Büyük Günahlar
mumsema
BÜYÜK GÜNAHLAR[1]
Şüphesiz Allah, insanı boş yere yaratmadığı gibi,[2] onu başı boş da bırakmamıştır.[3] Onu ibadetle yükümlü kılmış,[4] hayatı ve ölümü ile imtihana tabi tutmuştur.[5] İnsanın bu imtihanda başarılı olabilmesi, yaratılış gayesi olan kulluk görevini yapabilmesi, ilâhî azaptan kurtulup cennet nimetlerine nail olabilmesi; iman edip sâlih ameller işleyebilmesine; inkâr ve isyandan uzaklaşıp günahlardan sakınabilmesine bağlıdır.
Farsça bir kelime olan günah; işleyene ceza gerektiren, yaratılışa aykırı, insanı hayır ve sevap işlemekten alıkoyan, haram olduğu ayet ve hadislerle belirlenmiş olan fiil veya davranışlara denir. [6]
Yüce dinimiz İslâm, yasak olan fiilleri yani günahları bildirmiş ve müminlerin bunlardan sakınmalarını emretmiştir. Kişi bu emir ve yasaklara riayet ettiği takdirde kendisini kurtaracak ve Allah’ın sevgili kulları arasına girebilecektir.
Kavram ve Kapsam
Günah olan söz, fiil ve davranışlar Kur’ân-ı Kerim’de zenb (kasıtlı ve kasıtsız işlenen günah), ism , (kasıtlı ve bilerek işlenen günah), hatîe (kasten ve bilerek işlenen günah), fısk (itaatsizlik), fuhş-fahşa (çok çirkin olan günah), seyyie (kötülük, günah), isyan-ma’sıyet (itaatsizlik) , vizr (günah, ağır yük), kebîre (büyük günah) …vb. kelimelerle ifade edilmiştir.[7]
Günah, her konuda Allah ve Peygamberin emir ve yasaklarına muhalefet etmektir. Kur’ân-ı Kerim’de, büyük ve küçükgünah ifadesine yer verilmiş ancak hangi günahların büyük hangi günahların küçük olduğu konusundabir ayırım yapılmamıştır.Nisâ Sûresi’nin 31. ayetinde büyük günahlardan kaçınıldığı takdirde küçük günahların affedileceği belirtilerek şöyle buyurulur:
اِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيَِّاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا كَريمًا
Eğer yasaklandığınız büyük günahlardan sakınırsanız, (küçük) günahlarınızı örteriz ve sizi şerefli bir yere sokarız.
Necm Sûresinin 32. ayetinde de güzel davrananlar, "Küçük günahlar hariç olmak üzere, günahın büyüklerinden ve fuhuşlardan kaçınanlar" olarak tarif edilmiş ve şöyle buyurulmuştur:
اَلَّذينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْاِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ اِلَّا اللَّمَمَ اِنَّ رَبَّكَ وَاسِعُ الْمَغْفِرَةِ هُوَ اَعْلَمُ بِكُمْ اِذْ اَنْشَاَكُمْ مِنَ الْاَرْضِ وَاِذْ اَنْتُمْ اَجِنَّةٌ فى بُطُونِ اُمَّهَاتِكُمْ فَلَا تُزَكُّوا اَنْفُسَكُمْ هُوَ اَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقى
Onlar, ufak tefek kusurları dışında, büyük günahlardan ve çirkin işlerden uzak duran kimselerdir. Şüphesiz Rabbin, bağışlaması çok geniş olandır. Sizi, topraktan yarattığında da ve analarınızın karnında ceninler iken de, en iyi bilendir. Bunun için kendinizi temize çıkarmayın. Çünkü O, Allah’a karşı gelmekten sakınanları en iyi bilendir.
Yine Kur’ân-ı Kerim’de, ahirette insanlara verilecek olan amel defterinin küçük büyük bütün günahları kapsayıp ortaya koyacağı anlatılmış ve şöyle buyurulmuştur:
وَوُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمينَ مُشْفِقينَ مِمَّا فيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغيرَةً وَلَا كَبيرَةً اِلَّا اَحْصيهَا وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ اَحَدًا
Kitap ortaya konur. Suçluları, kitabın içindekilerden korkuya kapılmış görürsün. Eyvah bize! Bu nasıl bir kitaptır ki küçük, büyük hiçbir şey bırakmadan hepsini sayıp dökmüş! derler. Onlar bütün yaptıklarını karşılarında bulurlar. Senin Rabbin hiç kimseye zulmetmez. (Kehf, 18/49).
