Ayakkabının Altına Dokunan Necasetin Temizlenmesi
MaxiMilyan
Ayakkabının Altına Dokunan Necasetin Temizlenmesi
İslâm Dini, sadece beden, elbise ve oturulan yerin değil, cadde ve sokakların da temiz tutulmasını emreder. Pisliğin bulunduğu yerde sadece mikrop ve hastalık vardır; melek ve rahmet yoktur.!
Buna rağmen cadde ve sokaklarda yürürken ayakkabımıza pislik dokunabilir. Dinimiz bunun temizliği hususunda bir takım kolaylıklar koymuş ve yollar göstermiştir. Önce konuyla ilgili mesned kabul edilen hadîs-i şerifi nakledelim, sonra da gerekli açıklamasını yapalım:
Ebû Hüreyre (r.a.)’den yapılan rivayette, Resûlüllah (a.s.) Efendimizin şöyle buyurduğunu söylemiştir:
"Sizden biriniz ayakkabıyla eziyet veren (bir pisliğe) basarsa, şüphesiz ki toprak onun için temizleyicidir."[116]
Diğer bir lafızla şöyle buyurulmuştur:
"Eziyet veren (bir pisliğe) ayakkablarıyla basarsa, o ayakkabların temizleyicisi topraktır."[117]
Ebû Said (r.a.)’den yapılan rivayette Resûlüllah (a.s.) Efendimiz şöyle buyurmuştur:
"Sizden biriniz Mescid’e geldiğinde ayakkaplarını çevirip baksın; bir pislik, murdarlık görürse, onu yere sürtsün, sonra da onlarla namaz kılsın"[118]
Hadîslerin açık delâletinden şu hükümler anlaşılmaktadır:
1– Ayakkapların altına dokunan pislik, toprağa sürtülmekle temizlenir.
2– Bu hallerde toprak temizleyici vasıtalardan biridir.
3– Ayakkaplar temiz olduğu takdirde çıkarılmadan namaz kılınabilir.
4– Özellikle cenaze namazında ayakkapların altı temizse çıkarılmadan namaz kılınır.
Müctehid imamların istidlal ve ihticacları:
a) Hanefîlere göre, dokunan pisliğin gözle görülen cirmi varsa, yaş olsun kuru olsun ayakkabı yere sürtülmekle temizlenir. Cirmi yoksa, su ile yıkanması gerekir.[119]
b) Şafiî’lere göre, ayakkabıya dokunan pislik kuru ise, ayakkabı yere sürtülmekle temizlenir, yaş pislik temizlenmez, yıkanması gerekir.[120]
c) Malîkilere göre; temizlik genellikle su ile gerçekleştirilir, ancak hasır, mest ve ayakkabı gibi eşya hakkında varid olan temizlenme usûlü ne ise o uygulanır. Bununla beraber su ile onları yıkamak ihtiyata daha yakındır.[121]
d) İmam Ahmed, Evzaî, Ebû Sevr ve İshak’a göre, pislik yaş olsun, kuru olsun ayakkabı toprağa sürtünmekle temizlenir.[122]
Tahliller:
Birinci hadîsi aynı zamanda İbn Seken, Hâkim ve Beyhâkî rivayet etmişlerdir. Ancak hadîs silsilesinde Evzaî üzerine ihtilâf vaki olmuştur. İbn Mace ise bu hadîsi Ebû Hüreyre’den başka bir tarzda merfuan rivayet etmiştir ki tercemesi şöyledir:
"Yolun bir kısmı bir kısmını temizler…"
Bunun isnadı zayıftır. Birinci hadîsin isnadı ise meçhuldür.[123] İkinci hadîsin rivayetinde ise Muhammed b. Aclan vardır ki Buharî ile Müslim onun rivâyetiyle ihticac etmemişlerse de birçok hadîs âlimleri onu güvenilir kabul etmiştir.
Ebû Sâîd’den rivayet edilen hadîse gelince, Hakim ve İbn Hibban da aynı hadîsi nakletmişlerdir. Ancak onun vasi ve irsalinde ihtilâf edilmiştir. Ebu Hatim kendi İlel’inde onun mevsuliyetini tercih etmiştir.[124]
Bu manâda Beyhaki Beni Abdileşel’den bir kadından rivayet etmiş, Darekutnî İbn Abbas’tan rivayetle ona yakın bir ifade nakletmiştir ki hepsi de zayıftır. Ancak bunların biraraya gelmesi ve aynı manayı kuvvetlendirmesi ihticaca mesned teşkil etmiştir.
Ayakkabının dibine dokunan pisliğin yere sürtülmesiyle temizleneceği hakkında vârid olan hadîslerin kritiğini Zeylâî Nasbü’r-Raye’de yeterince yapmıştır. Geniş bilgi edinmek isteyenlere onu tavsiye ederiz.[125]
Çıkarılan Hükümler:
İ
1– Sokak ve caddeleri temiz tutmak sünnettir.
2– Ayakkabıya dokunan pislik, yere sürtülmek suretiyle temizlenir.
3– Toprak da temizleyici vasıtalardan biridir.
4– Camilere girilirken ayakkapların altına dikkat etmek sünnettir. Murdar ve tiksindirici bir şey dokunmuşsa onları giderip öylece içeri girmek tavsiye mahiyetinde Resûlüllah’ın (a.s.) emridir.
Yorum: Ayakkabının Altına Dokunan Necasetin Temizlenmesi
ATİE
islam dini ne kadar güzel bir dindir elin ayağın temizliğin yanısıra ayakkabının altı ilede fetvalar vermekte ve nasıl temiz olunacağı karşısında yardımcı olmaktadır