Peygamberimizin namaz kılışı nasıldır?
Kayıtsız Üye
Peygamberimizin namaz kılışı nasıldır? Hz. Muhammed s.a.v nasıl namaz kılmaktaydı açıklar mısınız ?
Cevap: Peygamberimizin namaz kılışı nasıldır?
Galus
HZ. PEYGAMBER IN NAMAZ KILMA SEKLI
KABE’YE YÖNELMEK
"Hz. Peygamber (S.A.V.), farz veya nafile namazlar için, namaza kalktigi zaman, Kabe’ye yönelir. Kabeye yönelmeyi emr ederdi. Bu sebeple, namazını güzel kilmayan birine söyle buyurdu: "Namaza kalktigin zaman, abdesti tam al, sonra kibleye yönelerek tekbir al."Buhari,müslüm
"Hz. Peygamber (S.A.V.), seferde iken nafile namazlari ve vitir namazını binegi üzerinde kilar binegi, onu sark ve garb hangi yöne doğru yöneltirse o tarafa doğru kilardi."Buhari,müslüm
Bu konuda Allah Telâlâ söyle buyuruyor . "Ne tarafa dönerseniz, Allah’in yüzü oradadir." (el-Bakara,2/115)
"Hz. Peygamber (S.A.V.), bazen devesi üzerinde nafile namaz kilmak isteyince, onu da kibleye doğru yöneltip öyle tekbir alirdi, daha sonra binegi ne tarafa yönelirse o sekilde kilmaya devam ederdi."ebu davud
"HzPeygamb er (S. A. V.) binegi üzerinde basi ile ima ederek rüku’ ve secde yapar, secdeyi ruku’dan daha fazla egilerek yapardi." Ahmed b. Hanbel ve Tirmizi. (Tirmizi onu sahih kabul eder.)
"Hz. Peygamber (S .A.V.) farz namazlari kilmak isledigi zaman, devesinde n iner namazı öyle kilardi."- Buharî ve Ahmed b. Hanbel.
Siddetli korku zamanlari nda kilinan namaza gelince, Hz. Peygamber (S.A.V.) bu namazı ümmetine yaya giderken ayakta; binekli iseler, kibleye, yahut kible disina yönelerek kilmalari ni mesru’ kildi."Buharî ve Müslim.
ve söyle buyurdu: "Ordular bir birine girdigi zaman, namaz ancak, tekbir almak, ve bas ile isarette bulunmakt an ibarettir ."Buharî ve Müslim’in isnadi ile Beyhakî.
Hz. Peygamber (S.A.V.), yîne:"Dogu ile bati arasi kibledir." buyurdu.– Tirmizi ve Hâkim nakletmis ve sahih oldugunu söytemislerdir. Ben de irvaul-Galilde (292) tahriç ettim.
Câbir (R.A.) söyle dedi: "Biz Resululla h ile birlikle bir yolculukt a yahut askerî bir birlikte bulunuyor duk. Bu esnada hava bulutland i. Kibleyi arastirdi k, fakat kible konusunda farkli görüslere sahip olduk. Herkes namazını tek basina kildi, içimizden biri, yerini belirleme miz için, önüne bir çizgi çiziyordu. Sabah olunca, o çizgiye baktik ki, kibleye ters bir yöne doğru namaz kilmisiz. Durumu Hz. Peygamber e söyledik. Bize namazın iadesini emretmedi . Ve "Namaziniz caizdir" buyurdu. Dârekutnî, Hâkim, Beyhakî, Tirmizi, Ibn Mace, Taberanî. Bu hadis "Irva"da da zikr edilmisti r. (296)
"Resululla h (S.A.V.) "Yüzünün göge çevrildigini görüyoruz. Simdi seni hosnut olacagin bir kibleye döndürüyoruz. Artik namazda yüzünü Mescid-i Haram yönüne çevir",(el-Bakara.2/144) âyeti indirilme den önce, Kabe önünde oldugu halde, yüzünü Kudüs’e doğru çeviriyordu. Âyet inince, Kabe’ye yöneldi. Bir ara Küba’da halk sabah namazını kilarken, onlara bir kimse gelerek söyle dedi: Bu gece, Resululla n"(S.A.V.)’e bir âyet indi ve Kâ’be’ye doğru yönelmesi emredildi . Siz de hemen Kabe’ye yöneliniz."Bunun üzerine, Sam’a doğru yönelmis bulunan halk, imamlari ile birlikte yönleri kibleye gelinceye kadar döndüler."Buhari, Müslim, Ahmed, Serraç, Taberanî (3/108/2), ibn Sa’d, (243) el-irva (290).
