Bu dünyada helallik alırsak ahirete kalır mı???
zeynep_im
hırsızlık bir kul hakkı mıdır? gizliden aldığın şeyleri tekrar gizliden yerine koyarsan üzerinde hala bir hak olur mu yada günahın biter veya hafifler mi? yada koyamadıkların içinde sahibinden yaptığını söylemeden genel bir helallik istersen üzerinde ki hakkı hala kalr mı?? ahirete bırakmamak için ne yapmak lazm??? Allah razı olsun…
Yanıt: bu dünyada helallik alırsak ahirete kalır mı???
yaso-123
Hırsızlık bir kul hakkıdır …
Gizliden aldığın bir şeyi yerine koysanda malını aldığın kişiden helallik almak gerekir…
O kişi hakkını helal etmişse hakkı kalmaz…
Ahirete bırakmamak için dünyada helallik almak lazım …
Kul hakkını, Allahü teâlânın hakkından önce ödemek gerekir. Kul hakkı olan günahların affı güç ve azapları daha şiddetlidir. Başkasının hakkını yiyen, hak sahipleri ile helalleşmedikçe affa uğramaz. Yani üzerinde kul veya hayvan hakkı bulunanı Allahü teâlâ affetmez ve bunlar Cehenneme girip, cezalarını çekeceklerdir. (Hadika)
(Üzerinde kul hakkı olan, ölmeden önce ödeyip helalleşsin! Çünkü ahirette altının, malın değeri olmaz. O gün, hak ödeninceye kadar, kendi sevaplarından alınır, sevapları olmazsa, hak sahibinin günahları buna yüklenir.) [Buhari]
Sual: Üzerinde kul hakkı ile ölen kimse, Cennete giremez mi?
CEVAP
Kul hakkı kâfirlik değildir. Sevaplarından bir kısmını vererek kul hakkını öderse, Cehenneme girmez. Sevapları yoksa, kul hakkı olanın günahlarının bir kısmını yüklenir. Cezasını çektikten sonra Cennete gider. Cennete yalnız kâfir girmez. Ne kadar çok günahkâr olursa olsun, müslüman, günahlarının cezasını çektikten sonra muhakkak Cennete girer. Fakat Cehennemde ceza çekmek öyle kolay değildir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Müflis, şu kimsedir ki, kıyamette, amel defterinde pek çok namaz, oruç ve zekat sevabı bulunur. Fakat, bazılarına çeşitli yönden zararı dokunmuştur. Sevapları, bu hak sahiplerine verilir. Hakları ödenmeden önce sevapları biterse, hak sahiplerinin günahları, bunun üzerine yükletilip Cehenneme atılır.) [Müslim]
Sual: Bir kimse benim malımı çalsa, kapımın önüne kuyu kazıp benim kuyuya düşmeme bir yerimin incinmesine sebep olsa, gıybet ve iftira etse, ben de bu kimsenin bana böyle kötülüklerini olduğunu hiç bilmesem, bu kişi bana gelip, (Senin bana hakkın geçmiş olabilir, bildiğin bilmediğin bütün haklarını bana helal et) dese, ben de, (Bütün haklarımı helal ettim) desem, haktan kurtulur mu?
CEVAP
Evet kurtulur, helal etmiş olursunuz.
Yanıt: bu dünyada helallik alırsak ahirete kalır mı???
Star
Peki,kişi hırsızlık yaparken bunun kul hakkına girdiğini bilmiyorsa? 🙂
Yanıt: bu dünyada helallik alırsak ahirete kalır mı???
yaso-123
< Peki,kişi hırsızlık yaparken bunun kul hakkına girdiğini bilmiyorsa? >
Kul hakkı olduğunu bilmesede kötü bir şey olduğunu biliyor yani kul hakkına girmiş olur …
Öğrendiğinde o kişiden helallik alması gerekir…
zeynep_im
peki genel bir helallik istersen yani ne yaptığını söylemeden ısrarla bana hakkını helal et dersen bu sayılmaz mı helalllikten.
yaso-123
< peki genel bir helallik istersen yani ne yaptığını söylemeden ısrarla bana hakkını helal et dersen bu sayılmaz mı helalllikten >
Helallik aldıysan eğer ne yaptığının önemi yok yani bilmese bile hakkını helal etmiş olur 🙂
YaZaROW
Kardeşim ağır yük altına giriyorsun. Bu söylediklerini bir hadise veya ayete bağlarsan senin de hakkın bizim üzerimizden kalkmış olur. Çünkü eğer ben senin dediklerini yaparsam ve öyle değilse günahım sana yüklenecek haberin olsun. Ona göre yapacağım bak emin değilsen seni günaha sokmak istemem.
