Kur’ân öğretmek mehir yerine geçer mi?
Muhammed
Kur’ân öğretmek mehir yerine geçer mi?1114- Sehl b. Sa’d es Saidî (r.a.)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s.a.v.)’e bir kadın gelerek; Ben kendimi sana hibe ettim diyerek uzun süre bekledi. Bunun üzerine bir adam: Ey Allah’ın Rasûlü! O kadına ihtiyacın yoksa onu bana nikahla dedi.
Rasûlullah (s.a.v.): O kadına mehir olarak vereceğin bir şeyin var mı? buyurdu. Adam: Sadece şu elbisem var dedi. Rasûlullah (s.a.v.): Elbiseni o kadına verdiğinde sen elbisesiz kalacaksın bir şeyler bulmaya çalış buyurdu. Adam: Bulamam dedi. Rasûlullah (s.a.v.): Bir demir yüzük bile olsa bulmaya çalış buyurdu. Sehl b. Sa’d diyor ki: Adam arandı fakat bir şey bulamadı. Bunun üzerine Rasûlullah (s.a.v.): Kur’ân’dan ezberinde olan bir şey var mı? dedi. Adam: Falan falan sûreler ezberimdedir dedi ve isimlerini saydı, Rasûlullah (s.a.v.): Kur’ân’dan ezberinde olan sûreleri o kadına öğretme karşılığında o kadını sana nikahladım buyurdular. (Müslim, Nikah: 13; Nesâî, Nikah: 69)
Tirmîzî: Bu hadis hasen sahihtir. Şâfii uygulamalarını bu hadisle yapar ve şöyle der: Erkeğin kadına mehir olarak vereceği bir şeyi yoksa Kur’ân’dan öğreteceği bir sûre karşılığında nikahlarsa nikahı caizdir.
Bazı ilim adamları da: Nikahı caizdir fakat sonradan eline geçerse benzeri mehir miktarı bir mehir vermesi gerekir derler.
Ahmed, İshâk ve Küfeliler bu kanaattedirler.
1114/a- Ömer b. Hattâb (r.a.)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Bakın! Kadınların mehirlerini çok yükseltmeyin. Mehirleri çoğaltmak bu dünyada bir şeref ve Allah katında da iyi bir Müslümanlık modeli olsaydı. Allah’ın Rasûlü buna hepinizden daha layık olurdu. Halbuki Rasûlullah (s.a.v.)’in on iki okıyye’den fazla mihir karşılığında, kadınlardan hiçbirini kendisine nikahladığını ve kızlarından hiçbirini de başkalarına nikahladığını bilmiyorum. (Ebû Dâvûd, Nikah: 28; İbn Mâce, Nikah: 17)
Tirmîzî: Bu hadis hasen sahihtir. Ebûl Acfa es Sülemî’nin adı Herm’dir. İlim adamlarına göre bir Ukıyye kırk dirhemdir. On iki Ukıyye ise dört yüz seksen dirhem eder.