Şüphesiz günahların hepsi eşit değildir. Bir adamı haksız yere dövmek ve yaralamak günah olduğu gibi, onu öldürmek de günahtır. Fakat bunlar, aynı seviyede değildir.
Büyük günahların birinci derecede olanı kişinin iman veya ibadetinde başkalarını yüce Allah’a ortak koşmaktır. Sahabeden Abdullah b. Mes’ud, en büyük günahın ne olduğunu merak etmiş ve Peygamberimize,
أي الذنب أعظم عند الله؟
Allah katında en büyük günah hangisidir? diye sormuş. Peygamberimiz (a.s.) da;
أن تجعل لله ندا وهو خلقك
Seni yaratmış olduğu halde Allah’a şirk koşmandır buyurmuştur.[8]
Kur’ân-ı Kerim’de Lokman suresinin 13. ayetinde,
وَاِذْ قَالَ لُقْمنُ لِابْنِه وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَىَّ لَاتُشْرِكْ بِاللّهِ اِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظيمٌ
Hani Lokmân oğluna öğüt vererek şöyle demişti: ‘Yavrum! Allah’a ortak koşma! Çünkü ortak koşmak elbette büyük bir zulümdür buyrularak insanın yapabileceği en büyük zulmün Allah’a şirk koşmak olduğu bildirilmiştir.
Kur’ân’da, küfür, el-hınsi’l azîm [9], haksız yere yetim malı yemek hûben kebîran [10], açlık korkusu ile çocukları öldürmek hıt’en kebîran ,[11] zina fevahış ,[12] içki ve kumar ismün kebîrun ,[13] şirk zulmün azîm ,[14] iftira bühtânen azîmen [15] büyük günah olarak zikredilmiştir.Buna göre her türlü inkâr, şirk ve nifak büyük günahtır. İnkara varmayan Allah ve Peygamberine itaatsizliklerde de (fısk, isyan, ma’siyet) büyük günahlar vardır.[16]
Büyük günahların tanımında ve sayısında ihtilaf edilmiştir. Büyük günah; Allah’ın yapılmasını yasakladığı her fiil , dinen yasaklandığı konusunda kesin delil bulunan suç , hakkında dünyevi ve uhrevi ceza öngörülen davranış şeklinde tanımlanmıştır.[17]
Günahın büyüklük ve küçüklüğü izâfîdir. Bir günah diğerine nispetle küçük veya daha büyük olabilir. [18] Meselâ bir insanın bir hayat kadını ile zina etmesi büyük günahtır, komşusunun eşini, kızını veya gelinini kandırıp zina etmesi daha büyük günahtır. Bir kişinin malını çalması büyük günahtır. Kamunun malını çalması daha büyük günahtır. İnsanın kimsenin görmediği bir yerde içki içmesi büyük günahtır, başkalarına kötü örnek olacak şekilde alenen içki içmesi daha büyük günahtır.
İşlendiği zaman sahibini büyük vebal altına sokan, Allah katında olduğu gibi, kulları arasında da şerefini zedeleyen günahlar, çeşitli hadis rivayetlerinde büyük günahların başında zikredilmiştir. [19]
Sevgili Peygamberimiz de değişik hadislerinde büyük günahları bildirerek insanları uyarmış ve bu günahlardan sakındırmıştır:
الكبائر الإشراك بالله، وعقوق الوالدين، وقتل النفس، واليمين الغموس
" Büyük günahlar şunlardır: Allah’a ortak koşmak, ana babaya itaatsizlik etmek, haksız yere adam öldürmek ve yalan yere yemin etmek. [20]
Görüldüğü üzere hadis-i şerifte, insanın önce Rabbine, sonra en yakını olan anne babasına, daha sonra da insanlara karşı kulluk, evlatlık ve insanlık görevlerini yapmamaktan kaynaklanan suçlar vurgulanmış ve bunların büyük günah olduğu bildirilmiştir.
