Ölülere kuran okunacağı ile ilgili deliller
mucahid_tr
SELAMUN ALEYKUM KARDESLERIM
Soru-Kabre girerken fatiha okunmaz mı ?
. Fatiha okunur mu okunmaz mı sorusuna gelince, fatiha okunacağına dair kuranın, sünnetin, ashabın, müçtehid imamların izni yoktur.
Müslümanın delili kuran ayetleri veya Rasulullah’ın hadisleridir.
………………………………………..CEVAB
Nebi sAllahu aleyhi ve sellem in cenaze namazında fatiha okuduğuna dair olan buhari rivayeti h. 1335
cenaze ölmüş olana kılınır o zaman ölüye fatiha okunacağına dair delil yok demek nasıl oluyor fatiha kurandan bir ayet deyılmı
2.. yine imam buharinin h. 1326, 1336, 1337 defnedildikten sonra kabrın başında cenaze namazı kıldığı rivayet edilmektedir
belki bunu çürümeden veya hemen yaptı vakit geçtikten sonra yapmadı gibi bir savunma her halde çok zayıf olur
çünkü imam tahavi nin şerhu menai l- asar ında rivayet ettiğine göre (1/503-504 beş hadis)
resulullah sav uhud şehidlerine 7sene sonra cenaze namazı kılmıştır
daha çok delilimiz var
Kabırde fatıha okumayın dıye net ve yoruma muhtac olmıyan bır ayet …bır hadıs…. Zayıf veya uydurma dahı olsa elınızde fatıha okunmuyacagına daır bır delınız varmı
Soru-Kabirde yatan bir kimsenin üzerine kuran okuyabilir miyiz ?
. Kabirde kuran okunması meselesine gelince okunmasına dair Kurandan, sünnetten, ashabdan, imamların büyüklerinden izin yoktur. Kabirde kuran okumayı da Rasulullah ve ashabı asla yapmamışlardır. Kabirde kuran okumak bu sebeple bidattir. Her bidat ise sapıklıktır .Her sapıklıkta ateştedir Müslüman bidat çıkartan değil bidatleri kaldıran ve yerine sünnetleri yaşatan olmalıdır. Bu açıklama kimi kardeşlerimizi şaşırtmış olabilir, fakat işin doğrusu da budur.Kuran okunmasını söyleyenlerin bu konuda sahih Rasulullah’a dayandırdıkları delilleri yoktur.
mezarda Kuran okuma konusunda bir delil yoktur
"Ölülerinize yasin okuyun" hadisi, ittifakla bu ölmek üzere olan müslümanlara okuyun anlamında olduğunu söylemişlerdir islam alimleri
…………………………………………….CEVAB
Resulullah tan sahabeden ashabtan mesheb ımamlarından kabırde kuran okunacagına daır delıllerı sunmadan önce su soruya cevab verırmısınız
SİZİN ELINIZDE NET AÇIK OLUP YORUMA MUHTAC OLMUYAN
KABIRDE KURAN OKUMAYIN DIYE BIR AYET HADIS ASHABIN SÖZU VARMI
Ama bızım kuran okuyun dıye hadıs sahabe ve mesheb ımamlarından delıllerımız var
Sizin yorumlarınıza deyıl sahıh ve zayıf rıvayetlere ıtıbar edılır
ŞUNLARDIR
1…yukarda gosterdıgımız resulullahın kabırde fatıha okuması
2….) Abdullah b. Ömer’den (RadıyAllahu Anh) rivâyet edildiğine göre Hz. Peygamber (SallAllahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
اذاماتاحدكمفلاتحسبوهواسرعوابهالىقبره،وليقرأعندرأسهبفاتحةالكتابوعندرجليهبخاتمةالبقرةفىقبره
İçinizden birisi öldüğü zaman onu dur-durma-yın ve onu kabrine koyma konusunda acele ediniz. Sonra da içinizden birisi, ölünün başu-cuna durarak Fâtiha sûresini, ayak ucunda da Bakara sûresinin sonunu okusun. [13]
[13] Taberânî, c.XII, s. 340 (h.no. 13613); Beyhâkî, Şuabu’l-imân, c. VII, s. 16 (h.no. 9294).
Sahâbeden Leclâc (RadıyAllahu Anh)(120/738) oğluna va-siyette bulunurken şöyle demiştir:
عنعبدالرحمنبنالعلاءبناللجلاجعنابيهعنجدهقال: قاللىابى: يابنى! اذاانامتفالحدنىفاذاوضعتنىفىلحدىفقل: بسماللهوعلىملةرسولالله،ثمسنعلىالثرىسنا،ثماقرأعندرأسىبفاتحةالبقرةوخاتمتها،فانىسمعترسولاللهصلىاللهعليهوسلميقولذلك.
Oğulcuğum! Ben öldüğüm zaman beni mezara göm. Beni mezarıma koyduğun zaman şöyle söyle: Bismillâhi ve alâ milleti Resûlillâh. Sonra da üzerime top-rak atarak onu düzle.
Daha sonra ise başucumda Bakara sûresinin baş tarafını ve son kısmını oku. Zira ben Hz. Pey-gamber’in (SallAllahu Aleyhi ve Sellem) böyle dediğini duydum. [6]
[6] Taberânî, c.XIX, s. 220, 221 (h.no.491); İbn Asâkir, Târîhu Dımeşk, c. XXXXX, s. 292 (trc. No. 5848); Beyhakî, c.IV, s. 56.
