Cemaatle kılınan namazlarda Fatiha Suresi okumak
peugeot_bor
Bir sitede gördüm cemaatle namaz kılarken imam fatihayı okuduğunda cemaatte sessizce içinden okuması gerekli diyor. Ben böyle bilmiyordum.Ben sadece susulur ve fatiha sonunda sessizce amin denir diye biliyordum. Yanlışmı biliyorum?
Cevap: Cemaatle kılınan namazlarda fatiha
Muhasibi
Sesli namazların ilk iki rekatında yani (sabah akşam ve yatsı namazlarında) imam fatihayı okurken cemaat dinler diğer rekatlarda cemaat fatihayı okur.
Selametle
Cevap: Cemaatle kılınan namazlarda fatiha
peugeot_bor
Cemaatle namaz kılanlar şu şekilde hareket ederler:
1) Cemaatten her biri imama uymayı niyet eder. Kılacak olduğu namaz hangi vaktin ise onu kasdederek: "Niyet ettim bugünkü falan vaktin farz namazını kılmaya, uydum şu imama" şeklinde niyet eder. Sonra imam ellerini kaldırır, aşikare "Allahu Ekber" diyerek namaza başlar. Ona uyanlar da ellerini kaldırarak gizlice "Allahu Ekber" deyip imamla namaz kılmaya başlarlar. Beraberce namaz kılanların hepsi "Sübhaneke"yi okur, sonra cemaat susar. İmam gizlece "Eûzü Besmele" okur. Sonra kıraata başlayarak namazı kıldırır.
Şöyle ki: İmam sabah, akşam, yatsı namazlarının ilk ikişer rekatlarında ve vitir namazının her üç rekatında Fatiha suresi ile buna ilave edeceği ayetleri aşikare olarak okur, cemaate işittirir. Bütün tekbirleri, tesmi’leri ve selamları aşikare yapar. Akşam namazının üçüncü ve yatsı namazının üçüncü ve dördüncü rekatlarında, öğle ve ikindi namazının bütün rekatlarında kıraati gizli, tekbirleri, tesmi’leri ve selamları aşikare yapar.
Kıraati sadece imam yapar. İmamın okuması, cemaatin okuması yerine geçer. İmam okurken cemaat susar ve dinler; açıktan okunan namazlarda Fâtiha’nın bitiminde âmin der; kıraat dışında okunacak zikir ve tesbihleri kendisi okur.
Yukarda ömer nasuhi bilmenin büyük islamilmahilinde fatiha okunur demiyor. Ben hanefiyim acaba başka meseplerdemi okunuyor. Bu zamana kadar cemaatle çok namaz kıldım ama fatihayı hiç okumadım.
Cevap: Cemaatle kılınan namazlarda fatiha
muvahhidim
< Yukarda ömer nasuhi bilmenin büyük islamilmahilinde fatiha okunur demiyor. Ben hanefiyim acaba başka meseplerdemi okunuyor. Bu zamana kadar cemaatle çok namaz kıldım ama fatihayı hiç okumadım. >
Kardeş;
İmam Şafii’ye göre;
Sesli bir namz dahi olsa Fatiha okumayan bir kişinin namazı olmaz.
Dayandığı delil de şu Hais-i Şerif’tir.
حدثنا ابن ابي عمر وعلي بن حجر قالا: حدثنا سفيان عن الزهري عن محمود بن الربيع عن عبادة بن الصامت عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: ‘- "لا صلاة لمن لم يقرا بفاتحة الكتاب
Abbad bin Samit’in rivayetine göre Rasulullah (s.a.v) Şöyle buyurmaktadır.
”Namazada Fatihayı okumayanın namazı yoktur.”
İbn-i İsa, Abbad’ın rivayet ettiği bu hadis Sahihtir demiştir.
Bu hadisle de bir çok alim ve sahabenin de amel ettiğini söylemiştir.
Bunlar;
Ömer İbnul Hattab
Cabir bin Abdullah
İmran ibnu Husayn ve diğerleri.
Dediler ki; Fatihasız namaz kılmak caiz değildir.demişlerdir.
Bu görüşe dayanaların içerisinde, İbn-i Mubarek, İmam Şafii, Ahmed bin Hanbel ve İshak bulunmaktadır.
