Siyer Dersi Örnek Ders İşlenişi
Kayıtsız Üye
Siyer Dersi Örnek Ders İşlenişi
Yanıt: Siyer Dersi Örnek Ders İşlenişi
Desert Rose
Siyer Dersi Örnek Ders İşlenişi
SİYER DERSİ
ÖRNEK DERS İŞLENİŞİ
A. Biçimsel Bölüm
Dersin Adı : Siyer
Ünitenin Adı : Hz.Muhammed’in Kişiliği ve Örnekliği
Konunun Adı : Hz. Muhammed’in İnsani Yönü
Süre : 80 Dakika.
Strateji, Yöntem ve Teknikler: Sunuş yoluyla öğrenme, buluş yoluyla öğrenme,
soru-cevap, örnek olay.
Ders Araç ve Gereçleri: Tepegöz, asetat, tahta, tahta kalemi.
Hedef ve Davranışlar
Hedef 1. Hz. Muhammed’in insani yönü konusuyla ilgili kavramları açıklayabilme.
Davranışlar
1. İnsan ve Peygamber kavramlarını izah eder.
2. Peygamberlerin birer insan olduğuna ilişkin Kur’an’ın anlatımından örnekler verir.
3. Hz. Muhammed’in insan/peygamber olduğuna ilişkin O’nun hayatından örnekler verir.
Hedef 2. Hz. Muhammed’in insani ve peygamber yönlerini yorumlayabilme.
Davranışlar
1. Peygamberleri insanlardan ayıran yönün vahiy almaları olduğunu açıklar.
2. Allah’ın insanlara kendi içlerinden bir peygamber gönderdiğine Kuran’dan örnekler verir.
3. Hz. Muhammed’in insanüstü özelliklere sahip olmadığı sonucunu çıkarır.
B. Dersin İşleniş Örüntüsü
1. Giriş Bölümü
Dikkat Çekme ve Güdüleme: "Sizce Hz. Muhammed’in içinde yaşadığı toplumdaki diğer insanlardan farklı özelliklere sahip miydi? Peki Allah acaba neden insanlara bir meleği değil de, bir insan peygamber olarak göndermiştir?” Soruları sorularak 1-2 dakika beklenir ve daha sonra cevaplamak isteyenlere söz hakkı verilir. Cevaplar üzerinde hiçbir açıklama ya da ‘doğru-yanlış’ gibi yorumlar yapılmaz. "Bu soruları ve cevaplarınızı unutmayın, bu derste öğrendiklerinizle cevaplarınızın doğru olup olmadığını denetleyebileceksiniz denir ve dersin sonunda Hz. Muhammed’in daha iyi anlaşılacağı belirtilir.
Gözden Geçirme: "Bu dersin sonunda Hz. Muhammed’in Allah’tan aldığı vahiyleri insanlara ulaştıran bir peygamber olmakla birlikte insan olduğu ve insani özellikler taşıdığı da öğrenilecektir” denir.
2. Gelişme Bölümü
Konuya Geçiş: Öğretiçinin, Hz. Muhammed’in Peygamberlik ve insani yönünün öğrenileceğini belirtmesi.
b. Etkinlikler
Etkinlik 1. İnsan ve Peygamber kavramlarının anlamlarını tahtaya yazar ve öğrenenlerle birlikte insanların ve peygamberlerin özelliklerini kavramların altına listeleyerek anlam çözümleme tablosu oluşturur (1. Hedef 1. Davranış).
Etkinlik 2. Peygamberlerin insanlar arasından seçilmiş kişiler olduğuna ilişkin ayetler seçilerek yansıtılır veya öğrenenlerle birlikte okunarak bu ayetler üzerinde tartışılır (1. Hedef, 2. Davranış)
Etkinlik 3. Hz. Peygamber’in İnsani ve Peygamberlik yönlerini ayırt eden bir örnek olay tepegözle yansıtılır (1. Hedef 3. Davranış):
Örnek Olay: Hz. Muhammed hurmaları aşılayan bir gruba rastlar. Ne yaptıklarını sorar. Aşı yaptıklarını söylerler. Hz. Muhammed: ‘ bunun bir fayda getireceğini sanmıyorum’ diyerek bir kanaat beyan eder ve bu söz aşı yapan gruba ulaşınca derhal yaptıkları işten vazgeçerler. Bu durumu öğrenen Hz. Muhammed: ‘ Benim dediğim ancak tahmindir. Eğer fayda sağlayacaksa, bildiğiniz şekilde yapın. Ben de sizin gibi bir insanım. Tahminim doğru da çıkabilir, yanlış da çıkabilir. Ama size (Allah dedi, diyerek) bir şey söylemişsem, (bilin ki) Allah üzerine asla yalan söylemem.’
