CünüpLük Bakarmısınız ?
JOMER
Arkadaşlar Halk Arasında Bazı iddalar var cenabet olanın işi rast gitmez hep ters gider ? bu doğrumu ?
Cevap: CünüpLük Bakarmısınız ?
imamhatipli42
cenabet kalmanın sakıncası yok kardeşim ama vakit namazı gelince yıkanmak farz olur. Yani iki vakit arası cünüp kalınabilir.
Cünüpken, ağzını yıkadıktan sonra yemek yenebilir su içilebilir çalışılabilir
mesela:
akşam eşiyle birlikte olan birinin sabah ezanına kadar yıkanma mecburiyeti yok. ezan okununca/namaz vakti girince yıkanması farz olur.
Bu demek değilki cünüp kalın bir vaikt boyunca yıkanmayın
tam aksine erken yıkanmak daha iyidir/tavsiyemiz budur.
Sonuç: iki vakit arası cunup kalmakta sakınca yok fakat yıkanmak daha güzel olur
Gusül Etmesi Gerekenlere Haram Olan Şeyler:
Kendilerine gusül farz olanlara-hayız ve nifas halindeki kadınlar da aynı hükme tabidir- gusletmeden önce haram olan şeyler şunlardır:
1) Namaz kılmak, tilavet secdesi yapmak. Bir ayet olsa bile, Kur’an niyeti ile Kur’an okumak. Yalnız hamd ve dua ile ilgili ayetleri, dua ve zikir niyeti ile okumak caizdir. Cünüb veya adet halinde olan bir kadının dua niyeti ile Fatiha Suresini okuması caizdir.
Yine bu durumda olan kimsenin çocuklara Kur’an ayetlerini kelime kelime öğretmesi de caizdir. Şehadet kelimesini söylemek, tesbih ve tekbir getirmek yine caizdir.
2) Kur’an-ı Kerim’e, bir veya yarım ayet olsa bile, el sürmek ve Mushaf-ı Şerif’i tutmak haramdır. Ancak Kur’an’a yapıştırılmamış olan bir kılıf, bir mahfaza ve sandık içinde onu taşımak ve onu dış taraftan tutmak caizdir.
3) Kabe’yi tavaf etmek ve bir zaruret olmadığı halde bir mescide girmek veya içinden geçmek. Fakat zaruret hali olursa, geçilebilir. Bir kimsenin evinin kapısı, mescidin içine doğru açılsa ve evine girip yıkanmak için mescit içinden geçmek zorunda kalsa, o kimse mescit içinden geçerek evine girer ve yıkanır. Bu bir mecburiyet halidir. Mescit içinde uyurken ihtilam olan kimse, dışarıya çıkmak için teyemmüm eder; fakat bu teyemmüm ile Kur’ân okuyamaz, namaz da kılamaz.
4) Üzerinde ayeti kerime yazılı bulunan bir levhayı veya bir parayı el ile tutmak.
Boy abdesti almak gerektiği halde yıkanmamanın hükmü nedir?
Bir mü’min, su iktiza ettiğinde, o haliyle en çok bir namaz vaktini kaçırmayacak kadar kalabilir. Ama bu en son limittir. Zira namazı kaçırmak haramdır. Burada esas olan ise, ilk fırsatta o halden kurtulmaktır.
Bir hadislerinde Efendimiz (s.a.s.) böyle bir durumda namaz abdesti gibi abdest alıp yatmayı tavsiye ediyor.( Buharî, Gusül, 26) Hz. Aişe validemizin "Su iktiza edince yer, içer ve otururdu." şeklindeki ifadeleri de, hadis şerhlerinde abdest alıp, elini-ağzını yıkadıktan sonraya hamledilir. Yalnız bir defasında Nebiler Serveri -ihtimal ki ümmete talim için- mescide çıktı, ön safa kadar geldiğinde hızla geri döndü ve hücre-yi saadetlerine girdi. Bir müddet sonra çıktığında başından sular damlıyordu.( Buharî, Gusül, 17.) Belki Allah Resulü, bununla ümmete her şeyi göstermek istiyor, böyle bir durumda unutarak camiye girmenin bir mahzur teşkil etmeyeceğini gösteriyordu.