NAMAZ’DA KIYAM
Hz. Peygamber (S.A.V.), Allah Teâlâ’nin "Gönülden boyun egerek Allah için namaza kalkin." (el-Bakara,2/238) emrine uyarak farz ve nafile namazlari ayakla kilardi. Fakat, seferde nafileler i binek üzerinde kilardi.S iddetli korku zamanlari nda (savasta), yukarida geçtigi gibi, ayak üzerinde, ya da binekli olarak namaz kilmalari ni ümmetine mesru’ kildi. Bu husus Allah Teâlâ’nin "Namazlara ve orta namaza devam edin.’, "Gönülden boyun egerek Allah için namaza kalkin. Eger korkarsan iz, yaya yahut binekte iken kilin. Güvene erisince, bilmedikl erinizi size Ögrettigi gibi, Allah’i anin." (el-Bakara,2/238) ayetleriy le ilgilidir .
"Resululla h (S.A.V.), ölümüne neden olan hastaligi nda namazlari oturarak kildi."Tirmizi bu hadis Için "Sahih" demistir
Bundan önce de bir defasinda namazı böyle kilmisti. :Hz. Peygamber hastalanm is, cemaat da onun arkasinda ayakta namaz kilmisti. Onlara oturmalar ini isaret etti, onlar da oturdular . Namazdan çikinca söyle buyurdu: Az önce, siz nerede ise iranlilar in ve Rumlarin yaptigi gibi yapiyordu nuz. Onlar, krallari otururken ayakla dururlar. Siz böyle yapmayin. Imam ancak kendisine uyulmasi için tâyin edilmisti r, îmam rüku’ edince siz de rüku’ edin; rüku’dan basini kaldirinc a siz de kaldirin. Imam oturarak namaz kilinca, siz de birlikte oturarak namaz kilin."’Müslim ve diğer kaynaklar
Hastalari n Oturarak Namaz Kilmalari
Imran b. Husayn (R.A.) söyle demistir "Bende basur hastaligi vardi. Durumu Resululla h (S.A.V.)’e sordum. Buyurdu ki; namazı ayakta kil. bunu yapamazsa n oturarak kil. Buna da gücün yetmezse, yan yatarak kil.Buharî, Ebû Dâvud ve Ahmed b. Hanbel
Yine Imran söyle demistir: "Oturarak namaz kilan bir kimsenin hükmünü Hz. Peygamber’e sordum. Buyurdu ki; ayakta namaz kilmak daha faziletli dir. Oturarak namaz kilan kimse, ayakta kilanin yari sevabini alir. Bir kimse (Bir rivayete göre, yatarak) namaz kilarsa, ayakta namaz kilanin yari sevabini alir." Bu namazdan hastanin namazı kast edilmisti r. Enes (R.A.) da söyle demistir "Resululla h (S.A.V.), hastalikt an dolayi oturarak namaz kilan bir grup insanin bulundugu yere çikti ve oturanin namazı ayakta kilanin namazının yarisina denktir." buyurdu.1 9- Ahmed b. Hanbel, Ibn Mâce. saglam bir isnatla rivayet ettiler.
"Hz. Peygamber {S.A.V.) bir hastayi ziyareti esnasinda onu yastigi üzerinde namaz, kilarken gördü. Yastigi kaldirip atti. Bu sefer hasta namaz kilmak için bir tahta aldi. Resululla h (S.A.V.) onu da kaldirip attiktan sonra buyurdu ki: Gücün yeterse namazını toprak üzerinde kil. Degilse isaretle kil ve secdeni rükuundan biraz daha fazla egilerek yap."Taberani,Bezzar
Gemide Namaz Kilmak
"Hz. Peygamber’e, gemide namaz, kilmanin hükmü soruldugu nda söyle buyurdu: Gemide iken namazı ayakla kil. Bogulmakt an korkarsan o baska."-Bezzar 68
"Hz. Peygamber in yasi ilerleyin ce, üzerine yaslanmak için namazgahi nda bir dayanak edindi."Hakim. Hakim ve Zehebî "Sahih" demislerd ir
Gece Namazini Ayakta ve Oturarak Kilmak
"Hz. Peygamber (S.A.V.) bazi geceler, ayakta uzun süre namaz kilar, bazi gecelerde de oturarak uzun süre namaz kilardi. Kiraati ayakta yapinca, rüku’u da ayakta yapar; oturarak kiraat yaptigi zaman ise, rüku’u da oturarak yapardi."Müslim ve Ebû Dâvud
"Yine Hz. Peygamber, bazi zamanlar, oturarak namaz kilar; kiraati oturarak yapar; geride otuz yahut kirk âyci kalinca ayaga kalkar; bunlari ayakta okur; sonra rüku’ ve secdesini yapardi. Ikinci rekâtta da bunun gibi yapardi." Buhari ve Müslim.
