Şafi mezhebinde el teması abdesti bozarmı?

Şafi mezhebinde el teması abdesti bozarmı?

lamelif
bu gün tesadüfen bir bayan arkadaşımın sayesinde şafi mezhebinde el ile temasın bir başkasının eline dokunuldugu andan itibaren abdestin bozuldugunu ögrendim dogruluk derecesi nedir eyer dogruysa mezhepler arasında bu kadar farklılıgın nedeni nedir


Cevap: şafi mezhebinde el teması abdesti bozarmı

Hoca
Evet abdesti bozar

İmam Şafiinin delili Nisa süresi 43. ayetidir.
……..yahut sizden biriniz ayak yolundan gelirse, yahut kadınlara dokunup ……

Şafii Mezhebinde Abdesti Bozan Durumlar:

Abdesti bozan şeyler dörttür:

1-Önden ve arkadan çıkan herşey,

2-Bayılmak, delirmek sarhoş olmak, oturak yeri tamamen yere dayanmayarak, uyumak gibi aklın idrâkini izâle eden şeyler abdesti bozar. Mânasını anlamasa dahi konuşanların sözlerini işiderek uyuklamak abdesti bozmaz.Eğer uyudum mu? Uyukladım mı? Rüya mı gördüm?Yoksa kendi kendimin düşüncesi mi diye şüpheye düşse dahi abdesti yine bozulmamış sayılır (1).

3-Unutarak veya kasden bir erkeğin derisinin yabancı bir kadının derisine değmesi ile dokunan ve dokunulanın abdestleri bozulur. Burada erkek ve kadından murâd, şehvet çağına bâliğ olan kimselerdir. Yabancı kadından murâd, zevce ve diğer yabancı kadınlar gibi hiç bir zaman nikâhı harâm olmayan kadınlarla, zevcenin kız kardeşi veya zevcenin halası veya teyzesi gibi, zevcenin bulunması dolayısıyla o zaman için nikâhı muvakkaten harâm olan kadınlar yabancı durumundadırlar, dokunma ânında abdesti bozarlar. Fakat nikâhı dâima harâm olan kadınlar abdesti bozmazlar. Erkeğin kızı, kız kardeşi ve annesi gibi. Şehvet çağına bâliğ olmamış küçük bir çocuğa veya diş, tırnak, kıl gibi şeylere değildiğinde, abdest bozulmaz (2).İhtiyatlı bir kavle göre bu küçüklük devresi 7 yaşına kadardır. Bu yaştan sonra ne kadar büyük olursa olsun abdesti bozar.

4-Bir kimsenin ellerinin içi ile kendisinin veya başkasının ön veya arka avret mahallerine dokunması ile abdesti bozulur. Dokunulanın abdesti bozulmaz.Bu şekildeki abdestin bozulmasında küçük ve büyüğün farkı yoktur.Mak’adın ve bâsurun dışarıya çıkması ile de abdest bozulur. Abdestsiz olan bir kimseye de namâz, her türlü secde, tavaf, Kur’an-ı Kerîmi ellemek ve taşımak haramdır.

(1) İânetü’t-Tâlibîn sa: 59
(2) Muğni’l-Muhtac (Şerh’ü Minhâc) sa: 37


Yanıt: şafi mezhebinde el teması abdesti bozarmı

lamelif
ALLAH (c.c.) razı olsun hocam çok ilginc yanlış anlamadıysam uyumak abdesti bozmuyor şafi mezhebinde bilmedigim baya çok şey varmış
hanefi mezhebi ile şafi mezhebi arasında ne kadar çok fark var
kafama takılan bir konu neden mezhepler arasında bu denli fark var


Soru: şafi mezhebinde el teması abdesti bozarmı

Hoca
< ALLAH (c.c.) razı olsun hocam çok ilginc yanlış anlamadıysam uyumak abdesti bozmuyor şafi mezhebinde bilmedigim baya çok şey varmış
hanefi mezhebi ile şafi mezhebi arasında ne kadar çok fark var >

Abdest bozulma konusunda hanefi ile şafii arasında hiç kaç fark olmayan durumlar:

  • Ön ve arkadan bir şeyin çıkması iki mezhepte aynı.
  • Uyku konusunda da görüşler aynıdır. Abdesti bozan uyku hali değildir, uykuda (affedersiniz) gaz çıkma ihtimalidir. Yaslanmadan, Bağdaş kurup yatan kişinin abdest bozulmaz.

