Kazaya Bıraksam Olur mu?
Star
Arkadaşlar benim size bir sorum var.Rabbim en iyisini bilir tabikide sizinde bir görüşlerinizi almak istedim..
Şimdi ben hastayım arkadaşlar.Boğazlarım feci halde ağırıyor.Namaz için abdest alacağım ama boğazıma su değdiği zaman çok yanıyor.Sonra kılsam kazaya bıraksam olur mu?
Cevaplarınız için şimdiden teşekkürler 🙂
Yanıt: Kazaya Bıraksam Olur mu?
Mustafa Gunay
Es selamın aleyküm ve Rahmetullah Sevgili kardeşim
Namaz böyle nedenler ile kazaya bırakılamaz.Sorun Abdest alırken boğazına su değmesi ise Ağız ve buruna su vermek zaten sünnetir yani rahatsızlık durumuna göre yapılmaya bilir.Peygamberimiz (s.a.v) hayatında 3 sabah namazı ve 4 vakit namazını kazaya bırakmıştır.3 sabah namazından birinde Bilal r.a ‘a kendisini namaza kaldırmasını söylemiş oda sabaha kadar nafile namaz kıldığı için uyuyakalmış ve namaza kalkamamışlardır.Vakit namazına gelince Hendek Savaşında savaşmaktan namaz kılmaya zaman bulunmamış ve kaza edilmiştir.
Bir namazı özürsüz yere vaktinde kılmayıp kazâya bırakmak büyük bir günahtır. Bu namaz kazâ edilince namaz borcundan kurtulunmuş olur. Fakat namazın özürsüz yere (vaktinde kılınmayışından) dolayı meydana gelen günah bâkîdir. Bu günahtan kurtulmak için ise, tevbe ve istiğfar gerekir. Bu sebeble şuurlu dindarlar eften-püften bahanelerle veya sırf tenbellik sâikasıyla namazlarını te`hir etmekten, vaktinde kılmayıp kazâya bırakmaktan sakınırlar. Sonradan kazâ bile edilse, bunun namazı vaktinde kılmama (te`hir) günâhını ortadan kaldırmayacağını bilirler. Gerekli tedbirleri aldığı halde uykudan uyanamamak veya namazı kılmadığını unutmak sebebiyle namazın vaktinde kılınamaması, namazı te`hir mes`ûliyetini mûcib değildir.
Namaz Hangi Durumda Kazaya Bırakılabilir?
Farz veya vacip olan bir namaz, cem ederek kılma imkanı da yoksa, ancak şu özürlerle kazaya bırakılabilir:
Savaşta, düşman karşısında oturarak ve kıbleden başka tarafa dönerek bile namaz kılamazsa, seferde; sel, yırtıcı hayvan, eşkıya, anarşist gibi bir tehlike varsa, namazı oturarak veya hayvan üzerinde ima ile de kılmak mümkün değilse, annenin veya çocuğunun telef olacağı zaman ebenin ve acil ameliyatlarda doktorun müdahalesi esnasında kazaya bırakmak ve uyku, unutmak gibi bir özürle namazı fevt etmek [kaçırmak] günah olmaz. (Dürr-ül Muhtar)
Böyle bir özür olmadan namazı kazaya bırakmak haramdır, büyük günahtır.