YAZININ DEVAMI VAR
Cevap: ölülere kuran okunacağı ile ilgili deliller
mucahid_tr
DEVAMI
Yine Ahmed b. Hanbel’in şöyle dediği nakledilmektedir:
اذا دخلتم المقابر اقرؤا آية الكرسى ثلاث مرار (قل هو الله احد) ثم قل اللهم ان فضله لاهل المقابر
Kabristana girdiğinizde Âyetülkürsî ve üç defa İhlâs sûresini okuyarak şöyle duâ edin: Allah’ım! Onun ecrini şu kabir halkına ulaştır. 1…başka bir rivâyette ise, …
1…İbn Kudâme, age., c.II, s.424; Kurtubî, et-Tezkira, c.I, s.96.
Fâtiha sûresini, Muâvizeteyn ve İhlâs sûrelerini okuyunuz. Sonra da bunu kabir halkına bağışlayınız. Çünkü o ölülere ulaşır. 2..buyurmuştur.
2..Kurtubî, age., I/96
İmâm Suyûtî, el-Câmî adlı eserinde Hallâl’in şöyle bir rivâyette bulunduğunu belirtmektedir.
عن الشعبى قال: كانت الانصار اذا مات لهم الميت اختلفوا الى قبره فيقرؤن له القرآن
Tabiîn’den İmâm Şâbî (109/727): Medineliler, içlerinde birisi öldüğü zaman, sık sık onun kabrini ziyaret ederler ve onun için Kur’ân okurlardı. 1.. demiştir. Suyûtî bu haber için herhangi bir isnad vermemiştir.
1…Suyûtî, age., s. 403 (Hallâl’in el-Câmî’inden naklen.)
Daha böyle bır kısım rıvayetler vardır
Sahıh delıllerımıze zayıflatmaya calışırsanız yıne haksız cıkarsınız velevkı zayıf olsada sızın yoruma muhtac delıllerınızın yanın da
Zayıf hadis olsa dahi merdut olmadıkça (uydurma, ya-lancı râvî) Fazâili ameller hususunda amel edilir
Yani Farz, Vacip ve Sünneti Müekkede olmayan konularda amel edilirEvvabin namazı gibi, mezarlarda Kur’ân oku-makta Farz, Vacip ve Sünneti Müekkede olmadığından ve ya-saklanmadığına göre okunması câizdir
Bizim elimizde Peygamberimiz (SallAllahu Aleyhi ve Sellem)’den ölülere Kur’ân okuyunuz diye sahih ve zayıf delillerimiz mevcuttur
Ayrıca sahâbe ve tabiinden mezar-larda Kur’ân okuduklarına dair delillerimiz var
Sizde zayıf ve uydurma dahi olsa ölüye Kur’ân okumayın , diye bir delil var mı? YokSiz de olan sadece yorum
………………….ALİMLERIN BAZILARININ KONU HAKINDAKI SÖZLERI
Hanbelîler de Hanefîler gibi düşünerek, ölülere Kur’ân okunmasını câiz görmüşlerdir. Ahmed b. Hanbel, kabirlerde Kur’ân okunmasının bid’at olduğunu söylemiş, daha sonra ise bu fetvâsından dönmüştür. 1.
İbn Kudâme, el-Muğnî, c.II, s.424
El-Ezkâr’ında ise, İmâm Şâfiî ve arkadaşlarının, Ziyaretçilerin, kabirde Kur’ân’dan bir bölüm okumaları müstehaptır. Şâyet Kur’ân’ın tamamını okurlarsa/hatim yaparlarsa daha güzel olur
Nevevî, el-Ezkâr, s.137.
dediklerini naklederek bilinenin aksine, Şafiî’nin görüşünün müsbet yönde olduğunu ifâde etmiştir. Kendinden önceki âlimlerin konuyla ilgili görüşlerini değerlendirdikten sonra kendi kanaatini ortaya koyan Şirbînî de, insanların uygulamasının bu yönde olduğunu ve Müslümanların güzel gördüğü her şeyin, Allah katında da güzel olacağı söyleyerek ölülere Kur’ân okumanın müstehap olduğu şeklindeki kanaatini beyan etmiştir. 2..Şirbînî, Muğni’l-muhtâc, c.IV, s. 110, 111
İbn Kayyım el Cevziyye (Ruh kitabının sayfa 19′)da
Hasan b. Sabbah Zaferani der ki:İmâm Şafi’ye sordum. O da: Kabirde Kur’ân okumanın hiçbir sakıncası yoktur , sözünü naklediyor.
Ayrıca Nevevî, İmâm Şafi’nin şu sözlerini naklediyor: Mezarın başında Kur’ândan âyet ve sûreler okumak müstehabdır .3.. Nevevî Riyazu’s-Salihin s.293
………………………ÖLÜLERINIZE YASIN OKUYUN
Hadıs acık ve net neye dayanarak bu hadısın zahırınden cıkıp ölülerınıze sözunu olmek uzere olanlara deye yorumluyosunuz bu caızmı
Ebû Dâvud, bab başlıklarında belli bir sıra takip etmiş ve istirca/innâlillâh ile ölünün üzerini örtmek bablarından sonra söz konusu babı açmıştır. Dolayısıyla
Ebû Dâvud, hadiste ifâde edilen mevtâ kelimesinden, ölmek üzere olanların değil ölmüş olanların kastedildiği kanaatindedir. Hadisin zâhirî anlamı da zaten bu yöndedir.
