Melek mi Üstün, İnsan mı?

Melek mi Üstün, İnsan mı?

Kayıtsız Üye
Melek mi Üstün, İnsan mı dinimiz açısından bilgiler verir misiniz ?


Cevap: Melek mi Üstün, İnsan mı?

YaZaROW
İnsanlar meleklerden üstündür Ve meleklerden aşağıdır. Meleklere seçim hakkı verilmemiştir. Onlar masumdurlar. Fakat insanlar kendilerini meleklerden yukarıya çıkarabilirler. Ya da kötülük yapıp melekten hatta hayvandan aşağıya düşürebilirler. Çünkü hayvanlar toprak olacak. Kafirler ise cehenneme odun.


Yanıt: Melek mi Üstün, İnsan mı?

sekiz kelvin
Benim bu konuda nacizane düşüncem şöyle olur.

Önce tasavvuf olarak konuya bakarsam, ortaya çıkan resim şöyle olur. Senin otoritende/emrinde bir insan düşün. İster bu insan senin emrinde çalışan bir memur/işçi olsun, ister evladın olsun. Yani senin bu insan üzerinde bir baskın/otoriten/yaptırımın var. Bu insan, sırf adet yerini bulsun diye, bayramda seyranda seni arıyor/hatırını soruyor. Bir de başka bir insan düşün; seni senden korktuğu/çekindiği için değil de sadece sevdiği için, muhabbetten, kendi isteği ve iradesi ile arıyor. İşte bu ikinci insan daha makbuldur. Yani herkesin daha çok hoşuna gider. Sevilmek, kabul edilmek, (karşılıksız) istenmek her insanın hoşuna gider.

allah-u Teala (C.C.)’nın emrinde melekler zaten vardı. Onu sabah akşam tesbih edip, zikrediyorlardı. Ama iradeleri yoktu.

Sonra Allah(C.C.) insanı yarattı. Ona irade verdi. Kendi iradesi ile red etme ya da kabul etme gücünü verdi.

İnsan şu güce sahiptir: Okur, öğrenir, düşünür, muhakeme eder. Sonuç olarak, ya kendi iradesi ile "hayır kabul etmiyorum" veya "evet, şahitlik ederim ki Rabbim Allah’tır ve bütün övgülerin muhattabı odur" der. Bu tür kabul, kendi iraden ile (herhangi bir şart olmadan) kabul ettiğin için daha hayırlıdır; ve işte bu yönü ile insan meleklerden üstündür.

İşte, tasavvuf olarak; sanırım, "Allah(C.C.), kendi iradesi ile O’nu tespih edecek kullar" istedi. (Tıpkı seni, sevdiği için arayıp soran insanın, senin daha çok hoşuna gitmesi gibi…)

Öte yandan; ben insanım; hamurumda kibir vardır, nefsimi biraz okşarsam ve meleklerden bütün bütün üstün olduğumu kabul edersem; rehavete ulaşırım- yoldan çıkarım. Bu yönümle de, melekler benden üstün (asla yoldan çıkmazlar). Yazarow kardeşim doğru söylemiş.

Ben dua ederken hep "Allah’ım; beni insanların, cinlerin ve şeytanın şerrinden koru" diye dua ederim. Yani ilk lafım her daim "insanların şerrinden" Rabbime sığınmak olur- zira insanın insana ettiği zulumü, hangi melek insana edebilir?

Burada dikkat edilmesi gereken şey şu bence; Şeytanı hatırlayın- "Meleklerden üstün müyüm" diye düşünürken; Şeytan’ın düştüğü hataya düşmemek gerek. Zira o da zamanında "Beni insandan daha üstün yarattın- ben Ateştenim, insan ise topraktan" dedi ve kibirinden dolayı yanlış yola saptı- Aynı kibirin biz insanı, aynı düşünce ile yanlış yola saptırmaması duası ile…

Selam ve dua ile…


Soru: Melek mi Üstün, İnsan mı?

Rayyan Emir
sekiz kelvin kardesim bende aynen bu sekilde düşünüyorum.insana/seyhe rabita yapmayi bu yuzden doğru bulmuyorum..


Hoca
Allah’a kul olan insan, meleklerden üstündür.
Allah’a kul olmayan insan, hayvanlardan aşağıdır.

Çünkü,
Meleklerde şehvet ve irade olmadığı için itaatkardırlar. İnsan ise şehvet ve iradesi olduğu için, itaat ettiğinde İRADESİZ olan meleklerden üstün olur.