< kafama takılan bir konu neden mezhepler arasında bu denli fark var >
İçtihad farklılığı. unutmayınki her müçtehid imamın delilleri var. isabet edip etmemesi olabilir ama delilsiz içtihadları yok.


sofi ezel
< hocam çok ilginc yanlış anlamadıysam uyumak abdesti bozmuyor şafi mezhebinde >

kardeş malesef yanlış anlamışsın böyle önemli konuları iyi okumanı tavsiye ederim çünkü olur ya kalkıp bu bilgileri şafi mezhebinden olan kardeşlere anlatırsan ALLAH muhafaza şafi kardeşlerin abdestsiz namaz kılmalarına sebeb olabilrsin.

Şafii mezhebinde
Abdesti bozan şeyler altıdır:

1- Ön ve arka menfezlerden herhangi birşeyin çıkması.

2- Mak´adin iyice yerleşmemesi halinde uyumak.

3- Hastalık veya sarhoşluk nedeniyle aklını kaybetmek.

4- Hailsiz olarak mahrem sayılmayan bir erkekle bir kadının şehvetli olsun veya olmasın birbirinin tenine dokunmaları, her iki tarafın abdestini bozar.

5- İnsanın tenasül uzvuna elin iç kısmıyla dokunmak.

6- Cedid görüşe göre dübür halkasına elin iç kısmıyla dokunmak. [1]

-Ön ve arkadan çıkan herhangi bir şey dışkı, sidik, kan ve yel gibi şeyler abdesti bozar. Yüce Allah Kuran-ı Kerim´de "…. yahut biriniz tuvaletten gelmişse…" (Maide: 5/6)

-Bağdaşsız uykuya dalmak da abdesti bozar. Bu konuda Peygamberimiz (s.a.v.):

"Uykuya dalan kimse abdest alsın." [2] buyurmuştur. Ama bağdaş kurup uykuya dalan kimsenin abdesti bozulmaz.

Nitekim Enes (r.a.) şöyle demiştir: "Peygamberimiz (s.a.v.) birisiyle yavaş yavaş konuşurken, namaz için kamet edildi. Fakat ashabı (oturdukları halde) uyuyuncaya kadar ona gizli gizli konuşmasından ayrılmadı. Sonra geldi ve onlara namaz kıldırdı." [3]

-Hastalık veya sarhoşlukla aklını kaybetmek abdesti bozar. Zira böyle bir durum uyku gibidir. Aklın gitmesi ile insan kendine hakim değildir. İnsandan herhangi bir şeyin çıkması muhtemeldir.

-Birbirine mahrem sayılmayan (dinimizce birbirlerine nikahi düşen) erkek ile kadının çıplak tenlerinin birbirine temas etmeleri abdesti bozar.

Buna delil şu ayet-ı kerimedir:

"… yahut kadınlara dokunmuşsan…" (Nisa: 4/43)

Kıl, diş ve tırnaklardan abdest bozulmaz.

Şehevi duygulardan anlamayan yedi yaşın altındaki çocuklardan abdest bozulmaz. [4]

– Tenasül uzvuna ve İmam Şafii´nin cedid (yeni) görüşlerine göre dübür halkasına elin iç kısmıyla dokunmak da abdesti bozar.

Ümmü Habibe´den rivayet edilen bir hadis-i şerifte peygamberimiz:

"Her kim tenasül uzvuna veya fercine dokunsa abdest alsın.´´ [5] buyurur. Hadisteki ferc kelimesi hem erkeğin hem de kadının cinsel organıdır. Yukarıda ifade edildiği gibi İmam Şafii´nin yeni içtihatlarına göre elin iç kısmıyla insanın dübür halkasına dokunmak da abdesti bozar.

Tenasül ve dübür uzuvlarına elin iç kısmıyla dokunmak herhangi bir yaş sınırı olmaksızın abdesti bozar. Şu halde, bir anne bebeğinin altını temizlerken çıplak elinin içi bebeğinin ön veya arkasına değerse abdesti bozulur.

Yine bu konuda dokunan ile dokunulandan sadece dokunanın abdesti bozulur, dokunulanın abdesti bozulmaz.

Peygamberimiz (sav.) şöyle buyurur: "Her kim tenasül uzvuna dokunursa, abdest alsın"

Hadis-i şerifle geçen tenasül uzvu, kadın ve erkeğin ön ve arkasıdır. [6]

[1] Basur hastalığı olanın mak´adlarının dışarı çıkmasıyla ellerinin iç kısmı değerse yine abdesti bozulur.

[2] Ebu Davud, 203.

[3] Müslim,376.

[4] Muğnil Muhtac, 1/35.

[5] İbni Mace,48l.

[6] Kadı Ebu Şuca?, Ğayet?ül-İhtisar ve Şerhi, Ravza Yayınları: 99-100.