Şafiî fakihlerinden İbn Rif’at (v.710/1310) ve Muhıbbu’t-Taberî de (v.694/1295) hadisin zâhirî anlamını alarak ölüden kastedilenin, ruhu bedeninden ayrılan kimse olduğunu ve hadisin, ölmek üzere olan kimselere hamledilmesinin hiçbir dayanağının olmadığını ileri sürmüşlerdir. [1]
Sonuç olarak Ölülerinize Yâsîn sûresini okuyunuz hadisi her ne kadar bir tek sahabîden rivâyet edilmişse de bu hadisin ifâde ettiği anlamda üç ayrı sahâbeden başka hadisler nakledilmiştir. Şahid olarak zikredilen bu hadislerin her üçü de zayıftır. Fakat zayıf olmaları bunların tamamen işe yaramadığı anlamına gelmez. Zira hiç kimse bunların uydurma olduğunu söyleyememiştir. Aksine bu hadisler, bu konunun aslının olduğunu gösterirler. Fakat hadisin metninden elde edilen anlam sarih değildir. Mevt kelimesinin hakikî anlamı ölmek, yok olmaktır. Ruhunu teslim eden kişiye meyyit denir. Dolayısıyla hadisteki lafız, ölüler hakkında nasstır. Ve bu anlamı almaya hadisin metninde bir engel söz konusu değildir. Diğer taraftan ölmek üzere olanlara da i’tibârı mâ yekûn (geleceğin nazar-ı dikkate alınması) tarikıyla meyyit denilebilmektedir.
Fakat bu mecazdır. Mecaza gitmek için bir karine gerekir ki, o karine de Ebû Zer hadisinde mevcuttur. O halde Ölülerinize Yâsîn sûresini okuyunuz hadisini, ölmek üzere olanlara hasretmek yerine her iki anlama da şâmil kılarak hem ölmek üzere olanlara, hem de ölmüş bulunanlara Yâsîn okunabileceği şeklinde anlamanın daha doğru bir yaklaşım tarzı olacağını düşünüyoruz.
ISTERSENIZ YUKARDAKI HADISLERIN TAHRICLERINIDE YAZABILIRIM BURAYA
Soru-Kabirde yatan bir salihten-şıhtan-efendiden medet (yardım-şifa-rızık) isteyebilir miyiz ?
Kabirde yatan böyle bir kimseden medet istemek şirktir. Allah’ın, Resulünün, ashabın izin vermedikleri kötü bir ameldir. Bu hususta müslüman olarak şirkten korkmalı böyle bir dua etmemeliyiz. Maalesef, günümüzde bu dua şeklini yapanlara şahit oluyoruz. Böyle şirk içerikli dua yapanlar, hiçbir şeri delile dayanmamaktadırlar.
Ne isterseniz Allah cc dan isteyin,O’na cc ya şirk koşmayın
ortaklar isnat etmeyin,Alimlerin nasihatlarını dikkate alın demişlerdir
……………………CEVAB
1.. KABIRDEN BANA COCUK VER ŞUNU VER BUNU VER ISTENMEZ
Ama sahabenın yaptıgı gıbı resulullahın kabrınden ummetıne yagmur yagması ıcın ALLAH a dua etmesını resulullah tan ıstemıstır sahabe dıkkat edın sahabe resulullahın kabrıne gıdıp kendılerı ıcın resulullahın Allah a dua etmesını ısteyerek yardım ıstıyolar
Bunu bana cocuk ver şunu bunu ver ıle karıstırmayalım
Mâlik ed-Dâr anlatıyor: Hz. Ömer (RadıyAllahu Anh) devrinde halk şiddetli bir kıtlığa maruz kalmıştı. Derken bir adam Peygamber’in (SallAllahu Aleyhi ve Sellem) kabrine gelerek:
-Ya RasulAllah! Ümmetin için yağmur yağmasını iste.
Zira onlar helak oldular! dedi.
Bunun üzerine rüyasında adama şöyle denildi:
Ömer’e git, ona selâm götür, halkın suya kavuşacağını haber ver ve ona şunu söyle: Senin vazifen, iyi muamelede bulunmak, dengeli ve güzel hareket etmektir .
Adam derhal giderek durumu Ömer’e bildirdi. Bunun üzerine Ömer ağladı ve sonra da:
Rabbim! Üstesinden gelemediğim şeyler hariç, çaba sarfetmekten geri durmuyor ve elimden geleni yapıyorum! dedi.
İbn Hacer (ö.852/1448), ibn Ebî Şeybe’nin (ö.235/849) rivâyet ettiği bu hadisin isnadının sahih olduğunu zikretmektedir. Hadis, aynı isnadla Beyhakî (ö.458/1065) ve İbn Asâkir (ö.571/1175) tarafından da rivâyet edilmektedir.