YaZaROW
"ben Ateştenim, insan ise topraktan"

🙂 Yanan bir ateşin üzerine toprak atmayı denemeli, ne olacağı çıkar ortaya


Hoca
Melekler mi üstündür insanlar mı?

Ehli sünnet alimlerine göre insan üstündür

Kur’an da: "Rabbin meleklere: Ben yeryüzünde bir halife yaratacağım, dedi Onlar: Biz seni hamd, tesbih ve takdis edip dururken yeryüzünde fesat çıkaracak, orada kan dökecek insanı mı halife kılıyorsun? Dediler” (Bakara: 30)

– Meleklerin Adem (AS)’a secde etmesi emredilmiş, melekler Adem’e secde etmişlerdir
– İnsana nefis ve kötü arzu verilmiş, meleğe ise hep iyi duygular verilmiştir İnsan, kötü arzularını yener nefsine hakim olursa, işte o zaman melekten üstündür
– Melekelerin amelinde sevap yok, insanın amelinde sevap vardır
– Kur’an’a ve Hz Peygamberin hadislerinde alimler, meleklerden üstün tutulmuştur
– Salih kullar da meleklerden üstün tutulmuştur
– Cenab-ı Allah her şeyi insanın hizmetine verdiği gibi melekleri de insanın hizmetine vermiştir
– İradesiyle nefsini, şeytanı ve dünya engelini aşarak Canab-ı Allah’a kul olan insan, meleklerin bazılarından üstündür
– Miraç’ta Hz peygamber sınırı geçmiş, Cebrail, benden buraya kadar demiştir
Allah’a yönelmeden, alemlerin rabbine boyun eğmeden üstünlük yok Kur’an’da bazı insanlar için "Belhüm Adel” hayvandan da aşağı ifadesi kullanılmıştır
Canab-ı Allah, isyan eden, dikbaşlılık gösterenleri helak etmiş, alçaltmıştır
İnsanın izzeti, şerefi imanda dır İzzet, İslam’dadır Allah bizi İslam’la aziz kılmıştır


@mir
33. "Ey Âdem, onlara isimlerini haber ver" diye buyurdu. O da onlara isimlerini haber verdi. (Allah) buyurdu ki: "Size demedim mi ki gerçekten Ben göklerin ve yerin gizliliklerini de bilirim, açıkladıklarınızı da gizlediklerinizi de bilirim?"

Kurtubi Tefsirinden

3-Melekler mi Daha Faziletlidir, Âdemoğulları mı?:

Burdan hareketle ilim adamları: Melekler mi daha faziletlidir, yoksa Âdemoğulları mı daha faziletlidir, hususunda iki farklı, görüşe sahip olmuşlardır.

Bir kesime göre, insanların arasındaki rasuller, meleklerin rasullerinden üstündür. İnsanların velileri, meleklerin velilerinden üstündür.Diğer bir kesime göre Mele-i A’lâ daha üstündür. Melekleri daha üstün kabul edenler, yüce Allah’ın şu buyruklarını delil gösterirler:
"Melekler, Allah’ın mükerrem kullarıdır. Sözleriyle O’nun önüne geçmezler ve O’nun emriyle amel ederler." (el-Enbiya, 21/26-27); "Onlar kendilerine verdiği emirlerde Allah’a asla isyan etmezler. Ne emrolunurlarsa yaparlar." (et-Tahrim, 66/6); "Mesih de Allah’a kul olmaktan asla çekinmez, mukarreb melekler de." (en-Nisa, 172); "De ki: Ben size, benim yanımda Allah’ın hazineleri vardır, demiyorum. Ben gaybı bilirim, de demiyorum. Hiç şüphesiz ben bir meleğim de demiyorum." (el-En’am, 6/50)

Buhari’de de şu ifade yer almaktadır: "Aziz ve celil olan Allah buyuruyor ki: Her kim beni bir topluluk arasında anarsa Ben de o kimseyi onun topluluğundan daha hayırlı bir topluluk arasında anarım."Buhari, Tevhid 15.Bu ise bu konuda açık bir nastır.

