Hanefi Mezhebinde Kaza Namazları
VanLi
KAZÂ NAMAZLARI
Namaz, beden ile yapılan bir ibâdet olduğundan, başkası yerine kılınamaz Herkesin kendisinin kılması lâzımdır Namazları vaktinde kılmaya Edâ denir Herhangi bir zamanda tekrar kılmaya İâde denir Meselâ mekruh olarak kılınan namazın vakti çıkmadan, buna imkân olmazsa, her zaman iâdesi vâcibdir Farz ve vâcib olan namazı, vakti geçtikten sonra kılmağa Kazâ etmek denir
Bir günlük beş vakit farzı ve vitr namazını kılarken ve kazâ ederken, tertip sâhibi olmak farzdır Ya’nî, namaz kılarken, sıralarını gözetmek lâzımdır Beşten fazla kazâsı olmayana Tertip sâhibi denir Cuma farzını, o günün öğle namazı sırasında kılmak lâzımdır Sabah namazına uyanamayan, hutbe okunurken bile hatırlarsa, hemen bunu kazâ etmelidir Bir namazı kılmadıkça ondan sonraki beş namazı kılmak câiz olmaz Hadîs-i şerîfte, (Bir namazı uykuda geçiren veyâ unutan kimse, sonraki namazı cemâat ile kılarken hatırlarsa, imâmla namazı bitirip, sonra önceki namazını kazâ etsin! Bundan sonra, imâmla kıldığını tekrar kılsın!) buyuruldu
Farzı, kazâ etmek farzdır Vâcibi kazâ etmek vâcibtir Sünneti kazâ etmek, emrolunmadı Hanefî mezhebinin âlimleri sözbirliği ile bildiriyorlar ki; (Sünnet namazlarının yalnız vaktinde kılınmaları emrolundu Vaktinde kılınmayan sünnet namazlar, insanın üzerinde borç kalmaz Bunun için, vaktinden sonra kazâ edilmeleri emr olunmadı Sabâhın sünneti, vâcibe yakın olduğundan, o gün öğleden önce farzı ile kazâ edilir Sabah sünneti öğleden sonra, başka sünnetler ise, hiçbir zaman kazâ edilmez Kazâ olursa, sünnet sevâbı hâsıl olmaz Nâfile kılınmış olur
Farz namazları bilerek ve özürsüz olarak terketmek büyük günâhtır Vaktinde kılınmayan böyle namazları kazâ etmek lâzımdır Farz ve vâcib olan bir namazı bile bile kazâya bırakabilmek için, iki özür vardır: Biri, düşman karşısında olmaktır İkincisi, seferde olan, ya’nî, üç günlük yol gitmeye niyeti olmasa bile, yolda bulunan kimsenin hırsızdan, yırtıcı hayvandan, selden, fırtınadan korkmasıdır Bunlar oturarak ve herhangi bir tarafa dönerek veyâ hayvan üzerinde îmâ ile de kılamadığı zaman, kazâya bırakabilir Bu iki sebeple farzları kazâya bırakmak, uyku ve unutmak sebebi ile kaçırmak günâh olmaz Boğulmak üzere olanı ve benzerlerini kurtarmak için namazı vaktinden sonra kılmak da sahihtir Doktorun, ebenin bu özürlerden biri sebebiyle, namazlarını kazaya bırakmalarına, dînimiz izin vermiştir Fakat, özür bitince, hemen kazâ kılması farz olur Ancak, harâm olan üç vakitten başka, boş vakitlerinde kılmak şartı ile çoluk çocuğunun rızkını kazanmak, zaruri ihtiyaçlarını temin etmek için çalışacak kadar kazâ kılmayı geciktirebilir
Nitekim sevgili Peygamberimiz, Hendek muhârebesinin şiddetinden kılamadıkları dört namazı hemen o gece, Eshâb-ı kirâm radıyAllahü anhüm yaralı ve çok yorgun oldukları halde, cemâat ile kıldı Sevgili Peygamberimiz sallAllahü aleyhi ve sellem buyurdu ki; (İki farz namazı bir araya getirmek büyük günâhlardandır) Ya’nî, bir namazı vaktinde kılmayıp, vaktinden sonra kılmak en büyük günâhtır Bir hadîs-i şerîfte buyuruldu ki, (Bir namazı vakti çıktıktan sonra kılan kimseyi, Allahü teâlâ seksen hukbe Cehennemde bırakacaktır) Bu hukbe, seksen âhıret yıldır Âhıretin bir günü, dünyânın bin yılı kadardır Bir vakit namazı, vaktinden sonra kılmanın cezâsı bu olursa, hiç kılmayanın cezâsını düşünmelidir
