Talakı Selase İle Boşama
Kayıtsız Üye
talakı selase ile boşanma
Bir Kişi Hanefi Mezhebine Göre Karısını Boşama Kastı Ile 3 Kere üst üste Sen Benim Artık Karım Değlsin Boş Ol,boş Ol, Boş Ol Derse Ve Filan Kızı Filan Seni Boşadım Sen Bundan Sonra Dünya Ahiret Benim Karım Değlsin Sen Artık Benim Kardeşimsin Deyip Bunuda üç Kere Tekrarlar Ise Bunun Hükmü Nedir?
Tekrar Bu Kişiler Bir Araya Gelebilirler Mi?
Cevap: Talakı Selase Ile Boşama
meçhul_100
Boşanmak ve nikahı bozan şeyler
Sual: Dinimizde boşanmak hakkında geniş bilgi verir misiniz?
CEVAP
1- Boşamak için kullanılan kelimeleri erkeğin hanımına karşı söylemesi ile talak yani boşama hasıl olur. Boşamak için kullanılan sözler iki çeşittir: Açık sözler ve Kinayeli sözler.
"Sen benden boş ol", "Ben seni boşadım" gibi sözler açık sözdür. Bu sözleri, şaka olarak veya şaşırarak da söylediği anda, manasını bilmese bile, boşamış olur.
"Seni bıraktım, seni terk ettim" kelimeleri açık söz kabul edilir. Bir veya iki defa böyle açık sözle boşamaya, yani geri dönüşü mümkün olan boşamaya talak-ı rici denir. Ama yine de üç haktan biri gitmiş olur. Bu sözlerden herhangi biri bir defa söylendiğinde, pişman olunmuşsa, eski nikaha dönmek niyetiyle hanımının elini tutar veya öperse, tekrar nikah yapmadan iki bağ ile evliliğe devam eder.
2- Evlilikte üç bağ vardır. Yani, boşama sözleri üç defa tekrarlanırsa, "Seni boşadım, boşadım, boşadım" derse, veya "Seni üç defa boşadım" derse üç bağı birden koparmış, geri dönüşü olmayacak şekilde boşamış olur. Böyle üç kere boşayınca talak-ı rici, talak-ı baine dönmüş olur.
3- "Babanın evine git!", "Defol git!", "Cehenneme git!", "Senin kocan değilim artık" gibi, başka manalarda da kullanılan sözler kinayeli, kapalı sözlerdir. Bu sözler, boşamak niyeti ile söyleyince boşamış olur. Buna bain talak, yani iddet müddeti içinde geri dönüşü olmayan kesin boşama denir.
Bu şekilde boşamada, iddet müddeti geçip yeniden nikah yapılmadıkça bir araya gelinemez.
4- Kayınpederine "Ben senin kızını istemem, kime ister ise varsın" demek ve hanımı gezmek için izin istediğinde, "Ben seni ip ile bağlamadım git", "İstediğin yere gidersin. Bana hanım olmazsın" veya "Artık ben seni istemem”, "Seni boşamak istiyorum" gibi şeyler söylese, boşamak niyet etmedikçe, boşamış olmaz.
5- "Şart olsun", "Dilediğini yap!" sözleri, boşamak manasına kullanılan yerlerde, hanımına böyle söyleyince, niyet etmese bile, bir bain talak olur.
6- Hanımına, anam, kızım, kardeşim demekle boşama olmaz. Fakat (Şimdiden sonra anam, kızım veya kardeşim ol) derse boşama olur. Bu bir talak-ı bain olur.
7- Kinayeli sözle boşamada, bain talak iddetinde, hanımının odasına giremez. Kadın süslenemez, koku sürünemez, yabancı kadın gibi talak veren kocasından uzak durur. İddet sonunda yeniden nikah lazımdır.
8- Boşamada, sayı bildirilmezse bir boşama olur. Üç veya fazla sayı söylerse, üç talak ile boşamış olur. "Bedenimdeki kıllar adedince" veya "Denizdeki balıklar adedince" yahut "Gökteki yıldızlar kadar" veya "Üçten dokuza" deyince, yine üç boşama olur.
9- Hanımını boşayan erkeğin akıllı ve uyanık olması gerekir. Sarhoşun, hastanın ve tehdit edilenin sözü ile veya mektubu ile, e-maili ile, faksı ile boşama geçerli olur. Bunlar kadının eline vardığı anda, boş olur. Yani kadın bu boşamayı öğrenince, haberdar olunca boşama gerçekleşmiş olur.
