre ehli sünnetin dört imamından birisi olan İmam Malik Ebu Hanifeyi iblis gibi görmekte sapıklığına hükmetmektedir. bu cerh tadil olayı değil adam iblis diyor siz neden bahsediyorsunuz. Kör kendinden bilirmiş, yazılanları aslında siz asla okumuyorsunuz.
İmam Ahmet Bin Hanbel ise bir başka ehli sünnet imamı. O da Ebu Hanifenin hadislerini zayıf olarak nitelemektedir. Yani oluşturduğu mezhebin güvenilir olmayan temellere dayandığını söylüyor.
ine bir ehli sünnet imamı olup mukallitleri kalmayan Süfyani Sevri de Ebu Hanifeyi bir bela olarak kabul etmekte ölümünden dolayı mevlaya şükür etmektedir.
Peki bunların birbirleri hakkındaki kanaatleri bu iken kalkmış cerh tadil gibi malayani lüzumsuz şeylerle uzlaştırmaya çalışmanın bir anlamı yok. Anlıyorsun değil mi kardesh
NOT:Lütfen beni sia olarak gormeyin cook uzluyorum:(
@mir
< Şiaya hak vermek zorundasıyiz. Çünkü Şia İmam Cafere tabi olmaktan başka bir şey değil. >
< zaten şia yok ibn sebacilar diyelim biz bunlar >
karar ver
şia imam caferin yolu mu
ibn sebacıların mı? 🙂
diğer iddialarına gelince ismini verdiğin kişiler ebu hanife ile oturup konuşarak mı onu cerh etmiş
yoksa evzai gibi kulaktan dolma bilgilerle mi?
oturup konuştular, ebu Hanife’ye ayet ve hadis naklettiler de o red mi etmiş?
delilleriyle ver.
ben sana şia diyince kızıyorsun değil mi?
hatta üstelesem delil de istersin değil mi?
ben de senden ebu Hanife’ye iblis diyenlerin neye göre dediklerini soruyorum.
neden ebu Hanife’ye iblis dediler?
ayrıca bu tartışmanın bize pratik faydası nedir? senin bu konuyu açmaktaki amacın nedir?
ben iblisin bile söylediği doğruları kabul etmenin dinimizin bir emri olduğu hakkında bir link verdim
ben şimdi de ebu Hanife’nin yanlış gördüğüm fetvalarını almıyorum, doğru bulduklarımı kabul edip uyguluyorum.
şimdi sen ebu Hanife’nin gerçekten iblis olduğunu isbatlasan bile umrumda olmaz. benim için değişen bir şey olmaz. yine doğrularını alacak yanlışlarını bırakacağım.
< Hadis ve Hicaz fıkıh hareketinin başında bulunan İmam Malik şöyle demiştir: Ebu Hanife fitnesi, İblis fitnesinden daha zararlıdır (21) >
bak ben ne buldum:
İmam Malik’in talebesi leys b. Sad, "Ebu hanife yaman bir fakih, onun yanında ter içinde kaldım." demiş.
Ayrıca el-kevseri de "İmam Malik’in Ebu Hanife’den 60 000’e yakın mesele almış, bunların bazısını nakletmiştir." demektedir.
Prof.Dr. İsmail Hakkı Ünal, İmam Ebu Hanife’nin Hadis Anlayışı, DİB. yayınları, shf.234
< İmam Ahmet: "Ebu Hanife’ninre’yi de hadisi de zayıftır’ (22) >
İmam ahmed, ebu hanifeyi doğrudan cerh etmemiş, daha çok onun hakkında başkalarından duyduklarını telaffuz etmiştir.
age. shf.240
Yani o da ebu Hanife’yi Evzai gibi kulaktan dolma bilgilerle cerh etmiş olabilir.
< Süfyan es-Sevri, Ebu Hanife’nin vefat haberini alınca, derin bir memnuniyet duymuş ve: " Elhamdülillah, Al-lah’a şükürler olsun Birçok insanın be-laya düşmesine sebep olan kişiden bizi afiyette kıldı"(23) >
Sübki, muasarat (aynı çağda olma) ve münaferet (düşmanlık) gibi bazı sebeplerden dolayı Sevri’nin Ebu Hanife aleyhindeki bu gibi sözlerine pek itibar edilemiyeceği görüşündedir.
