Adet dışı kanama namaza engelmidir
Kayıtsız Üye
Adet dışı kanama namaza engel mi konu hakkında bir açıklama yapar mısınız ?
Cevap: adet dışı kanama namaza engelmidir
klav
adet dışı kanamalarda namaz kılınabilirmi ?
Adet dönemlerinde akıntı geldiğinde, zaten namaz kılınmamaktadır.
İsithaze akıntısı olan kimse özürlü olduğundan, bu gelen akıntı namaz kılmasına engel olmaz. Özür hali gerçekleşmeden gelen istihaze akıntısı galiz necasetten sayıldığı için, ruhsat miktarını aştığında o çamaşırla namaz kılınmaz.
Bu soruda yer alan ifadelere göre, Adet, istihaza/özür ve loğusa akıntısının dışında, normal olarak gelen akıntıdan söz ediyoruz ki, fıkıh kaynaklarında rutubetü’l-ferc olarak ifade edilmektedir. Bu açıdan bu akıntıyı normal ıslaklık diye ifade etmek belki daha anlaşılır bir tabir olur. Bu açıklamayla konunun teşhisinde hemfikir olmamızı sağlamak istiyoruz.
– İşte bu sorunun cevabı Hanefî ve Şafii alimlerinin görüşlerine göre- şudur:
Henefî alimlerinin görüşü:
– Kadınların, vajina organlarında gördükleri normal ıslaklık, insanların ağız, burunlarından gelen akıntı ve bedenlerinden çıkan ter gibi değerlendirilmelidir(bk. Reddu’l-Muhtar, 1/166). Bu sebeple, söz konusu ıslaklık temiz olduğu gibi abdesti de bozmaz.
Ancak, Hanefî fakihlerine göre, ön-arka yollardan çıkan her şey abdesti bozar(bk. Reddu’l-Muhtar,1/134; Meydanî, el-Lubab, 1/17).
Diyanet işleri Başkanlığı İlmihalinde de şu ifadelere yer verilmiştir: İdrar ve dışkı yollarından…herhangi bir sıvının veya bir maddenin çıkması da abdesti bozar(a.g.e, 1/199).
Şafii alimlerinin görüşü:
– İmam Nevevî eserlerinde kadın organından çıkan rutubetin/ıslaklığın en sahih görüşe göre necis olmadığını/temiz olduğunu belirtmiştir (el-Mecmu, 2/570; el-Minhac-e’s-siracu’l-vehhac ile birlikte, s.23).
İbn Hacer, bunu şöyle açıklamıştır: Nevevî’nin bahsettiği ıslaklık, mezi ile ter arası bir tonda olan ve kadın organının içinden (ön yüzeydeki içten) gelip yıkanması vacip olmayan bir akıntıdır. Doğum esnasında, çocukla birlikte veya daha önce gelen ve organın derin kısmından(rahim tarafındaki içten) gelen akıntı necistir(bk. Tuhfet’ı-Muhtaç/Şirvanî, 1/3o1; ayrıca bk. Reddu’l-Muhtar, 1/313).
Bazı alimler konuyu üç boyutta ele almıştır. Buna göre, Kadının organından gelen akıntı/ıslaklık, eğer istincada/taharet almada yıkanması gereken (otururken açığa çıkan) yerden geliyorsa, bu kesinlikle temizdir. Eğer bu ıslaklık, organın en derin yerinden geliyorsa, bu da kesin olarak necistir. Şayet, bu akıntı, organın-yıkanması gerekmeyen yerden olmakla beraber- yine de ön-iç sayılan yerden gelirse, bu konuda iki görüş vardır. En sahih görüşe göre temizdir. Diğer bir görüşe göre necistir(bk. İanetu’t-talibin, 1/104, Tuhfet’ı-Muhtaç/Şirvanî, 1/3o1).
İmam Nevevî bu konuda şunları belirtmiştir: Erkek veya kadının ön veya arka taraflarından (İdrar veya dışkı yollarından) idrar, dışkı, yel, kurt, irin, kan, taş veya başka her hangi bir madde çıktığında abdest bozulur. Bu çıkan şeyin mutad olup olmaması arasında bir fark yoktur. Örneğin, yel, erkek veya kadının ön veya arka yolundan çıksın, fark etmez, abdest bozulur. Bu hususta Şafii mezhebinde- bir ihtilaf yoktur(bk. Nevevî, Mecmu, 2/4).
– Bütün bu açıklamalardan anladığımız kadarıyla, kadın organından çıkan bu ıslaklık manasındaki- akıntı, vajinanın ön-iç kısmından geldiği için bunu temiz olarak kabul etmek gerekir. Fakat, bunun abdesti bozmayacağını söylemek kolay görünmemektedir. Çünkü, ilk başta Reddu’l-muhtar dan aldığımız vajina organlarında gördükleri normal ıslaklık, insanların ağız, burunlarından gelen akıntı ve bedenlerinden çıkan ter gibi değerlendirilmelidir şeklindeki ifadeden başka, kaynaklarda, bu konuya olumlu yaklaşmamızı, abdestin bozulmayacağını gerektiren bir ifadeye rastlayamadık. Öncelikle alimlerin genel içtihadına uygun hareket etmek gerekir. Ancak özellikle vesvese içinde olanlar ile bu ıslaklığa tedbir alamayanlar bu fetva ile amel edebilirler.
adet dışı kanama namaza engel mi, adet dışı kanama namaz, adet dışı kanamada namaz kılınır mı