O’nunla Kal..
celle celeluh
Sergen Osman
İmama uyan bir kimse, yani muktedî, imam tekbir aldıktan sonra, o da tekbir alarak namaza durur. Yalnız Sübhâneke`yi okuyup sükût eder. Fâtiha ve başka âyet okumaz. İmam rükû`a gittiği zaman, o da rükû`a gider. Rükû`daki tesbihleri söyler. İmam rükû`dan SemiAllahü limen hamideh diyerek doğrulduğunda ise, Rabbenâ lekel-hamd der. Secdeye gittiklerinde de secde tesbihlerini okur. 3 veya 4 rek`atlı namazların ilk oturuşunda sadece Tehıyyât okunur. Son oturuşta ise, Tehıyyât ile beraber salâvat ve dualar okunarak imamla birlikte selâm verilir. İmama uyan kimsenin, onun arkasında Fâtiha ve zamm-ı sûre okuması tahrîmen mekruhtur. Çünkü imam cemaata riyaseten okumaktadır. İmamın okuması cemaatın okuması yerine de geçer. Nitekim hadîs-i şerîf`te de bu husus sarahaten belirtilmiştir. Ancak İmam-ı Muhammed, imamın kırâeti âşikâre yaptığı namazlarda cemaatın okumasını mekruh görmüşse de, imamın gizli okuduğu yerlerde cemaatın da okumasını câiz görmüştür.
peugeot_bor
ben hanefiyim imamın fatihayı sesiz okuduğu zaman benimde okumam gerekirmi gerekmezmi? Okumam gerekirse öğlen ve ikindi namazlarının her rekatında okumam lazım imama uymak bunun neresinde kalır ?
imamhatipli42
< ben hanefiyim imamın fatihayı sesiz okuduğu zaman benimde okumam gerekirmi gerekmezmi? Okumam gerekirse öğlen ve ikindi namazlarının her rekatında okumam lazım imama uymak bunun neresinde kalır ? >
Hanefi mezhebine mensub bir kişi farz namazların ilk rekatında subhaneke okurlar sadece bundan başka hiçbirşey okumazlar.
muvahhidim
< ben hanefiyim imamın fatihayı sesiz okuduğu zaman benimde okumam gerekirmi gerekmezmi? Okumam gerekirse öğlen ve ikindi namazlarının her rekatında okumam lazım imama uymak bunun neresinde kalır ? >
Bu konuda İmam Malik’in görüşü de;
İmam Malik:
”İmam, sesli okuduğu namazlarda (Sabah, Akşam, Yatsı) Fatiha Suresi okunmaz imam dinlenir, der.”
”Sessiz namazlarda ise (Öğlen, İkindi) Fatiha Suresi herkes tarafından okunur der.”
Çünkü imama uymak bizim bişey okumamamızı gerektirmez ki ..
İmam tilaveti ses yaptığında dinlemek vaciptir…
O’nunla Kalın..
celle celeluh
peugeot_bor
ALLAH razı olsun hepinizden.
Ebu_ibrahim
< ben hanefiyim imamın fatihayı sesiz okuduğu zaman benimde okumam gerekirmi gerekmezmi? Okumam gerekirse öğlen ve ikindi namazlarının her rekatında okumam lazım imama uymak bunun neresinde kalır ? >
İmamın sesli ya da sessiz okuduğu bütün namazlarda cemaatin fatihayı içlerinden okumasının gerektiren bir çok hadisler ve sahabe fetvaları vardır. Bunlar ve getirilen şüphelere verilen cevaplar hakkında el-Mubarekfuri‘nin Tahkiku’l-Kelam adlı kitabına bakınız.
Bu konu ile ilgili delillerden bazıları şu şekildedir:
Ubâde’t-İbnu’s-Sâmit radıyAllahu anh‘den: "Rasûlüllâh sallAllahu aleyhi ve sellem buyurdu ki: ‘Her kim ki Fatihâtu’l-Kitâb’ı okumazsa onun namazı yoktur.’” Buhârî, (756); Müslim, (394); Ebû Dâvud, (822); Tirmizî, (247); Nesâ‘î, (2/137); ve İbn Mâce, (837).