Bütün fıkıh kitaplarında, faite, yani kaçırılmış namaz deniyor. Çünkü, bir müslüman namazlarını terk etmez. Ancak yukarıda bildirilen bir özür ile kaçırabilir. Bu bakımdan kaçırılan namaz sayısı az olur. Bugün terkedilmiş namaz sayısı çoktur. Bir özür ile kaçırılmış namaz ile özürsüz, kasten terk edilmiş namazın hükmü aynı değildir. Namazları, yukarıda bildirilen bir özürle fevt ederek kazaya bırakmak günah olmadığı için, bunların kazalarını, sünnetleri ve diğer nafileleri kılacak kadar geciktirmek de günah olmaz. Uyumak, unutmak gibi bir özürle kılınamayan yani fevt edilen [kaçırılan] namazların hükmü şöyledir:
Fevt olan namazları kaza etmek, nafile kılmaktan iyi ise de, beş vakit namazın sünnetlerini ve hadis-i şerifte övülen Duha, Tesbih, Tehıyyat-ül-mescid gibi belli namazları kılmak böyle değildir. Vaktin sünnetleri ile bu nafileleri kılmak kaza kılmaktan evladır. (Redd-ül Muhtar, Halebi, Hindiyye)
Terk edilmiş namazın hükmü ise şöyledir:
Büyük âlim İbni Nüceym’e soruldu ki, kaza namazı olan kimse, sünnetleri kılarken kazaya niyet ederek kılsa, sünnetleri terk etmiş olur mu? Cevabında, (Sünnetleri terk etmiş olmaz, çünkü o vakit içinde farzdan başka, [nafile olsun, kaza olsun] herhangi bir namaz kılınınca, sünnet de yerine getirilmiş olur) buyurdu. [Nevâdir-i fıkhiyye fi mezheb-il-eimmet-il Hanefiyye s.36]
Beş vakit namazın sünneti demek, Resulullahın kıldığı namaz demektir. Bu namazlara sünnet ismi sonradan verilmiştir. Resulullah, beş vakit namazın sünnetlerini kılarken, yalnız (Allah rızası için namaz kılmaya) derdi. (Sünnet kılmaya) diye niyet etmezdi. Her vakit içinde böyle kılınan her namaz, sünnet ismi verilen namaz olur. (Redd-ül muhtar, Uyun-ül besair, Halebi)
Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(En üstün cihad, farzları edadır.) [Taberani]
(Kaza namazı olanın, kıldığı nafile namaz kabul olmaz.) [Dürret-ül-fâhire]
(Herkes nafile ile meşgul iken sen farzları tamamla!) [Miftâh-ün-necât]
(Hak teâlâ, farz ibadetle bana yaklaşıldığı gibi, hiçbir şeyle yaklaşılamaz buyurdu.) [Buhari]
(Farz namaz borcu olanın nafile kılması, doğurmak üzere olan hamileye benzer. Doğumu yaklaşmışken, çocuğu düşürür. Artık bu kadına, hamile de, ana da denmez. Bu kimse de, farz namazlarını ödemedikçe, Allahü teâlâ, nafile namazlarını kabul etmez.) [Fütuh-ul-gayb m.48]
Hanefi mezhebi âlimlerinden Abdülhak-ı Dehlevi, (Bu hadis, farz borcu olanların, sünnetlerinin de kabul olmayacağını göstermektedir) buyuruyor.
Abdülkadir-i Geylani hazretleri buyuruyor ki:
(Farz borcu varken sünnet ile meşgul olmak ahmaklıktır. Çünkü sünnetleri kabul olmaz. Kaza borcu olanın sünnet kılması, alacaklıya, borçlunun hediye götürmesine benzer ki, elbette kabul olmaz. Mümin, bir tüccara benzer, farzlar sermayesi, nafileler ise kazancıdır. Sermaye kurtarılmadan kâr olmaz.) [Fütuh-ul-gayb m. 48]
Hamza Efendi hazretlerinin Bey’ ve Şir’a risalesinin şerhinde, (Yolculuğa çıkmadan önce iki rekat namaz kılmalıdır! Kazaya kalmış namazı varsa bir, iki veya üç vakit namazını kaza etmelidir! Çünkü kaza borcu var iken, nafile kılmak ahmaklıktır) buyuruluyor. (s.6)
İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:
(Farzın yanında nafilelerin hiç kıymeti yoktur. Sünnetlerin farzlar yanındaki kıymeti de, deniz yanında bir damla su gibi bile değildir.) [m.29, 260]
Dört mezhebin fıkıh bilgilerini iyi bilen Seyyid Abdülhakim Arvasi hazretleri buyuruyor ki:
(Yıllarca kaza borcu olan, sünnetleri kılarken, kaza namazına niyet ederek kılmalıdır. Böyle niyet ederek kılmak, dört mezhepte de lazımdır.)