10- Delinin, bunağın, baygının, uyuyanın ve hastalıkla ve kızarak dalgın olanın söylemesi ile boşama olmaz. Kızarak dalgın olmak, söylediğini bilmemek demektir. Bu da iki türlü olur:
a) Manasını bilmeden, kast ve arzu etmeden söyleyince, boşama olmaz. Bu kinaye sözler içindir. Yoksa açık kelime ile yani seni boşadım dese, kast ve arzusu olmasa bile yine talak vaki olur.
b) Manasını bilerek ve isteyerek söyleyip, sonra söylediğini bilmemek, hatırlamamaktır. Bu sözünü iki şahit işitip, sonra söylerlerse, boşama olur. Yani seni boşadım der, fakat sonra bunu hiç hatırlamaz, sen böyle demiştin denilince hayır ben hiç hatırlamıyorum, böyle bir şey söylemedim derse, eğer iki şahit, evet biz duyduk bu hanımını boşadı derse, o zaman boşama vuku bulur. Demezlerse, adam inkâr ettiği için boşama vaki olmaz.
11- Hiç ilişki olmamış veya bir odada veya tenha bir yerde hiç beraber kalınmamış ise, bir kere boşayınca, kadın iddet beklemeden aynı gün bile, başkası ile evlenebilir.
12- Kocasına veya başkalarına dili ile, hareketleri ile sıkıntı veren, herhangi bir farzı yapmayan, mesela farz namazları kılmayan, fuhuş şüphe olunan kadını boşamak şart değildir. Boşamakta da mahzur yoktur.
13- Farzı yapmayan mesela namazın farz olduğuna inandığı halde kılmayan kadını boşamamak günah değildir. Kocasının ona güzellikle namaz kıldırmaya çalışması gerekir, çalışmazsa günaha girer.
Evlilik vazifesini yapamayan, mesela büyü yapılmış, ilişkiden aciz olan erkeğin hanımı ayrılmak isterse, bunu boşaması vacip olur.
14- Hanımına başka başka üç zamanda birer kere boşarsa veya bir defa, "Üç kere boşadım" derse, geri dönüşü olmayacak şekilde nikah bozulmuş olur.
Bu kadını tekrar alabilmek için, hulle lazım olur. Hulle demek, iddet zamanı geçtikten sonra kadın başka erkekle nikahlanıp, düğün olup, ilişki olup, o erkek de boşayıp ve bundan sonra, tekrar iddet zamanı geçmek demektir. Ancak bundan sonra, birinci kocası yeni bir nikah ile tekrar alabilir.
Bu ise, bir erkek için zillettir, aşağılıktır. Allahü teâlâ, erkeklere boşamak hakkını verdi ise de, bu hakkı gelişi güzel kullanmamaları ve kadınlar, erkeklerin elinde oyuncak olmamaları için, erkeklere bu hulle zilletini yüklemiştir. Hulle korkusundan Müslüman bir erkek, boşama lafını ağzına bile alamaz. Aile arasında boşanmak lafı, şakası olamaz.
Üç talakla boşanan kadın, iddet zamanı geçtikten sonra başka bir erkekle evlenip, o erkek de, zifaftan sonra bunu boşamadıkça, ve tekrar iddet zamanı geçmedikçe eski kocasıyla evlenemez. Böyle bir durumda, ilk nikâhları Şafii’ye uygun yapılmamışsa, başka birisiyle evlenmeye gerek kalmadan, Şafii mezhebi taklit edilerek, Şafii’ye uygun nikâh yapmaları caiz olur. (Redd-ül-muhtar)
15- Korkutmak için şaka için de olsa boşama sözlerini hiç kullanmamalıdır. Hatta ayrılmaya karar verilse bile yine boş ol, boşadım kelimelerini hemen kullanmamalıdır. Daha sonra ayrılmaktan vazgeçilebilir. Yakınları ile dostları ile istişare edip ayrılmaya kesin karar verildikten sonra bir talak vermelidir. Hiçbir zaman üç talak birden vermemelidir. Zaten üç talak birden vermek bid’at ve haramdır. Hayat şartları insanı birçok şeye katlanmayı gerektirebilir. Olmaz denilen şey olabilir. Bir talakla boşama yapılırsa kapı tamamen kapatılmamış olur. Boşamamak bir risk getirmez; ancak boşamak hele üç talak vermek çok büyük risktir. Telafisi mümkün olmayabilir.
16- İddet, boşanmadan sonra, ka
dının yeniden evlenmesi haram olan zamandır. İlk temizlik başından, üçüncü hayzın sonuna kadar olan zamandır. Hayz görmüyorsa, talak için üç ay, ölüm için dört ay on gündür.
17- Hanıma karşı iyi huylu, güler yüzlü olmalı. Onun yanlış hareketlerine, akla uymayan sözlerine ve işlerine sabretmelidir. Onunla tatlı konuşmalı. Onun seviyesine ve aklına uymalıdır. Onunla şakalaşmalı, oynamalıdır. Yemede, giyinmede, gücü yettiği kadar eli açık olmalıdır.
Dinimizde, kadınların bilmesi farz olan şeyleri, elbette öğretmelidir.