BU HADISIN HER IKI TARAFA GORE TAHRIC DEGERLENDIRMESI COK UZUN ACIKLANMISTIR SITEDE SAHIH OLDUGU ILMI DELILE ISBATLANMIS ITIRAZ EDEN KARDES TE YENILGIYI KABUL ETMISTIR
ISTERSENIZ TEKRAR BURAYA GENISCE YAZABILIRIM
[1] İbn Hacer, Telhîsu’l-habîr, c. II, s. 650; Şirbînî, Mugni’l-Muhtac, c. II, s. 5
Yazının devamı var
Cevap: ölülere kuran okunacağı ile ilgili deliller
mucahid_tr
DEVAMI
عنبكربنعبداللهرضىاللهعنهقال: قالرسولاللهصلىاللهعليهوسلم: "حياتىخيرلكمتحدثونويحدثلكم،فاذاانامتكانتوفاتىخيرالكم،تعرضعلىاعمالكمفاذارأيتخيراحمدتاللهوانرأيتشرااستغفرتاللهلكم."
Bekr İbn Abdillah (RadiyAllahu Anh)’dan rivâyet edilen bir hadis-i şerifte Resûlüllah (SallAllahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
…. Benim hayatım, sizin için hayırlıdır (benim sağlığımda bir takım işler) yaparsınız, size (onlarla ilgili hükümler) bildirilir.
Ben öldüğümde ise vefatım sizin için hayırlı olur, çünkü amelleriniz bana (kabrimde) arz edilir, hayır görürsem
Allah’a hamdederim, şer görürsem Allah’tan sizin için af dilerim. ..1
[1] İbn Sa’d, Tabakâtü’l-Kübrâ: 2/194, İbn Hacer Askalânî, Metâlibu’l-Aliye, no: 3853, 4/22, Heysemî,
Mecmau’z-Zevâid, no: 14250, 8/594.
Büyük hadis âlimi Ebû Dâvûd et-Tayâlisinin Müsnedin’de Câbirden rivâyet ettiğine göre Peygamber (sav) şöyle buyurdu:
Yaptığınız işler, mezardaki yakınlarınıza ve tanıdıklarına gösterilir. İşleriniz iyi ise sevinirler, iyi değilse
ya Rabbi! İyi işler yapmaları için kalplerine ilham eyle, derler..1
[1] Minha 1/156 dan naklen Hamza Ahmed ez-Zeyn Müsned-i Ahmed Ta’lik-i 10/532 ez-Zeyn hadis
sahihdir diyor aynı yer.
Allah (Celle Celalühü) şehitler için ölü demeyin onlar diri diyor. Peygamberler kabirlerinde diri oldukları sahih hadislerle bildirilmiştir.
NE OLUCAK ŞİMDİ ÖLÜLER İŞİTİR DİYEN BUNCA ALİM VARKEN RESULULLAH KENDİSİNİN VE YAKINLARIMIZIN BİZİM İÇİN
DUA EDE BİLECEĞİNİ SÖYLERKEN NASIL DÜŞÜNÜCEZ …ELBETTE AYETTEKİ TAŞTAN OLAN TAŞ OLAN PUT İLE
RESULULLAH I DOSTLARINI AYNI KEFEYE KOYMUYARAK
YEMAME SAVAŞINDA SAHABE ÖLMÜŞ RESULULLAHTAN …..
YA MUHAMMET … DİYEREK YARDIM İSTEDİ ……….
İbn Kesir El-Bidâye ve’n-Nihâye, 6/329 Darul Kütübil İlmiye 1409 beyrut
..YETİŞ YA MUHAMMET DİYEN SAHABENİN HEPSİ SİZE GÖRE
……..ŞİRK Mİ İŞLEMİŞ OLDU
Abdullah İbn Sa’d şöyle anlatıyor: Bir kere Abdullah İbn Ömer (RadiyAllahu Anh)’ın ayağı uyuştu O zaman bir adam ona en sevdiğin insanı an, dedi
O da Ya Muhammed! deyince bağlarından kurtulmuş gibi rahatladı
Edebü’l Müfred, 448, No: 993 sh: 262
Sahâbelerin ve Tâbiin’in yaptıkları ortada iken, meded ya Rasulüllah, meded ya mürşidim! diyen bir insana nasıl kâfir dersiniz?
Onları Müşriklerle ve putları ile eş tutmanız ne kadar doğru olur?
SIZDEN RICAM SAHBENIN BU YAPTIGINA NE DIYECEKSINIZ ACIKLARMISINIZ
Soru-Kabirde yatanların işittiği doğru mudur ?
Kabirde yatanlar işitmezler, görmezler, geceleri gezmezler, ev içinde dolanmazlar. Zira onlar ölmüştür. Ölü demek, insani fonksiyonlarını yitirmiş varlık demektir. Allah ayetinde, Rasulullah hadislerinde ölülerin işitmediğini bildirmişlerdir. Ölülerin işittiğini söylemek şirk kapıları açmaktır.
1.Delil : Sen Kabirdekilere işittiremezsin. (Fatır-22 )
2.Delil : Sen ölülere işittiremezsin. (Neml-80)
………………………………………….CEVAB
1…. Ölü işitmez diyenler, âyetin zâhirî manasına itibar ediyoruz deyib Sen ölülere işittiremezsin. (Rum Suresi 52.) âyetini delil getirirlerse bizde şöyle deriz .
