Namazda kaşınmak veya namaz dışında hareket yapmak hakkında.

Namazda kaşınmak veya namaz dışında hareket yapmak hakkında.

elif07
BAZEN MÜSLÜMANLAR NAMAZ KILARKEN KAŞINTI TUTAR BAZEN ORASINI BURASINI KARIŞTIRIR,ELBİSESİNİ TOPLAR ACABA BU DAVRANIŞLAR NAMAZI BOZAR MI ?
Amel sözlükte; iş, eylem, hareket demektir. Kesîr ise çok anlamina gelir. Sıfat tamlaması olarak "çok hareket" demektir. Fıkıhta namazı bozan işlerle ilgili olarak kullanılan bir terimdir. Bir kimse namazda iken, dışarıdan gören kimsenin onun namazda olmadığında şüphe etmeyeceği derecede ilâve hareketler yapıyorsa buna "amel-i kesir" denir. Eğer dışarıdan bakan kişi, namaz kılanın namazda olup olmadığında şüphe ederse, buna "amel-i kalîl (az hareket)" denir.

Namazda yapılan çok hareket (amel-i kesir) namazı bozar. Meselâ namaz kılan kimsenin, namaz içinde ceketini çıkarması, çorap giymesi, birisiyle konuşması gibi. Paltonun eteklerini toplama, takke veya sarığı düzeltme gibi hareketler ise az hareket (amel-i kalîl) sayılır ve namazı bozmaz. Ayrıca maliki mezhebinde amel-i kesîr’in namaz cinsinden de olmaması gerekir. Hareketin kasten veya unutarak olması sonucu değiştirmez.

Namaz kılan, namaz cinsinden ilâve bir hareket yaptığı zaman, -rükû’ yahut secdeleri fazla yapmak gibi-, eğer bunu kasten yapmışsa, hareketin azı da çoğu da namazı bozar. Eğer bunu unutarak yapmışsa, namazı bozmaz. Nitekim sözlü olan fazlalıklar, fâtiha’yı iki defa okumak gibi, kasten olsa bile, mutlak olarak namazı bozmaz. Ancak yanlışlıkla olmuşsa "sehiv secdesi" yapılır.

Namazda göğsün kıbleden başka tarafa çevirilişi namazı bozar. Ancak bunu yapmaya zorlanılmış olur veya zorunlu sebeplerle yapılmış bulunulursa, bu şekilde namazın rükünlerinden bir rükûn edâ edilinceye kadar kalınmadıkça namaz bozulmaz. Eğer insan bu hareketi isteyerek ve özürsüz olarak yapmışsa namaz bozulur. Aksi hâlde, göğsü çevirme az olsun çok olsun namaza zarar vermez (el-Cezîrî, Kitabü’l-Fıkh ale’l-Mezâhibi’l-Erbaa, I, 305-306).

Namaz içinde çok sayılan iş ve hareket, namazı bozar. Az sayılan iş bozmaz. Şöyle ki: Namaza ve namazı düzeltmeye ait olmayan ve çok hareket sayılan bir hareket namazı bozar. Çok iş ve hareket o işdir ki, onu işleyen kimseyi, dışardan bir kimse gördüğü zaman, namazda olmadığından şübhe etmez. Bunun karşıtı az iştir ki, sahibini gören, onun namazda olup olmadığından şübheye düşer:

Örnek: Namaz kılmakta olan bir kimse, yerden bir taş alarak kuş veya benzeri bir şeye atacak olsa, namazı bozulur. Çünkü bu hareketi çok harekettir. Fakat yanında bulunan bir taşı bir eliyle atacak olsa, namazı bozulmaz. Çünkü bu bir az işdir. Ancak namaz içinde başka bir şey ile uğraştığından dolayı günah işlemiş olur.

Namazda bir özür olmaksızın birbiri ardınca hiç durmadan en az üç adım atmak namazı bozar. Yine, bir şahsın çarpması üzerine, namaz kılanın elinde olmayarak yerden üç adım kadar yürümesi de namazı bozar. Namaz kılınan yerden tutup çıkarılmak da böyledir, namaz bozulur.

Namazda tekrarlama yapılmaksızın bir el ile baştan sarığı veya giysiyi kaldırıp yere koymak veya bunları yerden kaldırıp başa koymak, namazı bozmaz. Fakat bunları yerden kaldırıp başa koymak çok iş ve harekete muhtaç olursa, namazı bozar.

Namaz kılmakta olanın bir kimseye bir el veya bir kamçı ile vurması, namazı bozar. Çünkü bu, çok iş ve harekettir. Fakat hayvan üzerinde namaz kılanın bu hayvana arka arkaya üç defa vurması, namazını bozarsa da, bir veya iki defa vurması bozmaz. Sahih olan görüş budur.