Hanımının giyinmesinde, evden dışarı çıkmasında, çok sıkı davranmamalı ve başı boş da bırakmamalıdır. Kendini ve hanımını şüpheye, iftiraya düşürecek hallerden sakınmaya çok önem vermelidir. Hanımını, yabancı erkeklerin bulunduğu yerlere göndermemeli, yabancıları görmesine mani olmalıdır.
Ev işleri ile vakit geçirmesi, onun zevki olmalı. Ona sert davranmamalı. Şaka olarak da, kızgın olunca da, hiçbir zaman boşamak lafını ağza almamalı, bir defa daha evlenmek lafı etmemelidir.
Yanıt: Talakı Selase Ile Boşama
meçhul_100
Sual : Nikahı bozan şeyler nelerdir?
CEVAP
Boşadım demek, boşamak niyetiyle kinaye sözler söylemek, mesela hanımına çık git demek Bir de küfre düşürücü söz söylemek
Sual : Hanıma çık git (defol git) dedi isek nikah bozulur mu?
CEVAP
Def ol git demekle nikah bozulmaz Eğer niyeti boşamak ise, yani artık senden ayrıldım, boş ol anlamında ise, o zaman bir talak-ı bain olur İddet müddeti geçtikten sonra nikah etmek gerekir
Sual : İnsan hanımı ile tartışma esnasında ben seni bıraktım derse nikah bozulur mu yoksa boşadım demediği müddetçe nikah bozulmaz mı?
CEVAP
Bıraktım = boşadım demektir Bir talakla boşamış olur
Sual : Hanım, bana, (Zil çalıyor, kapıya bak dedi Ben de, ben meşgulüm, sen boşsun, sen bak) dedim Bir de hanım, meşgul etme anlamında, (Beni tutma, gideceğim) dedi Ben de, (Seni tutmuyorum, seni bıraktım git) dedim (Sen boşsun, seni bıraktım) dedim Bu sözleri şaka ile de, kasıtsız söylemek de, boş olmayı gerektirdiği için, dinen hanımım boş oldu mu?
CEVAP
Birinci ifade, meşgul değilsin, ikincisi de seni meşgul etmiyorum anlamında olduğu için boş olmayı gerektirmez
Sual : İnsan elfaz-ı küfür söyleyince imanı ve nikahı gidiyor mu?
CEVAP
Evet imanı da nikahı da gidiyor
Boşamak ayrı, küfre düşmek ayrı Bu talak sayılmıyor Yani bağın biri kopmuyor Bin kere küfre düşse bin kere nikah tazelemek gerekir, fakat bu talak sayılmaz
Sual : Boşamada iddet süresi ne kadardır?
CEVAP
Hanefi’de ilk temizlik başından, üçüncü hayzın sonuna kadar olan zamandır
Sual : Bir talak-ı bain olunca, bir boşama olduğunda, iddet müddeti boyunca bu karı koca ayrı mı olurlar? Aynı evde kalabilirler mi? Konuşmaları, görüşmeleri, uygun olur mu?
CEVAP
Aynen yabancı gibi olur Adam fasıksa aynı evde beraber kalmamalıdır Salih ise haramdan korkacağı için aynı evde kalabilir Ancak yabancı gibi durur Zaruretsiz konuşamazlar Oturup beraberce yemek bile yemeleri caiz olmaz
Sual : Üçten dokuza şart etmek nedir? Dinimizce sakıncası nedir? Böyle şart edenin ne yapması gerekir?
CEVAP
Üçten dokuza demek galattır, abartmalıdır Hepsi üçtür fazlası fazladır Üç talakla hanım boşanınca bir daha o erkekle evlenemez
Sual : Erkek talak verse, hanım duymadığı müddetçe, boş olur mu?
CEVAP
Hayır
Sual : Biri, hanımını herkesin yanında boşasa, hanımı bunu 20 yıl sonra duysa, 20 yıl sonra mı boş olur?
CEVAP
Evet
Sual : Kinayeli sözle hanımını boşayan, sonra bunu kasten inkâr etse, yine boşamış olur mu?
CEVAP
Evet boşamış olur
Sual : Talak-ı rici ile boşayan, boşadığını hatırlatmak niyetiyle, birkaç defa (Artık işin bitmiştir) dese, talak-ı selase olur mu?
CEVAP
Evet
Sual : Hanıma (Senden ayrılmak istiyorum) demekle talak olur mu?
CEVAP
İstiyorum demekle talak olmaz
Sual : İki talak-ı bainden sonra bir talak-ı rici verilse, üç talak olur mu?
CEVAP
Evet
Sual : Kayınpedere boşamak niyetiyle (Kızını götür) dedim Hanım duymazsa talak vaki olur mu?
CEVAP
Olmaz
Sual : Bir kimse, hanımının bulunmadığı bir ortamda, hanımı boşadım dese, daha sonra oradaki birisi, bunu hanıma söylese, hanım boş olur mu?