tekturk
< Sual: Bir kimse benim malımı çalsa, kapımın önüne kuyu kazıp benim kuyuya düşmeme bir yerimin incinmesine sebep olsa, gıybet ve iftira etse, ben de bu kimsenin bana böyle kötülüklerini olduğunu hiç bilmesem, bu kişi bana gelip, (Senin bana hakkın geçmiş olabilir, bildiğin bilmediğin bütün haklarını bana helal et) dese, ben de, (Bütün haklarımı helal ettim) desem, haktan kurtulur mu?
CEVAP
Evet kurtulur, helal etmiş olursunuz >
Bu kisima bilgim olmadigi için yorum getirmek istemiyorum ama yinede ahirette bu gibi seylerin suvali sorulur diye umit ediyorum..
yaso-123
< Kardeşim ağır yük altına giriyorsun Bu söylediklerini bir hadise veya ayete bağlarsan senin de hakkın bizim üzerimizden kalkmış olur Çünkü eğer ben senin dediklerini yaparsam ve öyle değilse günahım sana yüklenecek haberin olsun Ona göre yapacağım bak emin değilsen seni günaha sokmak istemem >
Sual: Bir kimse benim malımı çalsa, kapımın önüne kuyu kazıp benim kuyuya düşmeme bir yerimin incinmesine sebep olsa, gıybet ve iftira etse, ben de bu kimsenin bana böyle kötülüklerini olduğunu hiç bilmesem, bu kişi bana gelip, (Senin bana hakkın geçmiş olabilir, bildiğin bilmediğin bütün haklarını bana helal et) dese, ben de, (Bütün haklarımı helal ettim) desem, haktan kurtulur mu?
CEVAP
Evet kurtulur, helal etmiş olursunuz.
Kardeşim gerçekten kalbimi çok kırdın beni kafamdan uydurmakla suçladın sadece buna kaynak göster demek yerine kalbimi kıracak sözler sarf etmişsin ben bu şekildeki kaynak yardımıyla cevap verdim eğer yanlışsa bu benim değil yukardaki dinimizislam sitesindeki hocanın suçudur çünkü sadece sizi değil benide yanlış yola saptırmış olur ayrıca herşeye hadislerle cevap veren bilgili bir insanın uydurcağınıda sanmıyorum neyse kardeşim gerçekten özelliklede senden bu sözleri duyduğuma üzüldüm resmen cevap yazıp kardeşlerime yardımcı olma hevesim kırıldı…
YaZaROW
🙂 İyilik yap denize at demişler. Ben seni günaha sokmamak için öyle söyledim senin ise bana isnad ettiğin tavırlara bak. Söylemek istemiyorum ama söylemezsem kalp kırmış giri olacağım: Ben senin benim sayemde günaha girmeni istemeyerek tekrar soruyorum, bu saygıyı ve tevazuyu sana gösteriyorum ve karşılığı kalp kırmak ve kardeşlerine yardımcı olmak hevesini kırıyorsa bende değil sende bir sorun var kardeşim. Mesajımın yarısını kesip cevap verme lüksüne sahip olmadığın gibi benim mesajımın tamamına cevap vermek zorundasın eğer cevap vereceksen. Bunu da açıklayayım nedeni neymiş muallakta kalmasın: Ben eğer bir konuda mesaj atıyorsam bir bütün olarak atarım. Eğer paragraflara bölmediysem bir sebebi vardır. Yani bir paragrafı bütün olarak algılayıp cevap vermeni beklerdim ben de senin.
Ayrıca seni kafandan uydurmakla suçlamadım buradan o sonuç çıkmaz. Buradan islami kulaktan dolma bilgileri araştırmadan ya da araştırsan bile kendi cümlelerinle bize aktardığın için ben de sana bir tavsiye verdim; bunu böyle yaparsan eğer yanlışsa (her kul yanlış yapabilir.) günahları sana kalır. Ben de günahları sana kalacağına eğer yanlışsa tabii, kalmasın diye sordum.