bununla birlikte Sevri, kardeşinin ölümü üzerine taziyeye gelen Ebu Hanife için ayağa kalkmış, onu yerine oturtmuş, ona ikramda bulunmuş ve "Bu ilimde yeri olan bir zattır. İlmi için kalkmasam, yaşı için kalkarım, yaşı için kalkmasam, takvası için kalkarım, takvası için kalkmasam, fıkhı için kalkarım." demiştir. age. shf.233
aynı kitabın 223. sayfasında ebu hanifeyi tadil eden 67 çağdaşının isimleri tek tek verilmiş. bunlar arasında Şafii, Abdullah b. Mübarek, iki Süfyan, Abdürrezzak, A’meş, Şu’be, Yahya b. Said el-Kattan, Veki b. Cerrah vb büyük alimlerin de adı sayılmış.
< Ahmed İbnu Hanbel’in şu sözünü kaydetmede fayda var. Der ki: "Biz ehl-i reyi, onlar da bizi durmadan lânetlerdik. Bu hal Şâfiî’nin gelmesine kadar devam etti. O gelince aramızı bulup bizi kaynaştırdı." (bk. İbrahim Canan, Kütüb-i Sitte Tercüme ve Şerhi, 1/193-194) >
Murad AZERI
SALAM ALEYKUM
bu konularla sHIILER yeni bir usul tapmish ehli-sunnete karshi bu acik fitnelerdendi buna uymamaliyiz ben Azerbaycanda her gun bu turlu sheyler rasliyorum. ehli sunni olan her kes iyi bilmektedirki her bir alimin arasinda bu turlu sheyler ola bilir…bunu yazan arkadaşhbilsinki Shiiilerin kendilerindede bu meselleler vardir….SHEYTANIN FITNESINNEN ER-RAMANA SIGINIRAM…! SALAM ALEYKUM.
@mir
aleyna ve aleykumusselam Murad Azeri kardeş
biz zaten alışığız soru sormak bahanesi ile hadis düşmanlığı, atezim, hristiyanlık vs propagandası yapanlara 🙂
Azerbaycan kardeşin şii olduğundan her ne kadar en baştan beri şüphelendiysem de
gene de bildiğimiz doğruları yazmak zorundayız.
o da şii olmadığına Allahı şahid tutarak yemin ettikten sonra ona "yok sen şiisin" demeyeceğim
ama şüphe etmekten de vaz geçmeden sorularına cevap vermeye çalışacağız elimizden geldiğince
azerbaycan
@mir kardeş VAllahiki Billahiki TAllahiki ben sia falan diyilim Allah korusun.Sadece sorun bende ki mesajii sona kadar yazmadim yani cefer(ra)yazma sebebim tamamen baska bir şeydir yani şia tarafindan bu olaya bakmak istedim beni anladinmi MaşAllahsin kardesh ben Türkiye milletin inan çook sevirem sizde içinde. şimdi soru…
Arkadaşım, İmam Malikin Ebu Hanifeye iblis demesinin nedeni ile ilgilenmiyorum, beni ilgilendirmiyor. Beni ilgilendiren ehli sünnet ekolüne ait imamların birbirlerine iblis demelerinin nedenini siz açıklamalısınız?
@mir
baştan beri yazıyorum ya
kıskançlık, yanlış anlama,
arada laf getirip götüren bunu yaparken de Evzai örneğinde olduğu gibi bire bin katan kışkırtıcıların olması
hatta ilmi yetersizlik de var
mesela hatırlamadığım bir olayda bir muhaddis bir fetvası yüzünden Ebu Hanife hakkında ileri geri konuşuyor.
" o bu fetvasında neye dayanmış?" diye küçümseyici laflar kullanıyor
orada bulunanlardan biri de "Ebu Hanife senin rivayet ettiğin şu hadise dayanarak bu fetvayı verdi." diyince adam utanıyor.
hatta rey ehli bu gibi naklettiği hadisleri fıkhedemeyen muhaddislere "hadis hammalı" dermiş
bir örnek adamın biri Resulullahın "bir kişi komşusunun bahçesini sulamasın" hadisine dayanarak "bahçemdeki suyun komşumun bahçesine akmasına 40 yıldır engel oluyorum." diye şişiniyormuş. 🙂
taki fakihin biri hadisten kastın "kimse komşusunun karısı ile zina etmesin" anlamına geldiğini söyleyinceye kadar. 🙂
anladın mı kardeş.
şimdi geç bunları
bu sorularının bizim pratik hayatımıza ne katkısı olacak? onu söyle
yani Ebu Hanife’nin "iblis" olduğunu ya da olmadığını isbatlasak bunun bize faydası ne olacak?