CEVAP
Evet, hanım duyunca dinen boş olur
Sual : Hanıma (İzmir’e varınca seni boşayacağım) dedim Böyle söylemekle talak vaki oldu mu?
CEVAP
Hayır İstikbal manasındaki sözle, talak vaki olmaz
Sual : Beyim, (Şu kadınla konuşursan seni boşayacağım) dese veya, (Haziran ayı gelince seni boşayacağım) dese, o kadınla konuşursam veya Haziran ayı gelirse, dinen boşamış olur mu?
CEVAP
Hayır İstikbâl anlamındaki yani yapacağım edeceğim gibi bir sözle, talâk [boşama] vâki olmaz Eğer, (Falanca kadınla konuşursan boş ol) deseydi, siz de onunla konuşmuş olunca boşama gerçekleşirdi
Sual : Hanıma (Annen bize gelirse, şart olsun seni boşarım) dedim Annesi bize geldi Talak-ı rici mi oldu?
CEVAP
Evet
Sual : Oğluma, (Evime girersen, hanımım boş olsun) dedim Kavga esnasında istemeyerek girmiş Talak-ı rici oldu mu?
CEVAP
Evet
Sual : Talakta kullanıldığını bilmeyenin şart sözü ile talak olur mu?
CEVAP
Hayır
Sual : Hamile kadının da boşanması sahih midir?
CEVAP
Evet sahihtir
Sual : Hanımdan ayrılmak günah mıdır?
CEVAP
Hanımdan ayrılmak günah değildir, helaldir Ancak Allahü teâlâ, helal da olsa, talakı sevmez Peygamber efendimiz buyuruyor ki:
(Allahü teâlânın hiç sevmediği helal şey, talaktır) [Hakim]
Sual : Sitedeki yazı şöyle: Bir kimse, hanımına Seni boşadım dese, sonra, şakadan boşamaktan vazgeçtiğini bildirse, boşamaktan vazgeçmiş olur Hadis-i şerifte, (Üç şeyin şakası da, ciddisi gibi sahihtir Nikah, boşamak, boşamaktan vazgeçmek) buyuruldu
Boşamaktan vazgeçince, yine üç talak baki mi, yoksa birisi gitmiş olur mu?
CEVAP
Şakadan boşayınca da bir talak vermiş oluyor, iki talak kalıyor Rici talakta erkek, iddet zamanı içinde, söz ile veya fiilen, eski nikaha dönebilir Yani hanımı istemese de, nikah yapmadan evliliğe devam eder Tekrar almak için, Hanefi ve Maliki’de şahide lüzum olmadan, (Önceki nikaha döndüm) demesi yetişir Yahut, önceki nikaha dönmek niyeti ile öpmesi veya şehvetle elinden tutması da yetişir Nikah tazelenmiş olur Şafii ve Hanbeli’de ise, iki şahit yanında, (Önceki nikaha döndüm) demesi lazımdır Fakat, velinin bulunması ve izin vermesi gerekmez
Sual : Beyime büyü yapılmış, evlilik vazifesini yapamıyor, ayrılmak istiyorum Beyimin beni boşamaması günah değil mi?
CEVAP
Evlilik vazifesini yapmaktan aciz olan erkeğin hanımı ayrılmak isterse, kocasının bunu boşaması vacip olur Yani boşamaması günahtır
Sual : Uzun zaman ayrı kalmakla nikah bozulmuş olur mu?
CEVAP
Uzun za
man ayrılmakla nikah bozulmuş olmaz Boşanmadıkça boşanılmış olmaz
Sual : Deliren kimsenin nikahları devam eder mi?
CEVAP
Evet
Sual : Düğünde oynamak nikahı giderir mi?
CEVAP
Halk arasında bu çok yaygın, düğünde karı koca oynarsa nikah gider diyorlar Bu bazı din cahillerinin uydurmasıdır Çırılçıplak soyunsalar da nikaha zarar vermez
Haram ayrı, günah ayrı, nikah ayrıdır Orada haram işlenir ve bu harama önem verilmezse, (Herkes yapıyor biz de yapsak ne çıkar) diyerek günaha önem vermezse o zaman küfre düşer, küfre düşenin nikahı da gider
Sual : Boş ol demekle kadın boş mu olur? Boşamak öyle kolay mı? Erkeğin bunu söylemeye üç kere hakkı varmış, üçüncüsünde o kadınla bir daha evlenemezmiş Bir söz ile talak olur mu?
