Mikrofon veya hopörlör ile Kur’an dinelemek caiz değilmiş
bafralıemre
Esselamun aleykum arkadaşlar bir okumanızı istiyorum doğru mu yanlış mı kesin cevabı sşzlerden bekliyorum
Sual: Kur’an-ı kerimi teypten ve hoparlörden okumak ve dinlemek caiz midir? CEVAP: Caiz değildir. Bu aletlerden, sadece öğrenmek niyetiyle dinlenebilir. Mesela, namaz surelerini bilmeyen, bunlardan öğrenebilir. Bunun hariçinde, sevab kazanmak niyetiyle dinlemek caiz olmaz.
Ses çıkaran eğlence âletleri, davul, dümbelek, zilli maşa, ney, kaval, hoparlör, hepsi birer çalgıdır. Çalgı, kendiliğinden ses çıkarmaz. Ses çıkarmak, yani kullanmak için, davul tokmağını gergin deriye vurmak, kavala üflemek, hoparlöre söylemek lazımdır. Bunlardan çıkan ses, bu çalgıların hâsıl ettiği sestir. Üfleyen ve söyleyen insanın sesi değildir. Hoparlörden işitilen Kur’an-ı kerim, hoparlörün hâsıl ettiği seslerdir. Muhyiddîn-i Arabî hazretleri buyuruyor ki: Eshab-ı kiramdan Ebu Hüreyre hazretlerinin haber verdiği hadis-i şerifte, (Bir zaman gelir ki, Kur’ân-ı kerimi mizmarlardan [çalgılardan] okurlar. Böyle okuyanlara ve dinleyenlere hiç sevab verilmez. Allahü teâlâ bunlara lanet eder) buyuruldu. (Müsamere)
Mizmar, çalgı demektir. Hoparlör de, mizmardır. Bunun gibi, birçok hadis-i şerif, Kur’an-ı kerimin teyp ve hoparlör gibi çalgı çalınan âletlerde okunacağını haber veriyor. Hoparlörle Kur’an-ı kerim, mevlid okumak, dinlemek, ibadeti değiştirmek olur, yani bid’at ve günahtır. (S. Ebediyye)
Bunun gibi sebeplerle, Kur’an-ı kerimi kasetlere, bilgisayara ve cep telefonlarına almamalıdır. Sadece, okumayı öğrenmek için alınabilir.
HOPARLÖR VE ÇALGI
Sual: Hoparlörden çıkan ses söyleyenin sesi olmadığına, başka ses olduğuna göre, hoparlörden çıkan çalgı sesini dinlemek caiz olmaz mı?
CEVAP: Hoparlör de çalgıdır. Yani çalgıyı kim söylerse söylesin, caiz olmaz. Çalgı, kendiliğinden ses çıkarmaz. Ses çıkarmak yani kullanılmaları için, davula vurmak, kavala üflemek ve hoparlöre söylemek gerekir. (S. Ebediyye)Türkiye gazetesinden alıntı
Cevap: mikrofon veya hopörlör ile Kur’an dinelemek caiz değilmiş
bafralıemre
cevap yazacak yok mu
Yanıt: mikrofon veya hopörlör ile Kur’an dinelemek caiz değilmiş
Hoca
Tam ilmihal (dinimizislam) kitabını okumaya devamm ettikçe kafana bir sürü soru takılır.
Hoparlör ile ezan konusunda sadece söz geçen ilmihal cevaz vermez başka hiçbir islam alimi karşı gelmemiştir.
Soru: mikrofon veya hopörlör ile Kur’an dinelemek caiz değilmiş
Gümüş Kuş
İyi de hoparlör nasıl çalgı oluyor, ben onu anlayamadım. Benim bildiğim hoparlör sesin uzaktan daha iyi duyulmasını, anlaşılmasını sağlayan bir cihazdır.
bafralıemre
höpörlörü şu şekilde çalgı olarak saymaktadırlar nitekim sesi alıyor olduğu gibi değil mutlaka içinde bir iki değişiklik oluyor ve sesin ayarını yükseltiyor yani o ses ne kadar sahibinin sesine benzesede aslında değildir diyorlar
< Hoparlör ile ezan konusunda sadece söz geçen ilmihal cevaz vermez başka hiçbir islam alimi karşı gelmemiştir >
diyorsunuz ama hocam Peygamber Efendimiz zamanında böyle ses ayarını yükselten ses aletleri kullanılmamış bunu öne sürüyolar ve cemaate ses duyarmak için demeyin diyorlar çünkü Efendimiz Aleyhisselam Hazretleri en 100.000 kişilik cemaata sesleniyordu diye kafa karıştırıcı şeyler söyleniyor
mumsema
< hocam Peygamber Efendimiz zamanında böyle ses ayarını yükselten ses aletleri kullanılmamış >
O zamanın imkanı "Bilalin(ra) yüksekçe yerde ezanı okuyarak duyurması" vardı, bu günde hoparlör nimeti var.:)
Kardeşim
Ömer nasuhi bilmen islam ilmihali, diyanet islam ilmihali dururken bırakın bu "tam ilmihal"i.