59-Haşr-10-Bunların arkasından gelenler şöyle derler: Rabbimiz! Bizi ve bizden önce gelip geçmiş imanlı kardeşlerimizi bağışla; kalplerimizde, iman edenlere karşı hiçbir kin bırakma! Rabbimiz! Şüphesiz ki sen çok şefkatli, çok merhametlisin!
ne amacını ne de ne sorduğunu anladım
üstelik bu kopyaladıklarının doğru olduğuna mı inanıyorsun?
yoksa bunlar doğru mu diye bize mi soruyorsun?
ve tüm bunların doğru ya da yanlış olduğunu bilmenin sana ne faydası olacak?
Bunların doğru ya da yanlış olduğunu bilmenin sana ne faydası olacak?
< Bunların da Eimme-i Đsna Asere
(oniki Đmam) diye istihar bulan ve; "Benden sonra, hepsi Kureys’ten oniki halife (emirimam)
çıkmadan kıyamet kopmayacak!…" seklindeki hadis-i serif ile haber verilen Eimme-i
Ma’sume oldukları beyan edilmektedir… >
bir kere ben burdaki hadisi bilmiyorum. kaynağı nedir? üstelik burdaki hadis doğru ise bana göre bu 12 halifenin ilk yedisi sıra ile Ebu Bekir, Ömer, Osman, Ali, Hasan b. Ali (6 ay halifelik yapmıştır) Muaviye ve Ömer b. Abdulaziz’dir.(r.anhum)
bazı alimlere göre bu sonuncusu 5.Raşid halifedir ama bu benim arada saydıklarımın halife olmadığını göstermez. raşid olmadıklarını gösterir.
yani bu hadis doğruysa bile burdan şianın 12 imamına delil çıkmaz.
üstelik ben Resullerin bile günah işlediklerine ama kendilerine günah yazılmadığına hatta işledikleri ve işleyecekleri günahların peşin peşin affedilmiş olduğuna inanan
birisiyim.
bu meyanda
bırakın şianın 12 imamını ilk dört halife bile bana göre masum değildir
yani verdiğiniz hadisten gene 12 imama delil çıkmaz
ayrıca sen bu kopyaladığın şeylerin doğru olup olmadığını kendin kontrol ediyor musun?
mesela şu az önce Ebu Bekir ve diğer 10 sahabinin içki içtikleri ile ilgili hadisin buhari ve müslimde yazdığını iddia etmişsin
ama ben ne tefsir ne de eşribe bölümlerinde böyle bir hadise rastlamadım
kaynakların seni fena kandırıyor
bence sen kısa bir süre mumsema vb bir iki ehlisünnet sitesi hariçinde bir yere girmesen iyi edersin
ben senin niyetinden hala şübhe içinde olmakla beraber yine de elimden geldiğince yazıyorum
24. mesajındaki tek itiraz noktamı 28. mesajımda açıkladım
düzeltme yaptım tekrar oku
bunun hariçinde 24.mesajında gözüme takılan herhangi bir yanlış şimdilik yok
bazı doğrular alınmış, çarpıtılarak şianın 12 imamına delil olarak sunulmaya çalışılmış.
ama böyle her gördüğünü kes kopyala yaparsan işimiz iş
< Kardesh kopya oldugun bende biliyorum kardeshim benim sia ve aile için davetler ediyor bundan aile cook etkileniyor ben ona dedim ki,gel burada konus onlar hakk olsa kabul edeceksin oda yemin et simdi sen bu alimlerin arasinda ihftilaf varya kardeshim onu kabul etdi >
Allah yardımcısı olsun cümlemizin
< sen yukaridaki yazdiklarimi hepsin cevabin yazacaksin? >
24. mesajın hakkında bildiğim herşeyi 28. mesajımda yazdım
tekrar oku.
< 2soru:@mir kardesh Ehli Sünne akidesi Zeyd bin Aliyi (a.s) imam olarak kabul ediyormu? >
buna biraz uzun bakmam lazım
mevdudinin bir kitabını karıştırmalıyım.
