İnsanlarla küs olmak bazı kişilerle zaruret dışında konuşmamak günah mıdır?
Kayıtsız Üye
bazı kişilerle zaruret dışında konuşmamak günahmıdır? Kin gütmek değil ama bir takım haksızlıklıklara uğradığım için bazı kişilerle görüşüp konuşmuyorum.Ama zaruret halinde yani aynı ortamda bir şey için bulunuyorsak soru cevap şeklinde konuşmalarımız oluyor.
Cevabınız için teşekkürler….
Yorum: İnsanlarla küs olmak bazı kişilerle zaruret dışında konuşmamak günah mıdır?
arifselim
Selamun aleykum. Birisi ile konuşmak mecburiyeti yoktur bu farz veya vacip bir şey değildir. Dargınlık olmadıktan sonra sırf ihtiyaçlar halinde konuşman tabiki de yeterli olur ve bundan insana günah olmaz kardeşim.
Yanıt: insanlarla küs olmak bazı kişilerle zaruret dışında konuşmamak günahmıdır?
meçhul_100
DARGINLIK
Dargın olma, küsme, gücenme hâli; kırgınlık, konuşmama.
İslâm’da dargınlık hâli, müminler arasında herhangi bir konuda ihtilâf edilebileceği kabul edilerek geçerli sayılmış; ancak bu hâlin üç günü geçmemesi gerektiği emredilmiştir. (Buhârî, Edep, 57, 62; Müslim, Birr, 23, 25).
Bu, alelâde günlük vakalar içindir. Ayrıca, "yüz çevirme" denilen bir dargınlık türü de vardır ki, asîler ve fasıklara karşı yapılır. Dârü’l İslâm’ da yaşayanlardan müslümanlar arasında kesinlikle ayrılık söz konusu olamaz. Eğer küskünlük meydana gelmiş, nefslere uyulmuşsa, Allah’ın şu emri tatbik edilir: "Muhakkak müminler kardeştirler. Kardeşlerinizin arasını düzeltin ve Allah’tan korkun ki, size rahmet edilsin." (el-Hucurat, 49/10).
Hz. Peygamber de şöyle buyurur:
"Bir kişinin kardeşini üç günden fazla küs bırakması helâl değildir. İki mümin karşılaştıkları zaman birisi yüzünü şu tarafa, öbürü öte tarafa çevirir. Halbuki bu iki mü’minin hayırlısı önce selâm vermeye başlayandır." (Tecrid-i Sarih Tercemesi, XII 145)
Yüz çevirmeye gelince; bu, asî, fasık, zalim kimselere karşı yapılacak bir davranıştır. Tebük gazasına katılmayıp geride kalan Kâ’b ibn Mâlik, Mürâre İbn Rebî’ ve Hilâl İbn Ümeyye adlarındaki üç sahabî ile Hz. Peygamber’in emriyle elli gün hiçbir müslüman konuşmamış, onlara selâm bile verilmemiş ve selâmları alınmamış, onlara güleryüz gösterilmemiş, tamamen dışlanmışlardı. Kâfirlere karşı düzenlenen cihat harekâtından geri kalan bu üç kişiden Kâb, bizzat, yaşadığı o acıklı durumu şöyle anlatır:
"…Sonra Rasûlullah müminlerin bizimle konuşmasını yasakladı. Savaşa katılmamış olan üçümüzle de kimse konuşmuyordu. Herkesten ayrı kalmıştık. Yeryüzü bana çok dar ve manasız gelmişti o zaman…" Bunlar toplum içinde yapayalnız kalınca çok pişman olmuş ve yaptıklarına tevbe etmişlerdi. Nihayet Allah Teâlâ onları affedip haklarında şu âyeti indirdi:
"Ve Allah savaştan geri kalan o üç kişinin de tövbelerini kabul buyurdu. Bütün genişliğiyle beraber yeryüzü başlarına dar gelmiş canları kendilerini sıktıkça sıkmış ve Allah’tan, yine Allah’a sığınmaktan başka çare olmadığını anlamışlardı. Allah onların tövbesini kabul Buyurdu ki tövbe etsinler. Çünkü Allah tövbeyi çok kabul eden, çok esirgeyendir. " (et-Tevbe, 9/118).