Abdestin Mekruhları

Mekruh şeyler abdeste zarar vermemekle beraber işlenmesi sevabın azalmasına sebep olur. Bu itibarla bunlardan sakınmak gerekir.

Abdesün mekruhları şunlardır:

1- Suyu lüzumundan fazla kullanmak, yani suda israf etmek.

2- Sol uzuvları sağ uzuvlardan önce yıkamak.

3- Organları üç defadan fazla veya az yıkamak, başı ve kulakları üç defadan fazla veya az meshetmek.

Amr bin Şuayb Peygamberimiz (s.a.v.)´den şöyle rivayet eder:

" …kim bundan fazlasını ve eksiğini yaparsa kötü yapmış olur, haksızlık yapmış olur, zulmetmiş olur."[1]

4- Gerekmediği halde başkasından yardım alarak abdest almak.

5- Oruçlu iken abdestte mazmaza veya ıstinşak yapmak.

6- Abdest esnasında dünya ile ilgili konuşmak.

7- Özürsüz olarak abdestten sonra uzuvları kurulamak veya silkelemek.

8- Boyunu meshetmek.

9- Hela gibi uygun olmayan yerlerde abdest almak.

10- Suyu yüze ve uzuvlara çarparak abdest almak.

11- Daha önce açıklanan abdest sünnetlerinden herhangi birini terket-mek

[1] Ncseı rıvayet etmiştir


Ecrinim
mezhebim olmamasına rağmen öğrenmem iyi oldu
Allah razı olsun paylaşım için


imamhatipli42
< mezhepsiz dininizi nasıl yaşıyorsunuz tam olarak neye uyuyorsunuz ? >
Bir yanlış anlaşılma var galiba kardeşim:)

< mezhebim olmamasına rağmen öğrenmem iyi oldu >
Burada kardeşimizin söylemek istediği Şafi mezhebine mensub değilim anlamındadır:)


şaf_ak
< Bir yanlış anlaşılma var galiba kardeşim🙂
>

haklısın ben yanlış anladım galiba ve yanlış anladığıma da çok sevindim 🙂 hakkınızı helal ediniz…


kevasor47
hocam ALLAH razı olsun ben bu yüzden mejburen mezhebimi değiştirdim şafiidim ama işim gereği hanefiliğe geçtim her hangi bir problem olmaz dimi


sofi ezel
< kevasor alıntı:
hocam ALLAH razı olsun ben bu yüzden mejburen mezhebimi değiştirdim şafiidim ama işim gereği hanefiliğe geçtim her hangi bir problem olmaz dimi >

4 hak mezhebte:hanifi,şafi,hanbeli,maliki
mezheb değiştirmekde herhangi bir problem olmaz.diğer mezhebleri bilmiyorum


lamelif
kardeş malesef yanlış anlamışsın böyle önemli konuları iyi okumanı tavsiye ederim çünkü olur ya kalkıp bu bilgileri şafi mezhebinden olan kardeşlere anlatırsan ALLAH muhafaza şafi kardeşlerin abdestsiz namaz kılmalarına sebeb olabilrsin.

uyardıgın için sagol ezel kardeşim ama şafi mezhebi hakkında kusursuz bir bilgiye sahip degilimki kalkıpta vaz vereyim bu vebalin altına giremem keşke dini konular hakkında bilgim olsada insanlara bir yararım dokunsa
sadece şafi mezhebi hakkında duyduklarım beni şaşırttı ve bir bilene sorma ihtiyacı duydum mensubu oldugum hanifi mezhebine nazaran daha zormuş en azından bunu öyrenmiş oldum


sofi ezel
uyardıgın için sagol ezel kardeşim ama şafi mezhebi hakkında kusursuz bir bilgiye sahip degilimki kalkıpta vaz vereyim bu vebalin altına giremem keşke dini konular hakkında bilgim olsada insanlara bir yararım dokunsa
sadece şafi mezhebi hakkında duyduklarım beni şaşırttı ve bir bilene sorma ihtiyacı duydum mensubu oldugum hanifi mezhebine nazaran daha zormuş en azından bunu öyrenmiş oldum

iki cihan kardeşim lamelif

ben, sen vaaz verecen diye söylemedim sen şafii bir arkadaşından bahsetmişdin olur ya dedim sen o veya başka şafi arkadaşına uyumak abdesti bozmuyor diye söylersin diye söyledim
bizim toplumda kulaktan dolma bilgilere çok inanılır biliyorsun
kardeş benim de çok bilgim yok kendimizce birşeyler öğrenmeye çalışyoruz.

kardeş şafii mezhebinde duyduklarım beni şaşırttı demişsin şaşmamak için bilgilenmek lazım:)hiçbir mezheb zor değil.
zor olan nefsimiz,nefsimize zor gelmesi.