CEVAP
Bir söz ile [boşadım demekle] insanın hanımı yabancı olduğu gibi, bir söz [nikah] ile de elin kızı, bizim hanımımız olur
Bir söz ile [kelime-i şehadet ile] Müslüman olur Bir söz ile [Mesela Allah yok demekle] insan kâfir olur
Kanunlar bir Evet ile çıkar, bir Hayır ile reddedilir Alış verişler bir evet ile biter veya hayır demekle kabul edilmez Bütün hayatımız bir evet ve hayır ile cereyan eder Günlük işlerde bunu herkes bilir ve yapar, ancak söz konusu din olunca, inkâr edenler çıkar
Konu ile ilgili üç âyet-i kerime meali:
(Boşanma iki defadır Ya iyilikle tutulur, veya iyilikle bırakılır) [Bekara 229]
(Eğer erkek kadını, üçüncü defa boşarsa, ondan sonra kadın bir başka erkekle evlenmedikçe onunla evlenmesi kendisine helal olmaz Eğer bu kişi de o kadını boşarsa, [her iki taraf da] Allah’ın sınırlarını muhafaza edeceklerine inandıkları takdirde, yeniden evlenmelerinde beis yoktur Bunlar Allah’ın koyduğu sınırlarıdır) [Bekara 230]
(Bu söylenenler Allah’ın koyduğu sınırlardır Sakın onları aşmayın Kim Allah’ın sınırlarını aşarsa işte onlar zalimlerdir, yani kâfirlerdir) [Bekara 229]
Bir hadis-i şerif meali de şöyledir:
Âişe validemiz anlatır: Bir kimsenin üç talakla boşadığı kadınla, bir başkası evlendi; ancak bu kimse, zifafa girmeden o kadını boşadı Kadın tekrar önceki kocasına dönmek istemişti Durum Resulullaha sorulunca buyurdu ki:
(Hayır, ikinci evliliğinde cinsi ilişki olmamışsa, önceki kocasıyla evlenemez) [Buhari, Müslim, Ebu Davud Tirmizi, Nesai, Muvatta]
Tehditle talak
Sual : Hanımına zulmeden, döven, dine uymasını yasaklayan, kocalık vazifesini yapmayan, eve barka girmeyip nafakasını bile vermeyen, buna rağmen onu boşamayan sadist bir erkeğe, kadının yakınları, (Karını boşa yoksa seni öldürürüz) diye tehdit etseler, o da korkup hanımını boşasa, bu boşama dinen sahih olur mu?
CEVAP
Evet sahih olur O kadın iddet bittikten sonra başkası ile evlenebilir Evlendikten sonra da artık o kadını geri alamaz Din kitaplarındaki ifade şöyledir:
Tehdit edilen kimsenin sözü, mektubu, telefonu, mesajı ile talak yani boşama Hanefi mezhebinde sahih olur Diğer üç mezhepte sahih olmaz Tehdit bittikten sonra, tehdit edilerek karısını boşayan kimsenin, kadın başkası ile evlenmemişse ve eski kocası ile de evlenmek istiyorsa, boşadığı kadını, iki talak hakkı daha olduğu için tekrar nikâh ederek alması sahih olur
Talak-ı bain ve talak-ı rici
Sual : Talak-ı bain ile talak-ı rici arasındaki fark nedir?
CEVAP
Talak, boşamak demektir Talak-ı bain kesin boşama demektir Talak-ı rici, açık boşamadır Mesela seni boşadım denirse, talak-ı rici olur Ama istediği zaman, eski nikahına dönebilir İddet bitene kadar dönmezse, talak-ı rici, talak-ı bain halini alır Üç talak hakkından birini kaybetmiş olur
Talak-ı bainde ise, kinayeli sözlerle kadın boşanır Mesela boşamak niyetiyle, (babanın evine git) demesi gibi İddet bitmeden artık o kadınla evlenilemez Boşama niyeti olmadan söylerse talak olmaz
Talak-ı riçinin, talak-ı bainden farklı yönleri şunlardır:
1- Nikahı yenilemek gerekmez Eski nikaha döndüm diyerek hanımının elini tutması yeter Bainde ise, iddet bitmeden nikah yapılamaz İddet bitince de, kadın razı olursa ancak nikah yapılabilir
2- Mehri çoğaltmaya gerek kalmaz Bainde ise, yeni nikah olacağı için arzu ettiği mehri isteyebilir
3- Şahitsiz evlenebilir Bainde ise, iddet bitince iki şahit şarttır Çünkü bu yeni bir evliliktir
4- Kadın razı olmasa da erkek ben eski nikahıma döndüm demesi yeterlidir Bainde ise, kadın razı olmadan evlenilemez
5- İddet müddeti içinde, karı kocadan biri ölürse, biri diğerine mirasçı olur Bainde mirasçı olamaz
6- İddet müddeti içinde erkek ölürse, kadının iddeti, ölüm iddeti olur, yani dört ay on gün bekler Bainde ise, normal iddeti bitince, başkası ile evlenebilir
