Hayrettin Karaman’ın İmam-ı Azam Ebu Hanife’ye cevabı
aziz83
TRT Haber’de yayınlanan Kozmik Oda programına konuk olan Prof. Dr. Hayrettin Karaman’ın başörtüsü, cemevleri, başörtüsü-siyaset ilişkisi, başörtüsünün iman-amel ilişkesindeki yeri konularında ifade ettiği görüşler dikkat çekti.
Rıdvan Memi’nin hazırlayıp sunduğu programda Memi’nin sorularını cevaplandıran Prof. Karaman, ‘Açıktan daha cazip örtülüler var’ derken, cemevlerinin ibadethane sayılamayacağını, kadınlar ve erkeklerin aynı safta namaza durabileceklerini söyledi.
Haber 7’de programın bir özetinin verildiği haber şöyle: Karaman, Bir kısım kadınlar aynanın karşısına geçtiğinde karşı tarafı nasıl çarparım diye düşünür. Bunu da hem başını açan hem de örten için söylüyorum. Kimi de vardır, rüküş olmayayım ama saygın, düzgün olayım der. Ama maksatlarını biz bilemeyiz. Maksadı bir yana bırakalım ve görüntüye gelelim. Görüntüde tesettür başın üstüne bir örtü alıp, açmış olmaktan daha güzel bir kıyafetle, renkle, duruşla insanların karşısına çıktığınız zaman da, mecazi anlamda söylüyorum yine zinetinizi sergilemiş olursunuz. Yani başörtü takarak ayetin anlamına maksadına ters düşersiniz. Açarak da olur bu takarak da olur.
Programda bu noktada Rıdvan Memi’nin sorduğu, Hz. Peygamber sahih bir hadiste Giyinmiş Çıplaklar tabirini kullanıyor, kimleri kastediyor? sorusuna Hayrettin Karaman’ın verdiği cevap çarpıcıydı:
Bu az önce konuştuğumuz konuyla alakalı. Bu ifadeyi birkaç şekilde tefsir etmişler ve yorumlamışlar. Bunlardan bir tanesi şeffaf giyersiniz altını gösterir. Çıplak mı değil. Ama çıplak gibi. İkincisi bütün vücut hatlarınız belli oluyor. Bunlara bir şey daha eklemek icap ediyor, onu konuştuk az önce o da şudur. Giyiniyor ama açıktan daha cazip hale geliyor. Başını örtüyor, giyiniyor fakat öyle renklerle, öyle şekillerle ve öyle bir güzellik vererek, estetik değil cazibe vererek bunu yapıyor ki açık olsaydı belki o kadar dikkati çekmeyecekti. Bunu da çağdaş olarak eklemek lazım bu o yorumlara."
‘Başörtüsü temel kulluk enstrumanı diyemeyiz’
Rıdvan Memi’nin Başörtüsü Allah’ın kadına dönük vazettiği unsurların temelini oluşturacak bir enstrümandır, denebilir mi? sorusuna ise Karaman’ın yanıtı gayet netti:
Hayır denemez. Ben ısrarla örtünme tabirini kullanıyorum, bir. Bunun hem kadına hem erkeğe ait olduğunu söylüyorum, iki. Üç, örtünme Kur’an’da emredildiği için vazgeçemeyeceğimiz bir araçtır. Ama kadın ve erkekten istenen temel bir kulluk enstrumanıdır diyemeyiz.
‘Erkekler yasakta aşırıya gittiler’
Kozmik Oda’da yaşanan en ilginç diyaloglardan biri de Rıdvan Memi’nin Ahzab Suresi 59. Ayetin (dış giysi emri ayeti) sonundaki Allah çok bağışlayıcıdır. Rahmet Kaynağıdır ifadesi, Elmalılı Hamdi Yazır tarafından Tesettür emrolunduğundan dolayı kadınlar bir baskıya uğratılmasın, aşırıya gidilmesin şeklinde yorumlanıyor. Katılıyor musunuz? sorusu üzerine gelişti, Hayrettin Karaman şunları söyledi:
Tabii. Şöyle katılıyorum. Cenab-ı Hakk kadınlara yönelik bir takım emirler ve yasaklar getiriyor. Fakat insanlar Allah’ın maksudunu aşarak, kendi egolarını tatmin etmek, kendi egemenliklerini kadınlar üzerinde göstermek ve kadınlara tahakküm edebilmek için bu maksadı aşabiliyor ve Cenab-ı Hakk’ın hedeflemediği yasakları koyabiliyorlar. Öyle oluyor ki camiye bile kadınların namaz kılmak için gitemelerini engellemek istiyorlar da Peygamber Efendimiz onlara ‘Allah’ın kadın kullarını Allah’ın evlerinden mahrum etme’ diyor."