Sahabeden Ebu Berke Nufeyl İbn Haris anlatıyor: Peygamberimiz (a.s.);
أَﻻ أُنَبِّئُكُمْ بِأكْبَرِ الْكَبَائِرِﺛﻼﺛﺎ؟
Büyük günahların en büyüğünü size haber vereyim mi? diye üç defa sordu. Biz de;
قُلْنَا بَلى
"Evet haber ver (ey Allah’ın Elçisi!) dedik. Bunun üzerine Peygamberimiz (a.s),
. قَالَ: اﻹشْرَاكُ باللّهِ، وَعُقُوقُ الْوَالِدَيْنِ وَقَتْلُ النَّفْسِ، وَكَانَ مُتَّكِئاً فَجَلَسَ
Allah’a ortak koşmak, ana babaya itaatsizlik etmek buyurdu. Sonra, yaslandığı yerden doğrulup oturdu ve
فقَالَ: أَﻻ وَقَوْلُ الزُّورِ، وَشَهَادَةُ الزُّورِ. فَمَا زَالَ يُكَرِّرُهَا حَتّى قُلْنَا لَيْتَهُ سَكَتَ،
İyi dinleyin, bir de yalan söylemek ve yalancı şahitlik yapmak buyurdu.Bu sözü durmadan tekrarladı. [21]
Bir başka hadislerinde Peygamberimiz helak edici yedi günahı şöyle bildirmiştir:
"اجتنبوا السبع الموبقات
Helak edici yedi büyük günahtan sakının" buyurmuş, sahabenin;
" قيل: يا رسول الله! وما هن؟ Nedir onlar ey Allah’ın Elçisi diye sormaları üzerine;
قال: "الشرك بالله. والسحر. وقتل النفس التي حرم الله إلا بالحق. وأكل مال اليتيم. وأكل الربا والتولي يوم الزحف. وقذف المحصناتالغافلات المؤمنات".
Allah’a ortak koşmak,(sihir, büyü yapmak, Allah’ın öldürülmesini haram kıldığı bir kimseyi haksız yere öldürmek, yetim malı yemek, faiz yemek, düşmana hücum anında savaştan kaçmak, namuslu, kendi halinde mümin kadınlara zina iftirası yapmaktır buyurmuştur. [22]
Abdullah ibn Abbas, yetmişe yakın büyük günah olduğunu, ancak tövbe ve istiğfar ile büyük günah diye bir şey kalmayacağını, ısrar edilince de küçük günahın büyük günaha dönüşeceğini söylemiştir. [23]
Görülüyor ki, küçük günahlardaki ihmalkârlık, büyük günahlara yol açar. Kar taneleri gibi küçük günahlar, bir araya gelince büyük kütle haline gelir.
Abdullâh İbn-i Amr’ı rivâyet ettiği bir hadiste peygamberimiz şöyle buyurmuştur:
إنَّ مِنَ الْكَبَائِرِ أنْ يَشْتِمَ الرَّجُلُ وَالِدَيْهِ
"Bir kimsenin anne ve babasına sövmesi, büyük günahlardandır" buyurmuş. Sahabe,
,قَالُوا وَهَلْ يَشْتِمُ الرَّجُلُ وَالِدَيْهِ
"Ey Allah’ın elçisi! Hiç insan anne ve babasına söver mi? dediler. Peygamberimiz,
قَالَ نَعَمْ، يَسُبُّ أبَا الرَّجُلِ فَيَسُبُّ أبَاهُ، وَيَسُبُّ أُمَّهُ فَيَسُبُّ أُمَّهُ.
"Evet, bir adamın babasına söver, o da onun babasına söver, Adamın anasına söver, o da onun anasına söver" , buyurmuştur. [24]
Peygamberimiz birine sövmeyi büyük günahlardan saymıştır.
Büyük günahların sayısı konusunda kesin bir rakam vermek mümkün değildir. Bu konuda kitap yazanlar çeşitli sayıda büyük günah zikretmişlerdir. Meselâ İbn Hacer el-Heytemi (v.974/1567) büyük günahlar hakkında yazdığı ez-Zevacir an İktirafi’l-Kebâir adlı eserinde 467 büyük günahtan bahsetmiştir.[25] Zehebî, (ö. 748/1347) ise Kitabu’l-Kebâir adlı eserinde yüz küsur günahtan söz etmiştir. Zehebî’nin kitabına alıp âyet ve hadislerle izah ettiği büyük günahlardan bir kısmı şunlardır:
Allah’a ortak koşmak (şirk), insan öldürmek, büyü yapmak, beş vakit namazı ve Cuma namazını terk etmek, zekatı vermemek, özürsüz Ramazan orucunu tutmamak, ana-babaya âsî olmak, yakınlarla ilgiyi (sıla-i rahim) kesmek, faiz alıp vermek, yetim malı yemek, düşmanla savaşta cepheden kaçmak, zulüm, zina, kendini beğenmek (kibir), yalan söylemek, yalan yere yemin etmek, yalancı şahitlik yapmak, içki içmek, kumar oynamak, hırsızlık etmek, vasiyette haksızlık etmek, yapılan vasiyeti değiştirmek, iftira etmek, haram yemek, her türlü ma’siyeti işlemek, müminlere eziyet etmek, iki yüzlülük yapmak (riya), kovuculuk (söz taşıma), intihar, gasp, rüşvet, ahde vefasızlık etmek, homoseksüellik yapmak, sorumluluğu altında bulunan insanların zina etmesine göz yummak, kamu mallarına zarar vermek, emanete hainlik etmek, haram kazanç, Allah’a yalan isnat etmek, terör, sahtekârlık, ölçüde ve tartıda hile yapmak, ölünün arkasından yaka paça yırtarak ağlamak, büyücüleri doğrulamak, komşuya, iş arkadaşına, işçisine eziyet etmek, suçsuzu suçlu göstermek, insanların gizli hallerini araştırmak.