Bir başka defasında da kendisini görünce kaçan Ebu Hureyre’ye daha sonra bunun sebebini soruyor. "Necistim ya ResulAllah!" cevabını alınca "SübhanAllah! Hiç mü’min necis olur mu?" (Buharî, Gusül, 23) buyuruyor ve âdeta bu durumda da cemaat içinde oturulabileceğini vurguluyor.
Hz. Aişe validemizin ifadeleriyle Allah Resulü (s.a.s), hanımı aybaşı halinde iken Hz. Aişe (r.anha)’nin dizine başını kor, yanına oturur, örtüsünü de üzerine alırdı.( Buharî, Hayz, 2.)
Ayrıca çok önemli gördüğümüz bir hususa dikkatleri çekmek istiyoruz: İnsanı, maddî sebepler itibarıyla Allah’ın sıyanetinden (koruması) çıkarabilecek bazı hâller vardır. Erkekler için cünüp olma hâli de bunlardan biri sayılabilir. Bu hâlden kurtulmak iradî olduğu için, insanın yıkanmasını tehir etmesi, ilâhî sıyaneti inkıtaya uğratabilir. Onun için bu hâli fazla uzatmamak ve hemen o hâlden kurtulmak gerekir. Zira bu, hadisin ifadesiyle kanın aktığı mecrada dolaşan şeytan ve emsali varlıklar için en müsait bir zemin ve vasattır.
(alıntı mumsema‘dan)
Yanıt: CünüpLük Bakarmısınız ?
TatarRmzn
Allah c.c. bilgilendirdiğin için senden razı olsun.
Forumda bir çok defa bu konu ile ilgili farklı kişilerin açtığı konularda aynı soruya rastladım.Forum içinde ufak bir araştırma yaparak açacağımız konu ile ilgili yazılara bakmak daha yerinde olur kanaatindeyim.
Soru: CünüpLük Bakarmısınız ?
JOMER
ben istediğim cevabı alamadım :S
yani 2 vakit sonra hala cunüp isem işim hep ters mi gidecek ? ben buna pek inanmam örneğin çinliler japonlar bunlar hep afedersiniz cünüp onlar budizm dinindeler. onların işi hep ters mi gidiyor – ? hayr.
Berât1
müslüman bir kişinin vakit namazını geçirmeyecek şekilde Cünüp kalabilir
en kısa zaman temizlenmek daha iyidir Allah göstemesin ölüm gelebilir
terslik falan önemli değil önemli olan bir an evveli temiz olmak lazımdır
müslüman ın her zaman temiz olması lazımdır
meçhul_100
Cünüplük neden haram kılınmıştır? İnsanlar neden pis sayılır? Cünüp olan kimsenin yemesi içmesi haram mıdır?Üç günden fazla cünüp kalınca din tehlikeye mi giriyor. Cünüp insan her yemekten önce ağzını yıkamalı mı. Cünüp iken işler rast gitmez deniyir doğrumudur?
Gusletmesi farz olan birisi temizlik de yapar, bulaşık da yıkayabilir, yemek de yiyebilir. Fakat ağzını ve ellerini yıkamadan yemek yemesi mekruh olmakla beraber haram değildir. Gusülsüzlüğü bu gibi işlerine engel ve mâni olmaz.
Ancak, guslü bir namaz vakti geçirecek kadar geciktirmemek gerektiğini de âlimlerimiz ikaz yollu ihtar etmişlerdir. Çünkü, namaz vakti geçtiği halde gusletmemek, namazı kazaya bırakmak demektir. Özürsüz namazı kazaya bırakmak ise câiz değildir.
Bu bakımdan, kendisine gusül farz olan kimse, gusülden önce gereken işleri yapar, temizlikte bulunur, hatta yemek dahi hazırlarsa da, bulduğu ilk fırsatı hemen kullanıp guslünü yapmalı, gusülsüzlüğünü bir namaz vakti çıkıncaya kadar geciktirmemelidir.