Âdemoğullarının üstün olduğunu söyleyenler ise, yüce Allah’ın şu buyruğunu delil gösterirler: "îman edip salih amel işleyenler şüphesiz bunlar yaratılanların en hayırlılarıdır." (el-Beyyine, 98/7) Peygamber efendimizin şu buyruğunu da delil gösterirler: "Şüphesiz melekler, ilim talep edenden hoşnutlukları kanatlarını (önüne) sererler." Bu hadisi Ebu Davud rivayet etmiştir. Ayrıca yüce Allah’ın meleklere karşı Arafat’ta vakfe yapan hacılarla öğündüğünü belirten hadisleri de delil gösterirler.[Bk. Müslim. Hacc 436; Nesai, Hacc 194; îbn Mace, Menasîk
56 v.s.]Ancak daha faziletli olanla öğünüleceği ise bilinen bir husustur. Doğrusunu en iyi bilen Allah’tır.

Kimi ilim adamı da şöyle demiştir: Peygamberlerin meleklerden daha faziletli olduğunu kesin olarak söylemeye imkan olmadığı gibi, meleklerin de onlardan daha hayırlı olduğunu kesin olarak söylemeye imkan yoktur. Çünkü bu konuda kanaat belirtmenin yolu; yüce Allah’ın ve Rasulünün haberi veya ümmetin icma etmesidir. Bu hususta bunlardan herhangi bir delil bulunmamaktadır. Bu konuda Kaderiye’ye ve kadı Ebu Bekr (Allah’ın rahmeti üzerine olsun)’a muhalefet sözkonusudur. Çünkü bunlar: Melekler daha faziletlidir, demişlerdir. Kadı Ebu Bekir der ki: Bizim mezhep alimlerimizden ve Şia’dan: Peygamberler daha faziletlidir, çünkü yüce Allah meleklere Âdem’e secde etmeleri emrini vermiştir, diyenlere karşılık ise şu cevap verilir: Kendisine secde edilen, secde edenden daha faziletli olmayabilir. Çünkü Ka’be’nin önünde peygamberlerin secde ettiğini gördüğümüz gibi, bütün yaratıklar da onun etrafında ona doğru secde ederler. Şüphesiz peygamberler ümmetin ittifakı ile Ka’be’den hayırlıdır. Secdenin Allah’tan başka hiçbir kimseye yapılmayacağı hususunda da görüş ayrılığı yoktur. Çünkü secde etmek bir ibadettir. İbadet ise ancak yüce Allah’a yapılır. Durum böyle
olduğuna göre, herhangi bir tarafa secde etmek o cihetin secde edip ibadet edenden daha hayırlı olduğunu göstermez. Ve bu da açık bir husustur.

Bundan sonraki âyeti kerimede buna dair ek açıklamalar gelecektir.

34. Hani Biz, meleklere: "Âdem’e secde edin" demiştik de İblis dışında derhal secde ettiler. O ise, dayattı ve kibirlenerek kâfirlerden oldu.
Adem’i ve onun soyundan gelenleri üstün kabul edenler, yüce Allah’ın meleklere: "Âdem’e secde edin" buyruğunu delil gösterir ve şöyle derler: İşte bu, Âdem’in meleklerden üstün olduğunun delilidir. Buna cevap şudur: "Âdem’e secde edin" buyruğunun anlamı: Âdem’in yüzüne yönelerek bana secde edin, demektir. Bu, yüce Allah’ın şu buyruğunu andırmaktadır: "Güneşin kaymasından dolayı namaz kıl" (el-İsra, 17/78); güneşin kayması esnasında namaz kıl, demektir. Yüce Allah’ın şu buyruğu da böyledir: "Ona ruhumdan üflediğim zaman siz derhal onun için secdeye kapanın" (el-Hicr, 15/29; Sad, 38/72); onun yaratılışını tamamladığım ve siz onunla karşı karşıya geldiğiniz vakit Benim için secdeye kapanınız, demektir. Kendisine secde edilen kimsenin, secde edenden daha faziletli olamayacağını, kıbleye yönelerek secdede bulunmayı delil göstererek açıklamış bulunuyoruz.

