Arapça dilinde sayı sıfatı
Kayıtsız Üye
Sayıların , sayılan isimden sonra gelmesi ile ilgili örnekler ve bunun kuralı kullanılışı hakkında bilgi verirmisiniz. Mesela fecr süresinin ikinci ayetinde olduğu gibi.
Yanıt: Arapça dilinde sayı sıfatı
Desert Rose
SIFAT TAMLAMASI
ÖGELERİ: SIFAT VE MEVSUF (nitelenen isim)
1- Sıfat sonra gelir
2- sıfat, mevsufa her açıdan uyar. (müzekker-müennes //Tekil-ikil-çoğul// لأ // son hareke )
Ancak İnsan dışındakilerin çoğullarının haberi, sıfatı, fiili, zamiri vb. müennes-tekil gelir.
ÖRNEKLER اَمْثِلة
وَلَدٌ صَغِيرٌ küçük bir çocuk
وَلَدَانِ صَغِيرَانِ küçük iki çocuk
ِ عَلَى وَلَدَيْنِ صَغِيرَيْنküçük iki çocuğun üzerine
اَلاَوْلأَدُ الصَغِيرُونَ küçük çocuklar
اَلْمُعَلِّمَة الُْصَغِيرَةُ küçük bayan öğretmen
اَلْمُعَلِّمَتانِ الُْصَغِيرَتانِ küçük iki bayan öğretmen
عَلَى اَلْمُعَلِّمَتيْنِ الُْصَغِيرَتيْنِ küçük iki bayan öğretmenin üzerine
اَلْمُعَلِّمَاتُ الُْصَغِيرَاتُ küçük bayan öğretmenler
Okulun kapısıبَابُ الْمَدْرَسَةِ
Okulun küçük kapısı بَابُ الْمَدْرَسَةِ الصَغِيرُ
Büyük okulun küçük kapısıبَابُ الْمَدْرَسَةِ الْكَبِيرَةِ الصَغِيرُ
EK BILGI:
Sıfat Tamlamaları.
Bir isim ve sıfatın yan yana gelmesi ile oluşan tamlamadır. Bu iki kelimenin sıfat tamlaması olabilmesi için dört durumda birbirine uyması gerekir.
1- Sayı yönünden uyması gerekir; isim tekilse sıfat tekildir. İsim ikilse sıfat ikildir. Vs
هو طالبٌ مجتهدٌ. O çalışkan bir öğrencidir.
هما طالبَانِ مجتهدَانِ . Onlar (ikisi) çalışkan iki öğrencidir.
2- Müenneslik-müzekkerlik yönünden uyması gerekir; isim müennes ise sıfat müennes isim müzekker ise sıfat müzekkerdir.
هو طالبٌ مجتهدٌ. O çalışkan bir öğrencidir.
هي طالبةٌ مجتهدةٌ. O çalışkan bir (kız) öğrencidir
3- Marifelik – nekralık yönünden uyması gerekir; İsim marife ise sıfat marife isim nekra ise sıfat nekra olur.
هو طالبٌ مجتهدٌ. O çalışkan bir öğrencidir
الطالبُ المجتهدُ هُنَا. Çalışkan öğrenci burada
4- İrab (hareke); isim merfu ise sıfat merfudur. İsim mecrur ise sıfat mecrur isim mansub ise sıfat mansubdur.
يدرس الطالبُ المجتهدُ في الجامعةِ. Çalışkan Öğrenci Üniversitede ders görüyor.
كافأ المديرُ الطالبَ المجتهدَ. Müdür çalışkan öğrenciyi ödüllendirdi.
أَخَذْتُ كتاباً من الطالبِ المجتهدِ. Çalışkan öğrenciden bir kitap aldım.
Not: Akılsız olan çoğullar tekil müennestir. البابُ مفتوحٌ. الابوابُ مفتوحةٌ.
arapça sayı sıfatları