Bir sonraki âyet’te Allâh (Celle Celalühü)(Rum Suresi 53) Sen ancak imân edenlere işittirebilirsin , demektedir.
O zaman sizin anlayışınıza göre âyetin zâhir manasında mü’minlerin işittiğini bildirmiş olur. Diğer yönden bakacak olursak burada İşitmenin , kabul etmek demek olduğu da anlaşılmaktadır.
Artık şüphesiz ki sen, o (dinlediklerinden faydalanmayan) ölüler (durumundaki kafirler)e (hak ve hakikati) işittiremezsin, o (kalp kulakları) sağır (olan)lara da, (hele bir de) arka dönenler halinde kaçtıkları zaman daveti(ni) duyuramazsın.! Rum, 52
(Kötü tercih yaptıkları için basiretlerini bağladığımız) o körleri, (yoldan) sapmalarından çevirip doğru yola ulaştırıcı biri de asla değilsin! Sen ancak bizim âyetlerimize inanmakta olan kimselere (gerçekleri) duyurabilirsin (işittirebilirsin). Çünkü (sadece) onlar (sürekli hakka boyun eğen ihlaslı) Müslümanlardır. Rum, 53
Sen ölülere işittiremezsin demek, (Sen kâfirleri imâna kavuşturamazsın) demektir. Dirilerden maksat imân edenler kastedilmiştir. Bunun gibi nice kinâye, mecaz ifâde eden birçok âyet vardır. Bazıları şöyledir:
Kur’ân-ı Kerîm’in indirilmesi diri olanı uyandırmak, nankörlere de azap sözünün gerekmesi içindir. (Yâsîn, 70) âyetinde (imân/hayat), (mümin/diri) manalarını içerir.
Biz onu (su bulutunu), (kuraklıktan dolayı) ölü bir memlekete gönderir ve oraya su indiririz. (A’raf, 57; Yâsîn, 33) âyetlerinde (ölüm/kıtlık, kuraklık) manasını içerir.
Bir belâ gelmez zannettiler de, kör ve sağır kesildiler. Sonra Allah tevbelerini kabul etti. Fakat çoğu yine kör ve sağır oldu. Allah onların yaptıklarını görmektedir. (Mâide, 71) âyetinde (kör ve sağırlık/ kâfirlerin küfrü) manasını içermektedir.
Bu sağırlara (gerçekleri) sen mi işittireceksin? Ya da (görüp görmezden gelen) bu körleri ve pek açık bir sapıklık içerisinde bulunmuş olanları sen mi hidâyet edeceksin? (Zuhruf, 40) âyetinde kâfirler bildiğimiz kör ve sağır değiller aslında.
عن ابى موسى رضى الله عنه قال النبى صلى الله عليه وسلم: "مثل الذى يذكر ربه والذى لا يذكر مثل الحى والميت
Ebû Mûsâ el-Eş’arî (RadıyAllahu Anh)’dan rivâyet edilmiştir ki: Peygamberimiz (SallAllahu Aleyhi ve Selem) şöyle buyurdu: Rabbini zikredenle zikretmeyenin durumu diri ile ölünün durumu gibidir. 2..
Buraya kadar zikredilen âyet-i kerîmeler ve hadis-i şeriflerden anlaşılacağı üzere Sen ölülere işittiremezsin (Rum, 52) âyetinden maksat; ölüler değil, imânı kabul etmeyerek kalpleri ölü olan kâfirlerin ta kendisidir.
İbn Teymiyye Ölü İşitir Diyor:
İbn Teymiyye, sorulan bir soruya Ölünün Kur’ân okumak zikir ve duâ seslerini işitebildiği doğrudur. demektedir.
İbn Teymiyye, İktizâu’s-Sırâti’l Müstekîm, s: 378-379, Dârul Marife, Beyrut, tsz. İbn Teymiyye Sıratı’l-Müstakim, kabir ziyaretleri bölümü, Tercüme Pınar Yayınları, s.499, baskı: 2004
Hanefîler: Hanefî imâmlarının bazılarından ölünün işitmeyeceğine dair gelen bazı ifâdeler, meseleyi kavrayamayan bir takım insanların anladıkları gibi değildir. Bu görüş, söylenen sözü kabirdeki ölünün işittiğine dair yapılan yemininin geçerli olmayacağı münasebetiyle söylenmiştir. Mesela buna dair nikah üzerine yemin edilse kadın boş olur.
Meselenin aslı şöyledir. Fıkıhta yeminler örf esasına dayalıdır. Örfte ise işitmek gereğinin yapılabileceği ve karşılığı verilebilecek işitmelere denir.
Halbuki kabirdeki işiten ölüler cevap veremez ve işittiklerinin gereğini muhataplarına yapamazlar. Yoksa bu sözden onlar hiç bir şekilde işitemezler manası çıkmaz.