‘Kadınlar erkeklerle aynı safta namaz kılabilir’
İnsanlar günah işlememek için günah imkanlarını ortadan kalkmasına talip oluyorlar. Halbuki Allah böyle istemiyor. Din böyle istemiyor. Din şöyle istiyor, günah işleme imkanı bulunacak fakat siz iradenizle, Allah’a olan sevgi ve saygınızdan dolayı onu ihlal etmeyeceksiniz. Erkekler kadını günah aracı olarak görmüşler. Bu günah aracını mümkünse evin içinde hapsetmeyi arzu etmişler. Sınırı aşma dediğim işte bu. Sınırı tarih boyunca aşmışlar.
Peygamberimiz bile bununla mücadele etmiş. Peygamber Efendimiz zamanında saflar önce erkekler, sonra erkek çocuklar sonra da kadınlar şeklinde sıralanmış. Ama erkekler kadınların hizasında olsalar. Mezhep imamları bu konuyu tartışmışlar. Mesela Hanefiler demişler ki, kadın önde olursa ya da erkeğin hizasında olursa erkeklerin namazı bozulur. Ama diğer imamlar bozulmaz demişler. Bozulmaz niye bozulsun. Kadınlar ve erkekler aynı hizada durabilirler.
Başörtüsünün iddia edildiği gibi siyasal simge olarak şekli belirlensin ben kızlara o şekilde örtmeyin diye fetva vereceğim, bunu örtmeyin bunun dışında her türlü örtün ve okulunuza gidin diyeceğim. Önemli olan örtünmedir. Ne şekil ne kıyafet tayin edilmiş değildir.
‘Cemevleri ibadethane değildir’
Kozmik Oda’da son günlerde yeniden konuşulan Cemevlerine ibadethane statüsü verilmesine yönelik tartışma da gündeme geldi. Rıdvan Memi’nin Cemevleri Kuran ve sünnete göre ibadethane sayılabilir mi? sorusuna Hayrettin Karaman’ın yanıtı yine netti:
Sayılmaz. Kur’an ve sünnette Cemevlerinde yapılan şeyler ibadet olarak kabul edilmiyor. Kur’an’da ve sünnette ibadetin ne olduğu belli. Cemevlerinde hem dini hem de kültürel bir takım ritüeller yapılıyor. Bunun tamamına birden ibadet demek mümkün değildir. Bunlarda o evde yapıldığına göre o anlamda ona mabed demek mümkün değildir. Bu cemevleri olmasın manasına gelmez. Cemevlerine din adamları gelmesin, cemevlerine devletin camilere yaptığı gibi yardımlar yapılmasın manasına gelmez. Dedelere maaş vermek lazımsa verilmesin anlamına gelmez. Bu manalardan söylemiyorum.
Güncellenme Zamani 15:32
04.11.2010
Cevap: Hayrettin Karaman’ın İmam-ı Azam Ebu Hanife’ye cevabı
ehli-sunnet
"Erkeklerin saflarının en hayırlısı ilk saf, en kötüsü ise son saftır. Kadınların saflarının en hayırlısı son saf, en kötüsü ise ilk saftır.” (Müslîm, Salât 132, (440); Ebu Dâvud, Salât 98; Tirmizî, Salât 166; Nesâî, İmâmet 32)
Kim Derdiki Namazın rekatlarını bilmeyen Sözde "Prof" Çıkıpta İmam Cafer-i Sadık’tan (r.a) Ders Almış Koca Evliya Mezheb İmamı İmam-ı Azam Ebu Henife’nin Kararlarını eleştirecek Hayret doğrusu
Yanıt: Hayrettin Karaman’ın İmam-ı Azam Ebu Hanife’ye cevabı
aziz83
< Hayret doğrusu >
hayret(tin) ki ne hayret…böyle insanlar tamamen yanlış fetvalar vermedikleri için. arada zehirlerini kustukları için röportajın tamamını koydum..Allah böyle hocalardan(?) muhafaza eylesin bizleri…
Soru: Hayrettin Karaman’ın İmam-ı Azam Ebu Hanife’ye cevabı
VanLi
< hayret(tin) ki ne hayret…böyle insanlar tamamen yanlış fetvalar vermedikleri için. arada zehirlerini kustukları için röportajın tamamını koydum..Allah böyle hocalardan(?) muhafaza eylesin bizleri… >
Amin kardeşim.