Ubâde’t-İbnu’s-Sâmit radıyAllahu anh‘den, o şöyle dedi: "Bir sabah namazında Rasûlüllâh sallAllahu aleyhi ve sellem‘in arkasında idik. Rasûlüllâh sallAllahu aleyhi ve sellem Kur’ân okurken, kıraati ona ağırlık verdi. Namaz bitince (cemaate hitaben): ‘Zannedersem sizler imamınızın arkasında (Kur’ân) okuyorsunuz dedi?’ Biz de: ‘Evet ya Rasûlâllâh! Hızlıca (size yetişebilmek için okuyoruz)’ dedik. Rasûlüllâh r: ‘İmâmınızın arkasında Fatihâ’dan başka bir şey okumayın! Zira Fatihâ’yı okumayanın namazı yoktur’ dedi.” Ahmed, (5/313, 316, 322); Ebû Dâvud, (823); Tirmizî, (311); Nesâ‘î, (2/141);Buhârî, Cüz’ünde (60/226); Darekutnî, (1/318); İbn Hibbân, (1776); Ziyâ‘u’l-Makdisî, el-Muhtare(3/344); Hâkim, (1/364); Beyhakî, Sunen, (2/164) ve Kırâ’at‘ta (98); İbn Ebî Şeybe, (1/373) ve Tahâvî, (1/215) hasen bir senedle rivayet etmişlerdir. Darekutnî’nin rivayetinde İbn İshâk tahdis sigasını tasrih etmiştir. Ebû Nu‘aym ise Hilye‘de (9/322) farklı bir rivayet yoluyla nakletmiştir
Recâ’ İbn Hayve’den, o şöyle dedi: "Bir gün Ubâde’t-İbnu’s-Sâmit radıyAllahu anhın yanı başında namaz kılıyordum ki imamın arkasında (Fatihâ’yı) okuduğunu duydum. Namazı kıldıktan sonra, dedim ki: ‘Yâ Ebâ Velîd! Sen imamla olduğun halde arkasında (Fatihâ’yı) okuyor musun?’ dedi ki: ‘Yazıklar olsun sana (Fatihâ’sız) namaz yoktur (bilmez misin?)’” Abdurrezzâk, (2771) hasen bir senedle rivayet etmiştir
Enes İbn Mâlik radıyAllahu anh‘dan: "Rasûlüllâh sallAllahu aleyhi ve sellem (bir gün) ashâbına namaz kıldırdı. Namazı bitince, yüzünü ashabına çevirerek dedi ki: ‘İmâm okuduğu halde siz de (arkasında) namazlarınızda okuyor musunuz?’ Hepsi sükût ettiler.Rasûlullah sallAllahu aleyhi ve sellem bu sorusunu üç kere tekrar etti. Birisi veya birkaçı dediler ki: "Evet Yâ Rasûlüllâh! Biz bunu yapıyoruz!’ Rasûlüllâh r buyurdu ki: ‘Bunu yapmayın. Sizden biriniz imamın arkasında, içinden olmak üzere sadece Fatihâ’yı okusun.’” Buhârî, Cüz’ünde, (224); Darekutnî, (1/340); Tahâvî, (1/218);Abdurrezzâk, (2765); Beyhakî, Kitâbu’l-Kıra’at’ta, (121); Sunen’inde, (2/166); Hâtib, (13/176); Ebû Ya‘lâ ve Taberânî, Evsât’ta ve Mecmâ‘u’z-Zevâ’id, (2/110) sahih bir senedle rivayet etmişlerdir
Ebû Hureyre radıyAllahu anh şöyle dedi: "Rasûlüllâh sallAllahu aleyhi ve sellem buyurdu ki: ‘Fatihâ okunmayan namaz yeterli değildir.’ Ebû Sâ’ib dedi ki: ‘Peki ey Ebû Hureyre! Eğer imamın arkasında olursam?’ Elimden tutarak: ‘Fatihâ’yı içinden (kendi kendine) oku dedi.’”Mâlik (188); İbn Huzeyme, (490); Ebû ‘Avâne (1/452); İbn Hibbân, (1780); Beyhakî, Kırâ’at (66) sahih bir senedle rivayet etmişlerdir.
Ebû Hureyre radıyAllahu anh şöyle dedi: "Rasûlüllâh sallAllahu aleyhi ve sellem buyurdu ki: ‘Her kim ki namaz kılar da o namazında Ummu’l-Kur’ân’ı okumazsa, o namaz güdüktür sonra güdüktür, (yani) tamam değildir’ dedi.” (Müslim’in rivayetinde ise: ‘Bu sözü üç kere tekrar etti’ şeklinde gelmiştir.) (Ravi diyor ki): Bunun üzerine dedim ki: "Yâ Ebâ Hureyre! İmâm sesli okuduğunda nasıl yapayım?’ Dedi ki: ‘Fatihâ’yı içinden okursun. Zira ben Rasûlüllâh r işittim ki şöyle buyurdu: ‘Allah Teala buyurdu ki: Ben Fatihâ’yı benimle kulum arasında yarı yarıya taksim ettim. (Yarısı benim yarısı kulumundur.) Ve kulumun istediği onundur. Kul: Elhamdu li’llâhi Rabbi’l-‘âlemîn dediği zaman Allah da: ‘Kulum bana hamd etti’ der. Kul: er-Rahmânirrahîm dediği zaman, Allah da: ‘Kulum beni sena etti’ der. Kul: Mâliki yevmiddîn dediği zaman, Allah da: ‘Kulum beni temcid’ etti (ve bir defada: ‘Kulum bana tebyiz eyledi’ dedi.) Ve buraya kadar benim. Kul: ‘İyyâke na’bûdu ve iyyâke netse’în dediği zaman, Allah: ‘Bu kulumla benim aramda ve kulumun istediği hakkıdır’ der. Kul: İhdına’s-sırâta’l-mustakîm sırata’llezine en’amte ‘aleyhim gayri’l-magdubi ‘aleyhim vela’d-dâllîn dediği zaman, Allah: ‘İşte bu kulumundur ve kulumun istediği hakkıdır’ buyurur.” Müslim, (395); Ebû Dâvud, (821); İbn Mâce, (838); Mâlik, (1/84) İbnu Huzeyme, (489); İbn Ebî Şeybe, (1/375); İbn Hibbân, Buhârî, Cüz’ünde, (15/68/65/72); Abdurrezzâk, (2767); Ebû ‘Avâne,; Beyhakî, (2/38); Beyhâkî, Kitâbu’l-Kıra’at’da (52) sahih bir senedle rivayet etmişlerdir (2/138) (1775);
‘Abdullah İbn ‘Amr radıyAllahu anhuma şöyle dedi: "Rasûlüllâh sallAllahu aleyhi ve sellem (ashâbına hitaben): ‘Benim arkamda olduğunuz halde (Kur’ân) okuyor musunuz’ diye sual etti? (Sahâbeler) dediler ki: ‘Evet Yâ Rasûlâllâh! Süratli bir şekilde okuyoruz.’ (Bu cevap üzerine) Rasûlüllâh r buyurdu ki: ‘(İmâmın arkasında) Fatihâ’dan başka bir şey okumayın.’” Buhârî, Cüz’ünde (33) ve Beyhakî, Kitâbu’l-Kırâ’at’ta(138) hasen bin senedle rivayet etmişlerdir
Yezîd İbn Şerîk şöyle dedi: "Ömer İbnu’l-Hattâb radıyAllahu anh‘e dedim ki: ‘İmâm’ın arkasında iken Fatihatu’l-Kitâb’ı okuyabilir miyim?’ Ömer İbnu’l-Hattâb radıyAllahu anh: ‘Evet okursun’ dedi. Ve tekrar dedim ki: ‘Sen okuduğun halde de mi Yâ Emire’l-Mu’minîn?’ Ömer İbnu’l-Hattâb radıyAllahu anh dedi ki: ‘Evet ben okusam da’ buyurdu.” Buhârî, Cüz’ünde (45); Beyhakî, (2/167); Hâkim, (1/239); Darekutnî, (1/218); Tahâvî, (1/218) ve Abdurrezzâk, (2776) hasen bir senedle rivayet etmişlerdir
Not: Sahâbelerden ve tabî’înden ehli ilmin çoğunluğunun ameli bu hadisler üzeredir. Sahâbelerden, Ömer İbnu’l-Hattâb, ‘Alî İbn Ebî Tâlib, ‘Â’işe bt. Ebî Bekr,Ebû Hureyre, Enes İbn Mâlik, İbn Abbâs, İbn Ömer, İbn Mes’ûd, Mu’âz İbn Cebel, ‘Ubey İbn Ka’b, Ubâde’t-İbn es-Sâmit,‘Abdullâh İbn ‘Amr radıyAllahu anhum ve daha isimlerini zikretmediğimiz birçok sahâbe vardır
Sergen Osman
turkiyede cogu okumuyo yani simdiki hocalar yanlismi yapiyo yanlis fetva mi veriyorlar ,galiba bunlar tekbasina kilanlar için
peugeot_bor
şimdi ben cemaatle namaz kılsan ve imamın fatihayı sessiz okuduğu zaman bende okusam mezhepten çıkarmıyım bide sonrekatlarda ya fatihayı okumaya yetiştiremeden imam rukuya gitse bende mecburen fatihayı yarım bırakıp rukuya gitmiş olcam gitmesen sonra hep geride kalcam budurumda neyapmam gerekli? Ben sureleri ağır okurum
EarthQuake®
Burada ilk iki rekat kastediliyor sanırım:
< SORU: Hocam Hanefi içtahadına uyan birisiyim. Bazı fıkhı konularda mesela şafii mezhebine göre abdestte sıraya uymak farzdır hanefiye uyan biri olarak sakıncası olamadığından bu sıraya uymaya dikkat ederim. Buna benzer diğer konularda da uymaya çalışırım. Cemaatle kılınan namazda da diğer üç mezheb imamların içtihadına göre fatiha okumam hanefi içtihadına göre namaza zarar verir mi?
CEVAP: Mezhepler birbirinin daha iyisi veya daha kötüsü değildirler. Her bir müçtehit, Allah’a daha yakın olmayı sağlayacak işleri göstermeye çalışmışlardır. Bu nedenle, bir mezhepteki uygulama ne yanlıştır, ne de onu başka türlü tarif edeninki daha üstündür. Her mü’min, ittiba ettiği mezhepteki uygulamaya bağlı kalmalıdır. İmam Fatiha suresini okurken dinlemek, ayetin emrine binaen gerekli görülmüştür. Öyle yapmalıyız. Allah’a emanet olun.
Nureddin Yıldız >
<
Sual: Son iki rekâtta, Fatiha okumayı unutanın, secde-i sehv yapması gerekir mi?