Nitekim bu hususu Hanefî müctehidleri ve imâmlarından Muhakkık Kemaleddin İbn Hümam, Fethu’l Kadîr isimli eserinde bunu açıklamıştır.[1]
[1] Kemaleddin İbn Humam, Fethul Kadir’den naklen. Hamdullah Et’Dacvi El Basair, s:25, İhlas Yayınları Vakfı, 1999
YAZININ DEVAMI VAR
Cevap: ölülere kuran okunacağı ile ilgili deliller
mucahid_tr
DEVAMI
Senâullah el-Mazherî’nin de, ölülerin işittiği görüşünde oldukları bildirilmektedir. [1]
Şâfî’ler: İmâm Subki (ö.771/1370) ölülerin işittiği hususunda mezheblerde icma olduğunu söylemiştir.[2]
Hanbelîler: Hanbelî âlimlerinden İbn Receb el-Hanbelî ölülerin işittiğini söylemiştir.[3]
Mâlikîler: Mâlikîlerden İmâm Kurtubî (ö.671/1272) ölülerin işittiğini ve bu konuda mezheb âlimleri arasında icma’ olduğunu söylemiştir.[4]
…………………………………….HADISLER
İnsanın, ruhunu teslim ettikten sonra dünya ile ilişkisinin tamamen kesilmediğini, aksine dirilerin yaptıkları birtakım hareketlerden haberdâr olduğunu Hz. Peygamber (SallAllahu Aleyhi ve Sellem) haber vermektedir.
Enes b. Mâlik (RadıyAllahu Anh) Hz. Peygamber’in (SallAllahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurduğunu nakletmiştir:
ان العبد اذا وضع فى قبره وتولى عنه اصحابه انه ليسمع قرع نعالهم
Kul kabrine konulduktan sonra dostları başucundan ayrılırken onların ayak seslerini duyar.. [5]
Ebû Hureyre’den de (RadıyAllahu Anh) nakledilen bu hadisin isnadının sahih olduğu hususunda ittifak vardır. [6]
Ölünün işitmediğini savunanlar bu hadisler için ölülerin kısa bir an duyduğunu iddia etmişlerdir. Fakat Peygamberimizden kısa bir an duyarlar diye bir haber de yokken neye dayanarak böyle bir hüküm veriyorlar?!
ان الميت ليعذب ببكاء الحى
Dirilerin ağlamasından dolayı ölü azap çeker. [7]
Buhârî (ö.256/870) ve Müslim (ö.261/875) bildirdikleri bir hadis-i şerifte Peygamberimiz (SallAllahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: Meyyit yakınlarının kendisine bağırarak ağlamalarından azap duyar.
Ölüler kendileri için ağlayanı nasıl işitip azap duyuyorlar?
Ömer b. Hattab, İbn Ömer ve Ebû Talha (RadıyAllahu Anh) gibi ondan fazla sahâbeden nakledildiğine göre Hz. Peygamber (SallAllahu Aleyhi ve Sellem), Bedir savaşından sonra müşrik ölülerine hitaben şöyle seslenmiştir:
.. فجعل ينادى باسمائهم واسماء آبائهم وقد جيفوا: يا ابا جهل بن هشام ويا عتبة بن ربيعة ويا شيبة بن ربيعة ويا وليد بن عتبة! أيسركم انكم اطعتم الله ورسوله؟ فانا قد وجدنا ما وعدنا ربنا حقا، فهل وجدتم ما وعدكم ربكم حقا؟ قال: فسمع عمر قول النبى صلى الله عليه وسلم فقال: يا رسول الله! ما تكلم من اجساد لا ارواح لها؟ وهل يسمعون يقول الله عز وجل (انك لا تسمع الموتى)؟ فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: والذى نفس محمد بيده ما انتم باسمع لما اقول منهم، والله انهم الان ليعلمون ان الذى كنت اقول لهم الحق ، وفى رواية: انهم ليسمعون، غير انهم لا يستطيعون ان يردوا على شيئا.
.. Hz. Peygamber (SallAllahu Aleyhi ve Sellem) Bedr günü savaştan sonra Kureyş’in ileri gelenlerinden savaşta ölen yirmi dört kişinin cesetlerinin bir araya gömülmesini emretti. Bunun üzerine o cesetler Bedir’deki kör bir kuyuya atıldılar.
Zaferin üçüncü günü Hz. Peygamber o kuyunun başına durdu ve:
Ey Hişam’ın oğlu Ebû Cehil, Ey Rabîâ’nın oğlu Utbe, Ey Rabîa oğlu Şeybe, ve Ey Utbe oğlu Velîd! Allah’a ve Rasûlüne boyun eğmiş olsaydınız bu inanç sizi sevindirir miydi? Biz, Rabbimizin bize va’dettiğinin aynısına kavuştuk, siz de Allah’ın va’dettiğinin gerçek olduğunu gördünüz mü? Hz. Peygamber’in (SallAllahu Aleyhi ve Sellem) bu konuşmasını sahâbe duymuş ve Ömer (RadıyAllahu Anh):
Ey Allah’ın elçisi! Kendilerinde hiçbir hayat eseri olmayan şu cesetlere ne söylüyorsun, onlar duyabilirler mi? Allah, Sen ölülere duyuramazsın [8] buyurmuyor mu? deyince Hz. Peygmaber (SallAllahu Aleyhi ve Sellem):
Muhammed’in hayatı elinde olan Allah’a yemin ederim ki, benim söylediklerimi siz onlardan daha iyi duyamazsınız. Onlar şu anda benim söylediklerimin gerçek olduğunu anladılar. Onlar şu anda beni duyuyorlar ama bana cevap vermeye güçleri yetmiyor. [9]
-Kabirde bir ölünün defini esnasında telkin etmek sünnetle sabit midir ?
