Şia fırkası, caferi mezhebinde namaz
Muhammed bakı
N A M A Z
Namazın farzları on bir tanedir:
1) Niyet
2) Kıyam
3) İftitah tekbiri
4) Rükû
5) Secde
6) Kıraat
7) Zikir
8) Teşehhüt
9) Selâm
10) Tertip
11) Muvalat
NİYET
943- Namaz, kurbet yani âlemlerin Rabbinin emrini yerine getirmek kastıyla kılınmalıdır. Niyetin kalpten geçirilmesi veya örneğin: "Dört rekât öğle namazını kılıyorum kurbeten ilellah" sözünün dilde söylenilmesi gerekmez.
946- Namaz, yalnız yüce Allah’ın emrini yerine getirmek amacıyla kılınmalıdır. O hâlde riyâ, yani gösteriş için kılınan namaz batıldır; ister sırf halka gösteriş olsun diye kılınsın, isterse Allah ve halk her ikisi de göz önüne alınarak kılınsın fark etmez.
İFTİTAH TEKBİRİ
948- Her namazın başlangıcında "Allahu ekber" denilmesi farzdır ve namazın rükünlerinden biridir. "Ellah" ve "ekber" kelimeleri ve bu iki kelimenin harfleri peş peşe söylenmelidir. Yine bu iki kelime sahih Arapça ile okunmalı ve eğer bozuk Arapça ile veya örneğin, Türkçe tercümesi söylenirse, doğru olmaz.
951- İftitah tekbiri alınırken, beden istikrar bulmalıdır. Eğer bilerek, vücut hareket hâlinde iken iftitah tekbiri alınırsa batıldır. Yanılarak vücut hareket ederse, farz ihtiyat gereği ilk önce namazı bozan bir fiil yapılıp daha sonra yeniden iftitah tekbiri alınmalıdır.
KIYAM
958- İftitah tekbiri alınırken ve yine rükûdan önce (ki buna rükûya bitişik kıyam denir) ayakta durmak rükündür. Ama Fatiha ve sure okunurken ve yine rükûdan kalktıktan sonraki kıyam (=ayakta durmak) rükün değildir.
964- Ayakta düzgün durabilen birisinin, normal duruş hâlinden çıkacak derecede ayaklarını açması durumunda, namazı batıl olur.
967- Fatiha okunurken el ve parmakların hareket ettirilmesinin sakıncası yoktur. Ama müstehap ihtiyat gereği, hareket ettirilmemelidir.
KIRAAT
978- Günlük farz namazların birinci ve ikinci rekâtlarında, önce Fatiha ve sonra tam olarak herhangi bir sure o-kunmalıdır.
984- Eğer yanlışlıkla farz (=tilavet) secdesi bulunan bir sure okunur; ancak secde ayetine yetişmeden farkına varılırsa, o sure bırakılıp yerine bir başka sure okunması gerekir. Secde ayeti okunduktan sonra farkına varılırsa, namazın arasında işaretle tilâvet secdesi yerine getirilmeli ve okunan sure ile yetinilmelidir.
987- Cuma namazı ve cuma günü öğle namazında birinci rekâtta Fatiha’dan sonra Cuma Suresi’ni, ikinci rekâtte Fatiha’dan sonra Münafikûn Suresi’ni okumak müstehaptır.
991- Eğer surenin bir miktarı unutulur veya vaktin dar olması veya benzeri zorunlu bir neden yüzünden başlanılan sure bitirilemezse, yarıdan fazlası okunmuş olsa veya okunan sure İhlâs ve Kâfirûn sureleri olsa da bırakılıp yerine bir başka sure okunabilir.
992- Erkeğe sabah, akşam ve yatsı namazlarında Fatiha ve sureyi sesli okumak farzdır. Kadın ve erkeğe öğle ve ikindi namazlarında Fatiha ve sureyi yavaş okumak farzdır.