Namaz dînin direğidir Namazı terkeden, dînini yıkmış olur Kıyâmet günü, îmândan sonra ilk sûal namazdan olacaktır Allahü teâlâ buyuracak ki, (Ey kulum! Namaz hesâbının altından kalkarsan kurtuluş senindir Öteki hesapları kolaylaştırırım) Ankebût sûresi, kırkbeşinci âyetinde, meâlen (Kusursuz kılınan bir namaz, insanı pis, çirkin işleri işlemekten korur) buyurulmaktadır Peygamberimiz sallAllahü aleyhi ve sellem buyurdu ki, (İnsanın Rabbine en yakın olduğu zaman namaz kıldığı zamandır)
Bir müslümanın herhangi bir namazı vaktinde kılmaması iki türlü olur:
1- Özür ile kılmamasıdır
2- Namazı vazife bildiği, önem verdiği halde tenbellikle terk etmesidir
Farz namazı özrü olmadan, vakti geçtikten sonra kılmak, ya’nî kazaya bırakmak harâmdır Namazı, özürsüz olarak vaktinden sonra kılmak, büyük günâhtır Bu günâh, kazâ edince afv olmuyor Kazâ edince, yalnız namazı kılmamak günâhı afv olur Bir kimse namazları kazâ etmedikçe, yalnız tevbe ile afv olmaz Kazâ ettikten sonra tevbe ederse, afv olması ümit edilir Tevbe ederken kılmadığı namazları kazâ etmesi lâzımdır Kazâ etmeye gücü varken, kazâ etmezse, ayrıca büyük bir günâh işlemiş olur Bu büyük günâh, her namaz kılacak kadar boş zaman geçince, bir misli artmaktadır Çünkü namazı, boş zamanlarda hemen kazâ etmek de farzdır
Sünnetler Yerine Kaza Kılınır mı
Abdülkâdir-i Geylânî hazretleri (Fütûh-ul gayb) kitâbında diyor ki: Mü’minin en önce farzları yapması lâzımdır Farzlar bittikten sonra, sünnetleri yapar Ondan sonra nâfilelerle meşgul olur Farz borcu varken, sünnet ile meşgul olmak ahmaklıktır Farz borcu olanın sünnetleri kabûl olmaz Alî ibni Ebî Tâlib radıyAllahü anh bildiriyor Resûlullah sallAllahü aleyhi ve sellem buyurdu ki: (Farz kılmayıp, kazası olan kimse, kazasını kılmadan nâfile kılarsa, boş yere zahmet çekmiş olur Bu kimse, kazâsını ödemedikçe, Allahü teâlâ, onun nâfile namazlarını kabûl etmez) Abdülkâdir-i Geylânînin yazdığı bu hadîs-i şerîfi şerheden Hanefî mezhebi âlimlerinden Abdülhak-ı Dehlevî hazretleri buyuruyor ki: (Bu haber, farz borcu olanların sünnetlerinin ve nâfilelerinin kabul olmıyacağını göstermektedir Sünnetlerin, farzları tamamlayacağını biliyoruz Bunun mânâsı farzlar yapılırken, bunların kemâllerine sebeb olan bir şey kaçırılırsa, sünnetler, kılınan farzın kemâl bulmasına sebeb olur Farz borcu olanın kabûl edilmeyen sünnetleri bir işe yaramaz)
Kudüs kâdısı Muhammed Sâdık Efendi, fâite namazların kazâ edilmesini anlatırken, şöyle bildirmektedir: Büyük âlim İbni Nüceym hazretlerine soruldu ki, (Bir kimsenin kazâya kalmış namazları olsa, sabah, öğle, ikindi, akşam ve yatsının sünnetlerini bu namazların kazâlarına niyet ederek kılsa, bu kimse sünnetleri terk etmiş olur mu?) Cevâbında: (Sünnetleri terk etmiş olmaz Çünkü beş vakit namazın sünnetlerini kılmaktan maksat, o vakit içinde, farzdan başka bir namaz daha kılmak demektir Şeytan hiç namaz kıldırmamak ister Farzdan başka bir namaz daha kılarak, şeytana inat edilmiş, rezil edilmiş olur Sünnet yerine kaza kılmakta, sünnet de yerine getirilmiş olur Kaza borcu olanların, her namaz vakti, o vaktin farzından başka namaz kılarak, sünneti yerine getirmek için, kaza kılması lâzımdır Çünkü çok kimse, kazâ kılmayıp, sünnetleri kılıyor Bunlar Cehenneme gidecektir Halbuki, sünnetlerin yerine kaza kılan, Cehennemden kurtulur) buyurdu
Kazâ Namazları Nasıl Kılınır
