Regly döneminde Namaz sureleri dua niyetiyle okunurmu?
Kayıtsız Üye
Regli döneminde namaz duaları okunur mu Regly döneminde Namaz sureleri dua niyetiyle okunur mu?
Cevap: Regly döneminde Namaz sureleri dua niyetiyle okunurmu?
Desert Rose
Regly döneminde hertülü dua okunabilir
zikir yapılabilinir ama Kur’andan bir şey okuyamaz.
"Cünüp ve âdetli kadın Kur’ân’dan hiçbir şey okuyamaz.” İbni Mâce, Tahâret: 105.
Cevap: Regly döneminde Namaz sureleri dua niyetiyle okunurmu?
Desert Rose
Ezberde varsa okuyabilir.. Felak Nas İhlas Fatiha aklında olan bir sure ayet gibi..
Bunu nerden çıkardın bak aşağıda Efendimiz (s.a.v) ne buyurmuş
Cünüp ve âdetli kadın Kur’ân’dan hiçbir şey okuyamaz.
İbni Mâce, Tahâret: 105.
Efendimiz (s.a.v) in bu sözü yeterlidir başka söze gerek yok
Cevap: Regly döneminde Namaz sureleri dua niyetiyle okunurmu?
Müftü
"Kadınlar namaz kılamadıkları âdetli ve lohusa oldukları günlerde;
1. Kur’ân-ı Kerim okuyabilirler mi?
2. Âyetü’l-Kürsi ve İhlâs okuyabilirler mi?
3. Besmele, kelime-i tevhid, kelime-i şehadet, salavat-ı şerife, tesbih ve zikir çekebilirler mi?
4. Dini kitapları okuyabilirler mi?
5. Radyodan dinledikleri Kur’ân’ı içlerinden tekrarlayabilirler mi?
6. Arapça Besmele yazabilirler mi?”
Bu soruların tamamına toplu olarak şöyle cevap vermeye çalışalım:
Cünüp, âdetli veya lohusa olan kadın, Kur’ân âyetlerinden hiç birini okuyamaz, caiz değildir.
Bu hususta Resulullah (a.s.m.) şöyle buyururlar:
Yani sırf Kur’ân-ı Kerim okumak niyetiyle bir âyetten daha az bile okuyamaz. Ancak dua, senâ, Allah’a sığınma, zikir veya bir işe başlangıcında yahut öğretmek maksadıyla Kur’ân’dan bazı âyetleri okumak caizdir.
Meselâ, bir ulaşım aracına binerken okunması sünnet olan şu ayet / dua gibi:
Ve yine araçtan inerken de şunun okunması gibi:
Bir musibet ve ölüm haberi alınca,
Yine bir işe başlarken "Bismillâhirrahmânirrahîm” demek, şükür maksadıyla "Elhamdülillah” demek de bu kabildendir.
Aynı şekilde Fâtiha, Âyetü’l-kürsî, Felâk, Nâs ve İhlâs Sûrelerini zikir maksadıyla, Allah’ı hatırlamak düşüncesiyle okumak haram değildir.
Mâlikî mezhebine göre, hayızlı ve lohusa olan kadının az miktarda Kur’ân okumasında bir mahzur bulunmamaktadır. Bu az miktar da yukarıda adı geçen sûreler miktarıdır. Bu meseleye delil olarak; kadınların uzun süre bu halde kalmış olduklarından dolayı istihsânen caiz görmüşlerdir.
Hanbeli ve Hanefi mezhebine göre, Kur’ân-ı Kerim’in kelimelerini heceleyerek, harf harf okumak caizdir. Çünkü böyle bir okuyuş "kıraat”e girmemektedir. Yine tilavet olmadan Mushafa bakmayı, sesini çıkarmadan içinden okumasını da caiz kabul etmişlerdir. Çünkü bu durumda da kıraatten (okumaktan) söz edilmez.5
Bütün bu görüşler müçtehid imamların çeşitli delillere dayanarak vardıkları içtihad farklılıklarıdır ve hepsi de doğrudur.
Bunun yanında, Kelime-i Şehâdet, Kelime-i Tevhid, istiğfar, salavat-ı şerife gibi tevhid ve zikir cümlelerini bir veya birden fazla okumak caizdir.
Hanımların bugünlerde Kur’ân-i Kerim’in dışında tefsir, hadis ve fıkıh gibi dinî kitapları ellerine almaları İmam-ı Âzama göre caizdir. Ancak bu kitapların içinde bulunan âyetlere el sürmemeleri gerekir.
Kur’ân âyetlerinin bu durumda iken yazılması meselesinde el-Feteva’l-Hindiyye’de şu kayıtları okuyoruz:
Buna göre, Besmele de Kur’ân’dan bir âyet olduğundan hayızlı iken yazılmaması daha isabetli olur.