Burada senin bana teşekkür etmen gerekirken sen bana iftira atıyorsun. Kafamdan uydurmakla suçladın diye. Çünkü sen ne 8 senelik okumuş bir ilahiyatçı değilsin ya da hayatının 15-20 senesini islami ilimlere vermiş bir hoca değilsin. Ki onlar bile her laflarını hadislere ve ayetlere bağlıyorlar. Ki üzerlerinde hak kalksın. Fetvayı Muhammed Mustafa ya da Allah c.c versin. Böyle duyduklarını kendi cümlelerinle anlatırsan ve bunlar da "ya yanlış olursa" günahları sana kalacak. Ben de seni diğer konuşmamızdan sevdiğim ve saydığım için günaha girmeni istemediğim için öyle sordum.
Madem kalbin kırıldı -ki beni yanlış anlamışsın. Ben kimsenin kalbini kırmak istemem.- senin günaha girmenden korkup seni düşündüğüm için özür dilerim.
yaso-123
< İyilik yap denize at demişler Ben seni günaha sokmamak için öyle söyledim senin ise bana isnad ettiğin tavırlara bak Söylemek istemiyorum ama söylemezsem kalp kırmış giri olacağım: Ben senin benim sayemde günaha girmeni istemeyerek tekrar soruyorum, bu saygıyı ve tevazuyu sana gösteriyorum ve karşılığı kalp kırmak ve kardeşlerine yardımcı olmak hevesini kırıyorsa bende değil sende bir sorun var kardeşim Mesajımın yarısını kesip cevap verme lüksüne sahip olmadığın gibi benim mesajımın tamamına cevap vermek zorundasın eğer cevap vereceksen Bunu da açıklayayım nedeni neymiş muallakta kalmasın: Ben eğer bir konuda mesaj atıyorsam bir bütün olarak atarım Eğer paragraflara bölmediysem bir sebebi vardır Yani bir paragrafı bütün olarak algılayıp cevap vermeni beklerdim ben de senin
Ayrıca seni kafandan uydurmakla suçlamadım buradan o sonuç çıkmaz Buradan islami kulaktan dolma bilgileri araştırmadan ya da araştırsan bile kendi cümlelerinle bize aktardığın için ben de sana bir tavsiye verdim; bunu böyle yaparsan eğer yanlışsa (her kul yanlış yapabilir) günahları sana kalır Ben de günahları sana kalacağına eğer yanlışsa tabii, kalmasın diye sordum
Burada senin bana teşekkür etmen gerekirken sen bana iftira atıyorsun Kafamdan uydurmakla suçladın diye Çünkü sen ne 8 senelik okumuş bir ilahiyatçı değilsin ya da hayatının 15-20 senesini islami ilimlere vermiş bir hoca değilsin Ki onlar bile her laflarını hadislere ve ayetlere bağlıyorlar Ki üzerlerinde hak kalksın Fetvayı Muhammed Mustafa ya da Allah cc versin Böyle duyduklarını kendi cümlelerinle anlatırsan ve bunlar da "ya yanlış olursa" günahları sana kalacak Ben de seni diğer konuşmamızdan sevdiğim ve saydığım için günaha girmeni istemediğim için öyle sordum
Madem kalbin kırıldı -ki beni yanlış anlamışsın Ben kimsenin kalbini kırmak istemem- senin günaha girmenden korkup seni düşündüğüm için özür dilerim
Ekleme: Ben de senin hiç bu şekilde anlayacağını ümit etmezdim Yine de hüsnüzan edeyim sen dinlediğin sohbetlerin de etkisiyle sanırım şu kanıya vardın: Her kaynak göster denilen kişi kafasından uyduruyor sandın herhalde Çünkü ben de ilk zamanlarda öyle sanıyordum Ama inan ki her kaynak göster denilen kişi kafadan uydurmuyor Sadece sağlamlaştırmak için soruluyor o soru sana Ve ben senin tabir ettiğin gibi kalp kıracak bir şekilde bile söylemedim kaynak gösterirsen senin hakkın üzerimizden kalkmış olur dedim Nerede kalp kırıcı söz anlamadım Neyse cevabın gelince işin aslını öğreniriz Kesin yanlış anladın beniKesin hemde >
Kardeşim ağır yük altına giriyorsun
