Namazım kabul olunur mu?

Namazım kabul olunur mu?

musab.b.umeyr
Selamün aleyküm.
Namazlarda sureleri Kur’an daki sıralamasına göre okumalıyız.
Bir de bu okunan sureleri ”uzun olandan kısa olana göre” sıralamalıymışız.Ben sureleri tam bilmiyorum.Sadece namaz surelerini biliyorum.Şimdi bunları böyle yapmayışım(uzun olandan kısa olana doğru) benim namazlarımın kabul olmamasımı demektir.Ne diyorsunuz namazlarım kabul olunur mu?
Ve her namazda bu uzun olanda kısa olana doğru okuma geçerlimidir? Yoksa sadece belli namazlardamı?


Cevap: Namazım kabul olunur mu?

imamhatipli42
ve aleykumusselam ve rahmetullah kardeş.

Değerli Kardeşimiz;

Namazda Kur’ân’da düzenlendiği gibi sûrelerin tertibine uymak sünnettir. Bunun müstehab olduğunu söyliyenler de var. O halde birincilere göre, birinci rek’atte okuduğu sûreden önce geleni ikinci rek’atte okumak mekruhtur. Âyetler arasındaki tertibe böylece riâyet gerekir. Bir rek’atte birkaç âyet okurken, sıra ve tertibi atlamak, yani bir âyet okuduktan sonra bir ya da birkaç âyet atlıyarak başka bir âyet okursa, bunda kerahet var diyenler olduğu gibi, bir beis yoktur, diyenler de var. Hüküm, tamamen sûreler hakkındaki gibidir. (El-Muhit / Serahsi – Fetâvâ-yi Hindiyye.)

Bütün bu söylenenler farz namazlarla ilgilidir. Sünnet ve nafile namazlarda ise belirtilen tertibe riâyete gerek yoktur. Nasıl kolayına gelirse öyle okur.

Ancak farz namazdan belirtilen tertibe riâyet unutulur veya dil öylece kayıp takdim ve te’hir şeklinde kıraate başlarsa, bunu değiştirmesine gerek yoktur, başladığı gibi devam edip bitirir ve bundan dolayı yanılma secdesi de gerekmez. Çünkü böyle yapmakla sadece bir müstehab ya da sünnet terkedilmiş sayılır. (Ez-Zahîre / Taceddin.)

Al-i İmrân sûresini okumak isterken dili Bakare sûresine kayıp bir ya da iki âyet okudukan sonra bunu değiştirmek isterse kerahet işlemiş olur. Hattâ bir iki kelime okuduktan sonra bile değiştirmenin mekruh olduğu görüşü ağırlık kazanmıştır. Fetva buna göredir. Açıklamalar da buna göre yapılacaktır.

Kıraati bitirdikten sonra rükû’a gitmek isterken, henüz eğilmeden birkaç âyet daha okumak isterse, bunda bir beis yoktur. Ama eğildikten sonra dönüp ilave okuması mekruhtur.( Fetâvâ-yi Hindiyye – EI-Hulasa.)

Namazda bir rek’atte sadece Fâtiha’yı veya hem onu hem de bir ya da iki âyeti okumakla yetinirse, kerahet işlemiş olur. Ne var ki zamm-t sûrenin kasden terkedilmesi, vacibi terk olduğundan namazın iadesi gerekir. Unutularak terkedilirse, yanılma secdesi yapılır. (El-Muhit / Radıyüddin Serahsî.)

Nitekim bu konuda yapılan sahih rivayette, Ebû Katade diyor ki : «Resûliillah (A.S.) Efendimiz öğle ikindi ve sabah namazlarında ilk iki rek’atte hem Fâtiha’yı, hem birer sûre okurdu. Öğle, ikindi ve yatsı’da son iki rek’atte sadece Fâtiha’yı okumakla yetinirdi. Çoğu kez okuduğu sûreleri işitebiliyorduk. Birinci rek’atte kıraati ikinciye nisbetîe uzun tutardı.» (Buharı – Müslim – Ebû Dâvud – Fıkhü’s-Sünne. Celal Yıldırım, Kaynaklarıyla İslam Fıkhı, Uysal Kitabevi: 1/272-273.)

Namazların Fatiha sûresinden sonra, bir miktar daha Kuran okunması gereken rekatlarında tam bir sûre okunması daha faziletlidir. Bununla beraber bir sûrenin bir kısmı bir rekatta, diğer kısmı da öteki rekatta okunabilir, bunda kerahet yoktur.

Namazın bir rekatinde bir sûrenin sonunu, diğer rekatinde de başka bir sûrenin sonunu okumak, sahih olan görüşe göre mekruh değildir.