Kazâ namazlarını bir an önce kılarak, ayrıca tevbe de ederek, büyük cezâdan kurtulmalıdır Bunun için, sünnetleri de kazâ niyetiyle kılmak lâzımdır Tenbellikle namaz kılmayanlar, senelerce kazâ borcu olanlar, namaza başladıkları zaman, sünneti kılarken, o vaktin ilk kazâya kalmış namazını kazâ etmeği niyet ederek kılmalıdır Bunların, sünnetleri kazâ namazı için niyet ederek kılması, dört mezhebde de lâzımdır Hanefî mezhebinde namazı özürsüz kazâya bırakmak ekber-i kebâirdir Bu çok büyük günâh, her namaz kılacak kadar boş zaman geçince bir misli artmaktadır Çünki, namazı, boş zamanlarda hemen kazâ etmek de farzdır Hesâba, sayıya sığmayan bu müthiş günâhdan ve azâbdan kurtulmak için, öğle namazının ilk dört rekât sünnetini kılarken, ilk kazâya kalmış öğlenin farzını niyet ederek kazâ kılmalıdır Öğlenin son sünnetini kılarken, ilk kazâya kalmış sabahın farzını niyet ederek, kazâ kılmalıdır İkindinin sünnetini kılarken, ikindi farzını niyet ederek kazâ kılmalıdır Akşamın sünnetini kılarken, üç rekât akşam farzını niyet ederek kazâ kılmalıdır Yatsının ilk sünnetini kılarken, yatsı farzını ve son sünnetini kılarken de, ilk kazâya kalmış vitri niyet ederek üç rekât olarak kazâ kılmalıdır Böylece her gün, bir günlük kazâ ödenir Terâvih namazlarını kılarken de, kazâ niyet ederek, kazâ kılmalıdır Kaç senelik kazâ namazı varsa, buna, o kadar sene devam etmelidir Kazâlar bitince, yine sünnetleri, kılmağa başlamalıdır Vakti varsa, ayrıca her fırsatta kazâ kılıp, bir an önce kazâ borçlarını bitirmelidir Kılınmıyan kazâların, günâhı, her gün geçtikçe bir misli artmaktadır.
Yanıt: Hanifi Mezhebinde Kaza Namazları
hande82
< sünneti kılarken, o vaktin ilk kazâya kalmış namazını kazâ etmeği niyet ederek kılmalıdır Bunların, sünnetleri kazâ namazı için niyet ederek kılması, dört mezhebde de lâzımdır >
vanli kardeşim sağolasın bilgiler için ama yukarıda alıntı yaptığım kısmı anlayamadım, namazların sonunda kıldığımız kazalardan mı bahsediliyor acaba? Yazının son bölümünde de öyle anladım ben ama biraz kafam karıştı…
Yanıt: Hanifi Mezhebinde Kaza Namazları
VanLi
sanırım o cümleyi okudaktan sonra kafanız karıştı ve sonrasından yazılanlara tam odaklanamadınız.Son paragrafı tekrar dikkatlice okuyun anlamadıysanız izahını yapalım.Çünkü ben ne kadarda yazsam oradaki gibi anlatamam.
Yanıt: Hanifi Mezhebinde Kaza Namazları
hbevci
vanlı kardesım agır basan göruse gore bu uygulama doğru olmamaktadır. konuyla iligili sıtede yazılar mevcut buyrun ıstıfadelenın ınsAllah..
forumduasi.com/namaz-hakkkinda-soru-ve-cevaplar/52001-namazlarin-kazasi-ayni-namaz-icin-hem-kazaya-hem-de-nafileye-niyet-olur-mu.html
VanLi
aynı verdiğiniz konudan alıntı
< kısaca, hanefi mezhebi göre kaza namazı ile birlikte sünnetleride kılar ama şafii mezhebinde kazası olan nafile kılamaz >
orayı okumaya vaktim yok ama kısaca böyle demiş yönetici arkadaşımız bende onu alıntı yaptım
< Abdülkâdir-i Geylânî hazretleri (Fütûh-ul gayb) kitâbında diyor ki: Mü’minin en önce farzları yapması lâzımdır Farzlar bittikten sonra, sünnetleri yapar Ondan sonra nâfilelerle meşgul olur Farz borcu varken, sünnet ile meşgul olmak ahmaklıktır Farz borcu olanın sünnetleri kabûl olmaz Alî ibni Ebî Tâlib "radıyAllahü anh” bildiriyor Resûlullah "sallAllahü aleyhi ve sellem” buyurdu ki: (Farz kılmayıp, kazası olan kimse, kazasını kılmadan nâfile kılarsa, boş yere zahmet çekmiş olur Bu kimse, kazâsını ödemedikçe, Allahü teâlâ, onun nâfile namazlarını kabûl etmez) Abdülkâdir-i Geylânînin yazdığı bu hadîs-i şerîfi şerheden Hanefî mezhebi âlimlerinden Abdülhak-ı Dehlevî hazretleri buyuruyor ki: (Bu haber, farz borcu olanların sünnetlerinin ve nâfilelerinin kabul olmıyacağını göstermektedir Sünnetlerin, farzları tamamlayacağını biliyoruz Bunun mânâsı farzlar yapılırken, bunların kemâllerine sebeb olan bir şey kaçırılırsa, sünnetler, kılınan farzın kemâl bulmasına sebeb olur Farz borcu olanın kabûl edilmeyen sünnetleri bir işe yaramaz) >
ya birbirimizi anlamıyor yada konuya hakim olamamışız.