Cünüp olan kadın ve erkeğe veyahut hayız ve nifas hâlindeki kadınlara yapmaları haram olan dini vazifeler şunlardır:
Cünüp olan kimseye yasak olan şeyler aşağıya alınmıştır:
1 -Namaz kılmak,
2- Kabe’yi tavaf etmek,
3- Kur’ân-ı Kerîm’e dokunmak ve onu taşımak. Binâenaleyh üzerine âyet-i kerîme yazılı olan madeni veya kağıt paraya abdestsiz veya cünüp olarak dokunmak veya taşımak caiz değildir. (Mecma’ul-enhur, 1/26 )
Bunun dışında cünüp olan kimse günlük işlerini yapabilir, kadın evinde temizliğini ve diğer işleri yapabilir. Yaptığı işlerin hepsi temizdir.
Cünüp olanların yaptığı bazı şeyler vardır ki, bunlar kendileri için mubahtır. Ancak en kısa zamanda gusül almak iyidir. Özellikle bir namaz vakti geçirmeden yıkanmak ise farzdır. Bununla beraber cünüp olarak yemek içmek, uyumak haram değildir. Konuyu haram ve helal noktasından değerlendirmek böyledir.
Cünübün uyuması:
Gudayf ibnu’l- Haris şöyle anlatıyor: "Hz. Âişe’ye: "Rasulullah (s.a.v.) cenabetten gecenin başında mı yıkanırdı, sonunda mı?" diye sordum. Hz. Âişe (r.a.) şöyle cevapladı: "Bazen başında, bazen de sonunda yıkanırdı." Ben: "Allahuekber! Bu konuda genişlik veren Allah’a hamd olsun" dedim."(1)
Hz. Aişe (r.a.)’nin bir rivayeti de şöyledir:"Rasulullah, cünüpken uyur ve suya hiç dokunmazdı. "(2)
Hz. Ömer, geceleyin cünüp olduğunu (ne yapacağım) sordu. Rasulullah (s.a.v.): "Abdest al, uzvunu yıka, sonra uyu"dedi.(3)
Bu delillere göre, cünüp olan kimsenin uyumadan önce abdest alması daha uygundur. Bu arada şunu da unutmadan söylemek gerekir.
Bu uyuma işi namaz vaktinin geçirilmemesi şartına bağlıdır.
Cünübün yemesi ve içmesi:
Cünüpken insanların yeme ve içmesinin nasıl olacağını yine Rasulullah (s.a.v.)’ın sünnetinden öğrenelim. Rasulullah (s.a.v.), cünüpken yemek ve içmek istediğinde ellerini yıkar ve sonra yer içerdi.(4) "Peygamber (s.a.v.), cünüpken yemek yemek veya uyumak istediği zaman abdest alırdı."(5)
Cünüp olan kimsenin yemek içmek için sadece ellerini yıkaması yeterlidir, ancak abdest alması daha iyi olur.
Cünüp olan kimseyle oturmak:
Cünüp olan kimse diğer insanlarla oturabilir. Ancak dinimizce uygun olan hemen yıkanmasıdır. Ebu Hureyre (r.a.)’nin anlattığına göre, Rasulullah (s.a.v.), Medine sokaklarından birinde kendisine rastlamıştı. Ebu Hureyre bu sırada cünüp olduğu için, Rasulullah (s.a.v.)’in yanından sıvışıp gitti ve yıkandıktan sonra da geldi. Rasulullah (s.a.v.) onun geldiğini görünce sordu: "Ey Ebu Hureyre, neredeydin?" O da cevap verdi: "ben cünüp idim, pis pis yanınızda oturmak istemedim." Bunun üzerine Rasulullah (s.a.v.) şöyle dedi: "SübhanAllah! Müslüman pis olmaz."(6)
Cünüp olana dokunmak:
Cünüp olan kimseye dokunmanın hiçbir sakıncası yoktur. Bu konuyla ilgili olarak şu hadisi delil olarak gösterebiliriz: Huzeyfe bin el- Yemân, bir gün Rasulullah (s.a.v.) ile karşılaştı. Peygamberimiz onunla musafaha etmek için ona doğru elini uzattı. Huzeyfe cünüp olduğunu söyledi. Rasulullah (s.a.v.) da bunun üzerine şöyle dedi: "Mü’min necis olmaz."(7)
Cünüp olan kimselerin yukarıda zikrettiğimiz şeyleri belli ölçüler içinde yapmasında bir sakınca yoktur. Yani cünüp olanın yemesi, içmesi, uyuması, toplum içinde bulunması mubahtır. Ancak mü’minin hem maddî hem de manevî olarak her zaman temiz olması gerekir.