995- Eğer namazda sesli okunması gereken yerler, bilerek yavaş okunur veya yavaş okunması gereken yerler bilerek sesli okunursa, namaz batıl olur. Fakat unutkanlık ya da şer’î hükmü bilmeme sonucu böyle yapılırsa, kılınan namaz sahihtir. Fatiha ve sure okunurken bile yanlışlık yapıldığı anlaşılırsa, okunan kısmın ikinci defa okunması gerekmez.
1005- Namazın üçüncü ve dördüncü rekâtında sadece Fatiha veya üç defa tesbihat-ı erbaa, yani üç defa Subhanellahi ve’l-hemdu lillahi ve la ilâhe illellahu vellahu ekber okunabilir.
1007- Erkek ve kadına, namazın üçüncü ve dördüncü rekâtında Fatiha veya tesbihatı yavaş okumak, farzdır.
1014- Üçüncü ve dördüncü rekâtta tesbihattan sonra, "Esteğfirullahe rebbî ve etûbu ileyh" veya "Allahummeğfir lî" gibi sözlerle Allah’tan bağışlanma dilemek müs-tehaptır.
1017- Birinci rekâtta Fatiha’dan önce, eûzu billahimineş-şeytanir-racim denilmesi, öğle ve ikindi namazlarının birinci ve ikinci rekâtlarında besmelenin yüksek sesle söylenilmesi, Fatiha ve surenin kelimelerinin tane tane okunması, her ayetin sonunda vakfedilmesi yani okunan ayetin sonraki ayete bitiştirilmemesi, Fatiha ve sure okunurken manasına dikkat edilmesi, eğer namaz cemaatle kılınıyorsa imamın ve eğer tek başına münferiden namaz kılıyorsa kendisinin Fatiha’yı tamamladıktan sonra, "El-hemdu lillahi rebb’il-‘âlemîn" demesi, sure okunduktan sonra biraz beklenip yerine getirilmesi, müstehaptır.
1019- Bir günün namazlarının hiçbirisinde İhlâs Suresi’ni okumamak, mekruhtur.
1020- İhlâs Suresi’ni bir nefeste okumak, mekruhtur.
1021- Birinci rekâtta okunan surenin ikinci rekâtta da okunması mekruhtur. Ama İhlâs Suresi’nin her iki rekâtta da okunması, mekruh değildir.
RÜKÛ
1028- Rükûda hangi zikir söylenirse yeterlidir. Ama farz ihtiyat gereği, bir defa ya da 3 defa subhane rabbiyel azimi ve bir hamdihi zikri okunmalıdır.
1029- Rükûda söylenen zikir peş peşe ve sahih Arapça’yla söylenmelidir. Zikrin üç, beş, yedi defa veya daha fazla söylenmesi, müstehaptır.
1030- Rükûda, farz zikir miktarınca bedenin istikrar bulması gerekir. Farz ihtiyat gereği, müstehap zikirler de rükûda okunması tavsiye edilen zikir maksadıyla okunursa, vücudun hareketsiz olması gerekir.
1040- Rükû zikri bittikten sonra tam doğrulmalı ve vücut istikrar bulduktan sonra secdeye gidilmelidir. Eğer bilerek doğrulmadan veya vücut istikrar bulmadan secdeye gidilirse, namaz batıl olur.
1043- Rükûya gidilmeden önce ayakta düz durulduğu hâlde tekbir alınması, rükûda da dizlerin geri çekilmesi, sırtın düz tutulması, boynun uzatılıp sırtla dümdüz bir doğrultuda bulunması, ayakların arasına bakılması, rükû zikrinden önce veya sonra salavat getirilmesi, rükûdan doğrulup düz durulduktan sonra beden istikrar bulunca: "Semi-‘ellahu limen hemideh" denilmesi müstehaptır.
1044- Kadınların rükûda ellerini dizlerden yukarı koy-ması ve dizleri geri çekmemesi müstehaptır.
