Sakal kesme hakkında mezhep sahiplerinin fetvaları nelerdir?

Sakal kesme hakkında mezhep sahiplerinin fetvaları nelerdir?

Kayıtsız Üye
Sakal kesmek haram diyorsunuz peki sakali brakmak sünnet. E burda bir celiski var mantiga uymuyor


Yorum: Sakal kesme hakkında mezhep sahiplerinin fetvaları nelerdir?

Kayıtsız Üye
السلام عليكما

Turkcen pek iyi değil ama anlatmaya calisirim inshaAllahu teala.

Şimdi bizim "sünnet" dedimizden ne anlıyoruz? Sunnet Mohammad saws her yapti yada soyledi şeydir anlayabiliyoruz. Yada sünneten anladığımız, yaptığında sevap yapmadığına cehennem azabı yoktur da anlayabiliyoruz.

Simdi sakal kesmek haramdır. Bunun delilileri:

Bir veya iki Mecusinin sakalını tıraş edip bıyıklarını uzatma gerekçesini, Benim/bizim rabbim(iz) -Kisra- böyle emretti demelerine mukabil, Hz. Peygamber aleyhissalatü vesselam da: Benim Rabbim de bana sakalımı uzatıp bıyıklarımı kısaltmamı emretti diye cevap verdi. (bk. Taberi, Tarih, Beyrut, 1387, 2/654-656; İbn Hacer, el-Matalibu’l-Aliye (benzer ifadelerle), Daru’l-Asıma, 1419, 10/381; İbn Kesir, el-Bidaye Ve’n-Nihaye, 4/307)

İlgili Mecusilerin -sakallarını tıraş, bıyıklarını uzatmalarının gerekçesi olarak- Bizim dinimizde böyledir demeleri üzerine, Hz. Peygamber şöyle buyurdu: Bizim dinimizde de bıyıkları kısaltmamız, sakallarımız ise uzatmamız (emri) vardır. (bk. İbn Ebi Şeybe, Musannef, Riyad, 1409, 5/226)

Zaten, sahih hadis kaynaklarında Peygamberimizin emri vardır:"Müşriklere muhalefet edin sakallarınızı serbest-tastamam bırakın/uzatın, bıyıklarınızı kısaltın. (Buhari, Libas, 64; Müslim,Taharet, 54 )

Bıyıkları kısaltın, sakalları uzatın; müşriklere muhâlefet edin.. Buhârî, Libas, 63-64; Müslim, Tahâret, 52; Ebu Dâvûd (4199); Tirmizî (2764); Nesâî (taharet 14); Ahmed (2/16, 356, 365, 366, 387); Beyhâkî (1/151).

3 tane hadis zikrettim burda. Şimdi burdaki hadisler EMIR ile söylendi. Yanı Mohammad saws bize emir verdi. Emir de sünnet olamaz ama VACIP ölür.

Bunun yaninda, kadınlara benzememek haramdir.
Deliler:

Resûlullah (s.a.v.), kadınlaşan erkeklere ve erkekleşen kadınlara lânet etti." (Buhârî, Libâs 62. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Libâs 28; Tirmizî, Edeb 24; İbni Mâce, Nikâh 22)

"Resûlullah (s.a.v.), kadınlara benzemeye çalışan erkeklere ve erkeklere benzemeye çalışan kadınlara lânet etti."(Buhari, Libâs 61)

Veya kafirlere benzememek haramdır.
Deliler:

Abdullah b. Ömer’den (r.a.)rivayet edildiğine göre Rasulullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:
"Kim kendini bir kavme benzetirse, o da onlardandır." ( Ahmed: 2/50-92, 7/142, Ebu Davud Libas: 4031

Bizim erkeklerin fıtratından böyle yaratıldım. Allah c.c. bizi böyle yarrati bizi bu süsü verdi.

4 mesep ne diyor ?

HANEFİ MEZHEBİ:Hanefi fıkhının muteber kitaplarından ed-Durru’l Muhtar da zikredildiğine göre:
Erkeğin sakalını kesmesi haramdır. (5/261)

HANAFI dior ki bir tutamdan fazlasını kesebilirsin ama ondan daha çok kesmek HARAMDIR. Şunku Ebû Hüreyre gibi büyük bir Sahabî de (r.a.) sakalını tutar, bir tutamdan fazlasını keserdi. Abdullah bin Ömer’in de aynı şekilde hareket ettiği rivayet edilmektedir. (Buhari, Libas 64))

MALİKİ MEZHEBİ:Maliki imamlarından Ebu’l Hasen (Rahimehullah)ın Şerhu’r Risale sinde ve ‘Adevi (Rahimehullah)ın ona yaptığı haşiyesinde zikredildiğine göre:
Sakalı tıraş haram olduğu gibi müsle (bir uzvu kesme) sayıldığı takdirde kısaltmak da haramdır.

3- ŞAFİİ MEZHEBİ:Allame Şeyh Ahmed İbni Kasım el-Abbadi (Rahimehullah) Tuhftu’l Minhac fi Şerhi’l Minhac isimli esere yaptığı haşiyesinde Akika bahsinin sonunda şöyle buyurmuştur:
Şifi ulemasının büyüklerinden İmam-ı Rafi’i ve İmam-ı Nevevi (Rahimehullah): Sakalı tıraş etmek mekruhtur demişlerse de Kafiye Şerhi nde İbnu’-Rif’a (Rahimehullah) buna itiraz ederek, İmam-ı Şafi (Rahimehullah)ın ‘Ümm isimli eserindesakalı tıraş etmenin haram olduğuna dair fetva verdiğini bildirmiştir.

4- HANBELİ MEZHEBİ:Allame Şeyh Muhammed Es-Sefarini el-Hanbeli (Rahimehullah) Menzumetü’l-Adab şerhi Gizaü’l-Elbab da:
Hanbeli mezhebinde güvenilir fetva, sakal tıraşının haram oluşudur. Demiştir.

Ayrıca el-İkna kitabında da. Sakal tıraşı haramdır diye zikredilmiştir. Allame Şeyh Mansur İbni Yunus (Rahimehullah) Münteha şerhi nde de böylece zikretmiştir.

Sakalda sünnet olan miktar ise bir tutam olmasıdır. Nitekim Amr ibni Şuayb’ın babasındandan, onunda dedesinden (RadıyAllahu anhum) rivayetine göre:
Resulüllah (SallAllahu Aleyhi ve Sellem) sakalının eninden ve boyundan (bir tutamdan fazlasını) alırdı. (Tirmizi, Edeb:17, no:2762, 5/94)

Görüldüğü gibi sakalı tıraş etmenin bütün mezheplerde hükmü açıktır. Sakal adettir gibi yaklaşımlar işlenen bir günahın üzerini örtme, vebalden kurtulmak için çıkış yolu arama çabasıdır.

Sakal-islamda-sakalin-yeri-4-mezhebe-gore-sakali-tiras-etmenin-hukmu/

InshaAllahu Teale sizi bu konuda yardim olabildim ve inshaAllah bundan sonra sakal bırakırsın.

لسلام عليكم


ebu hanifeye göre sakal, dört mezhebe göre sakalın hükmü, sakalla ilgili hadisler

1melek.com petinya.net Kompozisyon/ !function(){"use strict";if("querySelector"in document&&"addEventListener"in window){var e=document.body;e.addEventListener("mousedown",function(){e.classList.add("using-mouse")}),e.addEventListener("keydown",function(){e.classList.remove("using-mouse")})}}();