Sadec
Zadet hum imanen ayetine ebu hanife imanlarını kuvvetlendirdi manası verip iman artmaz eksilmez dedigi için tekfir ediyorlar birde namazın terkinin küfr degilde fısk tır dedigi için cerh ediyorlar daha bazı şeyler var
Kayıtsız Üye
imamı azam bütün mezhep imamları ve islam alimleri, müçtehitler ve fakihlerin üstadı,ehli sünnetin reisi cumhurudur.imam buhari hazretleride hadis alimi ve müçtehit derecesinde büyük bir zattır.söylenilenler doğru değildir zaten böyle büyük zatlar o lafları etmezler edepleri çok yüksektir. ikisindende Allah razı olsun mekanları cennet olsun.bizlere ikisinide örnek alıp onların yolundan gidebilmeyi nasip etsin..merak edilecek şüpheye düşülecek konular değil bunlar.. ciddiye almayın..biz kendimize bakalım bir kişiye kötü demek bizi iyi etmez..
Kayıtsız Üye
benim imam ım senin imam ını döver … bumu yani mesele . müslüman olmak bizi birleştirmiyorsa müslümanlığımızı sorgulamalıyız .. imamları değil
Kayıtsız Üye
Bu kadar tartışıyorsunuzda Neden KUR’AN’A Bakmıyorsunuz?ALLAH KUR’AN’I İhtilafları çözsün diye indirmedimi onu bir Rahmet olarak indirmedimi onu Hidayet Rehberi olarak indirmedimi. Eğer ALLAH’IN Dinideyseniz ALLAH’IN Kitabı yüce KUR’AN.yok eğer İmamların Mezheplerin dinindeyseniz Kıyamete kadar bu İhtilaflar sürecek ALLAH Kıyamette de ihtilaf ettiğiniz konularda hükmünü verecek. ALLAH’IN Dininde İhtilaf yoktur.Varsa O ALLAH’ın Dini değildir. Sahi KUR’AN Yetmiyor mu neden nasıl yetmiyor onda eksiklik mi hissediyorsunuzda İmamlar Mehepler onu tamamlıyor.
Kayıtsız Üye
Selam hidayete tabi olanlara!
Geçmişte ki gizlenen gerçekleri öğrenip de ne yapacağız?
Neyimiz artacak?
İmanımız mı?
El cevap: Rabbimiz kur’an da bize peygamberlerin hatalarını neden anlatıyor?
Ademin musa nin yunus un ve Muhammed aleyhisselâm hepsine selam olsun!
Orda neyimiz artacaksa o artacak!
Ayrıca hakikatin üzerini örterek
Yalan söyleyerek şeytana hizmet etmek demek olduğunu unutmayalım!
Son olarak da:
Ne demek ehli sünnet alimlerinin yanlışlarını söylemeyin
Şia ya küfretsek olurmu?
Yani o serbest mi?
Vesselam
Wakabayashi
Siz hiç Kur’an okumuyor musunuz?Sövmek-küfür etmekte ne demek..!Adam küfür edek mi diyor ya!..
14/İBRÂHÎM
Bismillâhirrahmânirrahîm
24 – Görmedin mi? Allah nasıl bir misal verdi. Güzel bir söz, kökü (yerde) sabit, dalları gökte olan güzel bir ağaç gibidir.
25 – (O ağaç) Rabbinin izniyle her zaman meyve verir. Öğüt alsınlar diye Allah insanlara böyle misaller verir.
26 – Kötü sözün durumu da, yerden koparılmış, kökü olmayan kötü bir ağaca benzer.
Ayrıca burda İmam Hanefi ve İmam Buhari hakkında mışlarla-mişlerle konuşup algı operasyonu yapmaya çalışmayın…Kimse sizi umursamaz bile.O ona onu demişte,bu buna bunu demişte.Hep mış mışta,miş mişş miş ortada delil yok bişe yok neyin ızdırabı bu.
İkisinin de bıraktığı ilme,eserlere,olaylara yaklaşımlarına,zekalarına,takvalarına vs. bakarsanız zaten böyle birşeyin olmayacağını da görürsünüz.Boş işlerle uğraşmayın.
Kayıtsız Üye
ben ımamı azam hazretlerının gercek bir hayranıyım.ımamı buhari ise dinimiz acısından cabaa gostermış hadisci ve unlu bir imamdır.
imamı azamın insanlar hakkında pek konustugu ve gıybet ettigi gorulmez.fikir ayrılıgı var ıse munazara eder pek arkadaşından konusacak bir karekter degildir.