Etkinlik 4. Peygamberleri insanlardan ayıran yönün vahiy almaları olduğu yargısına ulaşan kısa bir açıklama yapılır. (2. Hedef 1. Davranış)
Etkinlik 5. Öğrenenlere yansıtılan metni okumaları için birkaç dakika zaman verilir ve ardından tepegözle şu ayetler yansıtılır(2. Hedef 2. Davranış):
"De ki: ‘Bende ancak sizin gibi bir insanım, ancak bana ilahınızın tek bir ilah olduğu vahyolunuyor.’” (Kehf, 110)
"Doğrusu senden önce de kendilerine kitaplar ve belgelerle vahyettiğimiz insanlar gönderdik.” (Nahl, 43)
"De ki: ‘Allah’ın dilemesi dışında ben kendime bir fayda veya zarar verecek durumda değilim. Görülmeyeni bilseydim, daha çok iyilik yapardım ve bana kötülük de gelmezdi. Ben sadece inanan bir milleti uyaran ve müjdeleyen bir peygamberim.” (Araf, 188)
Ayetleri yansıttıktan sonra öğrenenlere ‘ayetlerde verilmek istenen ilkeler nelerdir?’ diye sorulur. Düşünmeleri için birkaç dakika zaman verilir. Süre sonunda farklı kişilere söz vermek suretiyle farklı cevaplar alınır ve cevaplar doğru ya da yanlış yorumlanmaz. ‘İnsan’ ve ‘Peygamber’ kavramlarının anlamları sınıfa sorulur. Alınan cevaplar doğrultusunda, bu kavramların anlamları tahtaya yazılır.
Etkinlik 6. Yukarda verilen ayetler ışığında konuyla ilgili olarak genel bir açıklama yapılır (2. Hedef 3. Davranış)
(Hz. Muhammed her şeyden önce bir insandır. Yemesi, içmesi, dinlenmesi, yorulması, öğrenmesiyle hepimiz gibi bir insandı. Onun da çocukları, torunları, eşi ve arkadaşları vardı. Zaman zaman üzülür, sevinçli bir durum olduğunda da neşelenirdi. Hz. Muhammed, kendisine insan olmanın ötesinde gösterilen her türlü saygıya karşı çıkmış, bunu yapanları da engellemiştir. Buna karşın insanların birçoğu kendilerinden pek farklı olmayan birisinin peygamber olabileceğini anlayamamış ve peygamberleri insanüstü özelliklere sahip varlıklar olarak değerlendirmiştir. Kur’an’a göre bu değerlendirmeler yanlıştır. Çünkü Kur’an’da yer alan birçok ayet, Hz. Muhammed’in bizler gibi bir insan olduğunu bildirmektedir. Onun bizden farklı yanı, Allah’ın seçip görevlendirdiği bir peygamber olması ve vahiy almasıdır.)
3. Kapanış ve Değerlendirme
Son özet: Hz. Muhammed’in de bizim gibi bir insan olduğu ve insanüstü özelliklerinin bulunmadığı ama bizlerden farkının aynı zamanda peygamber olması ve Allah’tan vahiy aldığı belirlenerek buraya kadar yapılan etkinlikler özetlenir.
Tekrar Güdülüme: Bu dersle Hz. Muhammed’in insani yönü hakkında daha fazla bilgi edinilmiş olduğu belirtilir.
Değerlendirme: Dikkat çekme aşamasındaki sorular hatırlatılır ve verilen cevaplar hakkında kısa bir tartışma yaptırılır. Bir sonraki derste Kur’an-ı Kerim’den Hz. Muhammed’in insani yönüyle ilgili ayetler bulunarak sınıfa getirmeleri istenir.
siyer örnek ders işlenişi, siyer dersinde yapılabilecek etkinlikler