VanLi
< zor olan nefsimiz,nefsimize zor gelmesi. >
evet şafii mezhebindenim hiç zor değil alışkanlık oluyor.

namaz kılmayana sorarsınız namazı neden kılmazsın muhtemel cevaplardan biri zor gelir abdest almak kılmak.derler ama namaz kılan kişi sanki yemek nasıl yiyiliyorsa hergun namazda öyledir zor olduğunu söylemeyiz bile.

buda onun gibi bir şey alışkanlık.


Desert Rose
< mezhebim olmamasına rağmen öğrenmem iyi oldu >
Kardeşimin bu sözden kastı aynen İmamhatipli hocamın dediği gibidir
aksi düşünülemez yanlış anlaşılma olmuş
Ecrinimm sende cümlelerini kurarken kelime düşüklüğü yapma
seni bilmesem Şaf_ak kardeşim gibi düşünebilirdim:):):)
ve okuyan herkeste o anlamı çıkarabilirdi,
neyseki yanlışlığa meyal vermeden mesele düzeldi
ama olanlardan senin hala haberin yok:):):)

Mum hocam verdiğin bilgiler için teşekkürler Allah c.c razı olsun ellerine sağlık:)


Ecrinim
hay Allah..:)evet cümle düşüklüğü olmuş,özür dilerim..
Hanefi mezhebine mensubum,burada ifade etmeye çalıştığım da imamhatipli hocam ve desert.rose kardeşimin de belirttiği gibi sözü geçen mezhebe bağlı olmayışım..
(Türkçeyi 10 yaşından sonra öğrenmenin dezavantajını yaşıyorum böyle zaman zaman:):))


sofi ezel
ecrinim Alıntı:
Türkçeyi 10 yaşından sonra öğrenmenin dezavantajını yaşıyorum böyle zaman zaman:):))

10 yaşına kadar hangi dille konuşuyordun ecrinimm kardeş


Ecrinim
kardeş ben 10 yaşında geldim Türkiye ye ve geldiğimde anadilimden sadece birkaç kelime (anne baba abi vs.) biliyordum..


ihsanislam
sayın hocalarım ben merak edipte öğrenemediğim bir konu hakında sizden bilgi vermenizi rica ediyorum soru şu şafii mezhebinde erkeğin dokunması durumunda abdesti bozan kadınlar.


Hoca
< şafii mezhebinde erkeğin dokunması durumunda abdesti bozan kadınlar. >
Kişiye nikahı düşen bütün kadınlardan abdest bozulur.
Yani evlenebileceğimiz kadınların tenine dokunmak abdest bozar.


HAMMADUN
Elhamdulillah, MUM HOCAM’ın izahlarını büyük bir iştiyakle okuyoruz İnşaAllah.

< Yani evlenebileceğimiz kadınların tenine dokunmak abdest bozar >
Rab’bim Kendisinden ve Cümlemizden Razı Olsun. Amin.


@hmet
Şafii mezhebine bağlı biri bana üvey kayınvalidenin eline dokunduğumda abdestim bozulur mu dedi arıyorum bulamıyorum.
Allahu alem bozar.


Kayıtsız Üye
hocam esalamu eleyküm benım sorum bu benim eşimin abdesı ablamın erkek coçuklarında eli eline deyerse abdes bozarmı yada benim baldızlarımında abdesim bozarmı ben şafi mezhebındeyim


imam
şafi mezhebinde abdesti bozan şeyler

eşinizin abdesti sizin yeğenlerden bozulur
Baldızdan da bozulur. nedeni ise, eşiniz öldüğünde veya boşandığınızda baldızınızla evlenebilmenizdir.

Şafi mezhebinde ölçü şudur: Evlenebileceğiniz herkesten abdestiniz bozulur.


musab
mesele şu:geçici olarak evlenme engeli olması önemli değil abdesti bozar.ebedi evlenme engeli varsa abdest bozulmaz


umutlucan
maliki ve hanbeli mezhebinde durum nedir?
sadece şehvet hissi oluncamı bozuluyordu? tam bir cvp verirseniz..

birde şia/caferi mezhebinde
durum nedir? bozar mı?


musab
maliki mezhebinin şafiden farkı şu;mahreminede dokunsan,saç,tırnak dişede dokunsan abdest bozulur.şafiden diğer farkı da zevk alarak dokunmayı şart koşar.şafi şart koşmaz

hanbelide;şafide olduğu gibi şaç,tırnak ve dişe dokunmak abdesti bozmaz.kendi cinsiyetindeki birisine şehvetle dokunsan bile abdesti bozmaz.şafiden farkı şehvetle dokunulursa abdest bozulur der.mahreminede dokunsan(teyze gibi)şehvet olursa bozulur.bu konuda maliki ve hanbeli mezhepleri ittifak etmişlerdir

yani kısaca maliki ve hanbelide şehvetli dokunursan abdest bozulur yoksa bozulmaz.