ımamı buharının bazı hadislerı kurana aykırıdır malesef ki bu yuzden bir hadis okudugumda hangi alım tarafından onaylanmış ona dikkat ederim.
imamı azam önce kurana aykırılıgına bakar ıdı.gorusu pergamberimiz kurana aykırı yada kuranın bazı ayetlerini fes etmiş hadislerde bulunamaz gorusu idi ki bunu çok takdir ederim.hadisler konusunda titiz calışırdı.ımamı buharı keske bu sozlerı bu buyuk imam için soylememıs olsa ıdı.
Allah dogrularımızı hidayete erdirsin su mubarek ramazan ayında. ve dınımızı algılaması kıt ve art nıyetlı ınsanların dejenere etmesınden korusun.
ilk ayetımızdeki gibi oku..Allahın emri ile oku..ama bizler okumaktan çok sormaktayız.sizce yuce Allah islam alemine ilk vahyi neden oku idi.okuyalım ımamı azamı komple..buhariyi komple..karsıt goruslerı ancak dogrulara bu sekilde ulaşabılırız.Allahın ıyı kulu kotuluk yapmazçve bazı kotuluklere ictihad denmez..kotuluk kotuluktur.
Kayıtsız Üye
Hz Ömer Hz Ebubekir 500 hadis derleyebilmişken ve onların yazılmasına musade dahi etmemişken Buhari 1000 lerce hadis yüzlerce yıl sonra nasıl toplayıp derleyip yazıya dökebiliyor orada kafa karışıyor.
Mezhep imamızmızın İmamı Azam Olduğunu ve onun öğretilerinin İslam dininin Arap statükoculuğundan çıkarılması yönündeki çabalarına ve Dinimiz üzerindeki Arap şekilciliğine karşı duruş göstermesine ve hayatıyla ödedidiği karşı duruşuna sagı göztermek yerine eleştiri getirmeye çalışan her kim olursa olsun oturup düşünmeli ve sorgulanmalıdır.
Kayıtsız Üye
İlk oncelikle Bu yazılanları tartışacak ilim sahibi olmak gerekiyor çünkü gerek imam ebu hanifi gerek imam buhari eserlerini çok iyi okuyup kavramak gerekir çünkü hiçbiri Allah ı inkar etmedi hiçbiri namaz oruç zekat hac vb gibi konularda Allah’a asi olmadı Allah ikisinede rahmet etsin bizlerede. Bunun dışında namaz kılan ve kılmayan hergün günah işlerken bu iki alimin hayatlarını görseydi hakikatı yaşardı son söz olarak iyikide Allah bize bu iki alimi tanıtmış bu zamanda onlar gibisi yok
Kayıtsız Üye
Nakillerde sozlerde hata anlama coktur.O nedenle çok hadisler bile nakilde yanlistir.Bunlarin gercek olannini kiyaslama ve tartisma yaparak akil ilr birlikte kaynak ve dogurulara dayanarak aciklayan En buyuk Alim lerden biri Ebu Hanefidir.Tartisilmaz bir ustunlukle
Kayıtsız Üye
Allah’ın vahyi elimizde iken hiç kaygılanmamıza gerek yok. Hiçbir alim (sünni ya da şii ya bunun dışında) vahiy almadığı için gayet rahat delil göstermek şartıyla eleştirilebilir. Bazen bazı kardeşlerimiz şu kadar emek vermiş, şu kadar yıl okumuşlar, şu kadar dahiler diye söze girip asla bunlara erişemeyeceğimiz intibaı veriyor. Bu zehirleyici bir düşüncedir. Her çağda müctehitler çıkar, her çağda bu işe emek veren insanlar çıkar. Emek verenler arasında fikirsel kavgalar da çıkar. Ama bizim için en tehlikeli olanı geçmiş alimleri eleştirilemez kabul edip onların ictihatları üzerine yatıp tembellik etmemizdir. Zaten islam dünyasının bugün çözüm üretemez hale düşmüş olması da bunun en önemli işaretidir. Oxford, harvard, yale, inkar medeniyetini inşa ederken, bizim medreselerimiz islam medeniyetini inşa edemiyorsa bir şeyler yanlış gidiyor demektir. Batı yıkılacak diye beklemek acizliktir. Bunun için bol bol tartışmalı, doğru amel için de adım atmalıyız. Son bir soru ile bitiriyorum, ashabı suffa’nın iman ve inşa işlevini gören medreselerimiz nerededir? Lütfen bu soruya inkarı inşa eden oxford, harvard, yale i düşünerek cevap veriniz.
buharinin ebu hanife hakkındaki görüşleri, buhari ebu hanife hakkında, buharinin imamı azam hakkındaki görüşü