İslam âlimleri "Günâhın küçüklüğüne büyüklüğüne bakma, kime karşı suç işlediğine bak" demişlerdir. Allah’ı tanımaya ve kulluğa engel olan, Allah ile kulun arasına perde olan her şey günâhtır.
Bunun için mümin, büyük olsun küçük olsun kime karşı günah işlediğini düşünmeli ve bütün günahlardan sakınmalıdır.
Günahlar İnsanı Dinden Çıkarır mı?
Hata etme, günah işleme, kusurlu ve noksan olma insana özgü bir niteliktir.
كُلُّ بَنِي آدَمَ خَطَّاءٌ. وَخَيْرُ الْخَطَّائِينَ التَّوَّابُونَ
Ademoğlunun hepsi günah işler. Günah işleyenlerin en hayırlısı ise tövbe edenlerdir. [26]
Şirk, küfür ve nifaka düşmemek ve küçümseyip hafife almamak şartıyla günahlar insanı dinden çıkarmaz. Günahı ne kadar çok olursa olsun mümin günahı için Allah’a tövbe eder ve af dilerse Allah onu bağışlar.
Peygamberimiz Yüce Allah’ın şöyle buyurduğunu bildirmiştir:
يَا ابنَ آدَمَ، إنَّكَ مَا دَعَوْتَنِي وَرَجَوْتَنِي غَفَرْتُ لَكَ عَلى مَا كَانَ مِنْكَ وََﻻ أُبَالِي، يَا ابنَ آدَمَ لَوْ بَلَغَتْ ذُنُوبُكَ عَنَانَ السَّمَاءِ ثُمَّ اسْتَغْفَرْتَنِي غَفَرْتُ لَكَ وََﻻ أُبَالِي يَاابْنَ آدَمَ إنَّكَ لَوْ أتَيْتَنِي بِقُرَابِ اﻻرْضِ خَطَايَا ثُمَّ لَقَيْتَنِي َﻻ تُشْرِكُ بِي شَيْئاًﻷ َتَيْتُكَ بِقُرَابِهَا مَغْفِرَةً
"Ey âdemoğlu! Sen bana dua ettiğin ve benden affını umduğun sürece, işlediğin günahlar ne kadar çok olursa olsun onların büyüklüğüne bakmadan seni bağışlarım.
Ey âdemoğlu! Günahların gökleri dolduracak kadar olsa bile, sen benden bağışlanmanı dilersen, günahlarını affederim.
Ey âdemoğlu! Sen yeryüzünü dolduracak kadar günahla huzuruma gelsen, fakat bana hiçbir şeyi ortak tutmamış, şirke bulaşmamış olsan, ben de seni yeryüzü dolusu mağfiretle karşılarım"[27]
Kul günahına şartlarına uygun tövbe eder Allah onu bağışlar. Çünkü Allah günahları bağışlayan ve çok merhametli olandır. Mümin hiçbir zaman Allah’ın rahmetinden ümidini kesmemeli, ben günah bataklığına daldım Allah beni bağışlamaz dememelidir. Yeter ki kul Allah’a yönelsin ve O’dan af dilesin Allah bütün günahları bağışlar. Bu hususu Yüce Allah Kur’ân’da şöyle bildirmektedir:
قُلْ يَا عِبَادِىَ الَّذينَ اَسْرَفُوا عَلى اَنْفُسِهِمْ لَاتَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ اِنَّ اللّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعًا اِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ
De ki: Ey kendilerinin aleyhine aşırı giden kullarım! Allah’ın rahmetinden ümidinizi kesmeyin. Şüphesiz Allah bütün günahları affeder. Çünkü O, çok bağışlayandır, çok merhamet edendir (Zümer,39/53),
Günahların İnsan Üzerindeki Etkisi
Günah, sonsuz kudret ve azamet sahibi Yüce Allah’a bir isyandır. Onun engin rahmetine ve rızasına karşı bir perdedir. Günah insanın duygu ve düşünceleri üzerinde olumsuz etki yapar. Kalbinin kararmasına sebep olur. Peygamberimiz günahın bu etkisini şöyle açıklıyor:
"إنَّ العبدَ إذا أخْطأَ خطيئةً نُكتت في قلبه نكتةٌ سوداء فإذا هُوَ نزع واستغفر وتاب سُقل قلبه؛ وإنْ عاد زَيْد فيها حتَّى تعلو قلبه وهو الرَّان الذي ذَكَرَ اللَّه {كلاّ بلْ رانَ عَلَى قلوبِهمْ ما كَانَوا يكْسِبون.