SECDE
1046- İki secde birlikte bir rükündür. O hâlde, farz na-mazda kasıtlı olarak veya unutularak her iki secde terk edilir veya bunlara iki secde daha eklenirse, namaz batıl olur.
1049- Secdede herhangi bir zikrin söylenmesi yeterlidir. Farz ihtiyat gereği, miktarı bir ya da üç kere subhane rabbiyel a’la ve bir hamdihi zikrinden az olmamalıdır.
1050- Secdelerde, farz zikir miktarınca vücudun istikrar bulması gerekir.
1054- Secde zikri söylenirken, yedi organdan biri kasıtlı olarak yerden kaldırılırsa, namaz batıl olur. Ama, zikir okunmadığı zaman alın dışında herhangi bir organ yerden kaldırılır ve tekrar yere koyulursa, sakıncası yoktur.
1056- Birinci secdenin zikri tamamlandıktan sonra oturup vücut istikrar bulduktan sonra tekrar secdeye gitmek gerekir.
Secdeyle İlgili Müstehap ve Mekruhlar
1091- Secdenin müstehapları:
1) Ayakta namaz kılan kimsenin rükûdan kalkıp tam olarak doğrulduktan sonra; oturarak namaz kılan kimsenin ise, tam olarak oturduktan sonra, secdeye gitmek için tekbir alması.
2) Secdeye gidilmek istendiği zaman erkeğin önce ellerini, kadının ise, önce dizlerini yere koyması.
3) Burnun mühür veya üzerine secde edilen bir şey üzerine koyulması.
4) Secdede parmakların birbirine bitiştirilerek uçları kıbleye gelecek şekilde kulakların hizasına koyulması.
6) Secdeden sonra sol yan üzerine oturmak ve sağ ayağın üstünü sol ayağın iç kısmı üzerine koymak.
7) Her secdeden kalkıp oturulduğunda vücut istikrar bulduktan sonra tekbir alınması.
8) Birinci secdeden kalkılınca vücut istikrar bulduktan sonra estağfirullahe rabbi ve etubu ileyh demek.
9) Secdeyi uzatmak ve otururken elleri uyluk üzerine koymak.
10) İkinci secdeye gitmek için vücut istikrar hâlinde iken "Ellahu ekber" demek.
11) Secdelerde salavat getirmek. Bunu secdelerde denil-mesi emredilen zikir niyetiyle söylemenin sakıncası yoktur.
12) Doğrulurken, elleri dizlerden sonra yerden kaldırmak.
13) Erkeklerin, dirsekleri yere koymamaları, karınla-rını yerden uzak tutmaları, kolları da yanlarından ayırmaları; kadınların ise, dirseklerini yere koymaları, karınlarını yere yaklaştırmaları ve vücudun organlarını birbirine bitiştirmeleri.
1092- Secdede Kur’ân okumak mekruhtur. Yine secde yerindeki toz toprağı gidermek için üflemek mekruhtur. Eğer üfleme sonucu ağızdan iki harf çıkarsa, namaz batıl olur. Bunların dışında, konuyla ilgili ayrıntılı kitaplarda açıklanan diğer mekruhlar da vardır.
1102- Unutularak teşehhüt okunmadan ayağa kalkılır ve rükûdan önce farkına varılırsa, oturularak teşehhüdün okun-ması, tekrar ayağa kalkılması ve o rekâtta okunması gerekenlerin okunarak namazın tamamlanması gerekir. Eğer rükûda veya ondan sonra teşehhüdün okunmadığının farkına varılırsa, namazın tamamlanması ve selâm verildikten sonra teşehhüdün kaza edilmesi gerekir. Farz ihtiyat gereği, unutulan teşehhüt için iki sehiv secdesi yapılmalıdır.
1104- Teşehhüt okurken kadınların dizlerini birbirine bitiştirmesi müstehaptır.
