Topuk kemiklerini birleştirmek
musab
rukuda topuk kemiklerini birleştirmek sünnetmiş.sol ayak sağ ayağın yanına getirilirmiş.secdedede topuklar birleştirilirmiş.kalkarken açık bir şekilde kalkılırmış.peki rukudan doğrulduktan sonra ayakalrımız bitişik mi olcak açıkmı
Cevap: Topuk kemiklerini birleştirmek
esin-ti
Soru
Kıyâmda, ayakta iki ayak arasında dört parmak açıklık bulundurmak, rükü’a giderken topukları birleştirmek sünnet midir? İbn-i Abidin’in Radd ul Muhtar’in 2.cildinde, sh:274. de Metin kısmının hemen altında İZAH kısmında ilk cümle aynen şöyledir… "Rükuda, topukları birbirine yapıştırmak sünnettir… Bu açıklama doğru mudur, doğruysa hangi mezhebe göredir ve kaynağı nedir?
Cevap
Değerli kardeşimiz;
Namazda kişi ayakta iken, iki ayak arasında bir açıklığın bulunması dört mezhebin de ön gördüğü bir husustur. Ve bu husus mendup veya sünnet olarak ifade edilmiştir. Çünkü, ayakların bitişik olması, huşua aykırı bir zorlanma, bir tekellüftür.
Hanefilere göre, bu açıklık, dört parmak kadardır. Şafiilere göre, bu bir karış miktarıdır. Malikî ve Hanbelilere göre ise, bu açıklık insanların örfünde aşırı sayılmayacak, vasat bir şekilde ayarlanmalıdır(el-Fkhu’l-İslamî, I/695).
Rükudayken topukları birleştirme konusuna gelince:
Bilindiği üzere, sünnet demek, Hz. Muhammed(a.s.m)’in söz, fiil ve takrirleri demektir. Hadislerde böyle bir sünnete rastlayamadık.
Bedaiu’s-sanai’ kitabında "Rükunun sünnetleri” başlığı altında, ilgili sünnetler anlatılmış fakat, topukları birbirine yapıştırma sayılmamıştır.
Dört mezhebi işleyen "el-Fıkhu’l-İslamî” adlı eserde de böyle bir bilgiye rastlayamadık.
Diğer mezhep alimleri tarafından da böyle bir sünnet söz konusu değildir..
Rükudayken "topukları bitişmesi” hususu, Durru’l-Muhatar’ın metni olan Şerhu’l-Ebsar’da da geçmemektedir. Reddu’l-Muhtar’da ise, "topukların bitişmesi” ifadesini aşağıya almış ve "heysu la uzre= bir mazeret bulunmadığı zaman” ifadesini kullanmıştır. (Reddu’l-Muhtar, 1/476).
Aslında askerlerin "hazır ol” duruşunu gösteren "topukların bitişmesi”, kanaatimizce bir sünnet olarak gözükmemektedir. Ayağın sağa-sola hareket ettirilmesi namazdaki huşua aykırı gibi görünmektedir. Bununla beraber, bunu sünnet kabul eden alimlerin izini takip edenlere de bir şey diyemeyiz.
Hanefî mezhebinin fıkıh kaynaklarının büyük çoğunluğunda da böyle bir şeye rastlayamadık
Selam ve dua ile…
Sorularla İslamiyet
Yorum: Topuk kemiklerini birleştirmek
BirYolcu
İbn Huzeyme senediyle Aişe (r.anha)’nin şöyle ediğini nakletti:
Peygamber (s.a.v.) benimle beraber yatıyordu, onu aradım ve secde halinde, ayak topuklarını birbirine bitiştirmiş, parmak uçları kıbleye dönük bir şekilde buldum.
(Beyhakî, 2/116; İbn Huzeyme sahihin’de (654) rivayet edilmiştir)
Nebî (s.a.v.) dizlerini ve ayak parmaklarını da yere sağlamca koyar, ayaklarının ön tarafını ve ayak parmaklarını kıbleye doğru çevirir, (Buhârî, Sıfatu’s-salat 50, 64 (95), c.2, sf. 804, 816; Ebû Dâvud, Salât 115,116 (732), c.3, sf.126) topuklarını birleştirir (Tahâvî, İbn Huzeyme, Hadis no: 654, Hâkim, el-Mustedrak) ve ayaklarını dik tutardı. Ashabına da bu şekilde yapmalarını emrederdi. (Tirmizî, Sunen, Salat 205 (276), c.1, sf. 204) Ayak parmaklarını da öne doğru kırardı. (Nesaî, Sunen, İftitah, 138 (1101), c.1-2, sf. 626; İbn Mâce, Sünen, İkametu’s-Salât, 72 (1061), c.3, sf. 372; Ebû Dâvud, Sünen, Salât 115, 116 (730), c.3, sf. 119-120)