Ölünün başında ey filan oğlu-kızı La ilahe illAllah de …gibi sözlerle telkinde bulunmak konusunda , Rasulullah’dan sahih derecede bir dua gelmemektedir. Rasulullah’ın böylesine önemli olan bir konuda dua etmemesi olmaz diyerek günümüzdeki bidat olan bu telkini yapmakta meşru değildir. Ümmetin elçisi olan Rasulullah bize gerekli olanları eksiksiz olarak bildirmiştir. Eğer böyle bir dua varsa neden en sahih hadis kaynaklarımızda bulunmamaktadır ? Bu sebeple ey kardeşim ! sünnetle sabit olan amelleri amel etmeli, sabit olmayanları da terk etmelisin.
RESULULLAH TAN BIZE ÖLÜYE TELKIN VERMEMIZI SÖYLIYEN SAHIH HADIS
Hz. Aişe, Ebû Hureyre ve Ebû Said el-Hudrî’nin bildirdiğine göre Rasûlullâh (sallAllahu aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur:
Ölülerinize Lâilâhe illallâh’ı telkin ediniz.
Müslim, Sahih, Cenaiz 1-2, I, 631; et-Tirmizî, Sünen, Cenâiz 7, III, 306, no: 976; Ebû Davud, Sünen, Cenâiz 15-16, III, 487, 3118; en-Nesaî, Sünen, Cenâiz 4, IV,5; A.b. Hanbel, Müsned, III, 3; İbn Mâce, Sünen, Cenâiz 3, I, 464, no: 1444-1446; İbn Cârûd, el- Müntekâ, I, 136, no: 513.
HANI RESULULLAH TAN TELKIN ILE ILGILI HABER YOKTU
Rasûlullah (SallAllahu Aleyhi ve Sellem) ölüyü defnetme işini bitirince
mezarın başında durur, ölünün sorulan soruları cevaplamak üzere sebat etmesi için dua eder ve yanında bulunan arkadaşlarına da:
Kardeşiniz için mağfiret dileyin, onun için sebat isteyin.
Çünkü o şu an sorgulanmaktadır. diyerek ölü için dua etmelerini emrederdi.[3]
Bu hadis hakkında Hakim senedi sahihtir. demiş Zehebî bu hususta ona muvafakat etmiş, Nevevî (7/292) de senedi ceyyid (iyi) dir. demiş, el-Elbânî Sahihu Süneni Ebi Davud (2/305) de sahih olduğunu söylemiştir.
İbn teymiyye şöyle diyo..:(Bununla birlikte eski şam alimlerinden bazıları onu hem nakletmişler ve hemde uygulamışlardır.
Bundan dolayı gerek bizim arkadaşlarımızın çoğunluğu ve gerekse baska bir çok ları ölüye telkin vermeyi müstehab saymışlardır)
ibn teymiyye kabir ziyaretleri sayfa 11 tevhid yayınları
İbn teymiyyenin bu açık ve net kabul edişini hazmedemeyip sözunu başka konu daki görüşleriyle öne sürüp yorum yapıp , ilişki kurup bu manada söylemem iş olabilir demeniz nasıl açıklana bilinir
İbn teymiyye bazı sözlerinde Hanbeli meshebine tabi olduğunu söylemiştir
Hanbeliye göre ölüye telkin vermek müstehab olduğu da düşünüldukten sonra sizin ilimle bağdaşmayan itirazınızın ancak sizi bağlar
Hanefî fıkıh bilginlerinden rivayet edilen bir görüşe göre, Kur’an okuma işleminin tamamlanmasının arkasından ölünün kabri başında böyle bir telkinin yapılması ne emredilir ne de yasaklanır; dileyen yapar, dilemeyen yapmaz.[402]
Mâliki mezhebine göre ölmek üzere bulunan kişiye telkin yapılması mendup, defnedildikten sonra yapılması mekruhtur. Şafiî ve Hanbelîler’e göre ise müstehaptır.
[402] el-Mevsû’atü’l-fıkhiyye, XIII, 295
Biz Resulullah telkin verin derken ne diyosa ne kasdediyosa onu diyoruz
Telkin vermekle hayatta La ilahe illAllah deme miş bir insanın bu telkinle müslüman olucak ve kurtulacak gibi bir şey demiyoruz
[1] Tefsir-i Mazherî, cilt: 2, sayfa: 489’da.
[2] Şifâu’s-Sikâm, 162-172, İhlas Yayınları Vakfı, 1995.
[3] Ehvâlü’l-Kubûr, s. 132, Daru’l-Kitabi’l Arabî, 2001.
[4] Et-Tevkire, s.144-145, Dar’ül-Fikir Yayınevi.
[5] Müslim, el-Cenne ve sıfatu naîmihâ , 70; Buhârî, Cenâiz, 67; Ebû Dâvud, es-Sünne, 27.
[6] Begavî, Şerhu’s-sünne, c: 3, s. 279, (h.no.1515)
[7] Müslim, Cenâiz, 18,19; Buhârî, Cenâiz, 33; Ebû Dâvud, Cenâiz, 29; Tirmizî, Cenâiz, 24.