CEVAP
Farz ve kaza namazlarında, secde-i sehv gerekmez, çünkü farzların son iki rekâtında Fatiha okumak vacib değil, sünnettir. Nâfilelerde, sünnetlerde veya vitirde ise, Her rekâtta Fatiha okumak vacib olup, biri unutulursa secde-i sehv gerekir. (Hindiyye)
Mâlikî ve Şâfiî’de, her rekâtta Fatiha okumak farzdır. Bir ihtiyaçtan dolayı bu iki mezhepten birini taklit edenin, okuması farzdır. Okumazsa namaz sahih olmaz. Secde-i sehvle de kurtulmaz. >
DangoR
< şimdi ben cemaatle namaz kılsan ve imamın fatihayı sessiz okuduğu zaman bende okusam mezhepten çıkarmıyım bide sonrekatlarda ya fatihayı okumaya yetiştiremeden imam rukuya gitse bende mecburen fatihayı yarım bırakıp rukuya gitmiş olcam gitmesen sonra hep geride kalcam budurumda neyapmam gerekli? Ben sureleri ağır okurum >
sen oku imam rukuya da gitse yarım bırak sorun olmaz imama uymak şarttır.
Ebu_ibrahim
< şimdi ben cemaatle namaz kılsan ve imamın fatihayı sessiz okuduğu zaman bende okusam mezhepten çıkarmıyım bide sonrekatlarda ya fatihayı okumaya yetiştiremeden imam rukuya gitse bende mecburen fatihayı yarım bırakıp rukuya gitmiş olcam gitmesen sonra hep geride kalcam budurumda neyapmam gerekli? Ben sureleri ağır okurum >
Namazda fatihayı okumadığınız zaman Rasulullah sallAllahu aleyhi ve sellem‘in ve ashabının mezhebinden çıkmış olmaktan daha çok sakınmalısınız.
imamdan geri kalsanız da fatihayı okumanız gerekir. şayet tabi olduğunuz imam fatihayı yetiştiremeyeceğiniz kadar hızlı kıldırıyorsa, tadili erkana uyan başka bir imamın arkasında kılın.
EarthQuake®
Görüşleri şöyle toplamak mümkün:
______________
Temel Soru:
Cemaatle kılınan namazlarda,
İmamın sessiz kıraat yaptığı öğle ve ikindi namazının tüm rekatlarında;
İmamın sesli kıraat yaptığı sabah, akşam, yatsı namazlarının son rekatlarında
Cemaatin Fatiha Okuması gerekli midir?
Cevaplar:
Hanefi fıkıhçılarına göre imama uyan için açık ve gizli okunan namazlarda imamın okuması yeterlidir. Cemaat susar. Ama diğer üç mezhep imamlarına göre açık ve gizli okunan namazların hepsinde cemaatin de Fatiha okuması gerekir. Çünkü Peygamberimiz, Fatiha’sız namaz olmayacağını vurgulamıştır. Onun için imam Fatiha’yı bitirince biraz susar ki cemaat de kendi içinden okusun. Zaten öğle, ikindi namazlarında gizli okunduğundan, imamın okumasını dinleme sorunu yoktur. Herkes kendi içinden Fatiha okur ama sure okunması gerekmez. Benim kanaatime göre açık okunan akşam, yatsı ve sabah namazlarında imamın okuması yeterlidir. Ama gizli okunan öğle, ikindi namazlarında cemaatin de Fatiha okuması gerekir. Namazda susmak yerine elbette Fatiha okumak daha iyi ve sevaptır.
Prof. Dr. Süleyman Ateş
Soru:Cemaatle kılınan namazda da diğer üç mezheb imamların içtihadına göre fatiha okumam hanefi içtihadına göre namaza zarar verir mi?
Mezhepler birbirinin daha iyisi veya daha kötüsü değildirler. Her bir müçtehit, Allah’a daha yakın olmayı sağlayacak işleri göstermeye çalışmışlardır. Bu nedenle, bir mezhepteki uygulama ne yanlıştır, ne de onu başka türlü tarif edeninki daha üstündür. Her mü’min, ittiba ettiği mezhepteki uygulamaya bağlı kalmalıdır. İmam Fatiha suresini okurken dinlemek, ayetin emrine binaen gerekli görülmüştür. Öyle yapmalıyız. Allah’a emanet olun.
"Kur’an okunduğu zaman ona kulak verip dinleyin ve susun ki size merhamet edilsin.
Rabbini, içinden yalvararak ve korkarak, yüksek olmayan bir sesle sabah-akşam zikret ve gafillerden olma."
(ARAF 204-205)
Nureddin Yıldız
Cemaatle namaz kılanlar şu şekilde hareket ederler:
1) Cemaatten her biri imama uymayı niyet eder. Kılacak olduğu namaz hangi vaktin ise onu kasdederek: "Niyet ettim bugünkü falan vaktin farz namazını kılmaya, uydum şu imama" şeklinde niyet eder. Sonra imam ellerini kaldırır, aşikare "Allahu Ekber" diyerek namaza başlar. Ona uyanlar da ellerini kaldırarak gizlice "Allahu Ekber" deyip imamla namaz kılmaya başlarlar. Beraberce namaz kılanların hepsi "Sübhaneke"yi okur, sonra cemaat susar. İmam gizlece "Eûzü Besmele" okur. Sonra kıraata başlayarak namazı kıldırır.