Namazın bir rekatinde bir sûrenin başından veya ortasından, diğer rekatinde de başka bir sûrenin başından veya sonundan okumakta veya kısa bir sûre okumakta kerahet yoktur. Fakat iyisi, bir zaruret olmadıkça böyle okumamaktır.

Namazın bir rekatında bir sûre, diğer rekatında da arada iki veya daha ziyade bulunmak üzere aşağıya doğru başka bir sûre okunması mekruh değildir. Fakat arada bir sûrenin bulunması mekruhtur. Ancak terk edilen bu sûre, önce okunan sûreden en az üç âyet miktarı uzun bulunuyorsa mekruh olmaz.

Namazda bir sûrenin bir âyetinden arada en az iki âyet bulunmak üzere diğer âyetine geçmek mekruh değildir. Fakat iyisi, bir zaruret olmadıkça geçmemektir.

Bir rekatta iki sûreyi toplayarak okumakta kerahet yoktur. Ancak arada bir veya birkaç sûre bırakılmış olursa mekruh olur. Bununla beraber farz namazlarda böyle iki sûrenin bir rekatta toplanmaması daha iyidir.

Zaruret olmadıkça, bir rekatta bir âyetten diğer âyete geçmek mekruhtur. Aralarında üç âyet dahi bulunsa böyledir. Eğer yanılarak böyle bir geçiş yapılmış olur da sonra hatırlanırsa, bu âyetler sıraları üzere yeniden okunur.

Bir namazda bir âyet-i kerime tekrarlansa veya bir sûre bir rekatta iki defa okunsa veya bir sûre iki rekatta da okunsa bakılır: Eğer yalnız başına kılınan bu namaz bir nafile namaz ise mekruh olmaz. Fakat farz namaz ise, unutmak veya başka bir sûre bilmemek gibi bir özür bulunmadıkça mekruh olur.

Birinci rekatta "Nas" sûresi okunsa, ikinci rekatta da bu sûrenin okunması uygun olur. Çünkü tekrar etmek, geriye dönüp okumaktan daha iyidir. Ancak hatim ile namaz kılan bir kimse, birinci rekatta "Muavvizeteyn" surelerini okumuş ise, ikinci rekatta Fatiha’dan sonra Bakara sûresinden bir miktar okur.

İkinci rekatta, birinci rekatta okunan sûrenin üstündeki sûreyi okumak mekruhtur. Kasden yapılmazsa mekruh olmaz. Bununla beraber okunmaya başlanmış ise terk edilmemelidir. Bunun nafile namazlarda mekruh olmayacağını söyleyenler de vardır.

Nafile namazların birinci rekatlarını ikinci rekattan uzun tutmak mekruhtur. Ancak Peygamber Efendimizden nakledilmiş bir hadîs varsa mekruh olmaz. Örnek: Bir rivayete göre Peygamber Efendimiz vitir namazının birinci rekatında "A’lâ" sûresini, ikinci rekatında "Kâfirûn" sûresini ve üçüncü rekatında da "İhlâs" sûresini okumuşlardır. İmam Muhammed’e göre, yalnız teravih namazlarında birinci rekatlar, ikinci rekatlardan daha uzun olabilir.

Farz namazlarla nafile namazlarda, ikinci rekatları birinci rekatlardan uzun yapmak mekruhtur. Fakat nafilelerde üçüncü rekatları birinci ve ikinci rekatlardan uzun tutmakta kerahet yoktur. Çünkü nafilelerde her iki rekat müstakil bir namaz sayılır.

Namazda sünnet miktarı Kur’an okunduktan sonra, insanda bir tutukluk (ve şaşırma) olursa, hemen rükua gitmeli, başka bir âyete veya sûreye geçmemelidir. Fakat henüz sünnet miktarı okumamışsa, başka bir yere geçmesinde kerahet olmaz.

Kur’an-ı Kerim, farz namazlarda yavaşça ve harfleri belirterek okunmalı. Teravih namazlarında ise, yavaş ve sür’atli okuyuş arasında bir kıraat yapmalıdır. Diğer gece namazlarında sür’atle okunabilir. Fakat mana anlaşılabilecek şekilde olmalı ve tecvid hatası bulunmamalıdır.
Selam ve dua ile…
Sorularla İslamiyet Editör


Cevap: Namazım kabul olunur mu?

musab.b.umeyr
Okudum da çok fazla bilgi var. Kafamı karıştırdı diyebilirim.
Allah razı olsun.

En iyisi bir namaz hocası kitabı alıp ondan öğrenmek.


Cevap: Namazım kabul olunur mu?