7- Kadın, riciden sonra süslenebilir Ama bainde, iddet müddeti içinde süslenemez
8- Kadın, kocası ile aynı evde kalabilir Bainde ise kalamaz Ancak ayrı odada kalabilir Yani ona yabancı durumdadır
9- Talak-ı rici, nikahı kökten söküp atmaz, ona bir gevşeklik meydana getirir Rici, yaralamaya, bain ise öldürmeye benzer
10- Îlâ, Zıhar geçerli olur, kazf ederse li’an gerekir
Îlâ: Hanımına, dört ay veya daha çok zaman veya zaman söylemeyerek, (Sana yaklaşmayacağım) diye yemin etmektir Dört ay içinde yaklaşmazsa, bir talak-ı bain olur Dört ay içinde, yemini bozarsa, hanımı boş olmaz Yemin kefareti verir
Zıhar: Erkeğin, hanımını veya yüz, baş, ferç gibi bir organını, mahreminin bakması haram olan yerine benzetmesidir (Senin başın anamın sırtı gibidir) demek gibi Kefaretsiz hanımına sarılması, öpmesi, beraber yatması haram olur Zıhar kefareti, oruç kefareti gibidir
Li’ân: Hanımına, zaniyesin veya bu çocuk benden değildir dese, karısı hakimden li’an isterse, hakim, li’an yapılmasını emreder Li’an yapmak için, önce erkek, (Sözüm doğrudur) diye yemin eder Dört kere tekrar eder Beşincisinde, (Yalan söylüyorsam, Allah’ın laneti benim üzerime olsun) der Sonra kadın, dört defa (Allah şahit olsun ki, bu adam bana zaniye demekle, yalan söyledi) diye yemin eder Beşincisinde, (Doğru söyledi ise, Allah’ın gazabı benim üzerime olsun) der Sonra hakim, bunları bir talak-ı bain ile ayırır
Kazf: Namuslu bir kadına zina etti diye iftira etmektir
Sarhoşun sözlerinin hükmü
Sual : Sarhoşun talakı ve küfrü geçerli midir?
CEVAP
Delinin, çocuğun, bunağın, baygının, uyuyanın ve hastalıkla ve kızarak dalgın olanın söylemesi ile talak olmaz Kızarak dalgın olmak, söylediğini bilmemek demektir Bu da iki türlü olur: Manasını bilmeden, kast ve arzu etmeden söyleyince, talak vaki olmaz Manasını bilerek ve isteyerek söyleyip, sonra söylediğini bilmemek, hatırlamamaktır Bu sözünü iki şahit işitip, sonra söylerlerse, talak vaki olur
Bayılanın, delirenin, ilaçla veya içki içerek sarhoş olanın abdesti bozulur
Talak veren erkeğin uyanık olması lazımdır Sarhoşun sözü ile veya mektubu ile talak vaki olur Şafii mezhebinde, sarhoşun sözü ile, talak vaki olmaz (Mecmua-i Zühdiyye)
Sarhoş iken, bilmeyerek küfre sebep olan bir şey söyleyenin imanı gitmez Mürted olmaz Ancak sarhoş iken, zevcesini boşaması, alış verişi sahih olur (Emali kasidesi)
Sarhoş iken, ne söylediğini bilerek kıldığı namazları sahih olur, borçtan kurtulur ancak namaz kılmakla hasıl olacak büyük sevaba kavuşamaz
Düğünde gelen hediyel
er kimin
Sual : Düğünde hediyeler geliyor Zamanla evde geçimsizlik oluyor, evliliğe son veriliyor Bu gelen hediyelere kadın ortak mıdır? Erkek hanımına hediye ettiği bilezik ve diğer ziynet eşyalarını, boşanma tahakkuk ettikten sonra geri isteyebilir mi?
CEVAP
Düğünde gelen hediyelerden, eşarp, entari gibi kadına mahsus olan eşya kadınındır Müşterek eşya ise erkeğindir Sünnet çocuğuna gelen hediyeler de böyledir (Hadika)
Hanıma hediye olarak verilen mal geri alınamaz Mahrem akrabası veya nikahlısı olmayan kimseye hibe edilen malı geri almak caizdir Fakat karşılığı verilmiş, verilen şey çoğalmış ise yahut ikisinden biri ölmüş ise veya verilenin mülkünden çıkmış ise, geri alınamaz (El-İhtiyar)
Boşamak niyetiyle
Sual : Bir kimse, hanımını boşamak niyetiyle (Babanın evine git!) gibi kinayeli bir söz söylese, hanımı da, (Boşamak niyetiyle mi söyledin?) dese, o da, inkâr edip, (Hayır, gezmek için git demek istedim) dese hanımını boşamış olur mu?
CEVAP
Evet, boşamış olur; çünkü burada niyet geçerlidir
Boşanma dilekçesi
Sual : Hanımla avukata gidip, boşanmaya karar verdik diye bir dilekçe yazdırdıkDilekçeye ayrılmaya karar verdik diye imza atınca, dinen bir talak mı vaki oldu?