"Hz. Peygamber iyice yaslandig i zaman, hayatinin son dönemlerinde sünnet namazlari oturarak kilardi. Bu durum vefatinda n bir gün Öncesine raslamakt aydi." Müslim ve Ahmed b. Hanbel.
"Hz. Peygamber bazen de bagdas kurarak namaz kilardi." Nesaî ve Ibn Huzeyme (Sahih (1/107/2); el-Makdisî, Sünen (80/1, Hâkim. Sahih demis. Zehebî de ona katilmist ir
AYAKKABIL ARLA NAMAZ KILMAK
"Hz. Peygamber (S.A.V.) bazen yalinayak, bazen de ayakkabil arla namaza dururdu."Ebû Dâvud ve Ibn Mace, Bu mütevatîr bir hadistir. Tahavî de böyle demistir.
bunu Ümmeti için de mubah kilarak söyle buyurdu: "Sizden biri, namaz kilarken ayakkabil arini giysin, yahut da bunlari çikararak ayaklan arasina koysun; baskalari na eziyette bulunmasi n.’" Ebû Dâvud
"Hz. Peygamber, bazen ayakkabi ile namaz kilma konusunda daha tekitli konusarak söyle buyururdu: "Yahudiler in yaptiklar inin aksini yapin. Zira onlar ne ayakkabi, ne de mestleri ile namaz kilarlar."Ebu Davud
"Hz. Peygamber (S. A.V.) bazen de namazda iken ayaklarin dan ayakkabil arini çikarir, sonra namaza o sekilde devam ederdi."Ebu Davud
Nitekim Ebû Saîd el-Hudrî de söyle demistir:
"Hz. Peygamber (S.A.V.) bir gün bize namaz kildirdi. Namazin bir kismim kilinca ayakkabil arim çikarip sol tarafina koydu. Cemaat bunu görünce, onlar da ayakkabil arini çikardilar. Namazi bitirince, Resululla h (S.A.V.) buyurdu ki; size ne oluyor ki, ayakkabil arinizi çikardiniz? Söyle cevap verdiler BIz senin ayakkabil arini çikarip attigini görünce, ayakkabil arimizi çikarip attik. Bunun üzerine Hz. Peygamber buyurdu ki; Cebrail (A.S.) bana gelerek, ayakkabil arda pislik oldugunu haber verdi. Bunun üzerine ben de onlari çikarip attim. Sizden biri camiye geldiği zaman ayakkabil arina baksin. Eger onlarda bir pistik görürse, silsin ve ayakkabil arla namaz kilsin."Ebu Davud
"Hz. Peygamber (S.A.V.), namazda ayakkabil arini çikarinca, onlari sol tarafina koyar"32 ve söyle buyururdu: "Sizden bîri namaz kilarken ayakkabil arim sagina koymasin. Baskasini n sagina gelecek sekilde soluna da koymasin. Eger solunda biri bulunmazs a, o takdirde soluna koysun. Solunda biri varsa o zaman ayaklari arasina koysun."Ebu Davud,Nesei
MINBER ÜZERiNDE NAMAZ KILMAK
"Bir defasinda Resululla h (S.A.V.) minber üzerinde (Bir rivayette üç basamakli minber üzerinde) namaz kilmisti. Minber Üzerinde kiyam yapti; tekbir aldi; cemaat da arkasinda tekbir aldilar. Sonra Hz. Peygamber minber üzerindeyken, rüku’a gitti, sonra rüku’dan basini kaldirdi ve geri inerek minberin dibinde secde yapti, ikinci rekâtta da ayni sekilde yapti. Namazi bu sekilde bitirdikt en sonra cemaata karsi dönerek söyle buyurdu: "Ey cemaat! Bana uymaniz ve nasıl namaz kildigimi ögrenmeniz için böyle yaptim." Buhari, Mislim. Ibn Sa’d (1/253). Bkz. "el-Irvâ".545
NAMAZDA SÜTRENlN LÜZUMU
"Hz. Peygamber (S.A.V.), namazda sütreye yakin durur, sütte ile kendisi arasinda üç arsinlik bir mesafe bulunurdu ." Buhari ve Ahmed b. Hanbel.
"Secde yeri ile sütre arasinda ise; bir koyun geçecek kadar bir mesafe bulunurdu ."Buhari ve Müslim.
"Hz. Peygamber yine söyle buyururdu: "Sütresiz namaz kilma, önünden herhangi bir kimsenin geçmesine müsaade etme. Eger geçmek isterse, onunla mücadele et. Çünkü seytan onunla beraberdi r." Ibn Huzeyme, (Sahih", 1/93/1) saglamca bjr senet ile.