paylaşım için Allah razı olsun.
dr.mustafa
< hayret(tin) ki ne hayret…böyle insanlar tamamen yanlış fetvalar vermedikleri için. arada zehirlerini kustukları için röportajın tamamını koydum..Allah böyle hocalardan(?) muhafaza eylesin bizleri…
>
YARIM DOKTOR CANDAN YARIM HOCA DİNDEN ALLAH KORUSUN BU NASIL Bİ İTİKATTİR ARKADAŞ YAA.
selami6363
Timurtaş hoca efendi olacaktıda televizyona çıkaracaklardı hoca efendiyi çıkarmadılar ortalık bunun gibilerine kaldı Allah ıslah eylesin ne diyelim
Amenna!!
Arkadaaşlar size el-insaf diyorum başkada bir şey demiyorum.
1997 yılından itibaren, ülkenin farklı illerinde ve farklı üniversitelerinde uygulanmaya başlayan başörtü yasağı, din eğitiminin verildiği ve din görevlilerinin yetiştirildiği ilâhiyat fakültelerine de ulaşmıştı.
Hayrettin Karaman, emekliliğine daha iki buçuk yıl varken, bu yasağa tahammül edemediğini ve çalışmalarını daha serbest bir ortamda devam ettireceğini belirterek fakültedeki görevinden ayrılmıştır.
Böyle bir alime karşı yürütülen karalama kampanyasına sizlerinde katılacağınızı hiç beklemezdim.
ehli-sunnet
Syn: Hayrettin Karaman’nın "Polemik değil Diyalog" Kitabını okudunmu ?
daha doğrusu kitabtaki (Saçmalıkları" okudunmu ?
Kuran Yahudi hristiyanların müslüman olmasını istemiyormuş (muş)
Kitabının (37). Sahifesinde "Kur’an" Peygambere İman edin demiyor diyor!!!!!
Buyur Metni… oKu,
Sayın Karaman, kitabın 37. sahifesinde, "Kur’an… Peygambere iman
edin demiyor” diyor.
Bir insan, hem İslâma davet edilecek hem de Kur’an Peygamberimiz’e iman
etmeyi emretmemiş olacak! Peygamberimiz’e iman etmeksizin Müslüman
olmak mümkün müdür ki, onun bu sözüne ses çıkarmayalım?!.
Sayın Karaman, yazısında üç kişiden bahsediyor. Birincisinin hocası da
kendisi de mason. İsminin sonundaki "Hû” zamirinin kime râcî olduğu da
belli değil. İkincisi bir mezheb düşmanı. Üçüncüsü ise, "Namazda Tevrat
ve İncil okunabilir” diyen ve "Kur’an-ı Kerim’e Göre Evrim Teorisi”
yazısını yazan ve bu yazıda şu ifadeleri kullanan kişi:
"Âdem’in de anası ve babası vardır. Ancak bunlar insan değil hayvandır.
Böylece insanlar da hayvandan türemişlerdir.” ( İlâhiyat Fakültesi
Dergisi, sayı: 20, sahife: 127-145)
Hayrettin Bey, bu üç kişi için "Bana göre bunlar İslâm âlimleridir”
diyor. Bu üç İslâm âlimi(!) "Allah’a ve âhiret gününe inanıp salih amel
işleyen yahudi ve hıristiyanlar, Allah’a şirk koşmazlarsa cennete
girerler” diyorlarmış.
Bu sözlerin sahiplerinin görüşlerini kitapta uzun uzun aktarıyor, sebebini de şöyle açıklıyor:
"Çağdaş görüş daha yeni olduğu için onun delillerini daha geniş olarak açıkladım.”