Bu âyet indikten sonra, kendilerinden yüzçevirilen üç sahâbî büyük bir sevinçle ümmetle bütünleşmişlerdi. (Hadîsin ve olayın tam metni için bk. Buhârî, Meğâzî, Gazvetü Tebük
Bu olay göstermektedir ki, İslâm toplumunda müslümanlar bir vücût teşkil ederler. Onlar, birlik ve bütünlük içinde topluca Allah’ın şerîatına sarılırlar, Ümmete aykırı düşenler hemen toplum dışına itilirler. Ka’b ve arkadaşlarının başına gelen olay ayrıca İslâm toplumunun samimi bir iletişim düzeni kurmasının önemini; Allah rızası için dostluk kardeşlik bağı ile bağlı olan müminlerin cemâat anlayışında bulunması gereken aşıklık ve netliği: davanın mükellefiyetlerine göğüs germe, verilen emirlere değer verme ve müşrûiyyet dairesinde itirazsız itaat etmenin ehemmiyetini; müslümanlardan ayrı düşüldüğünde nasıl pişman olunduğunu da anlatmaktadır.
Rasûlullah (s.a.s.) Müslümanların birbirine buğz etmelerini, arka çevirmelerini, hased ve birbirleriyle alay etmelerini yasaklamıştır. (Buhârî, Edep 57; Müslim, Birr, 24, 28; Tirmizî, Kıyâme, 54) Rasûlullah, İslâm toplumunda da insanlar arasında türlü geçimsizliklerin çıkacağını bilerek müminlere kesinlikle üç günden fazla birbirlerini bırakmamalarını emretmiştir. Rasûlullah, müminlerin birbirlerine üç günden fazla küs durmalarının onları kin, nefret, buğz duygularıyla donatacağını ve doğal olarak zıtlaşmanın çatışmalara bile yol açacağını haber vermiştir.
Küskünlükler, bir münakaşada kızgınlık sebebiyle ve sarfedilen kelimelerle; eline, beline, diline sahip olmayan şuursuz müminler arasında görülebileceği gibi, bir başkası tarafından taşınan sözler sebebiyle, karşılıklı vuruşma, sövme gibi sebeplerle meydana gelmektedir. Günümüzde mezhep, meşrep vb. görüş farklılıklarının taassup ve fanatizm derecesine varmasından da ümmet fertleri arasında ayrılıklar görülmektedir. Netîce itibariyle her kim Rasûlullah’ın en güzel yoluna uymuşsa, cahilî, ilkel, kaba yobaz, ham softâ tavır ve tutumları bırakmak zorundadır. Buna riayet eden müslümanlar asla dargın kalmazlar. (Ayrıca bk. Takvâ, Sulh, Hased, Kibir, Âdâb, Ahlâk).
Sait KIZILIRMAK
Yorum: İnsanlarla küs olmak bazı kişilerle zaruret dışında konuşmamak günah mıdır?
Kayıtsız Üye
Cahil insanlarla konuşmak görüşmek muhattap dahi olmak istemiyorum çünkü birçok konuda katı ve yanlış düşünceleri var bana da bu düşüncelerine göre muamele ediyor bu kişilerin arasında eşimin akrabaları da var bu insanlarla konuşmamam görüşmemem günah mıdır
arifselim
İnsana zararı dokunan ve insanı hata ve günahlara ileten kimselerden uzak durulabilir hatta günaha sebep olanlardan uzak durmak da gerekir. Ama bu akrabalarla bağı koparmak şeklinde olmamalıdır. O kimselerle samimi olmak zorunda değilsin. İnsani olarak ve akrabalık hukuku gereği hal hatır sorabilir ve sınırlı olsa da iletişimini devam ettirmelisin.
Kayıtsız Üye
Ben öğretmenim.Okulda bir meslektaşımın kötü gününde yanında olduğum halde,yeni tanıdığı bir arkadaşa,daha çok değer vermeye başladı.Ben de samimiyetsizliği anlayınca soğuk davranıp görüşmeyi kestim.Ondan sonra bana düşmanlık yapmaya başladı.Ne yapmalıyım
kin gütmek günahmıdır, küs olmak, dinimizde küs kalmak