Kardeşim bu senin yazın gördüğün gibi ben bu cümleyi okuduktan sonra morelim bozuldu en azından kaynak göster kardeşim eğer yanlışsa ağır yük altına girebilirsin demek yerine direk giriyorsun dedin bilmiyorum belkide ben abarttım ama şimdide iftira atıyosun diyorsun niye iftira atıyım ki ben senin üslubunden bu şekilde anladım bu iftiramı oluyor kardeşim tamam bundan sonra kimseye cevap filan vermiyecem bende özür dilerim hakkını helal et benim hakkım helal olsun …
Star
Kardeşlerim.İkinizide çok severim ben.İkinizide üye olduğum süre zarfında tanıdığım kanısına varıyorum 🙂
Müslümanız Elhamdülillillah değil mi? E o zaman bir yanlış anlaşılmadan dolayı birbirinizin kalbini kırıp,iftira atmaya falan değmez 🙂
Biri,bir müslümanın kalbini kırarsa Kabe’yi yıkmış gibi olur”
Bu söz her ne kadar doğru bilinmez ama doğru olsada olmasda din kardeşlerimizin kalbini kırmaya asla değmez 🙂
Böyle güzel bir yerde herkez kendi dini ve Yaratan Rabbi için toplanmış.Sizde öyle.Bu yüzden lütfen birbirinizden özür dileyin 🙂
YaZaROW
Keşke biraz anlamak istesen kardeşim. Ağır yük altına giriyorsunu neden dedim biliyor musun ? Çünkü yanmak bana göre hafif bir yük değil. O yüzden günahın büyüğünden de küçüğündende sakınmak istiyorum. Bu yüzden tüm haklar hukuklar günahlar bana göre ağır. O yüzden seni düşündüğüm için öyle dedim. TEKRAR EDİYORUM SENİ DÜŞÜNDÜĞÜM İÇİN ÖYLE SÖYLEDİM. KENDİMİ DEĞİL. Tekrar ediyorum: SENİ DÜŞÜNDÜĞÜM İÇİN, SEN GÜNAHA GİRME DİYE ÖYLE SÖYLEDİM.
Sanırım bu yazımdan sonra beni anlayacaksın. Ben de tabii ki sana hakkımı helal ediyorum eğer bana hakkın geçtiyse. İftira kelimesi için özür dilerim fakat sözlerimden farklı anlam çıkarıp yüzüme vurduğun için bir an empati kurup hoşgörülü bakamadım sanırım. O konu için özür diliyorum ama arkadaş olmak istediğim birinin kötülüğünü istemem. Bu yüzden yukarıda tekrarladıklarımı anlamanı ve kime cevap verip vermeyeceğine benim hiçbir şekilde karışamayacağımı belirtmek istiyorum.
Amacım yardım etmekti. Şimdi bu son mesajım ve diğer mesajlarımı değiştiriyorum. Bundan sonra da hiçbir kimseye karışmamaya özen göstermeye çalışacağım en azından. Yine de yardım etmek için dayanamam ederim yardım ama bundan sonra çok daha titiz olacağım.
aziz83
< hırsızlık bir kul hakkı mıdır? >
Hırsızlık tabiki kul hakkıdır.
< gizliden aldığın şeyleri tekrar gizliden yerine koyarsan üzerinde hala bir hak olur mu yada günahın biter veya hafifler mi? >
Burda öncelikle hırsızlık yaptığından dolayı evvela bu günahı için tövbe istiğfar etmeli..Yerine koyma meselesine gelince eğer parası çalınan kişi o para ona lazım olmadan yerine konmuşsa sadece tövbesi gerekir, kesin helallik almak lüzum etmez, çalan kişi bu günahından ötürü tövbe etmeli..Eğer parası çalınan kişiye o anda para lazım oldu ama baktı para yok, bu durumda sonradan para yerine konsa bile helallik almak icab eder…
< yada koyamadıkların içinde sahibinden yaptığını söylemeden genel bir helallik istersen üzerinde ki hakkı hala kalr mı?? >
1. Helallik isterken eğer söyleyeceğimiz sözler o kişi ile aramızdaki beşeri münasebetlere zarar verecekse, işin detayını anlatmadan helallik dileyebiliriz.
2. Şayet anlatmamız beşeri münasebetlerimize zarar vermeyecekse, anlatmak daha doğrudur. Burada zamana ve duruma göre hareket etmek gerekir.