hbevci
okumama taktırı sızın elbet,ben kısaca yanlıs anlasılma olayını ızah edeyım!
benım yazıyı eklememdekı amac NIYET kısmıyla iligili ıdı.kusura bakma, belırtseydım daha doğru olurdu aslında.
hande82 kardesle konusma nıyet uzerıne gıttgınden bende o konuda devam ettım kısacası…
yani hem kazaya hem sünnete nıyetın uygun olmadgını acıklayan bır yazıyı eklemıstım…
yanlız sunuda farkettım nedense sıtede cogu kımse agrefıf yazı yazmayı secıyor,yada ben çok alınganım?!
VanLi
🙂 öncelikle Allah razı olsun kardeşim.
agresif değilim mesajımı sanırım siz yanlış anladınız.Ben dedimki biz anlaşamıyor olabiliriz yani ya ben seni anlamıyorum yada sen beni anlamıyorsun olasılık öne sürdüm.Eğer sen beni anlamıyorsun deseydım agresifce cevap olurdu 🙂
hande kardeşimiz bunlara baksın ayrıca aşağıda verdiğim linkede baksın yinede anlaşılmaz bir şey varsa tekrar bakarız.
forumduasi.com/showpost.php?p=418738&postcount=6
hande82
hbevci ve vanli kardeşim benim yukarıda alıntı yapmış olduğum ve ondan sonraki kısmı kafamı çok karıştırdı verdiğiniz linkteki şu bölüm ;
< Netice olarak; kaza namazları fazla olan Hanefîlerin sünetleri terk ederek kaza namazı kılmalarında bir mes’uliyet olduğu söylenemez. Gerek vakit namazlarının, gerekse diğer nafilelerin yerine kaza namazının kılınmasının uygun veya evlâ olmaması demek, "Sünnetyerine kaza kılmak caiz değildir” mânâsına gelmez
Ancak bununla beraber kaza namazları fazla olmayan kimseler ise her farzdan sonra bir vakit kazâ namazı kılmayı alışkanlık haline getirirlerse güzel bir âdeti devam ettirmiş olurlar. Ayrıca Cenab-ı Hakkın mahşer günü eksik gelen farz namazları sünnetlerle tamamlamayacağı hususunda rivayetler bulunduğunu da hatırdan çıkarmamak gerekir
>
aydınlattı sağolun, biraz anlayamadık gibi birbirimizi ama olsun 🙂
Allah cc razı olsun bilgiler için
,
imamhatipli42
Netice olarak kardeşler
Hanefi Mezhebine göre : "Kazaya kalmış namazları kılmak, nafile namaz kılmaktançok daha ehemmiyetli ve çok daha uygundur Fakat beş vakit namazın sünnetleri, kuşluk, tesbih, tahiyyetü’l-mescid ve evvabin namazı bundan müstesnadır. Yani bu sünnet ve nafileler kaza namazları için terk edilmezler.
Şafi Mezhebine Göre : Sünnet namazlar kılınmayıp bir an evvel farz olan kaza namazları ile meşgul olmak gereklidir.
Kaza namazı ile herhangi bir nafile namaza da aynı anda niyet edilmez.
hande82
ben hep böyle biliyorum zaten, yazıyı ilk okuduğumda kafam karıştı bilgiler birbiriyle uyuşmuyor gibi geldi bana onun için…
Allah cc razı olsun imamhatipli hocam senden de konu iyice açığa çıkmış oldu.
Ecrinim
hocam geriye pek bir şey kalmıyor zaten,en iyisi kaza ve sünnetleri eksiltmeden kılmak oluyor bu durumda
Allah c.c. razı olsun
konya442
Selamun aleykum okuldan gec cikdigim için ikindiye 10 dakika gibi bir sure kaliyor bazen de ikindi vaktinde geliyorum bu durumda ögle namazını nezaman kılmam lazim
VanLi
< Selamun aleykum okuldan gec cikdigim için ikindiye 10 dakika gibi bir sure kaliyor bazen de ikindi vaktinde geliyorum bu durumda ögle namazını nezaman kılmam lazim >
Aleykum selam kardeşim.
Gelip ikindi vakti girmemişse biran önce namazınızı kılmanız gerek.
hanefi mezhebinde kaza namazı, hanefi mezhebine göre namaz vakitleri, seferi bittikten sonra kazaya kalan namaz nasıl kılınır