Böylece yeni görüşlerin daha uzun anlatılma hakkı olduğunu da öğrenmiş
oluyoruz. Eski görüşler ne oluyor? Eskimiş mi oluyor? Onun için mi
onlardan kısaca bahsediliyor? Âyet ve hadisler 14 asırlık. Yani daha
eski. Şimdi ne olacak? Çok eski diye onlardan çok daha kısa mı
bahsedeceğiz? Ha?..
Hayrettin Bey, malum üç kişinin sözleri hakkında "Kendi görüşüm olarak
söylemedim, sahiplerini zikrederek naklettim” diyor ama, yukarıda
sahife numarası vererek aktardığım ve kendisini bağlayan kendi sözleri
hakkında sadra şifa hiçbir açıklamada bulunamıyor; "iftira” diyor,
ortada iftiranın kokusu bile yok…
Hayrettin Bey, Kur’an hakkında da şöyle söylüyor: " …kendinden önceki
kitapların büyük bir bölümünü yürürlükten kaldırmıştır.” (Sa. 17) Olur
mu hiç öyle şey! Büyük bir bölümünü değil tamamını yürürlükten
kaldırmıştır. Kur’an geldi, hepsinin hükmü yürürlükten kalktı, o kadar.
İslâmla beraber hıristiyanlık ve yahudiliği de kastederek, "Tevhid üç
dinde de var. Çünkü aynı kökten geliyor” diyor. (Sa. 37) YANLIŞ!!!
Tevhid üç dinde de değil sadece İslâmda var. Hıristiyanlıkta olan,
teslis yani üç ilah inancıdır. İslâmla hıristiyanlığın, tevhid ile
teslisin kökü aynı olur mu hiç!
Kökleri aynı demekle eğer Hz. İsa’nın tebliğ ettiği din kastediliyorsa,
onun ismi hıristiyanlık değil İslâmdır; teslis değildir… Hıristiyanlık
ise, Hz. İsa’nın tebliğ ettiği dinin bozulmuş halinin ismidir.
Değerli okuyucular, böyle hocalar hancı biz yolcu olduğumuz müddetçe, daha çoook karşılaşacağız…
Amenna!!
forumduasi.com/uye/79032-ehli-sunnet.htmlehli-sunnet nickli üye şuan bir karalama kampanyasının kurbanı oluyor ve bizleride bu karalamanın içine çekmeye çalışıyorsun internetten kopyala yapıştır yaparak asılsız şeyleri paylaşıyorsun ve bir alime iftira atıyorsun
internette bulduğun her şeye balıklama atlamamanı tavsiye ederim
Kişinin her duyduğunu söylemesi ona günah olarak yeter
Bu hadis, herhangi bir araştırma yapmadan her söyleneni aktarmanın yalan söylemek anlamına geldiğini çok kesin bir şekilde ortaya koymaktadır.
ehli-sunnet
Benmi araştırma yapmıyorum ???:)
O yazıllara bak deki şu şu yalandır göreyim bakalım
Copy+Paste Değil Arşiv derler bizim dilimizde 😉
< şuan bir karalama kampanyasının kurbanı oluyor ve bizleride bu karalamanın içine çekmeye çalışıyorsun >
Syn Hayrettin karaman Kitab dolusu uydurma yazılar yazıp ayetlere yanlış mana verince "Müslümanları" karalama olmuyorda
kitaplarındaki yanlışları yazdım diye karalama mı oluyor
Bu yazdıklarım Hayrettin karamanın Diyalog kitabını al tek tek bak kardeşim eğer yanlışsa deki bu yanlıştır 🙂
az araştırırsanız benden daha iyi anlarsınız
Adam Peygamber’e (s.a.v) iman şart değil diyor yahu böyle bir şey olabilrimi ??