şia/caferi mezhebi hakkında en ufak bilgim yok.öğrenirken hanefi/şafi/maliki/hanbeli mezheplerinin görüşünü öğreniyorum sadece


Yakut
şafi mezheninde eşinin eli değdiği vakit abdest bozulur mu hocam buna şahid oldum ve garip geldi


mum
< buna şahid oldum ve garip geldi >
İmam şafiye göre, nikahı düşen herkese temastan abdest bozulur.


musab
Ben niyeyse Şafi’nin bu görüşünü bir türlü benimseyemiyorum.


mum
Bu konuda hanbeli mezhebi görüşü hoşuma gidiyor
ne olduğunu da siz bulun 🙂


musab
< Bu konuda hanbeli mezhebi görüşü hoşuma gidiyor
ne olduğunu da siz bulun 🙂 >

Hanbeli Mezhebinin Şafiden farkı;Şafide mahreme dokunulunca abdest bozulmazken,Hanbelide bozuluyor.Ama bunu demiyorsunuzdur.

Diğer fark ise,Hanbeli Mezhebinde şehvetle dokununca abdest bozuluyor,Şafide ise şehvetsiz dahi dokunmak abdesti bozuyor.Bunu mu diyorsunuz?Şehvet konusunda Maliki Mezhebi de Hanbeliyle aynı.

Benim bu konudaki kendi görüşüm şu;eğer kişi bir kadına dokunduğunda genelde kendisinden mezi geliyorsa bu kişinin bir kadına şehvetle dokunması abdestini bozar derim.Çünkü diyelimki sokakta giderken bir kadınla tokalaştı ve o an mezi gelip gelmediğini kontrol etme şansı yok.Aradan zaman geçince bakacak olsa,mezi gelmiş olsa dahi kurur ve izi kalmaz pek.İşte bu kişinin kadına dokununca mezisi gelmesi adetiyse şehvetle dokunması mutlak olarak abdestini bozar derim.Yani abdesti bozan şey şehvetle dokunması değil,şehvetle dokunduğu zaman mezi gelmesidir.

Şehvetle dokununca mezisi gelmesi adeti değilse,şehvetle kadına dokunmak abdesti bozmaz.Biraz karışık oldu ama anlarsınız siz:)


uye
Kari koca birbirine dokunursa abdest bozulurmu şafilerde


umutlucan
< Çünkü diyelimki sokakta giderken bir kadınla tokalaştı >
kardeş zaten bu caiz degilki 🙂
abdest konusunda demekki o imamlarımız o şekilde fetva vermişler.

ha bu arada durmadan mezhepleri eleştirenlere ve neden farklı diyenler. Her bir mezhep imamlarının delili olduklarını unutuyorlar galiba 🙂

< Kari koca birbirine dokunursa abdest bozulurmu şafilerde >
cevabınız yukarda bulabilirsiniz .


Darusselam
Şafii mezhebinde el teması abdesti bozarmı

Mezheplere göre kadına dokunmanın abdesti bozup bozmayacağına dair delilleri nelerdir?

Kadının tenine dokunmak: Hanefîlere göre fahiş mübaşeret hâlinde kadının tenine dokunulması abdesti bozar. Maliki ve Hanbelîlere göre, lezzet veya şehvet duyulması hâlinde, erkek ve kadının tenlerinin birbirine teması ile; Şafiflere göre ise, erkek ve kadının tenlerinin mücerret birbirine temas etmesi ile -şehvetsiz dahi olsa- dokunanın da, kendisine dokunulanın da abdesti bozulur.

Konu ile ilgili mezheplerin görüşlerinin tafsilâtı aşağıda verilmiştir:

Hanefîlere göre: Fahiş mübaşeret ile abdest bozulur. Fahiş mübaşeret, erkeklik organının sertleşmesi ile birlikte vücudun, hararetini önleyen her hangi bir engel olmaksızın birbirine değmesi veya aralannda elbise bulunmaksızın bir ıslaklık da görülmeksizin erkeğin kadının tenine şehvetle temas etmesi ve bundan dolayı da organının sertleşmesidir.

Fâhiş mübaşeret, erkekle kadının, arada hiçbir örtü olmaksızın veya çok ince bir bez olduğu halde mahrem yerlerini birbirine dokundurmaları, temas ettirmeleridir. Bu temas sebebiyle tahrik olup kendilerinden yaşlık (mezi) gelip gelmemesi müsavidir. Abdest her hâlükârda bozulur.