NAMAZIN TEŞEHÜT VE SELÂMI
”Bismillahi ve billahi velhamdu lillahi ve ğayrul esmâil husna kulluha lillah. Eşhedu en la ilâhe illellahu vehdehu la şerîke leh. Ve eşhedu enne Muhemmeden abduhu ve resûluh. Allahumme salli ala Muhamed’in ve Al-i Muhammed. Es-selâmu Aleyke Eyyuhe’n-nebiyyu ve rehmetullahi ve berekâtuh. Es-selâmu aleyna ve ala ibadillah’is-salihîn. Es-selâmu aleykum ve rehmetullahi ve berekâtuh.”
NAMAZDA TERTİBE RİAYET ETMEK
1108- Bilerek namaz fiilleri arasındaki tertip ve sıra gözetilmezse, örneğin sure Fatiha’dan önce okunur veya secdeler rükûdan önce yapılırsa, namaz batıl olur.
1109- Namazın rükünlerinden birini unutup sonraki rüknü yapan örneğin rükû yapmadan önce secdeleri yapan kimsenin kıldığı namaz batıldır.
1110- Namazın rükünlerinden birisi unutulup sonraki rükün olmayan bir şey yapılırsa, örneğin secdeler yapılmadan önce teşehhüt okunursa, rükün yerine getirilmeli ve ondan önce yanlışlıkla okunan şey yeniden okunmalıdır.
1111- Rükün olmayan bir şey unutulup ondan sonraki rükün yerine getirilirse örneğin, Fatiha okunmadan rükûya gidilirse, namaz sahihtir.
1112- Rükün olmayan bir şey unutulup ondan sonraki rükün olmayan şey yerine getirilir örneğin, Fatiha unutulup sure okunursa, eğer sonraki rükün yapılmaya başlanmışsa, meselâ, rükûda Fatiha’nın okunmadığı hatırlanırsa, namaza devam edilmeli ve bu şekilde kılınan namaz sahihtir. Eğer sonraki rükne başlanmamışsa, unutulan şey yerine getirilmeli ve daha sonra, yanlışlıkla önce okunan şey tekrar o-kunmalıdır.
1113- Birinci secdeyi ikinci secde veya ikinci secdeyi birinci secde sanarak yaparsa, namaz sahihtir ve yaptığı birinci secde onun birinci secdesi ve ikinci secde de onun ikinci secdesi sayılır.
KUNUT
1117- Farz ve müstehap namazların hepsinde, ikinci rekâtta rükûya gidilmeden önce kunut okunması müstehap-tır. Bir rekât olan vitir namazında da rükûdan önce, kunut okumak müstehaptır. Cuma namazının her rekâtında bir kunut vardır. Âyat Namazı’nda beş kunut, Ramazan ve Kurban Bayramı namazlarının birinci rekâtında beş kunut ve ikinci rekâtında dört kunut vardır.
1119- Kunutta bir "Subhanellah" bile olsa, herhangi bir zikrin okunması kafidir. Ama şu zikrin okunması, daha iyidir:
"La ilâhe illellah’ul-helîm’ul-kerîm. La ilâhe illel-lah’ul-‘eliyy’ul-‘ezîm. Subhanellahi rebb’is-semavat’is-seb’‘i ve rebb’il-ereżîn’es seb’‘i ve ma fîhinne ve ma beynehunne ve reb-b’il-‘erş’il-‘ezîm, ve’l-hemdu lillahi rebb’il-‘âlemîn."
Cevap: Şia fırkası, caferi mezhebinde namaz
aliaxundov
Caferi mezhebinəgörə rükn neçədir? Və namazda təşəhhüd unudulursa nə etmək gərəkir?
Öncədən təşəkk
ürümü bildirirəm
Cevap: Şia fırkası, caferi mezhebinde namaz
Araştırmacı_
< Caferi mezhebinəgörə rükn neçədir? Və namazda təşəhhüd unudulursa nə etmək gərəkir?
