Yalan ve riya (gizli şirk) aynı şeyler midir? Gizli riyakarlık ne demektir? Riyakarlık zaten gizli şirk değil midir?

Yalan ve riya (gizli şirk) aynı şeyler midir? Gizli riyakarlık ne demektir? Riyakarlık zaten gizli şirk değil midir?

Kayıtsız Üye
Yalan ve riya (gizli şirk) aynı şeyler midir? Gizli riyakarlık ne demektir? Riyakarlık zaten gizli şirk değil midir?


Cevap: Yalan ve riya (gizli şirk) aynı şeyler midir? Gizli riyakarlık ne demektir? Riyakarlık zaten

Muhasibi
Yalan ile riya aynı şeyler değildir. Bazen kişi kendisinde var olan bir meziyetini ortaya koyarak onunla riyakarlık yapabilir. Bu tavır bir riyakarlık olmakla beraber yalan değildir. Fakat bunun yanında, bazen kişi kendisinde bulunmayan bir meziyeti sahiplenerek de gösteriş yapabilir. Böyle bir tutum hem yalan hem de riyakârlıktır


Yorum: Yalan ve riya (gizli şirk) aynı şeyler midir? Gizli riyakarlık ne demektir? Riyakarlık zaten gizli şirk değil midir?

Kayıtsız Üye
Nefis le ilgili şirk konusu var onu bana tam anlatirmisiniz şimdi ben gidip bir erkeğe sarılsam yada öpsem şirk mi koşmuş olu cam çok korkuyorum dün gecede beri aklımda hani nolur detalica anlatn


Yorum: Yalan ve riya (gizli şirk) aynı şeyler midir? Gizli riyakarlık ne demektir? Riyakarlık zaten gizli şirk değil midir?

mum
< erkeğe sarılsam yada öpsem şirk mi koşmuş olu cam >
Bu yapacağınız günahtır hemde büyük günahlardan ama şirk denmez


Kayıtsız Üye
Gizli şirk 2 çeşitmiş diye okudum.
< Biri : Birisi, Allah’ın rızasını unutup insanlara riya ve gösterişte bulunmak, yahut nefsin arzularını tatmine özen göstermek.

Diğeriyse: eşyanın yaratılmasında birer sebep olarak vazife gören mahlukata olduğundan fazla önem vermek; onları tesir gücüne sahip zannetmek. >
Şimdi ikincisini tam anlamadım onu açıklayabilir misiniz? Birde ikisi de insanı dinden çıkarır mı? Mesela bazı insanlar gösteriş için namaz kılıyorlar veya sadaka verirken insanların bunu duyması için kendisini övmesi için yapıyorlar. Bu gizli şirktir, dinden çıkarır mı insanı? Birde ikincisinin hükmü ne ve tam ne demek ki?


seyit gazi
bir insanın namazında riya olup olmadığını nasıl anlarsın biliyor musun, bazen namazını hızlı kılar. bazen bir insanın aklında bir şeyler olabilir ve namazını hızlı kılabilir ve bunu insanlardan sakınmaz ancak namazında riya olan birisinin hızlı kıldığı bir namazı insanlar göremezler.

gizli şirk olsun riya olsun nifak olsun, bunlar karıncanın geceleyin kara bir taş üzerinde yürüdüğü gibi farkettirmeden insanda yürüyebilirler. bizim yapmamız gereken kendimizi gözden geçirmek ve hallerimizi düzeltmeye çalışmak, hata yapdıkca da Rabbimize dönmektir. yoksa bu iki sözle de çok kolaylıkla hemen her günahı işleyen için böyle yaftalamalar yapmak mümkün olabilecektir. hele geniş bir yorumlama gücünün neticesinde suçlamalara yönelerek işin içinden çıkılmayacak bir duruma gelinebilir.

ikinci yazdığınız hususla ilgili olarak mesela insana bir rızık kapısı açıldığı zaman, o kapıyı açan Allah ı takdir eder gibi vesile olan kimseyi takdir etmek örnek verilebilir veya bir hastalıkdan dolayı bir doktora gidildiği zaman, insanın kendisini doktorun iyi yaptığını söyleyip yaradanını unutmasıdır. bunlar, bu vesilelere minnetsizlik veya vefasızlık yapılacağı anlamına da gelmez. bu ve bir çok hususda böyle vesileleri yaradıcıya ortak koşmak anlamında söylenmiştir.

her şirk, her nifak, her bizden değildir sözü, her nasibi yoktur sözü de küfür anlamına gelmez. bu külliyatı bir bütün olarak anlamak ve içinden örneklik yapacak uygulamayı seçip almak, derin bir ilim ve güçlü bir usüle sahib olmayı gerektirir.

şirk ve nifak masum şeyler de değiller pis şeyler, sirayet etmedikleri yer de olmaz ama yapılması gereken; insanları veya kendini suçlamak değil, insanın kendisinin muhasebesini edip tesbitler yapıp, niyetlerini ve kendini düzeltmesi, kendini güzelleştirmesidir.


seyit gazi
gizli şirkin veya riyanın masum şeyler olduklarını söylediğimi de sanmayın. bunları küfürle bağdaştırıp hüküm vermek yerine, bunlara karşı tedbirli olup bunlardan kurtulmak gerekmektedir.

mesela karuna, Allah avc nin üzerindeki nimetleri hatırlatıldığı zaman bunu inkar etmiş ve onları kendisinin elde ettiğini söylemiştir. bu söz ve davranışları onun toprağa batırılmasına neden olmuştur ancak açıkcası ben bugün hali vakti biraz yerinde olan birisine böyle bir hatırlatma yapıldığı zaman, – sen oyunda oynaştayken ben okuyordum, sen gezip dolaşırken ben çalışıyor çabalıyordum, bunları ben kazandım demeyecek fazla kimse olduğunu da sanmıyorum. yani bunlar insanın tedbirli davranıp bunlardan kurtulması ve kendini düzeltmesi gereken şeylerdir. zaten insan bunların çoğunun farkında bile olmayabilir.

mesela alıntı yaptığınız ikinci maddeye verdiğim örnekler, biraz konuyu daraltıcı veya kısıtlayıcı örnekler olmuş olabilir. hayatta hiçbir şey gökten kafamıza düşmez. herşey bir vesile ile gelir. bahsettiğiniz bu madde nimeti nimet yerine koymayı, vesileyi vesile yerine koymayı, Rabbi Rab yerine koymayı gerektirir.

mesela bir hanım bir çok zahmete girerek hevesle akşama kadar uğraşsa bir yemek yapsa, bu yemeği akşam yerlerken kocası da, – hatun, bu yemek ne güzel olmuş, bizim tavanın da maşaAllahı var, eşşek olsa ne yapsa güzel oluyor dese; kafasına tavayı yer. kuzu kuzudur, kasab kasabdır, tava tavadır, o rızka vesile olan vesiledir, karı karıdır, koca kocadır, anne baba anne babadır, hepsinin Rabbi de Allah avc dir.

Yorum yapın

1melek.com petinya.net Kompozisyon/ !function(){"use strict";if("querySelector"in document&&"addEventListener"in window){var e=document.body;e.addEventListener("mousedown",function(){e.classList.add("using-mouse")}),e.addEventListener("keydown",function(){e.classList.remove("using-mouse")})}}();