[8] En-Neml, 27/80; er-Rûm, 30/52
[9] Müslim, el-Cenne ve Sıfatü Naîmihâ, 76, 77, 78; Buhârî, Megâzî, 8; Nesâî, Cenâiz, 117; İbn Hanbel, c. I, s. 26, 27.
Kayıtsız Üye
arkadaşım sizin tek isiniz dine bitat sokmak bitacilrin sonu Allah c.c korusun cehennem atesidir kabirde fatiha okumayın diye bir ayet yok hadiste yok ama okunduguna dirde ne bir aet nede bir hadis var ama ne okunur dersen işte bununla ilgili ayette var hadiste aise r.a söyle buyuruyor resulullah s.a.v ey Allahın c.c. elcisi kabre gittiyim zaman nasıl dua edeyim diye sordum söyle buyurdu esselamun aleykum ey kabrel müminin size vadedilen gün geldi ve siz gittiniz bizde sizden sonra gelenleriz Allah c.c sizide bizide bagıslasın sizede bizede rahmet esin rabbim bu kabirde yatan müminleri bagısla buna delil olarakta hasır suresi ayet 10 Allah c.c şöle buyurur onlardan sonra gelenlerde derlerki rabbimiz sen bizi ve bizden önceki inanan kardeslerimizi bagısla inananlara karsı icimizde kin bırakma sen sefkatlisin merhametlisin biz buna inanır ve kabirde bu duaları kendimiz yapar ve tavsiye ederiz sahabenin pegamber s.a.v min kabrine gidip yagmur isteme meseleside çok sacma cunku sahabe sen ölülere bişey işittiremesin ayetini (fatır suresi 22.ayet)bunu yapan sahabe peygamberin ölmedigini idda etmiş olurki bu asla mümkün deyil cünkü o öldü ve eyer ölen kisi veya uzagında oldugu halde yardıma cagırdıgın an sana yardıma gelinseydi Allah c.c tan baska ilah yok ayetinin ne anlamı kalırdı insanlar sıkısınca onları cagırır kimse Allah c.c hu tanımaz ve ihtiyac duymazdı birtek Allah var ve yanlız ondan yardım dilenir bunu ötesi ilk cevabım için bitat ikinci cevabım için şirktir
mumsema
< sahabenin pegamber s.a.v min kabrine gidip yagmur isteme meseleside çok sacma cunku sahabe sen ölülere bişey işittiremesin ayetini (fatır suresi 22.ayet) >
Tartışmaya müdahil olmak isteme çünkü bu gibi konuları ümmet hep tartışıp durmuş hala devam ettiği halde bir netice alınmamıştır.
Kardeş Fatır süresi 22. ayeti yanlış yorumluyorsun:
İbnu’l-Cevzî şöyle der: Yüce Allah, "kabirdekiler" le kâfirleri kastetti ve onları ölülere benzetti
yani, kabirlerde olanlar, Allah’ın kitabını işitemeyecekleri ve Onun öğütlerinden yararlanamayacakları gibi, kalbi ölü olan kimse de, işittiğinden faydalanamaz.
Kabirdeki herkes çok iyi işitir bu nasla sabittir.
Kayıtsız Üye
Bu siteyi kuranlardan Allah razı olsun
Kayıtsız Üye
Allah bu siteyi kuranlardan razı olsun. bu kendisine selefi diyenler ölülere işittiremezsin derken bir yandanda Rasulullah (s.a.v.) Efendimizin kabre selam verdiğini söylerler. Be hey ahmak, ölülere işittiremiyorsa Rasulullah neden selam verdi. O senin söylediğin ayeti bilmiyor muydu haşa? Bunlar kendi iddialarını kendileri yalanlayan, düşünmekten ve idrak etmekten yoksun insanlar…..
Kayıtsız Üye
Yasin 70. ayet sanada indi açda bir oku.
kuran diriler için inmiştir ölüler için deyil
Kayıtsız Üye
Uzun uzun oturmuş yazmışsınız, sırf kendi fikrinizi ispatlamak mı yoksa egonuzu tatmin etmek için mi? Hele fatihanın yasin suresinin siz anlamını biliyormusunuz da oturup ölmüşe okuyorsunuz, Yasin suresi 70. Ayeti açın okuyun. Kuran’da bu yazıyorken istediğiniz hadisi getirin, haksızsınız. Haklı çıkmaya çalışırsanız da inkar edenlerdensiniz.
Kayıtsız Üye
arkadaşlar boyle sağlam delilli bir hadis yoktur.Ve kur’an’da boyle bir ayet yoktur.ben coktandir arastiriyorum.Simdi şöyle bir şey var ; arkadaşlar yorumlarda şöyle biseyden bahsetmiş.cenaze namazında ayetler okunuyor o zaman boyle bir şey vardir demişler.Ama şöyle bir gerçek vardır.Çocuk doğarken ezan okunur namazı kilinmaz. Ölürken ezan okunmaz namaz kılınır.Yani doğumun ezani olumun namazını kildirir.Konuya gelince boyle kesin ispatlanmis elle tutulur bir delil yoktur.Allah (c.c) hepimizi şeytanin şerrinden muhafaza eylesin.tüm ümmeti Muhammed’i cehennem azabindan korusun.
ölülere kuran okumakla ilgili ayetler, ölülerinize yasin okuyunuz hadisi, ölülere kuran okumak ayet
Yorumlar kapalı.