Allahü teâlâ, (Bana farzla yaklaşılır), Resulü de (Kaza borcu olanın nafilesi kabul olmaz) buyururken, âlimler de, (Kazası olanın, sünnet ve nafile kılması ahmaklıktır), (Sünnetler farzın yanında denizde damla değildir) derken, bir özürle kaçırılan namazla kasten kılınmayan namazı aynı zanneden cahiller, Allahü teâlânın emri olan farzı bıraktırıp, Duha, Tehıyyat-ül-mescid, Tesbih, Teheccüd namazı gibi nafileleri kıldırmaya çalışıyorlar. Bir kimse, ömründe bu nafileleri hiç kılmasa, ahirette ceza verilmez. Fakat bir farzı terk etmenin cezası çok büyüktür.
Düşman karşısında, bir farz namazı kılmak mümkün iken, terk etmek, yedi yüz büyük günaha bedeldir. (Câmi’-ül-fetâva)
Bu fetva da gösteriyor ki: Nafilelerle milleti meşgul edip farzları tehir ettirenler veya farzları kıldırmayanlar büyük vebal altındadır.
Sual: Sabah namazını vaktinde kılamayıp kaçıran, kazasını öğleden sonraya bıraksa, günaha girer mi?
CEVAP
Evet girer. Geciktirme günahı da çok büyüktür.
Unutmak özürdür
Sual: Çok defa unutup veya uyuyakalıp namazı kazaya bırakıyorum. Unutmak özür olur mu?
CEVAP
Unutmak ve uyuyakalmak özürdür; ama bu sık oluyorsa, tedbir alınmadığı için günah olur. Birkaç örnek verelim:
1- Gece çok geç yatılıyorsa, üstelik saat kurulmuyor veya başka tedbir alınmıyorsa, namazın kazaya kalması normal değildir.2- Bir kimse işyerinden çıkarken, namaz vakti girmiş olsa, eve gidince kılarım diye düşünse, genellikle de eve vaktinde varamıyorsa, namaz yoldayken kazaya kalıyorsa veya vaktinde eve geldiği halde, iş yerinde kıldığı için evde kılmayı unutuyorsa, nasıl olsa unutmak özür diyerek, namazın kazaya kalmasına önem vermiyorsa, yaptıklarından mazur olmaz.3- Abdest alırken, sünnete uymak için kıbleye dönen kimse, devamlı olarak unutup ayaklarını kıbleye doğru uzatıyorsa, ayaklarını kıbleye uzatmamak için kıbleye doğru abdest almamalı; çünkü mekruh işlememek için sünnet terk edilir. Yani, imkân varsa, arkası kıbleye gelse de, ayaklarını kıbleye uzatmamak için, abdesti kıbleye dönerek almaması gerekir.
Yanıt: Kazaya Bıraksam Olur mu?
Star
Peki.Verdiğiniz bilgiler için teşekkürler 🙂
Yanıt: Kazaya Bıraksam Olur mu?
Galus
< Arkadaşlar benim size bir sorum var.Rabbim en iyisini bilir tabikide sizinde bir görüşlerinizi almak istedim..
forumduasi.com/sizden-gelen-sorular/145402-kazaya-biraksam-olur-mu.htmlKazaya Bıraksam Olur mu?
Şimdi ben hastayım arkadaşlar.Boğazlarım feci halde ağırıyor.Namaz için abdest alacağım ama boğazıma su değdiği zaman çok yanıyor.Sonra kılsam kazaya bıraksam olur mu?
Cevaplarınız için şimdiden teşekkürler 🙂 >
abdest alırken boğaza su vermek sünnettir. almasanda abdestin geçerlidir.
NuuR_
okulda kilamiyoruz bu durum ne olacak peki?
Calisirken ne yapip edip namazlarimi kiliyorum ama okula gidecegim 10 haftaligina orada kilamayacagim için çok üzülüyorum ..
Ben bu durumu nasıl cözerim banada yardımcıniz olursa sevinirim
Star
Muhakkak bir boş zamanın olur.Gecenin körüde olsa kılmak durumundasın
DESİNLER
< Şimdi ben hastayım arkadaşlarBoğazlarım feci halde ağırıyorNamaz için abdest alacağım ama boğazıma su değdiği zaman çok yanıyorSonra kılsam kazaya bıraksam olur mu? >
Sevgili kardeşim öncelikle geçmiş olsun, derdi veren Allah(cc) dermanınıda verir inş.
