İslamiyette rabıta var mıdır? Şeyhe rabıta yapmak caiz mi?
VanLi
İslamiyette rabıta var mıdır? Şeyhe rabıta yapmak caiz mi?
Soru
Rabıta dinimizde varmıdır. Bazı kişiler bunun dinimize sonradan girdiğini ve bidat olduğunu söylemektir. Şeyhe rabıta yapılır mı. Rabıtanın çeşitleri var mıdır. Rabıta yoluyla şeyh ile kalben bağ kuruluyor onunla berabermiş gibi hissediyorsun. Birde ölüm rabıtası var bunula öldüğünü hayal ediyor ve ölümü hatırlamaya çalışıyorsun bunların sakıncası var mıdır.
Cevap
Değerli Kardeşimiz;
Bir insanın her hangi bir durumda Allah’ın, Peygamberimizi veya bir veli zatın huzurundaymış gibi ya da ölüm anı gelmiş gibi yapılan düşünce ve his alemine rabıta deniliyor. Bu işin esas gaye ve hedefi her an Allah’ın huzurunda olma şuuruna ermek ve bu vesile ile Onun rızasına uygun yaşamaktır.
Peygamber Efendimiz sürekli bu hal üzereydi. O her an Allah’ın huzurunda olma şuurunda olarak yaşadı. Bu anlamda bir Rabıta Peygamberimizin en büyük sünnetlerinden biridir.
Tarikattaki rabıtaya gelince: Tarikata giren bir mürit Bazı durumlarda Şeyhini düşünerek ve onun yanındaymış gibi kalp bağı kurmaya çalışarak İslam dinini daha iyi yaşamaya çalışmaktadır. Şeyh, müridini önce kendine, sonra peygamberimize en son da Allah’ü Teala’ya bağlamak istemektedir.
Bu düşünme ve rabıta Allah namına olduğundan ve İnsanları Allah’a yaklaştırma niyetiyle yapıldığından caizdir. Fakat Allah muhafaza etsin, şayet bu hareketi Allah namına değilde sırf şeyh efendi namına yapsa o zaman yanlış bir hareket olur. Bütün hak tarikatlar Kur’andan alındığı için, bunların yaptığı rabıtaların da izahını Kur’ana zıt olmayacak şekilde yapılması icap eder. Yoksa hak bir yol olmaz.
Eğer bu yola girmeden doğrudan Allah’a rabıta yapabilirsek en güzelini yapmış oluruz.
Ölümü düşünüp bir gün bende öleceğim diye rabıta yapmak da güzeldir. Kabir, ahiret, haşir, sırat, cehennem gibi alemleri de rabıta yaparak daha dikkatli yaşamaya çalışmak da tavsiye edilebilir.
Selam ve dua ile…
Sorularla İslamiyet
Cevap: İslamiyette rabıta var mıdır? Şeyhe rabıta yapmak caiz mi?
aziz83
Allah razı olsun kardeşim kısa ve öz olarak anlatılmış…
Cevap: İslamiyette rabıta var mıdır? Şeyhe rabıta yapmak caiz mi?
VanLi
< Allah razı olsun kardeşim kısa ve öz olarak anlatılmış… >
Cümlemizden razı olsun kardeşim.
Cevap: İslamiyette rabıta var mıdır? Şeyhe rabıta yapmak caiz mi?
seyda dilbiri
Sa arkadaşlar ilk önce bu sitede sorumlu arkadaşlarda ricam bu reklami cikartinda kimin ne yazdigi guzelce anlasilsin saygilar,
Rabita: varmi yokmu meselesinden ziyade bunu niçin yapmislar neden yapmilar konusunu arastirdigimizda anlatilandan baska bir gerceklik var isin içinde yani tefekure nasıl yogunlasiyor veya kalbinde herseyi nasıl cikarip sadece bir seye yunelmek veya yanliz tek birseyi dusunmek için denelinen bir yoldur isin gercegi bu, zaten bu dinliyenler bilir ilk önce seyhini rabita et diyor onsan sonra resullulahi ondan sonra tefekur mertebesine geldiginde alah tefekur et bu isin bukadar uzatmalirinin sebebi ise seytan musalat olmasina seyh izinvermez dieyedir; bu isi hakikati bu
Ama islamda buyle bir seye rastlamanaz yani hiç bir sahabe resululaha rabita yapmamistir ve Allahin resulu SAW de bu konuda her hangi rivayet yok rastlanamaz yani ne sunetle nede ayetle ispat edebilirsin sadece bir sahebelerden çok sonra denenmis bir yol olarak secmislerdir yanlismi dogrumu onu suyliyenler daha iyi bilir mesele sahe naksibendi kendisi suylemistir bunlaz o zamanin yasili alimlerdendir kisacasi bu buyledir
mematii
< Ama islamda buyle bir seye rastlamanaz yani hiç bir sahabe resululaha rabita yapmamistir ve Allahin resulu SAW de bu konuda her hangi rivayet yok rastlanamaz yani ne sunetle nede ayetle ispat edebilirsin sadece bir sahebelerden çok sonra denenmis bir yol olarak secmislerdir yanlismi dogrumu onu suyliyenler daha iyi bilir mesele sahe naksibendi kendisi suylemistir bunlaz o zamanin yasili alimlerdendir kisacasi bu buyledir >
Rabıta, tasavvufta uygulanan bir terbiyyet metodudur. Ehli olanlar bunu bilirler ve uygularlar. Faydasını da görürler. Bilmeyenler ise yukarıdaki alıntıda olduğu gibi hariçten gazel okurlar.
