Sabah ezanında namaz uykudan hayırlıdır demek
Muhammed
SABAH EZANINDA NAMAZ UYKUDAN HAYIRLIDIR DEMEK
198- Bilâl (r.a.)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (s.a.v.) bana; Sabah namazının ezanından başka hiçbir namazın ezanında tesvîb yapma! buyurdular. (Müsned: 22787)
Bu konuda Ebû Mahzûre’den de hadis rivâyet edilmiştir.
Tirmîzî: Bilâl (r.a.)’ın bu hadisini sadece Ebû İsrail el Mülaî’nin rivâyetinden bilmekteyiz. Ebû İsrail ise bu hadisi Hakem b. Uteybe’den işitmemiştir. Yine şöyle der: Hasen b. Umâra, Hakem b. Uteybe’den rivâyet etmiştir. Ebû İsrail’in adı İsmail b. ebî İshâk dır. Bu kimse hadisçiler yanında pek sağlam değildir.
Tesvîb; kelimesi anlamında ilim adamları değişik görüşler ileri sürmüşlerdir. Bir kısmı tesvîb sabah namazında namaz uykudan hayırlıdır. İbn’ül Mübarek ve Ahmed bu görüştedir.
İshâk: tesvîb kelimesine değişik anlam vererek tesvib mekruhtur ve Rasûlullah (s.a.v.)’in vefatından sonra insanların ortaya koydukları bir şeydir, şöyle ki: Müezzin ezanı okurken cemaati bekletir ve ezanla kamet arasında: Namaz kılınmak üzeredir haydin namaza haydin kurtuluşa der.
İshâk’ın söylediği bu tesvîb ilim adamları tarafından mekruh görülmüştür. Ve Peygamber (s.a.v.)’den sonra ortaya konmuştur.
İbn’ül Mübarek ve Ahmed: tesvîb kelimesini müezzinin sabah ezanında Namaz uykudan hayırlıdır demesidir şeklindeki sözü daha doğrudur. İlim adamlarının tercih ettikleri görüş budur. Abdullah b. Ömer’in sabah namazında Namaz uykudan hayırlıdır dediği rivâyet edilmiştir.
Mûcâhid şöyle der: Bir gün mescide Abdullah b. Ömer ile birlikte girmiştim, ezan okunmuştu. Biz de orada namaz kılmak istiyorduk. O esnada müezzin tesvib yaparak Namaz kılınmak üzeredir haydin namaza, haydin kurtuluşa demeye başladı. Bunun üzerine Abdullah b. Ömer mescidden çıktı ve bu bidatçinin yanından çık dedi ve namazı o mescidde kılmadı. Abdullah b. Ömer Rasûlullah (s.a.v.)’den sonra ortaya çıkan tesvîbi hoş görmemektedir.