Ben şunu soracam, abdest alırken boğazınıza su değince feci ağrıyor,
abdest için mazuret peki siz normalde suyu nasıl içiyorsunuz? 🙁
selam ve dua ile
Mustafa Gunay
okulda kilamiyoruz bu durum ne olacak peki?
Calisirken ne yapip edip namazlarimi kiliyorum ama okula gidecegim 10 haftaligina orada kilamayacagim için çok üzülüyorum ..
Ben bu durumu nasıl cözerim banada yardımcıniz olursa sevinirim
Selamın Aleyküm efendim dilim döndüğünce anlatmak istiyorum.
Elbet okulda iken kılma fırsatınız olmayabilir.Ancak elbet müsait vakitler ve yerler vardır.Millet tenefüse çıktığında sizde namaza gidebilirsiniz.Kılmak isteyen kazan dairesinden,boş bir sınıfta yada müsait bir yerde namazını iade eder.Aslı şudur ki Ameller niyetlere göredir.Siz namaz kılamazken yani vakit geldiğinde boş zaman bulamıyorsanız ve bu sürede içiniz alev alev yanıyor aklınızda sürekli boş vakit olsada yada müsait bir olsada namaz kılsam düşüncesi var ise Allah c.c. size müsait yer ve zaman bulur inşAllah.Ama siz bazı gaflete düşmüş kimseler gibi kaza ederiz demeyi rahatlıkla söylüyorsanız zaten herşey bahane gibi görünür.Ama bilseler ki kaza bırakmak ne günaholduğunu.
Sevgili kardeşim Namazını bırakma…Allah c.c yar ve yardımcın olsun
NuuR_
Amin cümlemizin Yardimcisi olsun. InsAllah uygun bir yer bulurum kilmak için
Ama aksam namazı 17:08’de oluyor benim dersimde büyük bir ihtimal (tam belli değil henüz) 17:00’de biterse o 8 dk kala kılmam ne kadar uygun olur? 1. kerahat vaktine giriyor 2. 8 dk. hem abdest hem namazı yetistiririm insAllah (bunu bir sekilde yapabilirim çok hizli olursam ama aksam namazına 8 dk kala ikindiyi kila bilirmiyim?)
Malesef daha önce ikindi namazı girdigi vakit tenefüs yok.
Ne olursunuz bana yardımcı olun bilgilerinize ihtiyacim var ..
Star: Hakkini helal et senin konunda sorumu sordum.
Star
< Star: Hakkini helal et senin konunda sorumu sordum. >
Ne demek kardeşim olur mu öyle şey.Helal olsun hakkım geçmemiştir gerçi 🙂
Mustafa Gunay
Sevgili kardeşim bu konuda gerçekten Allah yardımcın olsun
1.Soruna dilim döndüğünce cevap vereyim.Akşam namazına karehat vakti gelince ikindi namazını eda edebilirsin.Sadece farzı kılınır.
2.8 Dk yeterli bir süre midir? Orası senin hızına ve ortam koşullarına bağlıdır.Abdesin sadece farzlarını yerine getirirsin.Ve namazını ALLAH nasip ederse eda edersin.Velev ki yetişemedin ve yahut ikindiyi kılarken akşam ezanı okunmaya başladı Sen çaba gösterdin namazı boşverciler gibi terketmedin ve kılmaya çalıştın.Unutma Allah herkezi hakkıyla görendir.O Gafurdur,Rahimdir.Ve şunu hiç unutma ki Ameller niyetlere göredir.
قُلْ إِن تُخْفُواْ مَا فِي صُدُورِكُمْ أَوْ تُبْدُوهُ يَعْلَمْهُ اللّهُ وَيَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأرْضِ وَاللّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
De ki: İçinizdekini gizleseniz de, açığa vursanız da Allah onu bilir. Göklerdeki her şeyi, yerdeki her şeyi de bilir. Allah her şeye hakkıyla gücü yetendir.
farukyazici
Öğle ile ikindi, akşam ile yatsı birleştirilebilir.