3. Kişinin maddi zararı varsa bunu söylemek gerekir. Maddi zararını tazmin edip helallik dilenmelidir.
MelihEyüp
Kardeşlerim tarafsız olarak baktım.Genç olduğumuz için hemen yanlış anlamalar olabiliyor yaso kardeşimle ilk zamanlar bende yanlış anlama konuşmalarına giriştim yani işin doğrusu hepimizi birbirimizin kusurunu söyleyelim siz bana lütfen Allah rızası için söyleyinki bende onu düzeltmeye çalışayım.Yani obur taraf a kalmadan kusurlarımızı düzeltmemiz lazım Dost acı söyler:)
YaZaROW
Teşekkür ederim kardeşim. Çünkü beni de korkutuyor yaso kardeşim. Onu üzüyor gibi oluyorum ve bu da bana çok büyük sıkıntı veriyor. Halbuki niyetim ona günah yazılmaması. Lütfen madem ben uzun cümleler kuruyorum ve cümlelerim karışık geliyor ilk okunuşta, başka birisi aracılık yapsın da bizi anlaştırsın. Kardeşlerimi asla üzmek istemem.
yaso-123
YaZaROW
Tamam kardeşim birbirimizi sadece yanlış anladık olur böyle şeyler sadece bu tür şeylerin dostluğumuzu kardeşliğimizi zedelemesine izin vermeyelim anlayışın için soal beni düşündüğün içinde çok saol kardeşim 🙂
Star
MelihEyüp
Kardeşlerim desteğiniz için ve tavsiyeleriniz için çok saolun Allahü teala razı olsun 🙂
aziz83
Bizi aydınlattığınız için Allahü teala razı olsun …
YaZaROW
Elhamdülillahi Rabbil Alemin.
🙂 Sonunda anlaştık 🙂 Beni anladın kardeşim.
zeynep_im
bir soru nerelere kadar gitti…şeytanın aranızda fitne çıkarmasına izin vermeyin…şeytanın işi ne?düşünün…herşeyin tatlıya bağlanmasına sevindim..:D
rahman muhabbetinizi arttırsın:d….
HAMMADUN
İnsanlar öncelikle bu dünyada işlediği fiiller itibariyle sorumlu olduklarının bilincinde olmaları güzel bişey. Demekki akıl yürütebilir, mukayese yapabilir ve KLEPTOMANİ gibi bir hastalığın elinde olmaksızın işlenen bir fiilin kul hakkına girdiğini bilerek, kendi hür iradesi ve muhakeme yetisi ile Hırsızlık yapmak. Yani, bir veya birkaç emtiayı kendi uhtesine geçirmeyi düşünmek. Sonra gerekliliği üzerinde kendi içerisinde kendince haklı bir gerekçe bulduğunu sanıp o emtiaya doğru elini uzatmak. Haram dairesine iltifat etmek. Nasıl olsa görünmüyorum zannı içerisinde bir fiil işlemek. O fiili işlerken kendisini mutlak surette görüp Sonra o fiil muvacehesinde, o emtianın sahibine helal olan kısmı kadarını hakkı olmadığı halde, başkasının hak ettiği bir emtiayı kendi uhtesine geçirmek.
Bu fiilin bir çok yönü ve kısımları vardır.
Öncelikle muhakeme yetisi: Bu fiilin, yani hırsızlığın ne olduğunu bildiği halde, buna tevessül edebilmek için kendi içinde haklı bir gerekçe üreterek kendi kendini kandırabilme nefsinin emrini, rabbinin emrinden üstün tutabilme öngörüsü.
İkinci husus: KLEPTOMANİ türü bir hastalığın pençesinde olmaksızın, böyle bir fiili kendi hür iradesiyle işlemeye tevessül edip, sonuçlarının ne olduğunu bildiği halde buna tevessül edebilme yetisi.
Üçüncü husus: Borç alma veya istemek gibi insani bir durumu, öncelikle kendi nefsinde özümseyemeyip, helal dairesindeki şer-i hükümler muvacehesinde olabilecek ve ictimai hayatta kabul edilebilir hak, hukuk ve temayüllere karşı haram dairesine el uzatabilmek.
Dördüncü Husus: Daha sonra yerine koyarım diye düşünerek, UZUN EMEL YAPMAK. Yani daha sonra yerine koyarım diye düşündüren şeytanın vesvesesine hazır vaziyette itaat edip, bir an sonra yaşamının sona erebileceğini düşünmeden, uzun emel yaparak rabbine karşı şirk koşmak.
Beşinci Husus: Bile bile rabbinin emrinin hilafında KUL HAKKI’na girmeyi göze alabilmek.