Öncədən təşəkk
ürümü bildirirəm >
Caferi Mezhebine göre
Ruku farzdır, ayakta bel eğilir, eller dizlere konarak yapılır ve şu zikirler okunur:
subhane rabbiyel azimi ve bir hamdih
ek olarak 3 kez subhanAllah denebilir
teşehhüdü unutan birine sehiv secdesi gerekir 🙂
Cevap: Şia fırkası, caferi mezhebinde namaz
müslim
Hacam elleriniz dert görmesin. Caferi meshebine göre bildiğim kadarıyla namaz kılmaya çalışıyorum. Yazdıklarınızın büyük bölümüne Ehl-i Beyt sitelerinden ulaşabiliyorum. "Size" ve "Azeri Caferi" kardeşlerime birkaç sorum olacak bunları bulamıyorum, sanki ülkemizde Henefiden başka meshep yaşamıyor. Bu siteyi kuranlara bu sebepten dolayı teşekkür ediyorum Selam olsun hepinize emeği geçen kardeşlere…
1Vitr namazı oturarak kılınır vs. yazıyor nasıl kılınıyor anlatabilirmisiniz.
2Caferi de sünnet namazda Fatiha kafi doğru mudur? Arkasından kısa sure okumakta sakınca var mıdır?
3Kıraatte Subhaneke okunmuyor ben okuyorum ama soru işaretleri kalıyor okumasan daha mı iyi?
4Ceferi ileriye tek selam var ama hafif meylederek sağa ve sola iki selam verilebileceği de yazıyor. Bu kafamı karıştırıyor tek selam içime sinmiyor 2verince sağa sola dönünce kıbleden dönmüş olur muyum? Böyle oluyorsa sıkıntı İhtiyat namazı kılamam herhalde
kaars
Müslim
Sen imam şafiinin mezhebini ve delillerini diğer mezheplerle kıyasla farkı farkedeceksin.
Caferilik ehli sünnetin dışında bir mezheptir bilesin.
müslim
Caferilik Ehl-i Beyte tabidir, kendini ehl-i sünnet demez. Ehl-i Beyt ve Hz Muhhammed Torunları acaba sünneti bilmiyorlar mı? Ben daha sağlam kaynaklar oldukları kanaatindeyim. Genelde El kafi Bihar-Ul enval hadislerinden yararlanır. Ben Buharide okuyorum açıkçası Caferi Namazında ibadetinde beni rahatsız edecek bir durum yok, büyük bölümleri aynı İbn-i Mesud dememişte İmam Huseyn Babasından nakletmiş ne olur? Öte yandan Elbet Ehl-i Beyt i seveceğim İmam Ali’yi seveceğim. Allah BİR, Peygamberim BİR Hz. Muhammed (s.a.a.) Din BİR İslam.
Buna inanan neden korksun. İmam Nevevi Riyazüs Salihin de var evimde rahat olun. İmam-ı Şafi yi de severim, Hz. Henefi yi de…
Hz. Ebubekir i, Hz. Ömer i, Hz. Osman’ı da severim Sahabe dir Halifedir hepside. Ehl-i Beyt Mektebi bunlara sövmez Ashab’ı korur. Hz Ali farklı tutar Kur’an da ehlibeyt geçer Kutüb-i Sitte de Ehl-i Beyt’in Hz Ali, Hz. Fatma, Hz. Hasan ve Hz. HÜseyin olduğu yazar… Hepsine Selam olsun.
Tartışmak için üye olmadım. Küfür ehl-i beyt işi değil, 12imamlar Peygamber değil onun soyudur ve çok değerlidir gulat olmayan böyle bakar. Gulat ne yazık ki sadece Mesheplerin kendilerinde değil, meshep içlerinde de gulat insanlar var. İmam Caferi Sadık çok değerlidir kaynakları çok önemlidir bence sizde faydalanın.
caferi mezhebi namaz, caferi mezhebine göre namaz, caferi namazının kılınışı