Şöyle ki: İmam sabah, akşam, yatsı namazlarının ilk ikişer rekatlarında ve vitir namazının her üç rekatında Fatiha suresi ile buna ilave edeceği ayetleri aşikare olarak okur, cemaate işittirir. Bütün tekbirleri, tesmi’leri ve selamları aşikare yapar. Akşam namazının üçüncü ve yatsı namazının üçüncü ve dördüncü rekatlarında, öğle ve ikindi namazının bütün rekatlarında kıraati gizli, tekbirleri, tesmi’leri ve selamları aşikare yapar.
Kıraati sadece imam yapar. İmamın okuması, cemaatin okuması yerine geçer. İmam okurken cemaat susar ve dinler; açıktan okunan namazlarda Fâtiha’nın bitiminde âmin der; kıraat dışında okunacak zikir ve tesbihleri kendisi okur.
Ömer Nasuhi Bilmen / Büyük İslam ilmihali
İmam Şafii’ye göre;
Sesli bir namaz dahi olsa Fatiha okumayan bir kişinin namazı olmaz.
Dayandığı delil de şu Hadis-i Şerif’tir:
حدثنا ابن ابي عمر وعلي بن حجر قالا: حدثنا سفيان عن الزهري عن محمود بن الربيع عن عبادة بن الصامت عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: ‘- "لا صلاة لمن لم يقرا بفاتحة الكتاب
Abbad bin Samit’in rivayetine göre Rasulullah (sav) Şöyle buyurmaktadır.
”Namazada Fatiha’yı okumayanın namazı yoktur.”
İbn-i İsa, Abbad’ın rivayet ettiği "bu hadis Sahihtir" demiştir.
Bu hadisle de bir çok alim ve sahabenin de amel ettiğini söylemiştir.
Bunlar;
Ömer İbnul Hattab
Cabir bin Abdullah
İmran ibnu Husayn ve diğerleri.
Dediler ki; Fatihasız namaz kılmak caiz değildir" demişlerdir.
Bu görüşe dayananların içerisinde, İbn-i Mubarek, İmam Şafii, Ahmed bin Hanbel ve İshak bulunmaktadır.
İmam Malik:
”İmam, sesli okuduğu namazlarda (Sabah, Akşam, Yatsı) Fatiha Suresi okunmaz, imam dinlenir, der”
”Sessiz namazlarda ise (Öğlen, İkindi) Fatiha Suresi herkes tarafından okunur, der.
İmamın sesli ya da sessiz okuduğu bütün namazlarda cemaatin fatihayı içlerinden okumasının gerektiren bir çok hadisler ve sahabe fetvaları vardır. Bunlar ve getirilen şüphelere verilen cevaplar hakkında el-Mubarekfuri’nin Tahkiku’l-Kelam adlı kitabına bakınız.
Bu konu ile ilgili delillerden bazıları şu şekildedir:
Ubâde’t-İbnu’s-Sâmit radıyAllahu anh‘den: "Rasûlüllâh sallAllahu aleyhi ve sellem buyurdu ki: ‘Her kim ki Fatihâtu’l-Kitâb’ı okumazsa onun namazı yoktur’” Buhârî, (756); Müslim, (394); Ebû Dâvud, (822); Tirmizî, (247); Nesâ‘î, (2/137); ve İbn Mâce, (837)
Ubâde’t-İbnu’s-Sâmit radıyAllahu anh‘den, o şöyle dedi: "Bir sabah namazında Rasûlüllâh sallAllahu aleyhi ve sellem‘in arkasında idik. Rasûlüllâh sallAllahu aleyhi ve sellem Kur’ân okurken, kıraati ona ağırlık verdi. Namaz bitince (cemaate hitaben): ‘Zannedersem sizler imamınızın arkasında (Kur’ân) okuyorsunuz dedi?’ Biz de: ‘Evet ya Rasûlâllâh! Hızlıca (size yetişebilmek için okuyoruz)’ dedik. Rasûlüllâh r: ‘İmâmınızın arkasında Fatihâ’dan başka bir şey okumayın! Zira Fatihâ’yı okumayanın namazı yoktur’ dedi” Ahmed, (5/313, 316, 322); Ebû Dâvud, (823); Tirmizî, (311); Nesâ‘î, (2/141);Buhârî, Cüz’ünde (60/226); Darekutnî, (1/318); İbn Hibbân, (1776); Ziyâ‘u’l-Makdisî, el-Muhtare(3/344); Hâkim, (1/364); Beyhakî, Sunen, (2/164) ve Kırâ’at’ta (98); İbn Ebî Şeybe, (1/373) ve Tahâvî, (1/215) hasen bir senedle rivayet etmişlerdir Darekutnî’nin rivayetinde İbn İshâk tahdis sigasını tasrih etmiştir. Ebû Nu‘aym ise Hilye’de (9/322) farklı bir rivayet yoluyla nakletmiştir.
