Vaaz ve Sohbet Konuları: Bid’ad ve Hurafeler

Vaaz ve Sohbet Konuları: Bid’ad ve Hurafeler

mumsema
BiD’AD VE HURAFELER

Bid’ad; islam’a sonradan sokulan, İslam’da yeri olmayan dini mahiyet ve amaçlı adetlerdir. Hurafe; uğuru yada uğursuzluğu olduğuna inanılan batıl inanışlardır. Bid’ad, sünnetin zıddı olarak addedilmekte-dir. Bid’ad ile dinde bir eksiklik veya fazlalık meydana getirilmektedir. Peygamberimiz (s.a.) ; كل بدعة ضلالة Her bid’ad dalalettir. buyurmuşlardır.
Hurafelere Yönelişin Sebepleri:
1İslam öncesi inanç kalıntıları,
2-Başka kültürlerin etkileri,
3-Cehalet,
4-Umudun tükendiği yerde son çare arama,
Bid’adler inançta ve amellerde görülür.
İnanç ve düşüncede İslam dışına sapmalar, ehl-i bid’ad mezhepleri ni doğurmuştur. Uygulamada görülen İslam dışı icatlar da ameli bid’adları doğurmuştur.
فل يحذرالذين يخالفون عن امره ان يصيبهم فتنة24/63 Peygamberin emrine muhalefet edenler, başlarına bir bela ve çok elemli bir azap gelmesinden sakınsınlar.
Mevlid’in Kur’an’dan daha fazla önemsenmesi, Kur’an’a fal kitabı gibi bakılması. Bunu yapanlar bir karar verecekleri zaman Kur’an’ın bir sayfasını açıyor ş ve hı harflerini sayıyor, ş harfi fazla ise işin şerli, hı harfi fazla ise hayırlı olduğuna karar veriyor. Mehmet Akif bu olayı şöyle tenkit eder:
İnmemiştir hele Kur’an bunu hakkı ile bilin
Ne mezarlıkta okunmak ne de fal bakmak için.
Bid’ad ve Hurafelerin en çok görüldüğü alanlar:
1-Kısmeti açılması istenen kızlar için yapılanlar,
2-Hamile,loğusa ve yeni doğan çocuk için yapılanlar, Beşiğine süpürge bağlama, yatıra götürme, ballatma vs.
3-Çocuğu olmayan kadınların arayışları. Bir türbede kadınlar oynayarak Al sana göbek ver bana bir bebek diyorlardı. Çocuğu peş peşe ölenler hamileyken yada çocuğu olmayanlar, türbeye gidip bunu sana sattım diyorlar diyorlar Hatta çocuk doğduğunda Satı,Satılmış ismi konuluyor.
4-Ölülerin arkasından yapılanlar.
5-Falcıların yaptıkları da bütünüyle hurafedir.

Bazı Batıl ve Hurafeler:
1-Kutsal sanılan yerlere bir dilek için çaput bağlamak: Şamanizmden kalma bir adettir.
2-Türbelerde mum yakmak, Fenikelilerden kalma bir adet,
3-Nazara karşı kurşun dökmek. Şöyle deniliyor:
Üzerlik havasın/Her dertlere devasın

Ak göz kara göz/Kim nazar etmişse onların nazarını boz.
Elemtere fiş, kem gözlere şiş