Üzerindeki yükleri, ağırlıkları kaldırıp atması lazımdır. Bunun için ilk fırsatta, geciktirmeden gusül abdestini almak en iyisidir. Su bulunamadığı takdirde teyemmüm alarak bu yükten kurtulmak mümkündür. Teyemmümle ilgili bilgi almak için ilmihallere bakmanız yeterlidir.
Sonuç olarak gusle ihtiyacı olan erkek veya kadın her Müslümanın zaman geçirmeden bu işi yapması en doğru harekettir. Yine çocuklara bu konuda (guslün alınışı) bilgi vermek, gusül gerektiren hallerle ilgili bilgilenmelerini sağlamak için yeterli kitap ve kaynak eserin temin edilmesi çocukların eğitimi açısından yararlı olacaktır.
Dipnotlar:
1 – Buhârî, Gusl 25, 27; Müslim, Hayz 21; Ebu Dâvud, Taharet 88, 90, Salât 343; Tirmizî, Taharet 87; Nesâî, Taharet 163, 164,165, Gusl 4, 5; Muvatta, Taharet 77
2 – Ebu Dâvud, Taharet 88,90
3 – Buhârî, Gusl 25,27; Müslim, Hayz 25; Ebu Dâvud, Taharet 87; Nesâî, Taharet 167; Tirmizî, Taharet 88; Muvatta, Taharet 76
4 – Nesâî, Taharet 163-166
5 – Nesâî, Taharet 163
6 – Buhârî, Gusl 23, 24; Müslim, Hayz 115; Ebu Dâvud, Taharet 97; Tirmizî, Taharet 89; Nesâî, Taharet 172
7- Nesâî, Taharet 172
Selam ve dua ile…
Sorularla İslamiyet Editör
YaZaROW
cünüp kalmayalım yıkanalım
emniciba
Sahura kalkdık gusül almam gerektı hemen aldım alel acele tek suphem vesvemıs bılmıoyom ağzı sankı tam ıslatmadım gıbı gelıyor sonra ıslattım olurmu ?
muvahhidim
< ahura kalkdık gusül almam gerektı hemen aldım alel acele tek suphem vesvemıs bılmıoyom ağzı sankı tam ıslatmadım gıbı gelıyor sonra ıslattım olurmu ? >
Hanefi mezhebinde gusül alırken yıkamayı unuttuğumuz yerleri hatırladığımızda sadece yıkamayı unuttuğumuz bölgeyi yıkamamız yeterlidir..
O’nunla Kal..
celle celeluh..
def123
Bir yerde okumuştum inşAllah yanlış değildir, şimdi tam bana güvenme, tam bilen biri çıksın ona güven ama yinede söyliyeyim. Eğer şüpheniz varsa oldu kabul edin diye bir şey okumuştum. Ayrıca şeytan vesvese verdiği için "Pis şeytan yaptım işte" tarzında şeyler söylersen vesveseden kaçınmaya çalışmada yardımcı olur gibi bir şey okumuştum, inşAllah doğrudurda Allah kabul eder. Ramazanda daha az gusül almayı gerektirecek şey yapmaya dikkat edelim. Zorunluluk hariç. Ayrıca gusüllerimizi hemen almak daha faydalıdır. Allah inşAllah kabul eder. Allah’ın rahmet ve bereketi üzerinize olsun. 🙂 Mesajı düzenliyorum; tam bilen birisi söylemiş, Hanefi mezhebine bağlıysan ağzını 3 kere tekrar yıkasan kabul oluyormuş, mesajı silmiyorum çünkü içinde toplumsal mesajlar var gusül almayı gerektirecek şeylerden kaçınalım gibi, ama almamız gerekmese bile alalım zaman zaman. 🙂
emniciba
Ya zaten bn de vesvese olduğunu biliyorumda tatmın olmak ıcın sordum sımdı vesveseden eser yok .
ALLAH RAZI OLSUN . . ..
cünüpken işler ters gider mi, Cünüpken ders çalışılır mı, cenabetken işler ters gider mi