"Yine Resullah (S.A.V.) söyle buyuruyor Sizden biri, sütreye doğru namaz kilarsa, ona yaklassin da seytan onun namazını kesmesin."Ebû Davud ve Bezzar
"Bazen Resululla h (S.A.V.) kendi mescidind e, namaz kilmak için, arastirir ve direk arkasinda namaz kilardi."A. Hanbel
"Resululla h (S.A.V.) sütre olabilece k herhangi bir seyin bulunmadi gi bir boslukta namaz kilarken, kendi önüne bir kargi diker ve ona doğru namaz kilar, cemaat da arkasinda kilardi."Buharî, Müslim ve ibn Mâce
"Bazen de binegini önünde yan sekilde durdurur, ona doğru namaz kilardi."Buharî ve Ahmed.
"Deve agillarin da namaz kilmak böyle degildir. Buharî ve Ahmed
Çünkü Hz. Peygamber buralarda namaz kilmayi yasaklami stir. "Bazen de binegin semerini alir, onu kibleye gelecek sekilde ve arkasina durarak namaz kilardi."
"Hz. Peygamber (S.A.V.) yine söyle buyururdu: Sizden biri, önüne koyacak semerin arka kasi kadar bir sütre bulunca ona doğru namazını kilsin. Sütrenin arkasinda n geçenlere aldiris etmesin." Müslüm
"Bir defasinda da Resululla h (S.A.V.) bir agaca doğru namaz kildi. "Bazen de Hz. Âise(R.A.)’n üzeri örtülü olarak yattigi divana doğru namaz kilardi."Buhari
"Hz. Peygamber (S.A.V.), sütre ile kendisi arasindan hiçbir seyin geçmesine müsaade etmezdi. Bir defa namaz kilarken, önünden bir koyun geçmek isterken onunla adetâ yarisarak öne geçti ve karnini duvara yapistird i. Koyun ise Hz. Peygamber’in arkasinda n geçmek zorunda kaldi." lbn Huzeyme"Sahih’inde(1/95/l);Taberânî(3/140/3); Hâkim Sahih demis, Zehebî de ona katilmist ir.
"Hz. Peygamber (S.A.V.) bir defasinda farz namaz kiliyorke n yumrugunu sikti. Namazi bitirince cemaat: Yâ Resululla h! Namazda bir sey mi oldu? dediler. Hz. Peygamber de: Hayir, dedi ve söyle devam etti: Seytan önümden geçmek istedi. Ben de onu yakalayip bogdum, öyle ki, dilinin soguklugu nu ellerimde hissettim . Allah’a yemin ederim ki,kardesim Süleyman (A.S.) benden önce davranmas aydi, seytan mescidin direkleri nden birine baglanir, Medine çocuklari da onun etrafinda dolanirdi . Kiblesi ile kendi arasina herhangi bir kimsenin girmesine mani olabiliyo rsa olsun."Ahmed,Darekutni
"Yine Resululla h (S.A.V,) buyuruyor ki;sifcden biri kendisini insanlard an gizleyen bir seye karsi namaz kilarken, birisi önünden geçmek istese unu gögsünden itsin. Gücü yettiginc e iki defa engel olmaya çalissin. Sayet israr ederse, onunla mücadele etsin. Çünkü o seytandir ."Buharî, Müslim, ibn Huzeyme’den baska bir rivayet için Bkz.. (1/94/1)
"Yine Hz. Peygamber buyuruyor ki; namaz kilanin önünden geçen kisi bunun ne kadar günah oldugunu bilseydi, kirk gün beklerdi de onun önünden geçmezdi." Buhari, Müslim, ibn Huzeyme’den baska bir rivayet için Bkz. (1/94/1)
NAMAZI KESEN SEYLER
Peygamber Efendimiz bu konuda söyle buyuruyor "önünde semerin arka kasi gibi bir sütre bulunmaya n kimsenin namazını; hayizli kadin (Yani baliga olan kadin. Buluga eren kadin),, esek, ve siyah köpek geçtigi zaman keser. "Ebû Zer (R A.) diyor ki; "Yâ Resûlellah! Siyahin beyazdan farki ne?" diye sordum. Söyle cevap verdi: "Siyah köpek seytandir . "Müslim. Ebu Dâvud ve ibn Huzeyme (1/95/2).
Cevap: Peygamberimizin namaz kılışı nasıldır?
Kayıtsız Üye
Mumla destamaz tutmusdur
Cevap: Peygamberimizin namaz kılışı nasıldır?
Muslim
iki secde arasında 2 kere "Rabbiğfirli" demekte sünnettir. amel edelim biiznillah.
peygamber efendimizin namaz kılışı, peygamberimizin namaz kılışı, peygamber efendimizin namaz kilisi