Üzerlik çatlasın, nazar eden patlasın.
4-Baykuş ötmesini,köpek ulumasını uğursuz saymak,
5-Gün ve sayılarda uğur yada uğursuzluk aramak. Cuma günü çamaşır yıkamayı,ev süpürmeyi, Mesela, Hırıstıyanlar 13 rakamını uğursuz sayarlar.
6-Yatırlardan medet ummak, yatıra adak adamak vs.
7-1231 kere ya Müğni diyen zengin olurmuş.
8-Kaynana dili bağlama: Kaynanasının çok konuşmasından rahatsız olan bir gelin, bir tesbihi, ya Settar diye çekip kaynanasının yattığı odaya asarsa kaynananın dili bağlanırmış.
9-Yürümeyen çocuğun ayağına ip bağlayıp cami etrafında yedi kez döndürdükten sonra ipi keser ve poposunu cami kapısına üç kez vurursanız çocuk yürürmüş.
10-Konuşmayan çocuğun ağzını imam, caminin anahtarı ile açarsa çocuk konuşurmuş.
Peygamberimiz; Efsun yapmak,nazar boncuğu takmak, karı koca arasında muhabbet için sihir yapmak şirktir. buyurmuştur. (Feth’ul-Kebir,I/304) Yine Peygamberimiz;
Kahin ve falcılara inanan bana indirileni inkar etmiştir. buyurmuşlardır.
Nazar; bir realitedir. Genellikle hasetçi ve mavi gözlü kimselerin nazarı çok değer. Böylesi kimselere maşAllah ı hatırlatmak gerekir. Hasetçiler gözlerinden negatif enerji saliyorlar. Bu ilmen de ispat edilmiştir. Bu da nazara yol açıyor. Buna karşı Kalem suresinin son iki ayeti, ihlas felak ve nas sureleri okunabilir.
Hurafeler bölgelere göre farklılık arz etmektedir. Bu sebeple bu konuda daha spesifik araştırma yapmak gerekiyor.
Bazı alimler bid’atı, bid’at-ı hasene(iyi bid’ad), bid’at-ı Seyyie( kötü bid’ad) şeklinde ikiye ayırmıştır. Dini değer ifade eden bazı örfler ve hayatı kolaylaştıran teknik gelişmelere (Minare, höparlör, camideki halı vs) bid’at-ı hasene demişlerdir. Oysa bunlar bid’ad kavramı kapsamina girmez. İmam Rabbani, Bid’atın hasenesi seyyiesi olmaz. demiştir.Bidat-ı hesene tavsifi, Hz Ömer’in teravih namazının gruplar halinde kılınmasına son verip sonra tek cemaat halinde kılınmasını temin ettikten sonra bu bid’attir diyenlere Hayır bid’ad değildir. Bid’atse bile güzel bir bid’attir. şeklindeki sözünü delil getirmektedirler.
Bid’at, İslam dışı adetleri ve inanışları İslam’a yamamaktır. Bunu bazen safça ve iyi niyetle yapanlar, dine ne kadar zara verdiklerinin farkında bile değillerdir. Surelerin faziletine dair çokca hadis rivayet eden Nuh bin Meryem’e Kimsenin duymadığı bu kadar hadisi hangi kaynaktan aldığını soranlara şu itirafı yapmıştır: Baktım ki insanlar, İmam-ı azamın fıkhını,İbn-i İshak’ın siretini okuyorlar. Kimse Kur’an okumuyor. Ben de insanları yeniden Kur’an okumaya teşvik için uydurdum, fena mı?
Bu sebeple surelerin faziletine,tıbba ve ziraata dair bir çok uydurma hadis vardır. Bu hususta Türkçe eserlerden Arif Pamuk ve Yusuf Tavaslı’nın kitaplarına dikkat edilmelidir.
Süfyan-ı Sevri nin bid’at konusundaki görüşü:
Bid’at, şeytan için günahtan daha sevimlidir. Çünkü bid’atin tevbesi olmaz. Bid’atin tevbesi olmaz demek şu anlamdadır: Bid’atı yapan yapmaya devam ettiği sürece dini bir görev yaptığını düşünür ve bu işi sever. Dolayısı ile insan sevdiği bir işten tevbe etme gereği de duymaz. (İbn-i Teymiyye, Takva Yolu,s.14)
Bid’atlerden sakınabilmek için Kitap ve Sünneti iyi bilmek, delilli konuşmak ve uygulamaları sağlam bir delile dayandırmak gerekir. Teknik bazı gelişmeleri ve dinen bir mahzuru olmayan bir örfü dahi bid’at sayarak hayatı yaşanmaz hale getirmeye hakkımız olmadığı gibi sünneti ortadan kaldıran İslam’ı gayesinden uzaklaştıran adetlere de hoşgörü gösterilmesi mümkün değildir.


Yorum: Vaaz ve Sohbet Konuları: Bid’ad ve Hurafeler

Kayıtsız Üye
Allah…………: Anın anında an demenin dahi mahsurlu olduğu bir anda yoktan var eden,vardan yok edendir.

Hiçbir zaman ( Allah) kavramı ile tanrı kavramı özdeş olamak,aynı manaya gelmez.çünkü tanrı kavramı bir varlık kavramı olduğu gibi mukarrebun meleklerin adlardan biri olup yaratılmışlardandır.diğer dinleri anlama yönünden bu çok önemlidir.
Bugün artık camilerin secde tarafında Allah yazısı yanında peygamber ismi geçer.halbuki peygamber,bir insan ,resul ve elçidir. Hiçbir zaman (Allah) kavramı ile anılamaz,mizansen kurulamaz,yakınlaştırılamaz olmasına rağmen ancak ve ancak secde kısmında Allah yazısı olması gerekirken peygamber isnmide secde tarafına konarak insanlar bu duruma alıştırılmktadır.birkaç nesil sonra lat uzza menat gibi peygamberinde ilahlaştırılması olasılık dahilindedir.
Bügün camiler ibadet mekanları olarak özen gösterildiği aşikardır.peki imanın ve inancın bir göstergesi ve iç alemin aynası olan tuvaletlerin düzeni,yapısı ve temizliğini nereye koyacağız.
Her müslüman çitten atlayan koyun ve keçi misalini bilir. Vs……vs……….vs bu kadar yeter


bidat ve hurafeler vaaz, bidat ve hurafeler ile ilgili vaaz, bidad

Yorum yapın

1melek.com petinya.net Kompozisyon/ !function(){"use strict";if("querySelector"in document&&"addEventListener"in window){var e=document.body;e.addEventListener("mousedown",function(){e.classList.add("using-mouse")}),e.addEventListener("keydown",function(){e.classList.remove("using-mouse")})}}();