RABITA İLE İLGİLİ HADİS-İ ŞERİFLER:
1-Mümin Müminin aynasıdır. (1)
2- Yüce Peygamberimiz (s.a.v) buyurdu:
-Alinin yüzüne bakmak ibadettir. (2)
3-İyiliği, güzel yüzlü, zatların yanında arayınız. (3)
5- Ebu Zer (r.a) anlatıyor; Resulullah (a.s.v)
-Yâ Resulullah! Bir adam (seçkin) bir topluluğu seviyor. Fakat onların ameline gücü yetmiyor, bunun durumu nedir? Diye sordum. Resulullah (a.s.v):
-Sen ya Ebu Zer sevdiklerinle berabersin, buyurdu. Ben:
-Ben, Allah ve Resulünü seviyorum, dedi. Resulullah (a.s):
-Şüphesiz Sen sevdiklerinle berabersin, buyurdu.
Ben, sözü üç defa tekrar ettim.
Efendimiz (s.a.v) da aynısını tekrar etti (4)
6- Sevgili Peygamberimiz (a.s.v) buyurur:
-Şüphesiz Allahu Taala, bir Sâlih Müslümanın bereketine, komşularından yüz tane haneden beladan defeder (5)
7- Sevgili Peygamberimiz (a.s.v) buyurur:
-Allahın dostları içinde öyle kimseler vardır ki onlar, Nebi ve Şehid değillerdir.
Fakat kıyamet gününde Allah Taalanın kendilerine bahsettiği lütuf ve makamlardan dolayı Nebi ve Şehidler onlara gıpta ederler.
Ashab:
– Ya ResulAllah! Onlar kimlerdir, haber verir misiniz? Diye sorduklarında; Resulullah (s.a.v):
-Onlar, aralarında herhangi bir neseb bağı ve maddi alışveriş bulunmadan Allah’ın muhabbeti ve rızası için birbirlerini sevenlerdir. VAllahi onların yüzü Nur gibi parlamakta ve kendileri de Nurdan minberler üzerinde oturmaktadır. İnsanlar korktukları zaman Onlar korkmazlar; insanlar üzüldükleri zaman onlar üzülmezler; buyurdu ve sonra:
"Haberiniz olsun! Allahın Velilerine asla bir korku ve hüzün yoktur." (Yunus:62-63) Âyetini okudu. (6)
8- Cenab-ı Resulullah (a.s.v) buyurdular:
-Meclisinde bulunacağınız en hayırlı kimseler, görülmesi size Allahı hatırlatan, konuşması ilminize bereket katan ve ameli âhirete rağbetinizi artıran Sâlihlerdir. (7)
9- Hz. Peygamber (a.s.v) buyurur :
-Kişi, dostunun dini üzeredir. O halde herkes, kiminle arkadaşlık ettiğine dikkat etsin. (8)
10- Hz. Resulullah (a.s.v) buyururlar:
Kıyamet günü olunca insanlar arasındaki akrabalık ve neseb bağları kesilir, kardeşliğin hükmü biter, ortada sadece Allah için yapılan kardeşlik kalır. (9)
"O gün (Allah için biribirini seven) muttakilerin dışında, bütün dostlar biribirinin (azılı) düşmanı olur." (Zuhruf-67)
11- Cenab-ı Resulullah (a.s.v) buyururlar:
-Nefsim elinde olan Allah’a yemin ederim ki, bir kul, Beni nefsinden, anne babasından, ehlinden, evladından ve bütün insanlardan daha fazla sevmedikçe iman etmiş olmaz (10)
12- Cenab-ı Resulullah (a.s.v) buyururlar:
-Ruhlar, saf halinde dizilmiş ordular gibidir. Orada tanışanlar, (dünyada da) tanışıp kaynaşırlar. Orada anlaşamayanlar, (burada da) birbiriyle zıtlaşıp dururlar (11)
13- Hz. Resulullah (a.s.v) buyururlar:
-Allah ile kul arasında Nurdan ve karanlıktan meydana gelen 70.000 perde vardır. Bu perdeler açılırsa Vechinin Nuru her tarafı yakıp kavururdu (12)
14- Cenab-ı Resulullah (a.s.v) buyururlar:
-Allahım bana, Sana kavuşma şevki ihsan etmeni niyaz ediyorum. (13)
15- Sevgili Peygamberimiz (a.s.v) buyururlar:
-Kalb, Allahın evidir. (14)
16- Sevgili Peygamberimiz (a.s.v) buyururlar:
-Yıldızlar Gök ehlinin emanı, Ehl-i Beytim ise Ümmetimin emanıdır. (15)
17- Sevgili Peygamberimiz (a.s.v) buyururlar:
-Müminin rüyası, Nübüvvetin kırkaltı bölümünden bir bölümdür. (16)
18-Sevgili Peygamberimiz (a.s.v) buyururlar:
-Beni rüyada gören, hakikatta görmüş gibidir. Çünkü şeytan Benim suretime giremez. (17)
19- Cenab-ı Resulullah (a.s.v) Buyururlar:
-Kendini bilen, Rabbını bilir. (18)
20- Cenab-ı Resulullah (a.s.v) Buyururlar:
-Allah, mal ve bedenlerinize değil, kalplerinize bakar. (19)
İbn Abbas (r.a) Tahiyatda "Es-selâmü aleyke eyyühennebiyyü" derken kalp gözleri önünde Hz. Peygamberi canlandırırdı. Kendisini Hz. Peygambere bağlamaya (rabıtaya) öylesine vermişti ki, aynaya baktığı böyle bir gün, kendisini değil, Resulullahı görmüştü.