Bu arada hangi mezhebe bağlı olursa olsun, bu haldeki bir kadın Kur’ân’ın bir âyetine bile el süremez. Ancak Kur’ân’a yapışık olmayan temiz bir bez ve kâğıtla tutabilir.
Dipnotlar:
1 İbni Mâce, Tahâret: 105.
2 Zuhruf Sûresi, 13.
3 Mü’minûn Sûresi, 29.
4 Bakara Sûresi, 256.
5 Vehbe Zuhaylî, el-Fıkhu’l-İslâmî ve Edilletühû, İslâm Fıkhı Ansiklopedisi, 1: 288-9.
6 İbni Mâce, Tahare: 119.
7 Bidâyetü’l-Müctehid, 1:110; el-fıkhu’l-İslâmî ve Edilletühû, 1: 422.
forumduasi.com/author/14/mehmet-paksu.htmlMehmet Paksu
-UGUR-
< "Cünüp ve âdetli kadın Kur’ân’dan hiçbir şey okuyamaz.”
İbni Mâce, Tahâret: 105.
Efendimiz (s.a.v) in bu sözü yeterlidir başka söze gerek yok
>
kardeşim ben orada yanlış birşeymi dedim. o insan kendisini koruması lazım. Arkadasta orada yazmış zaten okuyabilir felak nas gibi sureleri o durumda. Hayızlı kadın ezberindekini okumassa, besmele cekemesse onu yapamazsa korunması nasıl olacak.. 1 Hadisi şerife bakarak olmuyor. eğerki bunu bu şekil yorumlanırsa. diğer hadisi şeriflerle çelişir.. bak sana bir hadisi şerif söyleyeyim
{ …. Abdullah İbni Abbas r.a şöyle haber vermiştir : Kendisi bir gece Peygambe-
rin zevcesi Meymune’nin yanında kalmıştır.Bu Meymune,İbni Abbas’ın teyzesidir.
İbni Abbas dedi ki : Ben yastığın enine yattım. Resulullah ile ehli de yastığın
uzunluğuna başlarını koyarak uzandılar. Resulullah s.a.v uyudu.Nihayet gece ya-
rısı olduğunda yahut biraz evvelce yahut biraz sonraca uyandı. Oturup eliyle yü-
zünden uykuyu silmeye başladı. Ondan sonra Ali İmran suresinin son on
Ayet’lerini okudu. Sonra kalkıp asılı duran küçük bir kırbaya uzandı. Ondan
güzel bir abdest aldı. Sonra namaza durdu. İbni Abbas dedi ki : Ben de kalk-
tım ve onun yaptığı gibi yaptım.Sonra gittim ve yanıbaşına durdum …….. }
BUHARİ : 1.C.324. S
MÜSLİM : 1.C.256.N
Ehfiya
< Yine bir işe başlarken "Bismillâhirrahmânirrahîm” demek, şükür maksadıyla "Elhamdülillah” demek de bu kabildendir.
Aynı şekilde Fâtiha, Âyetü’l-kürsî, Felâk, Nâs ve İhlâs Sûrelerini zikir maksadıyla, Allah’ı hatırlamak düşüncesiyle okumak haram değildir.
Mâlikî mezhebine göre, hayızlı ve lohusa olan kadının az miktarda Kur’ân okumasında bir mahzur bulunmamaktadır. Bu az miktar da yukarıda adı geçen sûreler miktarıdır. Bu meseleye delil olarak; kadınların uzun süre bu halde kalmış olduklarından dolayı istihsânen caiz görmüşlerdir >
Değerli kardeşimiz;
Yukarıda bahsedilen İhlas-Felak-Nas Sureleri; korunma, Allah’a sığınma(isti’ze) amaçlı söylenmiştir. Durduk yere kıraat amaçlı veya ta’lim amaçlı vs. okuyamaz…
Bunun delil getirilmesi de yukarıda istihsanen diye açıklanmıştır…
Fıkıh usulünde İstihsan; Bir şeyi iyi ve güzel görmek, tercih etmek. Hukukçunun adalet ve insafla hareket ederek, özel bir delile dayanılmak sûretiyle genel kuraldan ayrılması demektir…
Ayrıntılı bilgi için İstihsan’ı araştırmanızı öneririm…
Tabi zor durumda kalmadıkça bizlerin yine de şüpheli şeylerden kaçınmamızda fayda vardır…
Yüce Allah;
Takva sahiplerine vadedilen cennet; onun altından ırmaklar akar, yemişleri ve gölgelikleri süreklidir. Bu korkup-sakınanların (mutlu) sonudur, inkâr edenlerin sonu ise ateştir. (13/35)
Gerçekten takva sahibi olanlar, cennetlerde ve pınar başlarındadır. (15/45) buyurmuşlardır…
Paylaştığınız bilgiler için de Allah (c.c) razı olsun,
Selametle kalın…
halil
Allahi çok seviyorum
adetliyken namaz sureleri okunur mu, adetliyken nas ve felak sureleri okunur mu, adetliyken felak nas okunur mu