Yine, hayvanın yürümesi için; bir ayağı iki defa hareket ettirmek namazı bozmaz. Fakat iki ayağı hareket ettirmek bozar. İki ayak, iki el yerinde sayılır.
Namazda iken hayvana binmek, namazı bozar; fakat namazda iken hayvandan inmek bozmaz.

Namaz içinde bir ayakkabıyı iki el ile giyinmek, namazı bozar. Fakat ayağındaki ayakkabılarını ayaktan kolayca çıkarıvermek, namazı bozmaz.

Bir kimse yanılarak veya kasden bir buğday tanesi yese, bir damla su içse, gözüne sürme çekse, bedeninin herhangi bir yerine yağ sürse, baş ve sakalının saçlarını tarasa veya örse, namazı bozulur. Çünkü bunlar birer çok iştir. Fakat bir elinde bulunan yağı veya benzerini diğer eline alınmaksızın başına veya başka bir organına sürse, bununla namazı bozulmaz. Çünkü bu az bir iştir.

Namazda çocuğu alıp emzirmek namazı bozar. Namaz kılmakta olan bir kadının memesini çocuk kendi başına tutup emecek olsa bakılır: Eğer süt çıkmaksızın bir iki defa emmiş olursa, namaz bozulmaz. Fakat süt çıkarsa veya süt çıkmaksızın iki defadan çok emerse, namaz bozulur.

Bir kimse namazda iken, gözüne karşı gelen bir kitaba yalnız baksa yahut ne yazılmış olduğunu anlamak için bir göz atsa, sahih olan görüşe göre, namazı bozulmaz. Fakat karşısında bulunan bir Kur’an-ı Kerim’den yahut yazıları bulunan bir mihrabdan Kur’an-ı Kerim âyetlerini okuyacak olsa, bakılır: Eğer okuduğu âyetler, onun ezberinde idi ise, namazı bozulmaz. Fakat ezberinde yoktu ise, en az bir âyet okuyunca namaz bozulur; çünkü bu, bir öğrenme demektir. Bu mesele İmam Azam’a göredir. İki imama göre ziyade okumakla da bozulmaz. Ancak böyle bir okuma mekruhtur. Bunda, kitab ehline (Yahudi veya Hristiyanlara) bir benzeyiş vardır.

Fürû’ kitaplarında amel-i kesîr ve kalîl için şu ölçüler verilmiştir:

1) Uzaktan bakanın namaz kılan şahsın, yapması sebebiyle namazda olmadığına şüphe etmediği iş amel-i kesîr; namazda olup olmadığında şüphe ettiği iş ise amel-i kalîl’dir.

2) Âdet olarak iki elle yapılan iş amel-i kesîrdir. Bunun bir elle yapılması hükmü değiştirmez. Sarık sarmak, kemer bağlamak gibi. Âdeten bir el ile yapılan iş amel-i kalîldir. Takke giymek ve çıkarmak gibi. Ancak bunu üç defa tekrar ederse ameli kesîr olur.

3) Birbiri ardınca yapılan üç hareket amel-i kesir, değilse amel-i kalîl sayılır.

4) Amel-i kesîr kasten yapılan iştir.

5) Durum namaz kılanın görüşüne bırakılır. Onun çok gördüğü iş ameli kesir, az gördüğü ise amel-i kalîldir (İbn Âbidîn Terc., İstanbul 1982,II, 537, 538)

KISACA
Amel-i kalil:Namaz kılarken bir rükünde bir uzuvla (organla) yapılan ve namazdan sayılmayan bir veya iki hareket. Namazda Amel-i kalil mekruhtur.

Amel-i kesir: Namaz kılarken bir rükünde namazdan sayılmayan ve bir uzuvla ardı ardına yapılan üç hareket veya iki elin bir hareketi. Namazdan olmayan fazla hareketler namazı bozar.

Namazda iken, dıştan bakana kesinlikle namazda olmadığı intibaını verecek şekilde bir işle meşgul olmak namazı bozar. Meselâ, tarakla saçını taramak gibi. Buna fıkıhta amel-i kesîr denir ki, mânası çok iş, namaza mâni olan iş demektir. Dıştan bakınca namaz kılıp kılmadığında şüphe uyandıran, insana kesin bir kanaat vermiyen hareketler ise, namazı bozmaz. Bu hareketlere de amel-i kalîl, yani az iş, namaza mâni olmayan iş denir. Bu bakımdan imam namazda olduğu anlaşılıyorsa bu kişinin namazı bozulmuş olmaz.

Bazı hocalarımız Kitaplarında iki elle pantolon çekmenin amel-i kesire girdiğini, dolayısıyla da namazı bozduğunu söylüyorlar.
Konunun değişik ifade edilmesi, amel-i kesirin ne olduğunun farklı yorumlanmasından ya da dıştan bakanın nasıl dğerlendireceğindeki farklılıktan kaynaklanmaktadır.