(İbn-i Hacerin Şemâil Şerhinden kısaltılarak alınmıştır.
Fetvalar, Ömer Ziyauddin Dağıstani, Seha Neşr. 1992- İstanbul)
1-Ebu Hureyreden; Selamet Yolları, C.4, S.650, İstanbul-1973.
2-Abdullah İbn Mesuddan, Taberani, Aziziye, C.3 S.417
(Hz. Peygamberin Dilinden Dört Halifesi
Terc. A. Fikri Yavuz, İstanbul-1981.
3-Ebu Yâli, Camiussağir, 500 Hadisten.
4-Ebu Davud, Edeb, 113 (No: 5126)
5-Ali el Muttaki, Kenzul-Ummâl, 9, 5, (No: 24754); Suyuti,
Camiussağir, 1, 275 (No:1794)
6-Ebu Davud, Buyu , 76 (No: 3527); Suyuti, ed-Dürrül Mensur,
4, 372; Şevkâni, Fethul- Kadir, 2-458
7-Ebu Yalâ, Müsned, 4, 326 (No:2437); Suyuti, Cemiussağir,
1, 617 (No: 3995); Münavi, Feyzul Kadir, 3, 467-468;
İbn-i Hacer, El-Metabibul Âliye, 3, 193
8-Tirmizi, Zühd, 45; el-Kâri, Mirkatül-Mefatih, 8, 749.
9-Suyuti, ed-Dürrül-Mensur, 7, 388
10- Buhari, İman, 8; Müslim, İman, 69-70; Nesai, İman, 19;
Ahmed, Müsned, 3, 177, 207; İbn Mâce Mukaddime, 9
(11) Buhari, Enbiya, 2; Müslim, Birr, 157; Ebu Davud, Edeb, 16;
Taberani, El-Mucemül-Kebir
10, 230 (Hadis No:10557)
(12) Müslim, İman, 293; İbn Mace, Mukkadime,
13; İbn Hanbel, 4, 401, 405
(13) Nesai, Sehv, 62; İbn Hanbel, 5, 191
(14) Temyiz, 117; Acluni, 2, 99
(15) Acluni, 2, 327
(16) Buhari, Tabir, 26; Müslim, Rüya, 1
(17 Kesful- Hafa, 2, 132
(19) Buhari, Tabir,10; Müslim, Rüya, 1
(18) Müslim, Birr, 10; İbn Mâce, Zühd, 9
imam
Rabıta, Allah Rasulunun uygulamalarında olmayan bir uygulamadır.
Bütün farzları sünnetleri yaşadınız, bütün günahlardan kaçındınız da ameliniz rabıtaya mı kaldı?”’!!!
ammar murat
tam bilgilendirdiniz, tüm ilgi ve emekleriniz için teşekkür ederim.Allah razı olsun.
و من الله توفیق
dilan…..
Insanin kafasini daha çok karistirdiniz ki kaldiki memati arkadaş bir suru hadis -i serif siralamissiniz ama bunlarin rabita cevaz verdigine onu anlattigina kim karar veriyo yanlis anlamayin meraktan soruyorum elestirdigim için değil
vekil kim?
kardeş yazdığın ayet ve hadislerin hangisi Rabıta ya delil bir tefsir eder misin mealinden bakınca rabıta ile ilgili bir delil göremedim. hayret doğrusu…
şeyhlere inanmak, peygamberimizin rabıta ile ilgili hadisleri, rüyada rabıta yapmak