İslamda cemaatin önemi
Kayıtsız Üye
islamda cemaatin önemi
Cevap: İslamda cemaatin önemi
Muhasibi
Cemaatte hoşunuza gitmeyen şeyler, ayrılıkta hoşunuza giden şeylerden daha hayırlıdır. (İmam-ı Malik)
Dört hak mezhepten birinin kurucusu olan bu zat neden böyle bir şey demiştir? Çünkü: Cemaat İslam’ın olmazsa olmazıdır. İslamiyet cemaat dinidir.
Resulullah (sav) buyuruyor:
Cemaat rahmettir, tefrika azaptır (Ahmed b Hanbel)
ALLAH’ın eli cemaatle beraberdir. (Tirmizi)
Burada, Allahın yardımını almak için cemaat şeklinde hareket etmek gerektiği belirtilmiştir.
Günümüzde; Kuran ve hadislerde bahsedilen cemaatten maksat, ehlisünnet cemaatidir diyenler çıkmıştır. Acaba bu kişiler, ehlisünnet cemaatinde olmanın sadece ehlisünnet cemaatindeyiz demek olduğunu mu sanıyorlar. Sahabelerdeki ehlisünnet cemaati, İslam’a hizmet eden, birçok insanın imana gelmesine ve İslam’ı sevmesine vesile olan cemaatti, karşılaştıralım, şuan var olan İslami cemaatler mi; yoksa, bu kişilerin dedikleri cemaat mi sahabelerdeki ehlisünnet vel cemaat tipine uyuyor.
Cemaat, ortak gayeler için, birlikte hareket etmektir. Bu ortak harekette; birbiriyle kaynaşma, yardımlaşma ve bir birini geliştirme, yanlışını düzeltme vardır. Bunun içinde peygamberimiz bir sahabeyi bir yere göndereceği zaman, en az iki kişi olarak gönderir ve birini diğerine komutan ilan ederdi.
Cemaat; bilinçli olarak bir araya geldiği için, doğru İslam’ı, doğru yaşayıp, yorumlayıp, pratiğe aktarabilir. Cemaat; aciz, kendi başına yetemeyen bir sürü değil, omuz omuza vererek büyük bir kardeşlik gücü ortaya koyan bir oluşumdur. Cemaat olmak ve cemaatte bir birey olmak her kişinin ve kalabalığın harcı değildir. Cemaate giren kişi enaniyetini bırakmalı ve ben de biliyorum diyerek enaniyet göstermemeli, herkesin bir söz hakkı vardır. Sıradan bir insan olarak bildiklerini paylaşmalı, ben biliyorum bunlar niye benim dediklerimi kabul edip yapmıyorlar, diye bir baskı kuramazlar. Kurmaya çalışsa da kimse takmaz. Bunun için cemaate girmek nefse söz geçirmekle olur. Cemaate girmeyen birçok kişi kendi bilgi ve yaşamının cemaattekilerden daha iyi olduğuna inanarak kibir gösterir, bu kibir onları cemaatin bereketinden uzaklaştırır.
Hz. Ali : Herkesi kendinden daha üstün gör ve kibre girme sözü çok manidardır. Yoksa cemaattekilerin bilgi ve yaşamını kendi yaşamından daha iyi görseydi elbette cemaate girecektir. İslami yönden, toplumun sorunlarını cemaatin oluşturduğu ortak akıl ve faaliyet çözecektir. Yok, ben cemaatte değilim ama ben ve benim gibiler toplumdaki sorunları çözecek ve çözüyor diyen yoktur herhalde.(Eğer varsa Allah sayılarını arttırsın.)