Altıncı Husus: Aldığı şeyin sahibinin, aldığı şeyden ötürü sıkıntıya düşeceğini, düşmese bile Allah’ın takdirinin üzerinde takdir bildirerek, takdir ettiğinden kendi takdirini kullanarak o takdirin üzerinde takdir hükmetmek.
Yedinci Husus: Sadece kendi ihtiyacına binaen veya nefsani bir takım isteklerin yerine getirilmesini mahsuben, Toplumun genel ahlakına yönelik bir tecavüzde bulunarak, yalnız o gasbettiği şahsın değil, toplumun genelinin hakkınıda, rabbinin nezdinde ve bilgisi dahilinde gasbetmek. Topluma kötü örnek olabilmek. Bu yazıların yazılmasına sebebiyet vererek DAHİ BİZİM BİLE HAKKIMIZA GİREBİLMEK.
Sekizinci Husus: Bu böylece uzar gidir. Buna binlerce husus zikretmek mümkündür. Hülasa hırsızlık yapmak müslümana haram’dır. Peki haram dairesine tevessül etmenin şartları varmıdır derseniz eğer. Bir kaç yerde buna tevessül etmenin şartları vardır. Mecburiyetler muvacehesinde tevessül edilebilecek haramlar gibi. Kan, leş ve domuz eti bir müslümana haram iken, bunların mecburiyetler karşılığında ki bu mecburiyetler de fıkhen tek tek belirlenmiştir. Ben sadece ölüm halinden bahisle şunu söyleyebilirimki, Bir insan ölüm haline yakınlaştığı ve mecbur kaldığı takdirde önünde, kan, irin, leş ve domuz eti duruyor ise, diyelimki bir savaş esnasında esir oldun ve önüne düşman askerince bunlar birer çanak içerisinde konuldu. Öncelik kan’dadır. Kanı kaldırdılar. İrine yönlenirsin. O’nu’da kaldırdılar. Leş’e yönelirsin. O’nu Da kaldırdılar Domuz etinden ve sadece o an ölmeyecek kadar yiyebilirsin. O’nun takdirinide ahiret gününü ve Allah’ın sınırlarını düşünerek ve takdir ederek kendin belirlemek zorundasındır. Hırsızlıktaki mecburiyetlerde bunun gibidir. Bir savaş halinde diyelimki birliğin susuz kaldı ve naçar bir vaziyettesin. Hırsızlık için emir aldın ve karşı birliğe sızarak o birlikte bulunan su stoklarından bir bölümünü çalman emredildi. Sızdın birliğe, suyu aldın dönerken fark edildin ve çatışmaya girdin vuruldun ŞEHİDSİN. Farkedilmeden döndün ve birliğine suyu ulaştırdın ameller niyetlere bağlı SEVAP DAHİ ALDIN. Sorumluluk o emri veren komutandaki o dahi sevap aldı. Zira vatanına manahrem eli değdirmemek niyetiyle verdiği bir emrin neticesinde birliğini sabah başlayacak bir harbe hazır vaziyete getirmenin sorumluluğunu yerine getirdi.
Hülasa sevgili kardeşim bu konu çok uzun.
Fitre ve zekattan, fakir hakkı gözetmekten, hırsızlığa mahal vermeyecek vakıfların devlet eliyle kurulmasından, sağlık ve giderlerinin toplumun üzerine farz oluşundan, toplumun vesair ihtiyaçlarının devlet ve vakıflar marifetiyle karşılanmasından vesairede vesaire konu hakikaten çok uzun. Bu hususların her biri ciltler dolusu kitap oluştururki, öncelikle hırsızlığa mahal bırakmayacak gerekliliklerin yerine getirilmesi gerekirki, hırsızlığı yargılayabilelim. Yoksa kendi içimizde bulunduğumuz hal ve şartlar muvacehesinde hırsızlığı yargılarsak hata etmiş oluruz. Bunu islam şeriatına vurmak, oradan çıkan neticeler muvacehesinde değerlendirmek gerekirki bu da kıldan ince kılınçtan keskin bir yol olan islamın gerekliliklerinin yerine getirildikten sonra yapılması gereken bir hususdur.
Gizliden aldığım bir şeyi yine gizliden yerine koyarsam demişsin. Kul hakkı bitermi.?