Recâ’ İbn Hayve’den, o şöyle dedi: "Bir gün Ubâde’t-İbnu’s-Sâmit radıyAllahu anh’ın yanı başında namaz kılıyordum ki imamın arkasında (Fatihâ’yı) okuduğunu duydum. Namazı kıldıktan sonra, dedim ki: ‘Yâ Ebâ Velîd! Sen imamla olduğun halde arkasında (Fatihâ’yı) okuyor musun?’ dedi ki: ‘Yazıklar olsun sana (Fatihâ’sız) namaz yoktur (bilmez misin?)’” Abdurrezzâk, (2771) hasen bir senedle rivayet etmiştir.
Enes İbn Mâlik radıyAllahu anh‘dan: "Rasûlüllâh sallAllahu aleyhi ve sellem (bir gün) ashâbına namaz kıldırdı. Namazı bitince, yüzünü ashabına çevirerek dedi ki: ‘İmâm okuduğu halde siz de (arkasında) namazlarınızda okuyor musunuz?’ Hepsi sükût ettilerRasûlullah sallAllahu aleyhi ve sellem bu sorusunu üç kere tekrar etti. Birisi veya birkaçı dediler ki: "Evet Yâ Rasûlüllâh! Biz bunu yapıyoruz!’ Rasûlüllâh buyurdu ki: ‘Bunu yapmayın. Sizden biriniz imamın arkasında, içinden olmak üzere sadece Fatihâ’yı okusun.’” Buhârî, Cüz’ünde, (224); Darekutnî, (1/340); Tahâvî, (1/218);Abdurrezzâk, (2765); Beyhakî, Kitâbu’l-Kıra’at’ta, (121); Sunen’inde, (2/166); Hâtib, (13/176); Ebû Ya‘lâ ve Taberânî, Evsât’ta ve Mecmâ‘u’z-Zevâ’id, (2/110) sahih bir senedle rivayet etmişlerdir.
Ebû Hureyre radıyAllahu anh şöyle dedi: "Rasûlüllâh sallAllahu aleyhi ve sellem buyurdu ki: ‘Fatihâ okunmayan namaz yeterli değildir.’ Ebû Sâ’ib dedi ki: ‘Peki ey Ebû Hureyre! Eğer imamın arkasında olursam?’ Elimden tutarak: ‘Fatihâ’yı içinden (kendi kendine) oku dedi.’”Mâlik (188); İbn Huzeyme, (490); Ebû ‘Avâne (1/452); İbn Hibbân, (1780); Beyhakî, Kırâ’at (66) sahih bir senedle rivayet etmişlerdir.
Ebû Hureyre radıyAllahu anh şöyle dedi: "Rasûlüllâh sallAllahu aleyhi ve sellem buyurdu ki: ‘Her kim ki namaz kılar da o namazında Ummu’l-Kur’ân’ı okumazsa, o namaz güdüktür sonra güdüktür, (yani) tamam değildir’ dedi.” (Müslim’in rivayetinde ise: ‘Bu sözü üç kere tekrar etti’ şeklinde gelmiştir)
(Ravi diyor ki): Bunun üzerine dedim ki: "Yâ Ebâ Hureyre! İmâm sesli okuduğunda nasıl yapayım?’ Dedi ki: ‘Fatihâ’yı içinden okursun. Zira ben Rasûlüllâh r işittim ki şöyle buyurdu:
‘Allah Teala buyurdu ki: Ben Fatihâ’yı benimle kulum arasında yarı yarıya taksim ettim (Yarısı benim yarısı kulumundur) Ve kulumun istediği onundur Kul: Elhamdu li’llâhi Rabbi’l-‘âlemîn dediği zaman Allah da: ‘Kulum bana hamd etti’ der Kul: er-Rahmânirrahîm dediği zaman, Allah da: ‘Kulum beni sena etti’ der Kul: Mâliki yevmiddîn dediği zaman, Allah da: ‘Kulum beni temcid’ etti (ve bir defada: ‘Kulum bana tebyiz eyledi’ dedi) Ve buraya kadar benim. Kul: ‘İyyâke na’bûdu ve iyyâke netse’în dediği zaman, Allah: ‘Bu kulumla benim aramda ve kulumun istediği hakkıdır’ der. Kul: İhdına’s-sırâta’l-mustakîm sırata’llezine en’amte ‘aleyhim gayri’l-magdubi ‘aleyhim vela’d-dâllîn dediği zaman, Allah: ‘İşte bu kulumundur ve kulumun istediği hakkıdır’ buyurur” Müslim, (395); Ebû Dâvud, (821); İbn Mâce, (838); Mâlik, (1/84) İbnu Huzeyme, (489); İbn Ebî Şeybe, (1/375); İbn Hibbân, Buhârî, Cüz’ünde, (15/68/65/72); Abdurrezzâk, (2767); Ebû ‘Avâne,; Beyhakî, (2/38); Beyhâkî, Kitâbu’l-Kıra’at’da (52) sahih bir senedle rivayet etmişlerdir (2/138) (1775);
‘Abdullah İbn ‘Amr radıyAllahu anhuma şöyle dedi: "Rasûlüllâh sallAllahu aleyhi ve sellem (ashâbına hitaben): ‘Benim arkamda olduğunuz halde (Kur’ân) okuyor musunuz’ diye sual etti? (Sahâbeler) dediler ki: ‘Evet Yâ Rasûlâllâh! Süratli bir şekilde okuyoruz’ (Bu cevap üzerine) Rasûlüllâh buyurdu ki: ‘(İmâmın arkasında) Fatihâ’dan başka bir şey okumayın.’” Buhârî, Cüz’ünde (33) ve Beyhakî, Kitâbu’l-Kırâ’at’ta(138) hasen bin senedle rivayet etmişlerdir.