CEVAP
Evet
Tehditle boşatmak
Sual : Şafii mezhebinde işkenceyle zorlananın sözüyle talak vaki olmadığını bilen Hanefi bir erkek, talak vermesi için tehdit edilince, boşamanın sahih olmaması için, Şafii mezhebini taklit etmesi caiz olur mu?
CEVAP
Evet, caiz olur
Talak olmaz
Sual : Beyim, (Şart olsun seni yalnız olarak hiç bir yere göndermem) dedi Ondan habersiz teyzeme gidip gelsem talak vaki olur mu?
CEVAP
Beyiniz göndermediği için talak vaki olmaz Beyiniz duysa da, yine talak vaki olmaz
Talak-ı bain
Sual : Boşamak niyetiyle hanımına (Seni eşim olarak tutarsam Allah benim canımı alsın) demekle, bir talak-ı bain olur mu?
CEVAP
Evet
İddet müddeti içinde talak
Sual : S Ebediyye’nin talak bahsinin başında, (Ric’i olsun, bain olsun, üçten az olarak boşanmış kadına, iddet zamanındayken tekrar talak verilebilir) deniyor Bir talak vermekle kadın zaten boş oluyor İkinci talak vermesi geçersiz değil mi?
CEVAP
(İddet zamanındayken tekrar bir talak verilebilir) deniyor; çünkü o kadın hâlâ o adamın hanımı sayılıyor Erkek, nafaka vermek mecburiyetinde oluyor Kadın da bu iddet müddeti bitmeden başkasıyla evlenemiyor Ölüm iddetinde de kadın, iddet bitmeden başkasıyla evlenemiyor, ölen adamın hanımı sayılıyor Ölüsüne bakabiliyor
Talak-ı selase
Sual : S Ebediyye’de,başka başka üç zamanda birer kere boşamanın talak-ı selase [üç boşama] olacağı bildiriliyor Bir kimse, hanımına peş peşe (Seni boşadım, seni boşadım, seni boşadım) dese veya birer saat arayla üç ayrı yerde (Seni boşadım) dese, yine talak-ı selase olur mu?
CEVAP
Evet, üç bağ da kopmuş olur
Sen bana haramsın
Sual : S Ebediyye’de, (Erkek zevcesine (Sen bana haramsın) deyince, niyet etmese bile, bir talak-ı bain vaki olur) deniyor Bu söz kinayeliyse niye niyet gerekmiyor? Sarih yani açık bir sözse niye talak-ı ric’i olmuyor?
CEVAP
Bu, istisna bir sözdür (Sen bana haramsın) sözü, kinaye olmasına rağmen, bunda, sarih söz gibi niyete gerek kalmıyor Kinaye söz olduğu için de talak-ı bain oluyor
Sen haramsın
Sual : Boşama yetkisi elinde olan kadın, kocasına (Sen haramsın) dese boşama vaki olur mu?
CEVAP
Boşama olmaz Eğer, (Sen bana haramsın) derse o zaman bir talak-i bain olur (Hindiyye)
Çünkü bir erkek, nikâhı olmayan bütün kadınlara haramdır Sen bana haramsın denince, kime haram olduğu bildiriliyor O zaman da, talak vaki oluyor
Birinci talakı tasdik
Sual : Avukata gidip, (Karımı boşamaya karar verdim) diye bir dilekçe yazdırdım Avukat bana (Ciddi olarak hanımından ayrılmayı kabul ediyor musunuz?) diye sorunca da, evet dedim Sonra pişman oldum Dilekçeye (Boşamaya karar verdim) diye imza atınca, bir talak mı vaki oldu? Avukat sorunca evet demem ikinci bir talak mı?
CEVAP
Boşamaya karar verdim denince bir talak vaki olur Avukata evet denince, birinci söz tasdik edilmiş olur İkinci bir talak yani boşama olmaz
Hanımına kızım demek
Sual : Bir kimseye, hanımıyla telefonda konuşurken, (Kiminle konuştun?) deseler, o da, (Kızımla konuştum) dese veya hanımını gösterip (Bu benim kızım) dese nikâha zararı olur mu?
CEVAP
Hayır, zararı olmaz Bunun gibi, bizzat hanımına, kızım, anam veya kız kardeşim demekle de talak olmaz (Artık, bundan sonra, anam, bacım ol)denirse, bir talak-ı bain olur
Mubahla sarhoş olmak
Sual : Gıda, ilâç gibi, mubah bir şey yiyip içmekle sarhoş olan bir kimsenin, sarhoşken söylediği sözüyle talâk yani boşama geçerli olur mu?