Ümmet ittifak etmiş sadece bu çevre bu iddiada bulunuyor.
bafralıemre
tama hocam sağ olun peki Nimetus islam diye var o ilmihal güvenilir mi
Hoca
< tama hocam sağ olun peki Nimetus islam diye var o ilmihal güvenilir mi >
Nimeti İslam (Büyük İlmihal Kitabı) Mehmet Zihni Efendi
okumadım. sana Diyanet islam ilmihalini tavsiye ederim
nuhoğlu
Selâmun Aleykum !
Sorunuza kibar bir şekilde cevap verilmiş. Ancak bâzan insan netleştiremediği bir cevâbı kibar bir şekilde geçiştirebilir. Şüpheye mahâl bırakmamak gerekir.
"Saadet-i Ebediyye" isimli kitap birçok ifrat içermektedir. Kitap yerine ‘kitab’ , Hüseyin yerin ‘Hüseyn’, cebap yerine ‘cevab’ kullanması gibi….. işi ilerletip fetvâ boyutuna getiriyor. ‘Hoporlörden çıkan ses kişinin kendi sesi değildir diye işi aşırıya vardırıp zihin bulandırıyor. (Bu, îmanî bir konu olmayıp yanlış yorum yapmaktır.) Nihâyette hoporlör ve mikrafon kullanılarak ezan ve Kur’an okumanın/dinlemenin câiz olmadığını söylüyor. ‘Günâh’tır diyemiyor. Onu dese kendi günahkâr olur. Zirâ insan ALLAH (cc)’ın yasak ettiği şeyi yaparsa günâh işlemiş olur. Bahse konu cihazlar birer nîmettir. Ne söylersen ucundan o duyulur. Geniş alanlarda o kadar kalabalığa nasıl ses duyuracaksınız?
Bâzân cum’a, bayram ve cenâze namazlarında (elektirik kesildiğinde hoporlör çalışmadığından) müezzinler imamın tekbirlerini yüksek sesle cemaate duyururlar. Ama hutbeyi tekrar edemiyorlar. O takdirde mikrofon kullanılması mutlaka gerekli oluyor.
(Hoporlörden ezân, Kur’an dinletilmesinde büyük hikmetler var. Söylemek istediğim fazîlet açısından değil.)
Elektronik sahada kullanılan her şey ilmin ilerlemesi, İslâmın yayılması/tebliğin yapılması için ALLAH (cc) tarafından verilmiş nîmetlerdir. Kötü yolda kullanıldığında sıkıntı başlar. Zamânın deccalı olurlar.
(1970 li yııllardan hatırlıyorum bu kitabın tütün bahsi kısmında şöyle bir ibâre vardı: "Velîlerden biri demiş ki:İster fakir ol ister fukâra, yemekten sonra yak bir cigara ! " bu satırları okuduğum sırada yanımda pek namaz niyazda olmayan bir akrabam vardı. Yazıyı ona gösterdim. Bana dedi ki ‘Aslanım o söz kendini bilmeyen berduş insanların sözü. O nasıl velimiş böyle diyebiliyor?’ Onun bu sözünden çok utanç duydum.Cevap veremedim. Aradan yıllar geçti. Aklıma geldi. Bir kitapçı dükkânına girdim. aynı mevzûya baktım. o cümleyi kaldırmışlar.)
Gelen mesaj başlıklarına bakmaya başladım. Genelde lüzumsuz ilgiler görüyorum. Halbuki "yardımlaşmanın-Siz buna paylaşım diyorsunuz-takvâ" hususunda olması gerekir. İçinde yaşadığımız zâmâna dikkat edelim.
Asr suresindeki ilâhî îkâza çok dikkat edelim. Sahabe-i kirâm efendilerimiz ayrılırlarken bu Sûre-i celîleyi birbirlerine okurlar öyle ayrılırlardı.
Nuhoğlu.
hoporlorle kuran okunurmu, sadedi ebediye mikrofon bidat mıdır, mikrofonilekuranokumakcaizmi