Kul bir hata yaptığı zaman kalbinde siyah bir iz meydana gelir. Eğer kişi, o günahı terk eder ve tövbe edip af dilerse kalbi o lekeden temizlenir. Eğer, aynı günahı işlemeye devam ederse, kalpteki leke artar. Hatta bir zaman gelir, kalbi tamamen kaplar. İşte bu durum Allah’ın "Hayır onların kazanmakta oldukları kalplerini paslandırmıştır""[28]meâlindeki âyettezikrettiği pastır." [29]
Hadis-i şerif, iki noktaya dikkatimizi çekmektedir: Birincisi, bir günahı hiç işlememek esastır. O günah ilk defa işlendiği zaman kalbi kirletmekte ve kalbin bazı özelliklerini yitirmesine sebep olmaktadır. Mümin yaptığı bu hatanın, işlediği bu günahın farkına varır, hemen tövbe ve istiğfar ederse kalbi de eski halini alır.
İkincisi, mümin, işlediği bu günahı tekrarlar ve devamlı yaparsa bu leke kalbini tamamen kaplamaktadır.
Önde gelen İslâm alimlerinden İmam Gazzâlî’nin benzetmesi bu anlamda zikre değerdir. O şöyle diyor:
Cilalı aynanın karşısında duran insanın aynaya yansıyan nefesi, aynayı kararttığı gibi, kişinin uyduğu şehvet ve işlediği günahlardan oluşan karanlıklar da kalp üzerinde birikerek onu paslandırır ve karartır. Aynanın yüzünde biriken pas zamanla madenin içine işleyip maddesini bozduğu gibi, kalbin üzerinde biriken pas da o kalbin tabiatı haline gelir ve kalbin üzerini kapatır. [30]
Günah, hem ferdi hem de sosyal hayatı bozan manevi bir hastalıktır. Gönülde pas bırakan günah bünyeye musallat olmuş bir virüs gibidir. Er geç kendini hissettirir. Günah, insanın Allah’a olan meylini köreltir, kötü temayüllerinin önünü açar, kalbine huzursuzluk verir, gönlünü bulandırır. Kişinin iç dünyasını, maddi ve manevi hayatını karartır. Onun iç huzurunu alt üst eder. Özü itibariyle günah, vicdanı sızlatan, vicdanın benimsemediği, insanın kalbine rahatsızlık veren bir olaydır.
Nevvas ibn Sem’an, anlatıyor. Peygamberimize iyilik ve kötülüğün ne olduğunu sordum. Peygamberimiz:
البر حسن الخلق. والإثم ما حاك في صدرك، وكرهت أن يطلع عليه الناس
İyilik güzel ahlâktan ibarettir. Günah ise, kalbini tırmalayıp durduğu halde, insanların bilmesini istemediğin şeydir. [31]
Günahlardan Arınma
Her insan, nitelik ve niceliği değişse de günah işler ve hata eder. Ancak iman sahibi mü’min, işlediği günah veya yaptığı hatadan, pişmanlık duyarak hemen Yüce Rabbine sığınır ve O’ndan af dileyerek tevbe eder. O günah ve hatada, bile bile ısrar etmez. Tevbeleri kabul edenin Allah olduğunu bilir ve O’na yönelir.