Eğer: Âdem onlardan daha faziletli değil ise, ona meleklerin secde etme emrinin veriliş hikmeti nedir, diye sorulacak olursa; şu şekilde cevap verilir: Meleker teşbih ve takdisleri ile bir parça kendilerini büyük görür gibi olunca, Allah, onlara kendisinden başka birisine secde etmeleri emrini verip kendilerine muhtaç olmadığını, ibadetlerine ihtiyacı bulunmadığını göstermek istemiştir. Kimi ilim adamı da şöyle demektedir: Melekler Âdem (a.s)’ı kusurlu buldular, onu küçük gördüler. Halbuki yaratılışının özelliklerini bilmiyorlardı. Bundan dolayı onun şanını, şerefini yükseltmek üzere ona secde etmekle emrolundular. Yüce Allah’ın onlara Âdem’e
secde etme emrini vermesinin kendilerine: "Muhakkak Ben yeryüzünde bir halife
yaratacağım" dediğinde meleklerin: "Orada fesad çıkartacak., bir kimse mi yaratacaksın" demelerine bir ceza olarak Âdem’e secde etmelerini emretmiş olması da ihtimal dahilindedir.
Şanı yüce Allah, kendilerine bu şekilde hitap edeceği vakit onların bu şekilde cevap vereceklerini de biliyordu. O bakımdan yüce Allah onlara: "Şüphesiz Ben çamurdan bir beşer yaratacağım." (Sa’d, 38/71) ve onu halife kılacağım, ona kendi ruhumdan üflediğim vakit siz de ona secdeye kapanınız, diye emir buyurdu. Yani, bu sizin şu anda bana söylediğinize ceza olmak üzere böyle olacaktır, demektir.

Denilse ki: İbn Abbas, insanların daha faziletli oluşuna şunları delil gösterir: Şanı yüce Allah, yüce Rasulünün hayatına şu buyruğuyla kasem etmiştir: "Hayatın hakkı için onlar gerçekten sarhoşlukları içerisinde şaşkın bir haldedirler." (el-Hicr, 15/72) Diğer taraftan şu buyruğuyla da Hz. Peygamber’e Allah’ın azabından yana güvenlik vermiştir: "Ta ki Allah, geçmiş ve gelecek günahlarını mağfiret etsin." (el-Feth, 48/2) Buna karşılık meleklere de
şöyle buyurmaktadır: "Onlardan her kim: Ben ondan gayrı ilahım, derse Biz onu cehennemle cezalandırırız." (el-Enbiya, 21/29) diye buyurmuştur.

Böyle sorana cevabımız şudur: Şanı yüce Allah, bizzat kendi hayatına kasem ederek: "Hayatıma andolsun" demediği gibi, meleklerin hayatına da kasem etmemiştir. Buna karşılık O, göklere ve yere yemin etmiştir. Bu ise onların Arştan ve sekiz cennetten daha üstün ve değerli olduğunun delili değildir. Yine yüce Allah, incire ve zeytine de yemin etmiştir. [Yani göklere ve yere yemin edilmesi onların Arş’tan üstün olduğu anlamına gelmediği gibi, Resullerin hayatına yemin edilmesi de onların meleklerden üstün olduğu anlamına gelmez.]
Şanı yüce Allah’ın: "Onlardan her kim: Ben ondan gayrı ilahım derse.." buyruğu ise, yüce Allah’ın Peygamberine şu buyruğunu andırmaktadır: "Andolsun eğer sen şirk koşarsan hiç şüphesiz amelin boşa çıkar ve şüphesiz ziyan edenlerden olursun" (ez-Zumer, 39/65) Buna göre, İbn Abbas’ın bu açıklamalarında, (Hz. Âdem’in ve oğullarının meleklere) üstünlüğüne delalet edecek ifadeler yoktur. Doğrusunu en iyi bilen Allah’tır.

12-Yusuf-31-Kadın, onların dedikodusunu duyunca, onlara davetçi gönderdi; onlar için dayanacak yastıklar hazırladı. Herbirine bir bıçak verdi. (Kadınlar meyveleri soyarken Yusufa): "Çık karşılarına!" dedi. Kadınlar onu görünce, onun büyüklüğünü anladılar. (Şaşkınlıklarından) ellerini kestiler ve dediler ki: Haşa Rabbimiz! Bu bir beşer değil… Bu ancak üstün bir melektir!

Razi bu ayetin tefsirinde şöyle demiştir:

Biz, insanın yüzünün, meleklerin yüzüne kesinlikle benzemediğini bilmekteyiz. Onun şehevî ve gadabî duygulardan uzak olması, maddî lezzetlere ittifat etmemesi, Allah’a kulluk etmeye yönelmesi, kalbiyle, ruhuyla kendini buna vermesi gibi hususlara gelince: Bu insan-ı kâmil ile melekler arasında müşterek bir husustur.