CEVAP
Geçerli ve geçersiz olduğunu bildiren muteber fıkıh kitapları vardır (Redd-ül muhtar, Hindiyye)
Böyle durumlarda ihtiyata riayet etmelidir
Şarta bağlı boşama
Sual : Bir kimse, hanımına, (Falan yere gidersen, üç talakla boş ol) dese, hanımının da, o yere gitmesi mutlaka gerekiyorsa, bunun kurtuluş çaresi var mıdır?
CEVAP
Evet, çaresi vardır Hanımını bir talakla boşar İddet zamanı bittikten sonra, hanımı boş olduğu için, artık rahatça gidilmesi gereken yere gider Daha sonra, hanımla tekrar nikâh kıyarlar Hanımı artık oraya gitse de boşama olmaz Bağın biri koptuğu için, iki bağ ile evliliğe devam ederler (Nimet-i İslam)
Nikâh ve talak
Sual : Erkek cünüpken, kadın hayzlıyken nikâh yapılmaz ve boşama da geçerli olmaz deniyor Dinde böyle bir şey var mıdır?
CEVAP
Hayır, nikâh da, talak da geçerlidir Hayzlıyken boşamak bid’attır, haramdır; fakat boşama yine geçerli olur (Redd-ül-muhtar)
mehmetalidemirbas
Cevap: Talakı Selase Ile Boşama
Kayıtsız Üye
Erkek kadına mesaj yoluyla üc defa boş ol yazsa ancak kadın bunu anladıği halde yalnızca birini okusa nikah tamamen bozulurmu dönüş varmıdır
Şema
< Erkek kadına mesaj yoluyla üc defa boş ol yazsa >
Bu talak geçerlidir ama tek seferde yollamışsa, 3 dahi olsa BİR sayılır.
Kayıtsız Üye
Ben karima 3 defa boşol dedim nikah bozuldumu
Şema
< karima 3 defa boşol dedim >
3 defa tek seferde demişsen sadece bir defa boş oldu, kalan iki talak ile evliliğe devam ediniz
Kayıtsız Üye
Kadına boşanma hakkı verilir mi? O boşarsa geçerli olur mu? Üstelik bunu sinirliyken yapmış ise? Selamlar…
Şema
< Kadına boşanma hakkı >
Boşama hakkını kadına verebilirsiniz. Boşadığında bir talak gider, sinirli anda ise geçersizdir.
Kayıtsız Üye
Talak suresi ve bakara suresi 228 229 230 bu konularda açıktır.ayrıca 3 kez dedi 40 kez dedi buna bakılmaz.talakın kuralları vardır ve öyle gelişigüzel değildir.kadın adet görecek temizlenecek erkek cinsi münasebette bulunmadan 2 şahit huzurunda boşayacak kaç
kez derse desin bu 1 talak olur.3 ay 10 gün içinde barışırlarsa nikah kıymaya gerek yoktur.3 ay 10 gün sonra yine 2 şahit huzurunda nikah tazelemek yeterlidir.sonra 1 sorun yaşandı tekrar adet görecek temizlenecek erkek cinsi münasebette bulunmadan 2 şahit huzurunda boşayacak.yine kaç kez derse desin bu 2. talak olur.son talaka kadar böyledir.sonuncuda ise artık o kadın helal olmaz.bu Kur’an da yazan hükümlerdir.ya düzeltin insanları yanlış yönlendirmeyin veya susun..zira mahkemede boşanma hususu da yine erkeğin boşamasıyla mümkündür.kadın boşanmak isterse mehirini iade edecek erkekte aynı kurallar dahilinde boşar.bu Allahın koyduğu kurallardır.kafanıza göre yorum yapmayın
Kayıtsız Üye
Kocamla 3 yıl önce annem ve babamdan habersiz dini nikah kıydık sadece teyzem vardı fakat kocam bana o gün abdest almadığını nikahta abdesti olmadığını söyledi. Daha sonra kavga ettiğimizde bana boş ol boş ol boş ol dedi. Birkaç gün sonra barıştık ve 1 yıl sonra resmi nikahımız ve tekrar dini nikahımız kıyıldı bu defa ailemin rızasıyla. Bu dini nikah geçerli mi?
arifselim
Aileden gizli olarak kıyılan nikah geçerli değildir. O nikahla yapılan boşanmada geçerli olmaz. Daha sonra kıyılan nikahınızla normal evliliğiniz ve talak hakkınız başlamış olur.
Kayıtsız Üye
karıma kızdıktan sonra kendi içimden onu boşayacağımı söyledim.yine kendi içimden ona söyleyeceklerimi düşünerek ” ailesinin önünde ona, seni talakı selase ile boşadım” diyeceğim diye aklımdan geçirdim. bu halde boşamış oldum mu?
ACİLSERVİS
Hayal etmenin ve düşünmenin gerçekle ilgisi yoktur. Bu şekilde boşama olmaz.
talakı selase, talakı selase ne demek, talakı selase nedir