Yezîd İbn Şerîk şöyle dedi: "Ömer İbnu’l-Hattâb radıyAllahu anh‘e dedim ki: ‘İmâm’ın arkasında iken Fatihatu’l-Kitâb’ı okuyabilir miyim?’ Ömer İbnu’l-Hattâb radıyAllahu anh: ‘Evet okursun’ dedi Ve tekrar dedim ki: ‘Sen okuduğun halde de mi Yâ Emire’l-Mu’minîn?’ Ömer İbnu’l-Hattâb radıyAllahu anh dedi ki: ‘Evet ben okusam da’ buyurdu.” Buhârî, Cüz’ünde (45); Beyhakî, (2/167); Hâkim, (1/239); Darekutnî, (1/218); Tahâvî, (1/218) ve Abdurrezzâk, (2776) hasen bir senedle rivayet etmişlerdir
Not: Sahâbelerden ve tabî’înden ehli ilmin çoğunluğunun ameli bu hadisler üzeredir. Sahâbelerden, Ömer İbnu’l-Hattâb, ‘Alî İbn Ebî Tâlib, ‘Â’işe bt Ebî Bekr,Ebû Hureyre, Enes İbn Mâlik, İbn Abbâs, İbn Ömer, İbn Mes’ûd, Mu’âz İbn Cebel, ‘Ubey İbn Ka’b, Ubâde’t-İbn es-Sâmit,‘Abdullâh İbn ‘Amr radıyAllahu anhum ve daha isimlerini zikretmediğimiz birçok sahâbe vardır.
Osman333
SelamunAleykum. Cemaatle namaz kilarken bacaklarin oldukca acilarak ayaklarin birbirine yaklastirilmasi gerekir mi ? Hambeli ve Maliki mezheplerinde boyle gördüm…. siz ne dersiniz ??
Kayıtsız Üye
Selamun aleyküm biz Allah rasulunun s.a.v mezhebinden olduğumuz için yukarıdaki kardeşimizin paylaştığı hadisler gereği fatiha yi okuyoruz unutmayın ayet hadisler muslumanlik tek çatı oldugu için müslümanların hepsini icerir Dinde oncelik ayet ve hadistir Allah rasulunun s.a.v sözü varken hiçbir bir kimsenin görüşü ile amel edilmez…
Kayıtsız Üye
Peygamber sav. İmamin arkasinda dahi olsa fatihanin okunmasini emretti.mezheb tassupculugunu birakalim artik.sav okuyun diyor.okumayin diye bir hadis yok
Kayıtsız Üye
İki doğru olurmu hocam.hem okunur hem okunmaz.mezheb alimlerine kesinlikle dil uzatmiyorum ama hata ve yanlis yapabilirler.vahih almiyorlar.kendileride soyle demislerdir.bizim sozumun tersine bir hadis bulursaniz onunla amel edin bizim sozumuzu duvara vurun.ayrica imameyn ebu hanifeye zit bir çok ictihat yapmislardir.hemde talebeleri oldugu halde.dort mezheb imamida hata yapar gayet normaldir.asil hata yapmazlar demek sakincalidir.cunku insandirlar.
Molla_Efdal
İmamın arkasında kıraat edilir mi?
Kuduri Şerif Tercümesi, sayfa: 24:
"İmama uyan kimse, imamın arkasında kıraat etmez"
Şem’a
Şafii mezhebine göre cemaatle kılınan namazda fatiha okunur bu farzdır
cemaatle kılınan namazda fatiha okunur mu, cemaatle kilinan namazda sure okunur mu, cemaatle kılınan farz namazlarında sure okunur mu