Bu insanlardan bazıları zannediyor ki; İtaat kendilerini küçültür veya kendilerinin değerleri bilinmez , sözde özgürlük, gerçekte İslam’ın tutsaklığı.. Çünkü İslam’a hücum edenler, birbirlerinin kusurlarına bakmıyor veya benimle tamı tamına aynı düşüncede değil demiyor, hep birden hücum edip, Müslümanları tutsaklık altına alıyor. Bizim tek takılan bazı zatlar ise Cemaat bana ne verdi? eleştirilerine takıldılar. Hâlbuki Benim cemaat aracılığıyla halka, insanlara ve insanlığa katkım nedir ve ne olabilir? sorusunu sormalıydılar. Kendi Tecrübe ve ilimlerine güvendiler, onu paylaşmaktan uzak durdular, Paylaşma adına da kendi düşüncelerini kabul ettirmek istediler, cemaattekiler onların düşüncelerini kabul etmeyince de cemaatten uzaklaşıp kötülemeye başladılar ve şeytanın sağdan yaklaşmasını kabul ettiler. Evet, İnsanlar ilme, tecrübeye ve nefsin arzularına tutsak olabilir.
Cenab-ı Hak meleklere: O kavmin helak edileceğini söylediği zaman melekler: Yarabbi orada sana ibadetle zaman geçiren kullarında var demişlerdir. Cenab-ı Hak: Onlar bana ibadetle zaman geçirmiş, ama halkı yanlıştan alıkoymaya çalışmamıştır, diyerek o kavmi helak etmiştir.Sadece şahsi olarak ibadet edip, toplumdaki ahlaksızlığın gitmesi ve insanlıktan uzaklaşmış insanlara, yardımcı olmaktan uzak durmanın, müslümanın işi olmadığını Asr suresindeki: Hakkı tavsiye edenler ayeti bize bildiriyor.
Peki, ülkemizde cemaate karşı olan bazı kişiler, neden vardır ve neden cemaate karşı çıkıyor?
Bunlar birkaç gruptur:
Birinci grup: Cahilliklerinden karşılar.
İkinci grup: Kıskançlıklarından karşı çıkıyor.
Üçüncü grupta: İslam düşmanlığından dolayı karşı çıkmaktadır.
Allah rızası için insanlara faydalı olmaya çalışan, ayrımcılık yapmayan ve ayrımcılığa karşı olan, insanların Allah’a iyi bir kul, vatanına milletine iyi bir vatandaş olmasına çalışan, maddi ve siyasi bir amacı olmayan insanlara başka hangi sebeple karşı çıkılsın?
Yanlış düşüncelerden biride şudur: Kendi aralarında küçük cemaatler ve gruplar ehlisünnet cemaatine zıttır. Hayır, her bir mezhep imamı zamanında, insanlar imamların arkasında küçük birer cemaat değil miydi, o zatların çevresinde toplanıp, onların sohbetlerinde bulunmuyorlar mıydı? Onların etrafında toplanmış küçük cemaatler acaba bütün Müslümanları kapsayan ehlisünnet cemaatini bölüp ve zarar mı verdi, yoksa İslam âlemine ve insanlığa faydalı mı oldu? Biraz bilgisi ve vicdanı olanlara soruyorum.
Bütün Müslümanlar ehlisünnet cemaatinin içindedir. Bu büyük cemaat içindeki küçük cemaatler bir binanın taşları hükmündedir. İsteyen hiçbir cemaate bağlı olmadan da İslam’ı yaşamaya çalışır, herkese saygılı olunmalıdır, yeter ki şahsi çıkarlarına uymadığı için cemaatleri kötülemesinler. Akla kapı açılır, irade elden alınmaz. Zaten cemaat; ülkede huzur, barış, ayrımcılığın olmaması, insanların vatan ve millete faydalı olması için çalışırlar. Cemaatlerin ne maddi nede siyasi bir amacı yoktur. Tek amaç; insanların dünya ve ahiret hayatlarına faydalı olmak ve Allah’ın rızasını kazanmaktır. Yani Kuranın müslümandan istediği görevler. Buna da kimsenin karşı olmaya hakkı yoktur. Tek başıma ben Kuranın bu emrini yapıyorum, hatta cemaatlerden daha iyi yapıyorum diyen varsa tebrik ediyoruz. Herkesin duygu ve düşüncelerine saygı duyulmalıdır.
Cevap: İslamda cemaatin önemi
Kayıtsız Üye
çok güzel sonunda araştırmalarım boşuna gitmedi
islamda cemaatin önemi, islamda cemaat olmak , cemaatin önemi