Örneğin namaz kılan bir kimsenin iki eliyle pantolununu çekmesi bazıları tarafından amel-i kesir sayılmıştır. Ancak bazıları ise "kesir" çok demektir. İki elle bir iş yapmak çok değildir. Çünkü Arapçada çoğulun en azı üçtür. Bu açıdan namaz bozulmaz denmektedir.

Diğer taraftan dıştan bakan bir kimsenin, bu işi yapanın namazda olup olmadığında şüpheye düşmesi de kişiye göre değişir. Secdeye giderken iki elle pantolon çekmek bir çok kimsenin bakışına göre namazda olmadığı anlamını vermez. Özellikle imam olan bir kimsenin böyle yapması cemaat tarafından namazda olmadığı anlamı vermez.


Cevap: Namazda kaşınmak veya namaz dışında hareket yapmak hakkında.

Sedanur
hayvan üzerinde namaz kılındığını bilmiyordum…
paylaşım için Allah cc razı olsun…


Yanıt: Namazda kaşınmak veya namaz dışında hareket yapmak hakkında.

Ecrinim
çok isabetli bilgilerdi,Allah c.c. razı olsun inşAllah


Yorum: Namazda kaşınmak veya namaz dışında hareket yapmak hakkında.

hayırlısı23
Sağ ayak sabit mi durması gerekiyor peki böyle bir şey varmıdır? Bazen sağ ayağım ağrıyor ve dikine duramıyorum üstüne oturmak zorunda kalıyorum. Sağ ayağın dikine mi durması gerekir otururken?


#UguR
< Sağ ayak sabit mi durması gerekiyor peki böyle bir şey varmıdır? Bazen sağ ayağım ağrıyor ve dikine duramıyorum üstüne oturmak zorunda kalıyorum. Sağ ayağın dikine mi durması gerekir otururken? >
Aşağıda ki resimdeki gibi oturmak sünnettir. Sizde bundan bahsediyordunuz sanırım?


Kayıtsız Üye
hocam benim namazda ayaklarım ve ayak bileklerim çok kaşınıyor ve huşum bozuluyor sizce ne yqpmalıyım şimdiden Allah razı olsun.cevaplarsanız sevinirim


Şem’a
Bir cildiye doktoruna gidin muayene olun ve durumu anlatın.
Şayet sadece namazdan oluyorsa bu oturuş şeklinden kaynaklanıyor, rahat oturun


Svvl
Namazı bozması için hareketin el ile mi yapılması gerekir? Örneğin dudaklarını yalamak,selam verirken omzun kalkması gibi hareketler de bozar mı? Yahut bir yerimiz çok kaşındığı için istemsizce hareket olduysa,yani diyelim ki bacağımız çok kaşını biz de kaşımadık,bunun etkisiyle bacağımız attı hopladı gibi yani? Otururken parmakların arasının açılması? Ben bir rekatta üç kere hareket edilebileceğini sanıyordum,bu yüzden iki elle de olsa üç kere hareket etmekte sakınca görmüyordum. Başörtümü düzelttiğim de oluyordu,hatta fark ettim ki rükudan doğrulurken iki elimin parmaklarıyla eteğimi kavrıyorum. Benim bu namazları kaza etmem gerekiyor mu? Namazımızı bozacak bir hareket yaptık diyelim ki, hareketi yaparken değil lakin yaptıktan sonr fark ettik ya da yanlışlıkla üç kere ya da üçten fazla hareket ettik diyelim ki,namazımız bozulur mu?


Şem’a
El kol ve yürüme gibi hareketler sayılır yoksa dudak göz ve parmak hareketleri sayılmazlar
Her rekatta en az iki defa ayak kaşımak namazı bozmaz biraz rahat olun hiç bir insan robot gibi duramaz


Kayıtsız Üye
Berat gecesinde 100 rekat namaz kılmak istiyorum ama onu her rekatta 100 Fatiha okunarak olan şekliyle kılmak istiyorum namazı kılarken tesbih kullansam baş parmağım hareket ettiği için namazim bozulur mu?


mum
Parmak hareketi namazı bozmaz ama bu namaz yerine tesbih namazını kılmanızı öneririz.


duzgunomer
1 Rükun derken kıraat, rüku, secde ayrı ayrı mı yoksa hepsi birlikte bir rekat mı?

Ve bir rekatın başlangıcı ne rüku mu?

Mesela ilk rekatın kıraatinde bir yeri kaşısam sonra rükuda ve sonra da secdede kaşısam namaz bozulur mu?

Yada 2.rekatın secdesinde ve 3.rekatın kıraatinde 2 kez kaşısam toplamda 3 kez namaz bozulur mu?


namazda kaşınmak, namazda hareket etmek, namazda kaşınmak namazı bozar mı

Yorum yapın

1melek.com petinya.net Kompozisyon/ !function(){"use strict";if("querySelector"in document&&"addEventListener"in window){var e=document.body;e.addEventListener("mousedown",function(){e.classList.add("using-mouse")}),e.addEventListener("keydown",function(){e.classList.remove("using-mouse")})}}();