Talakla Boşanmada şahitler Tanıdık Mı Olmalıdır?
Kayıtsız Üye
Dini Nikahla Evlenmiş Insanlar Talakla Boşanırken Boşanma Sırasındaki şahitler Tanıdık Mı Olmalıdır?yanlarında Nikah şahitliği Yapan şahitler Ve Nikahı Kıyan Hoca Mı Olmalıdır?hiç Tanımadığımız Iki Kişiye Olayı Anlatıp Talakla Boşanmak Mümkün Müdür?boşanmak Isteyenlerin Ve şahitlerin Ne Yapması Gerekir
Böyle Bir Site Açtığınız Için Allah Razı Olsun Böylelikle Belkide Cahillikler Biraz Engellenir çok Acil Cevap Yazarsanız Mutlu Olurum Tekrar Sağolun
Cevap: Talakla Boşanmada şahitler Tanıdık Mı Olmalıdır?
Desert Rose
İmam nikâhı nasıl düşer?
ALLAH Teala, Talak suresinde usulüne uygun bir boşanmayı şöyle tarif etmektedir:
"Ey Peygamber! Kadınları boşayacağınızda, onları iddetlerini gözeterek boşayın ve iddeti de sayın. Rabbiniz ALLAH’tan korkun. Apaçık bir hayâsızlık yapmaları hali bir yana, onları evlerinden çıkarmayın, kendileri de çıkmasınlar. Bunlar ALLAH’ın sınırlarıdır. Kim ALLAH’ın sınırlarını aşarsa, şüphesiz kendine zulmetmiş olur. Bilemezsin, olur ki ALLAH, bundan sonra bir durum ortaya çıkarıverir.
İddet müddetlerini doldurduklarında onları ya meşru ölçüler içerisinde tutun veya onlardan meşru ölçülere göre ayrılın. İçinizden adalet sahibi iki kişiyi de şahit tutun. Şahitliği ALLAH için yapın. İşte bu, ALLAH’a ve ahiret gününe inananlara verilen öğüttür. Kim ALLAH’tan korkarsa, ALLAH ona bir çıkış yolu ihsan eder. Ve ona beklemediği yerden rızık verir. Kim ALLAH’a güvenirse O, ona yeter. Şüphesiz ALLAH, emrini yerine getirendir. ALLAH her şey için bir ölçü koymuştur." (Talak, 65/1-3)
Bu ayetlerde gösterilen şekilde bir boşanma olursa imam nikâhı düşer.
Talak’ta Şahidin Gerekliliği
Talakta da, tıpkı nikahta olduğu gibi, iki şahidin olması şarttır. Yani karısını boşayacak olan erkek, Kur’ani ölçülere göre yaşayan, Kur’an’la kendisini programlayan ve adalet sahibi olan iki kişiyi bulup, bunların huzurunda boşama işlemini gerçekleştirmelidir. Çünkü yüce Rabb’imiz Kuran’ı Kerim de şöyle buyuruyor:
"Sürenin (iddet müddetinin) sonuna vardıklarında onları güzelce tutun, yahut güzellikle onlardan ayrılın. İçinizden adalet sahibi iki kişiyi şahit tutun. Şahitliği Allah için yapın. İşte Allah’a ve ahiret gününe iman eden kimseye öğütlenen budur. Kim Allah’tan korkarsa ona bir çıkış (yolu) yaratır.” (65 TALAK, 2)
İbn Kesir’in; tefsirinde İbn Cüreyc’den rivayet ettiğine göre Ata, "İçinizden de iki adaletli şahit getirin’ ayeti hakkında şöyle demişti. "Nikah, talak ve boşanan kadını geri almak, Allah’u Teala’nın buyurduğu gibi; iki adaletli şahid getirmeden ve özürsüz olarak caiz olmaz.”
Talak ve nikah eş değerli olduklarından, nikahta şahitlerin bulunması nasıl şart ise, Ata’ya göre talakta da şahitlerin gerekli olduğu açık bir şekilde görülmektedir.
Hz. Ali(r.anh)’den rivayet edildiğine göre, kendisine talak konusunda soran bir kimseye "Allah’ın emrettiği gibi iki adaletli şahit buldun mu?” diye sordu. Adam "Hayır” deyince Hz. Ali (r.anh) "Git, senin talakın geçerli değildir. ” dedi.
Hafız Süyütınin Dürrü’l- Mensur isimli tefsirinden rivayet edildiğine göre; "içinizden iki adil şahit getirin” (65/2) ayetinin yorumunda şöyle denilmiştir:
Abdullah’ın İbn Şirin’den rivayet edildiğine göre, karısını şahitsiz boşayıp sonra yine şahitsiz alan kimse hakkında, bir adam İmran bin Husayn’a sordu. Bunun üzere İmran bin Husayn, "Bu adamın yaptığı ne kötü. Karısını bid’at üzere boşadı, yine sünnete aykırı olarak tekrar aldı. Boşarken ve alırken iki şahit bulundursun ve Allah’a istiğfarda bulunsun” dedi.
Hafız Süyüti, adı geçen eserinde, Abdurrezzak ve Abd bin Humeyd’in. Ata’dan şöyle rivayet ettiklerini nakleder: Ata şöyle denıişti. "Nikah şahitledir. Talak şahitledir. Boşadığı karısını tekrar almak yine şahitledir.”
Cafer es-Sadık ise: "Her kim karısını şahidsiz boşarsa bir şey yapmış sayılmaz.” demiştir.
İmamiyye’nin görüşüne göre, "talakın vaki olmasında iki adaletli şahidin bulunması gerekir. Şayet şahidler bulunmazsa talak vaki olmaz. Çünkü Allah’u Teala: "İçinizden de iki adaletli şahit getirin” buyurmuştur. Bu ayette Allah’u Teala şahit getirilmesini emretmiş olup, şer’i şerifin örfüne göre emrin zahiri, vücup ifade eder.
Buradaki vacipliğin zahirini müstehap olarak kabul etmek, delilsiz olarak şer’i örfün dışına çıkmaktır.”
Şu halde, şahitsiz olark karısını boşayanın talakı geçersizdir. Bunda ısrar eden ise, Allah’a karşı gelmiş olup sapıklık içine girmiştir.
Cevap: Talakla Boşanmada şahitler Tanıdık Mı Olmalıdır?
Kayıtsız Üye
doğruları yazmışsınız. bugün bazı hocalar çıkıp boşanmada şahit gerekmez diye fetva veriyor.kuran’a aykırı fetva veriyorlar.
boşanmada şahit gerekir mi, şahitsiz boşanma geçerli midir, talakta şahit gerekir mi