İslâm’ın insanlardan beklediği; yüce Allah’a yönelmek, bu yönelişte gerçekten samimî olmak, Allah’ın yasakladığı büyük günahlardan uzak durarak O’na itaat etmek ve hoşnutluğunu kazanmaya çalışmaktır. Bu adımın sonrasında zaaflara hoşgörü ile yaklaşan, yetersizlikleri anlayışla karşılayan, tövbeleri kabul eden, kusurlara göz yuman, günahları bağışlayan, kötülükten dönenlerin yüzüne kapıyı açık tutan, pişmanlıkları cana yakınlık ve lütufla karşılayan ilâhi rahmet mutlaka imdada yetişir. Bu itibarla Allah’a kul olmanın manevi zevkine ererek hata ve kusurlarını itiraf eden, işledikleri günahların farkına vararak tevbe ve istiğfarda bulunanlar ilahi rahmete nail olurlar. Çünkü şefkat ve merhametini, rahmeti ve bağışlamasını kelimelerle ifade edemeyeceğimiz Yüce Rabbimiz, kendisine samimiyetle yönelen gönülleri, açılan elleri, çevirilen yüzleri boş çevirmez.
Günahtan kaçınmanın başta gelen şartı güçlü bir iradeye sahip olmaktır. Bu iradeyle birlikte imanı devamlı zinde tutmak gerekir. Günah işlerken, kişiyi hiç kimse görmeyebilir, ama Allah görmektedir. Allah’ın mülkünde günah işlemek, O’nun koyduğu yasakları hiçe saymak ne büyük bir cehalet, ne hazin bir cesarettir. Kişi, böyle bir düşünce ve iman zindeliği ile günaha karşı tavır almalıdır.
Unutmayalım ki; günahlardan uzaklaşmak, en makbul hicret; farzlara devam etmek en üstün cihat; Allah’ı çok zikretmek Allah katında en sevimli bir ibadettir.
SONUÇ
Günah , her konuda Allah ve peygamberin emir ve yasaklarına muhâlefet etmektir. Kur’ân-ı Kerim’de, büyük ve küçük günah ifadesine yer verilmiş ancak hangi günahların büyük hangi günahların küçük olduğu konusunda ayrım yapılmamıştır. şirk , küfür , ve nifak büyük günahtır. Küfre varmayan söz, fiil ve davranışlardan da büyük günahlar vardır.
Kur’an’da, iyi mü’minlerin büyük günahlardan kaçındıkları ve sadece küçük günah işledikleri belirtilmiş, Yüce Allah’ın büyük günahlardan kaçınanların küçük günahlarını bağışlayıp onları cennete koyacağı bildirilmiştir.
Dünya hayatında imtihan halinde bulunan insan, hayra ve şerre, hakka ve batıla, iyiye ve kötüye yönelebilecek kabiliyette yaratılmıştır. İnsan günah işlemeye elverişli bir varlıktır. Allah, iyi ve kötüyü, hayır ve şerri yapabilme kabiliyeti verdiği insana, kötüyü ve şerri bırakmasını ilham etmiş, ancak iman ve itaate zorlamamıştır. Ancak iyiyi, hayrı işleyenlere mükafat, kötü ve şer olanları işleyenlere ceza vaat etmiştir.
Günah, sonsuz kudret ve azamet sahibi Yüce Allah’a bir isyandır. Günah, hem ferdi hem de sosyal hayatı bozan manevi bir hastalıktır. Bu itibarla mümin, büyük küçük tüm günahlardan sakınmalıdır.
Günahtan sakınmanın en etkin çaresi, günaha giden yolu kapamak, bir daha o günaha yaklaşmamak ve günah işlememek için Allah’a verdiğimiz sözü her an hatırda tutmaktır. Buna rağmen insan bir günah işlenmişse, bu günahtan pişmanlık duymalı ve hemen tövbe edip Allah’tan af dilemelidir.
[1] Bu bölüm Din İşleri Yüksek Kurulu Uzmanı Dr. Ömer MENEKŞE tarafından hazırlanmıştır.
[2] Mü’minûn,23/115.
[3] Kıyâme,75/36.
[4] Zariyat,51/56.
[5] Mülk, 67/2.
[6] İsmail Karagöz, İnsanın Günah İşlemesine Sebep Olan Genel Karakteri , Diyanet İlmi Dergi, XXXI/2, s. 47- 48.
[7] Karagöz, s. 47-48.
[8] Müslim, İman 37 (141). I, 90.
[9] Vakıa,56/46.
[10] Nisa, 4/2.
[11] İsra, 17/31.
[12] Necm,53/32.
[13] Bakara, 2/219.
[14] Lokman,31/13.
[15] Nisa,4/156.
[16] Karagöz, s. 47-48.
[17] Zehebi, Kitabu’l-Kebâir ve Tebyîni’l-Meharim s.18-19, Beyrut 1990.
[18] Günahın izafiliği konusunda geniş bilgi için bk. Sadık Kılıç, s. 239-249.