EarthQuake®
< Namazın bir rekatında bir sûre, diğer rekatında da arada iki veya daha ziyade bulunmak üzere aşağıya doğru başka bir sûre okunması mekruh değildir. Fakat arada bir sûrenin bulunması mekruhtur. Ancak terk edilen bu sûre, önce okunan sûreden en az üç âyet miktarı uzun bulunuyorsa mekruh olmaz. >

İlk rekâtta; bir sureden birkaç ayet,
2. rekâtta; ilk rekâttaki surenin devamından birkaç ayet,
3. rekâtta; birkaç sure atlayarak başka bir sure,
4. rekâtta; yine birkaç sure atlayarak başka bir sure okumak mekruh mudur?

Bunu ilk iki rekatta okuduğum surenin tamamını ezbere bilmediğim için soruyorum. Yani o yüzden 3. rekatta başka bir sureye geçmek caiz midir?


Altundal
Fâtiha`ya ilâveten kısa bir sûre veya buna denk üç kısa âyet yahut da uzun bir tek âyet okumak vaciptir. Buna zamm-ı sûre denir. Zamm-ı sûre, farz namazların sadece ilk iki rek`atinde olur. Nâfile namazlarda ise, bütün rek`atlarda Fâtiha`ya ilâveten sûre okunur. Diğer mezheblerde zamm-ı sûre sünnettir.


musab.b.umeyr
< Al kardeşim işine yarar bu başka yerde zor bulursun bunu (: >

Kul kardeşim bu paylaşımın çok işime yarayacak.Çok sağol.
Allah razı olsun.


musab.b.umeyr
Ben bir şey sorucam.İlk sayfadaki tablo.Demişki fil den sonra maun okunmaz.Ben 4 rekatlık sünnette önce fil sonra kureyş sonra maun sonra kevser okurum.Dikkat ederseniz maun filden iki sonra.Böyle olursa okunabilirmi?
Yani bu tablo sadece ardı ardına gelen rekatlardamı okunur okunmaz tavsiyesi yapmış onu anlayamadım.Yardımcı olun lütfen…


Desert Rose
< Ben bir şey sorucam.İlk sayfadaki tablo.Demişki fil den sonra maun okunmaz.Ben 4 rekatlık sünnette önce fil sonra kureyş sonra maun sonra kevser okurum.Dikkat ederseniz maun filden iki sonra.Böyle olursa okunabilirmi?
Yani bu tablo sadece ardı ardına gelen rekatlardamı okunur okunmaz tavsiyesi yapmış onu anlayamadım.Yardımcı olun lütfen…
>

Evet bu sıralama ardı ardına gelen rekatlar için geçerli.
Okuduğun sıralama doğru ama Maundan sonra tekrar
file dönersen bu Namazın mekruhlarındandır.
Sünneti bitirince diğer örneğin farzı kılarkenyine sıralamaya riayet ederek
istediğin yada kolayına gelenden başlayabilirsin
çünkü bu namaz müstakildir sünnetin devamı değildir.


EarthQuake®
Desert Rose kardeşim önceki sayfadaki soruma cevap verebilecek misin acaba? Teşekkkürler.


Desert Rose
< İlk rekâtta; bir sureden birkaç ayet,
2. rekâtta; ilk rekâttaki surenin devamından birkaç ayet,
3. rekâtta; birkaç sure atlayarak başka bir sure,
4. rekâtta; yine birkaç sure atlayarak başka bir sure okumak mekruh mudur?

Bunu ilk iki rekatta okuduğum surenin tamamını ezbere bilmediğim için soruyorum. Yani o yüzden 3. rekatta başka bir sureye geçmek caiz midir? >
Okuyabilirsin,ama iki surenin yada ayetin arasını kısa bir sure ile
açmak mekruh görülmüştür,örneğin Maun suresiyle Kafirun suresinin
arasını Kevser suresiyle açmak gibi..


EarthQuake®
Yani 3. ve 4. rekatta okuyacağım sureler ya art arda gelmeli ya da aralarında en az iki sure bulunmalı?

Allah razı olsun.


VanLi
< Yani 3. ve 4. rekatta okuyacağım sureler ya art arda gelmeli ya da aralarında en az iki sure bulunmalı? >
evet doğru anlamışsınız.


Star
Şimdi ben ilk rekatta Asr suresi,ikinci rekatta Kevser suresi,üçüncü rekatta Felak,dördüncü rekattada Nas okuyorum sünnetlerde kabul olur mu namazım ve bir mahzuru var mıdır?


VanLi
< Şimdi ben ilk rekatta Asr suresi,ikinci rekatta Kevser suresi,üçüncü rekatta Felak,dördüncü rekattada Nas okuyorum sünnetlerde kabul olur mu namazım ve bir mahzuru var mıdır? >
Herhangi bir mahzuru yoktur.Sünnete uygun okuyorsunuz.