Gizliden aldığın bir şeyi yine gizliden yerine koyarsan kul hakkı biter. Ancak gizliden hiç bir şeyi alamaz ve gizliden hiç bir şeyide yerine koyamayacağından MİSKAL ZERRE HAYR veya MİSKAL ZERRE ŞER işlediğinde yazıldığını bildiğinden, demekki gizliden bir şeyi alamıyor ve gizlidende bir şeyi yerine koyamıyor olmandan dolayı kul hakkın hala devam ediyor. Önünde iki yol var. Birincisi Allah’a dönüp, girdiğin kul hakkı için tövbe edip bir daha böyle bir şeye tevessül etmeyeceğin hakkında rabbine nasuh bir tövbede bulunmak. Sonrasında nefsini ayaklar altına alıp, edep dairesi muvacehesinde bu fiili yaptığın kişiye giderek, hiç bir maazeret beyan etmeksizin yaptığının kötü bir davranış olduğunu bildiğini ve karşılığında kendisine aldığı şeyi tekrar tevdi ettiğini, bunu kabul etmesini ve diyetini de kendisinin takdir buyurmasını istemek. Bunun dahi bir çok kısmı vardır. Bunları da buraya yazacak olsak buda ciltler dolusu kitaplar oluşturur. Yani kısa yoldan karşındakinden rıza talep etmek diye de bunu nihayetlendirebiliriz. Yoksa bunun hükümlerine teker teker girmeye kalksak burada. O emtianın sahibinin affı bile toplumun zarar görmesinin getirdiği hakkı yok etmediğinden diye başlarız mevzuyaki bu husus uzarda gider….
Genel bir helallik alma hususuna gelince:
Burada insan genel helallik adı altında ancak ve ancak kendisini kandırabilir. Zira HAK SAHİBİNİN HAKKINI, HAK (ALLAH) KORUR. Bu durumda genel helallik diye bir şeyden bahsedilebilirmi.? O’nu da sizin takdirinize bırakıyorum.
Ahirete bırakmamak için ne yapmak lazım.?
Öncelikle madem müslümanız. Nasuh bir tövbeye ne dersin. Rabbim sen muhakkakki kalplerin esrarını bilirsin. Rabbim muhakkakki sen bizi eksik yarattın. Rabbim muhakkakki senin kapından gayri tüm kapılar şeytana ve onun emirlerine giden yollar ki; ben senin kapında ve senin yolunda senin rahmetine sığındım. Rabbim sen, senden istenileni muhakkak geri çevirecek değilsin. Hata işledim, nefsime uydum, kulunun hakkını gasb ettim, müslüman ve insan olmam hasebiylede vicdanen rahatsızım. Senin yaratış gayene hizmet etmek için buradayım. Sen huzurumsun, Sen kefilimsin, Sen rabbimsin, Sen vekilimsin. Şeytan, nefis ve dünyanın şerrinden sana sığındım. Hata ettim, bu hatamdan dolayı şimdi senin izni kereminle bu emtia sahibinden de en ince teferruatına kadar helallik talep edeceğim. Rabbim kalbime yumuşaklık ver, hak sahibinin kalbine de aynısını takdir eyle. Ben yaptığım bir fiilden pişmanlık duydum. Cezası neyse vicdanen bu cezanın akıbetine razıyım. Sen benden razı ol rabbim. Ben her türlü eza ve cefayada razıyım. Amin.
O rahman, kendine vekil eylediğin o alemlerin sahibi, O arşın sahibi, Yer, gökler ve bunların arasındakilerin sahibi, dahi bizim sahibimiz, dahi senin sahibin. O hak sahibine öyle şeyler takdir ve teklif ederki. O hak sahibi belki hesap gününde senden rızalık talep edecek duruma gelir. Gülümseyen bir çehreyle.
Not: Bu husus müslümanlar arasındaki hususlar içindir. Gayrimüslümler için husus çok daha farklıdır.
hattab27
yazarow helal olsun ahi güzel cevap bu soru cevaplara baktımda baya bir alim var herkes fetva veriyor ama şunu bilseler heralde bidaha azını açmaya korkarlardı din hakkında bilgisizce konuşanlar cehennemde yerlerini hazırlasınlar hadisii varrrr
YaZaROW
Sen sert anlatmışsın ben yumuşak anlatmaya çalıştım. 🙂
Kurtulsunlar da sert yumuşak fark etmez bence.
helallik istemeye utanmak, hakkını helal etmek sevap mı, bu dunyada helal edilen hak obur dunyada sorulur mu