Bunun böyle olduğu sabit olunca biz diyoruz ki: İnsanı, kendisiyle hakiki manada benzerliğin meydana geldiği bir şey hususunda meleğe benzetmek, onu kesinlikle bir benzerliğin bulunmadığı şey hususunda meleğe benzetmekten daha evlâdır. Yusuf’un, bu ayette, meleğe benzetilmesinin, zahirî şekli itibariyle değil, huyları bakımından olduğu kesinlik kazanmış olur. Durumun her ne zaman [… buradaki kelimeyi okuyamadım] olduğu sabit olursa, meleğin işte bu sayılan faziletler hususunda, hal itibariyle insandan daha üstün olması gerektiği sabit olmuş olur. Böylece de, meleğin, beşerden üstün olduğu sabit olmuş olur. Allah en iyisini bilir.

Ben/@mir, derim ki: Seleften de "Allah’ Resullerini Kur’an’da hataları yüzünden birkaç defa azarladığı halde, meleklerini hep övmüştür. Dolayısı ile insanlar meleklerden daha üstün değildir." Şeklinde bir açıklama okumuş idim. Bulunca yazarım İnşaAllah.


islamyolu
< Ben/@mir, derim ki: Seleften de "Allah’ Resullerini Kur’an’da hataları yüzünden birkaç defa azarladığı halde, meleklerini hep övmüştür. Dolayısı ile insanlar meleklerden daha üstün değildir." Şeklinde bir açıklama okumuş idim. Bulunca yazarım İnşaAllah. >
< Allah’a kul olan insan, meleklerden üstündür.
Allah’a kul olmayan insan, hayvanlardan aşağıdır. >

mum hocam tek cümleyle güzel anlatmış zaten..

ben/islamyoluda kesinlikle insanları daha üstün görürüm. melekler masumdur. günah işlemezler. çünkü Allah onları öyle programlamış. ama insanlar büyük bir sorumluluktadır. sınavdadır. ondan dolayı daha üstündür. yani insanların peygamberleri , meleklerin kinden daha üstündür , insanların normal olanı meleklerin normal olanından daha üstündür. bir kere düşünmemiz lazım Allahın huzuruna Cibril Aleyhiselam gelemedi, Ama Kainatın efendisi Muhammed (Salllahu aleyhi ve Sellem) gidebildi. buradada üstünlük çıkarılabilir. daha aslında bir çok delil var. @mir kardeşim yine meydana çıktın yine ters bir fikir sundun. senle başım dertte. 🙂


@mir
< Kainatın efendisi Muhammed (Salllahu aleyhi ve Sellem) gidebildi >
Kainatın Efendisi Allah’tır

Meleklerin büyüklerinin Resullerden bile daha üstün olduğuna diğer bir delil olarak
Kur’an’da ve Amentü’de meleklere imanın Resullere imandan önce zikredilmesini de
sayabiliriz
Allahu Alem

< senle başım dertte >
kendini o kadar büyük görme
ben sana itiraz olsun diye yazmıyorum


Kayıtsız Üye
Hızır a.s görmek isteyen bir insan varmış.bir gün hızır gelir ve adama görünür. Adam madem böyle kolaydı gelmem nice seni diledim niye gelmedin der hizira.. Hızır cubesini sarigini cikarir verir adama al hızır sen ol çık çarşı meydanına bir dolan der ve giydir cubbeyi sarığı. Adam sokak da dolanir. Sokaklarda bir sürü hayvan.. horozum desem yilanmi akrepmi eve geldiğinde ne gördün sokak da der hızır a.s adam susar.. Hızır a.s ben derki hangisine goruneyim.. ah bu nefs yokmu bir ona uydu mu insan hayvandan daha hayvan ..ya Allah a inandimı ibadetle nafile ibadete uydumu yaklasiriz ..
Hakteallaya bazen melekten daha yakın.. Allah’a emanet olun..


melek mi üstün insan mı, melekler mi üstün insanlar mı, melekler mi üstündür insanlar mı

Yorum yapın

1melek.com petinya.net Kompozisyon/ !function(){"use strict";if("querySelector"in document&&"addEventListener"in window){var e=document.body;e.addEventListener("mousedown",function(){e.classList.add("using-mouse")}),e.addEventListener("keydown",function(){e.classList.remove("using-mouse")})}}();