Star
Allah razı olsun bir an şüphe düştü içime 🙂


EarthQuake®
EyvAllah Vanlı kardeşim, Allah razı olsun.


noktasal
fatihadan sora okunacak dualar kurandaki sıralamaya göredir illa sadece zammı sure okunacak diye bir kaide yok yada zammı surelerin hepsini ezberlemeyede gerek yok herkez kendi bilgisinde kuranı ne kadar biliyosa kolayına giden ezberliyebildigi istedigi sureyi okuyabilir. yasini şerif gibi uzun sure bile okuyanlar var.sıralama konusundada mesela 4 rekatlık farzda ilk rekatda maun okuduktan sora fil okunmaz ama 2inci rekatda maun okuduktan sora sondaki surelerde okunur yani aradakileri ezberlemek şart deyil konuya cevap veren arkadaşlarında dedikleri doru elbetde elden geldigince sünnete uymak lazım
ama unutmayınki Allah kimseye kaldıramıycagından fazlasını yüklemez dinimiz kolaylık dinidir
bu arada Ayetel kursiyi ezberlemenizi tavsiye ederim ben namazı bitirdigim rekatlarda okuyorum hem kurandaki en önemli ayetlerden biri önemi ve hayrı çok özellikle şeytana karşı sakınmak için birebir hem uzun hemde ezberi kolay


EarthQuake®
< fatihadan sora okunacak dualar kurandaki sıralamaya göredir illa sadece zammı sure okunacak diye bir kaide yok yada zammı surelerin hepsini ezberlemeyede gerek yok >
Fatiha’dan sonra okunanlar dua değil suredir bir kere. Kişinin vacibi yerine getirecek kadar Kur’an okuması gerekir, dua edemez. Ayrıca "zamm-ı sure"yi yalnızca Kur’an’ın sonundaki kısa sureler olarak biliyorsunuz sanırım.

< Zamm, bilinen zam kelimesiyle aynı kökten gelir. ilave, ek, fazlalık demeye gelir. fatiha okunduktan sonra üzerine bir miktar daha kıraat edildiği için böyle denir.

namazda fatihadan sonraki kıraat sürecinde, kur’andan okunan pasajların en az bir satır uzunluğunda olması gerekir (Küçük bir süre yada anlam ifade eden bir ayet). mesela kevser ve ihlas sureleri, sırayla 3 ve 4 ayetten oluşurken, uzunlukları bir satırdır. dolayısıyla bir satırlık bir ayet veya bir ayet parçası da zammî sure kapsamındaki okumalara girer.

Sonuç: Kur’andan okunan küçük süre yada herhangi üç kısa veya uzun bir ayet zammı süredir/yerine geçer

Mum hocamdan alıntı. >
Namazda Fatiha suresine başka bir sure veya bir sure yerini tutacak kadar ayet ilavesi Hanefi mezhebine göre vacibdir. Şöyle ki: Farz namazların önceki ilk iki rekatlarında Fatiha’dan sonra diğer bir sure veya bir sureye denk bir mikdar ayet okunması vacib olduğu gibi, vitir namazı ile nafile namazların her rekatında Fatiha ve Fatiha’dan sonra bir sure veya ona denk bir ayet okunması da vacibdir.

Fatiha’ya başka bir sure veya ayetin eklenmesi üç imama göre sünnettir.
Namazda Fatiha’dan sonra okunması gereken asgarî miktar, kısa üç ayet veya buna denk bir uzun ayettir. Okunan ayetlerin ille de bu kadar harf veya kelimeden meydana gelmesi gibi bir zorunluluk söz konusu değildir. En kısa ayetlerden biri olan: "Mudhammetan” ayetinin üç katı kadar uzun olan herhangi bir ayeti veya o uzunluktaki bir ayet parçasını okumak yeterlidir.

Kevser suresinin zamm-ı sure olarak okunmasının yeterli olduğunda ufak bir tereddüt söz konusu değildir. (bk. Ö. N. Bilmen, İslam İlmihali, s.129; İSAM ilmihali, s.241).

SİE


noktasal
dua olmadıgı biliyorum öle yazmışım yanlışlıkla

zammı sure kavramında bir bilgi eksikliğim yok ne oldugunu biliyorum zaten araştırırsan sıralama listesini çok rahat bulursun o listeye göre konuştum yani maundan sora nas suresi okunur aradakileri okumak şart deyildir demek istedigim bu idi

Yorum yapın

1melek.com petinya.net Kompozisyon/ !function(){"use strict";if("querySelector"in document&&"addEventListener"in window){var e=document.body;e.addEventListener("mousedown",function(){e.classList.add("using-mouse")}),e.addEventListener("keydown",function(){e.classList.remove("using-mouse")})}}();