[19] Ahmed, II, 201,214, IV, 392, V, 413; Müslim, İman 38. I, 90-92.
[20] Buhari, Eymân ve’n-Nüzûr 16, VII, 228; Diyat 2. VIII, 36; Tirmizi, Tefsiru Sure 5. V, 3018; Nesai, Tahrim
3, VII, 88.
[21] Buhari, Şehadat 10, III, 151-152; Edeb 6. VII, 70; İsti’zan 35. VII, 138-139; İstitabe 1. VIII, 48,49; Müslim, İman
38. I, 91; Tirmizî, Şehadat 3. IV, 548.
[22] Buhârî, Tıb 48, VII, 29; Müslim, İman 38. I, 92.
[23] İbn Kesir, İsmaîl Tefsiru Kur’ani’l-azîm, I, 486. Beyrut, 1984.
[24] Buhârî, Edeb 4. VII, 69; Müslim, İman 38. I, /92; Tirmizî, Birr 4. IV,312; Ebu Davud, Edeb 129,
V, 352.
[25] bk. Zehebi, Kitabu’l-Kebâir, Beyrut ts; İbn Hacer el-Heytemi, ez-Zevacir an İktirafi’l-Kebâir, I-II, Beyrut, 1988.
[26] İbn Mâce, Zühd 30 . II, 1420.
[27] Tirmizî, Da’avât 99..V, 548.
[28] Mutaffifin,83/ 14
[29] Tirmizî, Tefsir 75..V, 434; İbn Mace, Zühd 29. II, 1418. .
[30] Gazzâlî, Muhammed Hâmid, İhyâ Ulûmiddîn, IV, 22. Çeviri, Ahmed Serdaroğlu, Bedir Yayın. İst. 1975.
[31] Müslim, Birr 5. III,1980; Tirmizi, Zühd 52. IV,597.
Cevap: Büyük Günahlar
yurdagul
ibni mace sünenide Abdullah b. Ömer den söyle rivayet etmiştir..RASULULLAH ın yanında bulunan on kişiden biriydim..yüzünü bize cevirdi ve şöyle buyurdu..
Ey muhacirler…sizin su 5 hale yasamanızdan ALLAH a sıgınıyorum…
bir millette fuhuş yaygınlasır ve onu acıktan yaparlarsa ALLAH onlara önceki milletlerde bulunmayan hastalıklar ve ve agrılar verir..
bir millet ölcü ve tartıyı eksik yaparsa kıtlık dar gecim ve yönetici zulmü gibi musibetlere maruz bırakır..
bir millet malının zekatını vermezlerse gökten inecek bir damla sudan mahrum bırakılır masum hayvanlar olmasa yagmur yüzü görmezlerdi..
bir millet ahdi bozarsa ALLAH onlara baska milletlerden düsman musallat eder..onlarda ellerinden alırlar..
yöneticileri ALLAH ın kitabında indirdigi hükümlerle hükmetmezse ALLAH onları birbirine düşürür…
Cevap: Büyük Günahlar (Vaaz Konusu)
@hmet
büyük günahlarla ilgili vaazlar
insanı helak eden 76 büyük günah şöyle:
1. Büyük Günahların En Büyüğü: Allah’a Ortak Koşmak (Şirk)
2. Ana Babaya Asi Olmak, Onlara Eziyet Etmek
3. Yalan Yere Şahitlik Etmek
4. İnsan Öldürmek
5. Sihir (Büyü) Yapmak
6. Namazı Terk Etmek
7. Zekâtı Vermemek
8. Faiz Yemek
9. Yetim Malını Yemek ve Ona Zulmetmek
10. Allah’a ve Resûlü’ne Yalan İsnad Etmek
11. Özürsüz Olarak Ramazanda Bir Gün Bile Oruç Tutmamak
12. Savaş Meydanından Kaçmak
13. Zina Yapmak
14. İdarecinin Halkını Aldatması, Onlara Zulmedip Zorbalık Yapması
15. Haram Olan İçkiyi (Hamr) İçmek
16. Kibirlenmek, Kendini Beğenmek, Övünmek
17. Livata
18. İffetli Kadın veya Erkeğe İftirada Bulunmak
19. Kamu Malından, Ganimetten, Devletten ve Zekâttan Çalmak
20. Haksız Yollarla İnsanların Mallarına El Koymak, Haram Yemek, Haram Kazanç
21. Hırsızlık Yapmak
22. Yol Kesmek
23. Yalan Yere Yemin Etmek
24. Çok Yalan Söylemek, Sözlerinin Çoğu Yalan Olmak