İmam-ı Muhammed’e göre, fâhiş mübaşeretin abdesti bozması, ancak taraflardan yaşlık (mezi) gelmesi hâlindedir. Yaşlık belirmezse, abdest bozulmaz.

Malikîlere göre: Baliğ olan abdestli bir kimsenin âdeten kendisinden lezzet alınan -erkek veya dişi olsun- bir kişiye dokunması ile abdesti bozulur. Kendisine dokunulan kişi baliğ olmasa dahi böyledir. Aynı zamanda bu dokunma ister kişinin kendi zevcesine, ister yabancı birisine, isterse de mahrem olan birisine olsun. Dokunma ister tırnağa, isterse de saça olsun, ister elbise gibi bir hail üstünden olsun ve bu engel, ister dokunanın dokunduğu bedenin tazeliğini hissedebileceği kadar ince olsun, isterse de sert olsun ve bu dokunma ister erkek ve isterse kadınlar arasında olsun, bütün bu hâlde zevk ile dokunmak abdesti bozar.

Aynı şekilde ağızdan öpmek de kayıtsız, şartsız olarak abdesti bozar; isterse lezzet alınmasın. Böyle bir öpmede lezzet alma ihtimâli vardır. Ağızdan başka bir yerin öpülmesi hâlinde ise her ikisi eğer baliğ iseler, öpenin de öpülenin de abdesti bozulur. Veya baliğ olan kimse, kendisine karşı şehvet duyulacak birisini öperse ve bundan lezzet alırsa abdesti bozulur. İsterse bu öpme zorlama veya gafletinin sonucu olsun, durum değişmez. Buna göre dokunmak suretiyle abdestin bozulmasının üç şartı vardır: Dokunanın baliğ olması, kendisine dokunulan kimsenin âdeten kendisine karşı cinsî arzu duyulan kimse olması ve dokunan kimsenin lezzet kastıyla bunu yapması veya hissetmesi.

Bakmaktan veya düşünmekten dolayı zevk almakla abdest bozulmaz. Erkeklik organı sertleşmiş olsa da fiilen mezi gelmediği sürece abdest bozulmaz. Kendisine karşı cinsî arzu duyulmayan küçüğe, hayvana, sakallı bir erkeğe dokunmaktan dolayı da abdest bozulmaz. Çünkü sakalı tamamıyla çıkmış ise normalde ondan zevk alınmaz.

Hanbelîlere göre: Meşhur görüşlerinde şöyle demektedirler: Kadınların tenine arada bir engel olmaksızın dokunmak ve kendisine dokunulan erkek veya kız çocuğu olmayıp âdeten kendisine karşı cinsî arzu duyulan birisi ise abdest bozulur. Kendisine dokunulan kimsenin ölü, çok yaşlı, mahrem veya arzu duyulan küçük kız olması arasında fark yoktur. Arzu duyulan küçük kız ise, yedi ve daha büyük yaştaki kız çocuğudur. Bunun yabancı, mahrem, büyük veya küçük olması arasında fark yoktur.

Saç, tırnak ve dişe dokunmak, abdesti bozmadığı gibi, kesilmiş bir organa dokunmak da abdesti bozmaz. Çünkü onun haramlığı zail olmuştur. Şehvet ile dahi olsa tüyü bitmemiş çocuğa dokunmak da abdesti bozmaz. Erkeğin erkeğe, kadının kadına şehvetle dahi olsa dokunuşu da abdest bozucu değildir.

Her hangi bir dişiye dokunmak sebebiyle abdest bozulmuyor dahi olsa, abdest almak müstehaptır.

Kısacası üç mezhebe (cumhura) göre; erkek ile kadının normal şekilde sadece bir birine dokunmaları ile abdest bozulmaz.

Mezheplerin Konu ile İlgili Delilleri:

Mezhep âlimleri kendi görüşlerine aşağındaki nasları delil göstermişlerdir:

1- "Yahut da kadınlara dokunmuşsanız…" (Nisa, 4/43) Bu âyet-i kerimede geçen "lems (dokunmak)" in hakikati iki tenin birbirine değmesidir. Hanefiler bu konuda Kur’an’ın tercümanı unvanına sahip İbni Abbas (r.a.)’tan nakledilen şu rivayeti delil almışlardır. Bu rivayete göre burada geçen lems (dokunmak)ten kasıt cimadır. Yine bu konuda Îbnü’s-Sikkît’in şu sözünü delil almışlardır: Lems kadınlar ile birlikte kullanıldığı zaman bununla cinsî ilişki kastedilir. Çünkü Araplar: "Lemes-tü’l-mer’ele" derken onunla cinsel ilişkide bulundum, demek isterler. O hâlde bu ayet-i kerimede mecazın kastedilmiş olmasını kabul etmek gerekmektedir ki, bu da; lems ile cimanın anlatılmak istendiğidir. Çünkü burada mecaza gitmeyi gerektiren karine de vardır. Bu da biraz sonra göreceğimiz Hz. Aişe (r.anha)’nin rivayet ettiği hadis-i şeriftir.