< Küreyb, İbni Abbas radiyellahumâ’dan şunu rivayet ediyor: «Size Resulullah sallAllahu aleyhi ve sellem’ın seferdeki nama-zından bahsedeyim mi?» dedi, «Elbette» dedik. Şunu anlattı: «Konak yerinde iken güneş batıya kayar (öğlen vakti girer) ise binmeden öğle ile ikindiyi birleştirirdi. Konak yerinde iken güneş batıya kaymamışsa ikindiye kadar yürür, iner, öğle ile ikindiyi bir-leştirirdi. Konak yerinde iken güneş batarsa akşam ile yatsıyı bir-leştirirdi. Güneş batmamışsa biner, yatsı oluncaya kadar yürür ve iner ikisini birleştirirdi.» >
Ahmed b. Hanbel c.I, s.367-368.
< İbni Abbas (R.Anhüma) şöyle dedi: Rasulullah sallAllahu aleyhi ve sellem öğle ile ikindiyi ve akşamla yatsıyı birleş-tirdi. Ne korku vardı, ne yolculuk. >
Müslim, Salât’ul-müsâfirîn, bâb 6, hadis no 49-(705)
Derse girmeden önce öğle ile ikindiyi birleştirip kılabilirsiniz. Hiçbiri olmazsa derste kılarsınız. Bir şekilde kılarsınız.
Namazı kazaya bırakmak diye bir şey olamaz.
NuuR_
Sadece seferde degilmi bu iki namazı birlestirmek okul içinde gecerli olurmu?
Allah razı olsun hepinizden cevapladiginiz için çok önemliydi benim için.
farukyazici
Yazdığım ikinci hadise bakarsan bir sebep yokken birleştirdiğini söylüyor. Hiçbir sebep yokken birleştirerek zaruri hallerde birleştirmenin de önünü açıyor.
Okul için de geçerli olur, yolculuk için de. Uçakta da, arabanın içinde de, şehirlerarası otobüste de namazımı kıldım. Acaba olur mu demeye gerek yok. Bir şekilde o namaz vaktinde kılınacak.
Kayıtsız Üye
Arkadaşlar Allah rızası için bana akıl verin.
Yarın ve ondan sonraki gün bazı nedenlerden dolayı öğle namazımı kılmam imkansız gibi hatta ikindi namazımı bile belki. Ama kazaya bırakmak istemiyorum çünkü şimdiye kadar hiç bırakmadım kazaya (birkaç sabah namazı hariç istemeden).
Şimdi nasıl telafi edebilirim bu durumu ? Sabah namazını kılarken önceden tövbe etsem ve diğer vakitleri de o zaman kılsam Rabbim affeder mi ? Veya nasıl yapabilirim hangi zaman biçiminde kılabilirim ?
Bir soru daha mesela mecburi durumlarda arabada oturarak kılmak olur mu başka çare yoksa ? Lütfen tavsiyeler verin ne yapmam lazım nasıl yapsam kaçırmamış kadar olurum ? (Çok acil !)
vel Fecr
Allah tealanın emri olan namaz varken dünyalık ne olursa olsun tercih edilmez. ashab savaş halinde bile namazı terketmemiştir. durumun o kadar mı vahim ?
kesin ve kesin dünyalığı islama tercih etmeyesin. dünyayı bize lütfeden ve rızıklandıran Allah tealadır. diğer iş aş verenler dünyada rızıklanmamıza sebebtir. ayrımı iyi yap.
Kayıtsız Üye
Evet maalesef öğle namazını kaçırdım. Keşke ders vermek yerine bir fikir veya bir çıkış yolu önerseydiniz. Çünkü özellikle sordum ne yapabilirim diye. Canınız sağolsun.
ACİLSERVİS
Sen sorunu net yazmamışsın. Yolculuk yapacakmışsın gibi bir ima var ama yazmamışsın.Otobüsler öğle ikindi arası mutlaka bir yerde durur. Kesin durmadıysa veya durduramadıysan koltukta namazını kılabilirsin. Namaz için kılmama gibi bir çıkış yolu yoktur. Durum ne olursa olsun namaz kılınmak zorundadır. Diğer ibadetlere benzemez.
Tenasül Uzvunda Yanma Hissi