25. İntihar Etmek
26. İdarecinin ve Hâkimin Adaletsiz Olması, Haksızlık Yapması, Rüşvet Almak
27. Deyyusluk, İki Kişi Arasında Bozgunculuk İçin Çalışmak
28. Karşı Cinse Özenmek (Erkeğin Kadına Kadının da Erkeğe Benzemesi)
29. Hulle Yapmak ve Yaptırmak
30. Ölü Eti, Leş, Kan ve Domuz Eti Yemek
31. İdrardan Sakınmamak
32. Haraç Toplamak
33. Riyakârlık Yapmak, Gösteriş, İkiyüzlülük
34. Allah ve Resûlüne İhanet Etmek, Emanete Hiyanet
35. İlmi Gizlemek ve Sadece Dünya İçin Öğrenmek
36. İyiliği Başa Kakmak
37. Kaderi Yalanlamak ve İnkâr Etmek
38. Başkalarının Söz ve Sırlarını Öğrenmeye Çalışmak
39. Lanet Etmek, Sövmek
40. Sözünde Durmamak, Ahde Vefasızlık
41. Kâhin, Büyücü ve Müneccimi Tasdik Etmek
42. Kadının Kocasına Haksız Yere Huysuzluk Yapması (Nüşûz)
43. Akrabaların Hakkını Gözetmemek, Onlarla İlişkiyi Kesmek
44. Resim Yapmak
45. Söz Taşımak, Koğuculuk
46. Ölenin Ardından Ağıtta Aşırı Gitmek
47. Nesebe ve Soya Sövmek
48. Baş Kaldırmak, İsyan Etmek, Haddi Aşmak, Başkalarının Hukukunu Çiğnemek, Serkeşlik Etmek
49. Gücü Yettiği Hâlde Haccı Terk Etmek
50. Müslüman’a Eziyet Etmek ve Ona Sövmek, Küfretmek
51. Allah Dostlarına Eziyet Etmek ve Onlara Düşman Olmak
52. Elbiseyi Kibir Maksatlı Uzatmak (Elbise ile Gösteriş Yapmak)
53. Erkeğin İpek Giymesi, Altın Kullanması
54. Kölenin Efendisinden Kaçması
55. Allah’tan Başkasının Adına Kurban Kesmek
56- İnsanlara Yol Gösteren Levhaların ve Hudut İşaretlerinin Yerini Değiştirmek ve Sökmek
57. Sahabe Efendilerimize Sövmek, Kötü Söz Söylemek
58. Ensardan Herhangi Birine Sövmek, Kötü Söz Söylemek
59. Dalalete Çağırmak, Bid’atçılık, Kötü Bir Çığır Açmak
60. Peruk Takmak, Dişlerin Arasını Seyreltmek ve Dövme Yaptırmak
61. Herhangi Bir Kesici Aleti, Silahı Kardeşine Doğru Tutarak Korkutmak
62. Bilerek Babasından Başkasına Baba Demek
63. Uğursuzluğa İnanmak
64. Altın ve Gümüş Kaptan Yemek İçmek ve Kullanmak
65. Cedelleşmek, Diyalektik, Kur’ân ve Dini Konularda Deliller Aramak
66. Eşine, Hizmetçilerine, Zayıflara ve Kölelere Haksızlık Edip Zulmetmek ve Eziyet Etmek
67. Tartıda ve Ölçüde Haksızlık Yapmak
68. Allah’ın Azabından (Mekr’inden) Emin Olmak
69. Allah’ın Rahmetinden Ümit Kesmek
70. İyiliğe Karşı Nankörlük Yapmak
71. Fazla Suyu Hapsedip Kimseye Vermemek
72. Hayvanın Yüzünü Dağlamak
73. Kumar Oynamak
74. Harem (Mekke) Bölgesinde Taşkınlık Yapmak
75. Özürsüz Cuma Namazını Terk Etmek, Bunda Israrcı Olmak
76. Müslümanları Gizlice İzlemek ve Mahremlerini Açığa Çıkarmak
Kaynak : (Haber 7 )
Yorum: Büyük Günahlar (Vaaz Konusu)
Kayıtsız Üye
Erkek arkadaşım bana çok kötü bir şekilde yaklaştı ama zina yapmadık bu günahım için binlerce tövbe ettim fakat tekrar tekrar yaptım yine tövbe ettim lütfen bana bir şey söyleyin çok kötü bir durumdayım
buyuk günah ile ilgili vaaz, vaaz konuları, buyuk gunahlar için vaaz ornegi