Abdest bozan dokunmayı, şehvet maksadı ile olmakla kayıtlayan Malikîlerle Hanbelîler ise, ayet ile biraz sonra göreceğimiz Hz. Aişe (r.anha)’den gelmiş haberlerle diğerlerini birlikte mütalaa etmeye çalışmışlardır.

2- Hz. Aişe’nin rivayet ettiği hadis: "Peygamber (asm) hanımlarından birisini öper, sonra da abdest almaksızın namaz kılardı."1

Yine Hz. Aişe (r.anha)’nin rivayet ettiği hadis: "Rasulullah (asm) ben onun önünde bir cenaze gibi boylu boyunca yatmış olduğum hâlde namaz kılardı. Vitir kılmak isteyince ayağıyla bana dokunurdu." 2 Burada kadına dokunmanın abdesti bozmadığına dair delil vardır. Görüldüğü kadarıyla Hz. Peygamber (asm) ona ayağı ile arada herhangi bir engel bulunmaksızın dokunmuştur.

3- Yine Hz. Aişe’nin rivayet ettiği hadis: "Bir gece Rasulullah (asm)’ı yatağında bulamadım. Onu aramaya koyuldum. Kendisi mescitte ayaklarını (secdede iken) dikmiş olduğu hâlde ayaklarının iç tarafına elimi değdirdim. O ise şöyle diyordu: ‘Allah’ım! Gazabından rızana, cezalandırmandan esenliğine, senden sana sığınırım. Seni öğmekle sayıp bitiremem. Sen kendini nasıl öğdüysen öylesin.’ " 3 Bu hadisi şerif de dokunmanın abdesti bozmadığının delilidir.

Şafiîler şöyle der: Erkeğin mahrem olmayan yabancı bir kadına -ölmüş dahi olsa- aralarında herhangi bir engel bulunmaksızın dokunması, dokunanın da dokunulanın da abdestini bozar. İsterse yüzüne bakılmayacak kadar yaşlı bir kadın yahut da çok yaşlı bir erkek olsun. Saç, diş, tırnak veya arada bir engel ile birlikte dokunmak ise abdesti bozmaz.

Erkek ve kadından maksat ise örfen, yani selim tabiat sahiplerine göre şehvet sınırına ulaşmış erkek ve dişidir. Mahremden maksat nesep, süt emmek veya sıhriyet dolayısıyla nikâhlanması haram olmuş kimseler demektir. O hâlde selim tabiat sahipleri tarafından örfen çoğunlukla kendilerine karşı arzu duyulmayan küçük oğlan ve kıza dokunmak abdesti bozmaz. Bunu yedi veya daha fazla yaş iie kayıtlamaya gerek yoktur. Çünkü küçük oğlan ve kızların şehvet duyulup duyulmayacak yaşları farklı olabilir. Nesep, süt emmek veya sıhriyet dolayısıyla mahremiyet şehvet ihtimali söz konusu olmadığından dolayı abdest bozmazlar.

Abdestin bozulmasının sebebi ise, taharet sahibi kişinin durumuna yakışmayan, şehveti harekete getiren zevk alma ihtimalinin bulunmasıdır.

Onların bu konudaki delilleri ise, "Veya kadınlara dokunduğunuzda" ayetinde sözü geçen "mülâmese" kelimesinin sözlükteki hakikî manası ile amel etmektir ki, bunun sözlükteki hakikî manası "el ile yoklamak veya tenlerin birbirine değmesi veya elle dokunmak" demektir. Nitekim buradaki "Lâmestüm" kelimesinin "Le-mestüm" şeklinde okunuşu da bunun delilidir. Bu ayet-i kerimenin bu okuyuş şekli, cima söz konusu olmaksızın, sadece dokunmanın kastedildiğinin açık bir delilidir.

Hz. Aişe (r.anha)’nin rivayet ettiği öpüşmeye dair hadis-i şerif, zayıf ve mürseldir. Hz. Peygamber (asm)’in ayağına dokunduğunu belirten hadisi ise, buradaki dokunmanın bir engel (hâil) bulunarak olmasının muhtemel oluşu ile veya bunun Peygamber (asm)’e has bir özellik oluşu ile tevil edilir.