Müslümanlığı Peygamberimize (s.a.v) tahsiz edemeyiz diyor Yane ona inamadanda olur diyor (Pol değil diy Sayfa 40)
Bütün insanların müslüman olmaları dinin Ve Kur’an’ın hedefi değil diyor !!! bunlara cevap verirsen eğer sevinirim
< Kişinin her duyduğunu söylemesi ona günah olarak yeter >
Her duyduğumu buraya yazsam ne buraya sığar nede siz okuyabilirsiniz;)
"Haktan Susan Dilsiz Şeytan’dır"
aziz83
Amenna kardeş burda zan ile hüküm vermiyoruz, delillerle, belgelerle karşınızdayız…
Karaman’ın söylediği sözler, yazdığı kitap ortada..kimseye karşı karalama kampanyası yapılmıyor..Allah rızası için ümmeti uyarıyoruz…
ehli sünnet kardeşimizden de Allah razı olsun….
bureyde07
Hoca dediklerinin çoğunda haklı. Özellikle süslenip giyinip sokağa çıkan bayanlar hakkında. Haksızlık yapmayalım hocaya…
Abdullatif
< Syn: Hayrettin Karaman’nın "Polemik değil Diyalog" Kitabını okudunmu ?daha doğrusu kitabtaki (Saçmalıkları" okudunmu ? >
Kitabı senin de okuduğuna inanmıyorum. Eğer okusaydın kendi fikirlerini yazardın, Vakit gazetesinden Ali Eren ‘in değil. Başkalarının aklıyla hareket etmekten ne zaman vazgeçeceğiz merak ediyorum.
ehli-sunnet
< Kitabı senin de okuduğuna inanmıyorum. >
wAllah okumadım okumamda ama onu savunduğunuz halde sizinde o kitabı okumadığınıza eminim 🙂
Adam kendi sitesinde yazmış siz halen savunuyorsunuz yahu 🙂
Kitabını ne diye okuycam acaba okuyanların hali ortada ben niye okuyayım?
Sizinde bu yazıları kendi aklınızla yazdığınızada inanmıyorum açıkçası:)
Bütün dünya alem o kitaplarındaki yanlışları Yazıyor Ali erenin yazısını bende bilgilendirmek amaçlı yazdım buraya
Ayrıca kitabı burdan sipariş edebilirsiniz okuyun bakalım 🙂
kitapyurdu.com/kitap/default.asp?id=113178
Aynen Hayrettin Karamın’în Sitesinden alıntı yapıyorum:)
Bütün insanların Müslüman olmaları’ dinin, Kur’ân’ın hedefi değildir." (Polemik Değil Diyalog, s. 41);
"Müslümanların çoğu ‘Peygamberin, bütün din sâliklerini İslâm’a çağırdığına’ inanırlar" (Polemik Değil Diyalog, s. 35);
"Peygamberimiz ‘Yahudiler mutlaka Müslüman olsun!’ demiyor, ‘Hıristiyaanlar mutlaka Müslüman olsun!’ demiyor." (Polemik Değil Diyalog, s. 35);
"Diyaloğun hedefi, tek bir dine varmak, dinleri teke indirgemek olmamalı" (Polemik Değil Diyalog, s. 36);
"Kur’ân-ı Kerîm’de Ehl-i Kitab’la ilgili devamlı vurgulanan şey; Allah’a iman, âhirete iman ve amel-i salihdir. Kur’ân birçok âyette bunu söylüyor; yani ‘Peygambere iman edin’ demiyor." (Polemik Değil Diyalog, s. 37);
Adam Kabullenmiş yazdığını siz kabullenemeyiorsunuz 🙂
Bu adamı savunuyorsnuz farkındasınız demi ?
VanLi
Karalama olduğunu düşüenler kaynaklarla ısbat edilmiş adamın yanlışlarını sizde kaynaklarla ısbat edip doğru olduğunu kanıtlayın.
Sadece yorum yetiyor olsaydı bende burda bişey yazardım olumlu yada olumsuz bunlar yetersiz oluyor.
Kaynak belirtilmeli ve kaynakları belirten aziz ve ehli sünnet kardeşimizden Allah razı olsun.
Kayıtsız Üye
Ehl-i sünnet, sadece Hanefi mezhebi değildir. Örneğin bir Şafi kardeşimiz, namazda kadınlarla aynı hizada olmak namazı bozmaz, hükmüne uyar ve bu da ehl-i sünnettir.
Buna göre, bir Müslümanın Hanefi mezhebi dışında başka hak bir mezhebe uyması, onun ehl-i sünnet içinde kalması demek ise; bir Müslümanın örneğin Hanefi iken, bir konuda Şafi mezhebini tercih etmesi de yine ehl-i sünnet içinde kalması demektir.
polemik değil diyalog sayfa 37, Hayrettin karaman , imamı azamın tesettür görüşü