Dipnotlar:

1. Ebu Dâvud, Neseî ve Ahmed. Bu hadis mürseldir. Buhari zayıf olduğunu kabul etmiştir. Bütün rivayet yollarında illet vardır, İbni Hazm: "Bu konuda her hangi bir sahih rivayet yoktur. Sahih olacak olsa bile dokunmaktan dolayı abdest almanın nüzulünden önceki hâle hamledilir." demekledir. Neylul-Evtâr, I, 195.
2. Neseî rivayet etmiştir. İbni Hacer: "İsnadı sahihtir." demektedir. Neylü’l-Evtâr, I, 196.
3. Müslim ve Tirmizî rivayet etmişlerdir. Tirmizî ve Beyhakî sahih olduğunu belirtmişlerdir. Bu hadisler için bk. Nasbu’r-Raye, I, 70-75.

(Prof. Dr. Vehbe Zuhayli, İslam Fıkhı Ansiklopedisi)


Kayıtsız Üye
Hocam ben inşat işçisiyim ramazanda çok zorlaniyorum uruç Tutamıyorum ne yapmam lazım


emel
Salamunaleykum ben evli bir bayanım şafiyim eşim yanımdan geçse bile vesveseye duşuyorum abdestliyken acaba ten tamasi oldumu diye eşim olmadı diyor ben hissetmesem bile ya eli eliime deydiyse diyorum yanı zannetmekle abdestim bozulmuş oluyormu?Teşekkürler


Kayıtsız Üye
Şafi mezhebine göre abdestliyken eşine dokummak abdesti bozarmı


klav
< Şafi mezhebine göre abdestliyken eşine dokummak abdesti bozarmı >
Şafii mezhebine göre evet dokunmak abdesti bozar


Kayıtsız Üye
Salamunaleykum ben evli bir bayanım şafiyim eşim yanımdan geçse bile vesveseye duşuyorum abdestliyken acaba ten tamasi oldumu diye eşim olmadı diyor ben hissetmesem bile ya eli eliime deydiyse diyorum yanı zannetmekle abdestim bozulmuş oluyormu?Teşekkürler


imam
< yanı zannetmekle abdestim bozulmuş oluyormu? >
Zan ile abdest bozulmaz.


Kayıtsız Üye
Slm ben şafi mezhebiyim istemiyerek başkasının tersinden eli deyişe abdestim bozulurmu aydınlatırsanız sevinirim Allah razı olsun


Şema
Başkasına elin tersiyle de olsa dokunmak abdest bozar.
Elin tersiyle kendi avret yerine dokunmak abdest bozmaz


Kayıtsız Üye
Demek ki uyumak abdesti bozuyormuş öğrenmediğim şeyleri öğrenmişim Allah razı olsun


Kayıtsız Üye
Sek(suphe) ile yakin (kesin bilgi)zail olmaz. Supheye itibar edilmez fakat zanni galibe itibar vardir.


mum
< uyumak abdesti bozuyormuş >
Abdesti bozan uyku değil, uyku sırasında gaz çıkma ihtimalidir.
Bağdaş kurup uyuyan kişi oturuşu bozulmadan istediği kadar uyusun abdest bozulmaz.


Hoca
Biri soru sordu
Selam aleyküm hocam bir abdestli annenin çocuğunun altını temizlerken bebeğin avret yerine eli gelse annenin abdesti bozulur mu hocam

Evet bozulur


Kayıtsız Üye
Selamunaleykum şafi mezhebindenim, imam şafi YAHUT KADINA DOKUNURSAN ayetinden yola çıkarak açıklama yapmış (r.a.) Da???? Yani dokunmak derken akla irade dahilinde eylemde bulunmak geliyor . Ya kısaca şunu merak ediyorum DOLMUŞ ŞOFÖRÜ PARA ÜSTİ VERİNCE PARMAK UCU DEĞİYOR ELİME , abdestim mi bozuluyor? Bir eşi direksiyon diper eli arkaya bakmadan para uzatıyor yani İSTEMEDEN DEĞİYOR. Dokunmak olmuyor burda niçin abdest bozuluyor ????


mum
İmam şafii derinin deriye teması olarak açıklamış ayeti. Şehvet hissi olsun olmasın fark etmez.


şafilerde abdesti bozan şeyler, şafi mezhebinde abdesti bozan şeyler, şafi mezhebi abdest bozan şeyler

Yorum yapın

1melek.com petinya.net Kompozisyon/ !function(){"use strict";if("querySelector"in document&&"addEventListener"in window){var e=document.body;e.addEventListener("mousedown",function(){e.classList.add("using-mouse")}),e.addEventListener("keydown",function(){e.classList.remove("using-mouse")})}}();