Bir insanın zaafını veya kötü bir özelliğini arkasından konuşmak günah mıdır?
ladesma
selamün aleyküm
hadisler ve ayetler ile bilgi verirseniz sevinirim.Allah razı olsun.
Cevap: bir insanın zafını veya kötü bir özelliğini arkasından konuşmak günah mıdır?
imam
< selamün aleyküm
hadisler ve ayetler ile bilgi verirseniz sevinirimAllah razı olsun >
ve aleykumusselam.
Ğybetin Kurandan Ve Sünnetten Delilleri
forumduasi.com/kotu-ahlak-sifatlari/143279-giybet-hakkinda-ayet-hadis-ve-bazi-tavsiyeler.html
Cevap: bir insanın zafını veya kötü bir özelliğini arkasından konuşmak günah mıdır?
Saif Al-Din
Gıybet bir insanı gıyabında eleştirmek, çekiştirmek ve hoşlanmayacağı sözler söylemektir. Halk arasında dedikodu da denir. Kişinin bedeni, nesebi, ahlakı, işi, dini, elbisesi, evi, bineği, benzeri şeyler dedikodu malzemesi olabilir. Gözün şaşılığı, saçın döküklüğü, uzun veya kısa boylu, siyah veya sarı olmak gibi nitelikler hakkında alay etmek gıybet olur.
Peygamberimiz (s.a.s.) ashabına :
"Gıybet nedir bilir misiniz ?" diye sormuş, sahabe; "Allah ve Rasulu daha iyi bilir cevabını vermişler, bunun üzerine Peygamberimiz (s.a.s.) kardeşini onun hoşlanmadığı bir nitelik ile anmandır" diye tarif etmiştir. Kendisine, " Kardeşimde kardeşimde dediğim nitelik varsa ne buyurursunuz ?" denilmesi üzerine, "Eğer dediğin sıfat kardeşinde varsa işte o zaman gıybet olur. Yoksa ona bühtan ve iftira etmiş olursun" buyurmuştur.
Dolayısıyla gıyabında konuşulan nitelik o kişide yoksa buna gıybet değil iftira denir. İftira gıybetten daha kötü bir davranıştır. Çünkü gıybette bahsedilen husus kişide vardır, iftirada ise yoktur.
Su-i Zan kötü zanda bulunmak demektir.
Yüce Allah gıybet etmenin ve kötü zanda bulunmanın günah olduğunu bildirir.
Ey iman edenler! Zannın bir çoğundan kaçının. Çünkü zannın bir kısmı günahtır. Birbirinizin kusurunu araştırmayın. Biriniz diğerini arkasından çekiştirmesin. Biriniz, ölmüş kardeşinin etini yemekten hoşlanır mı? İşte bundan tiksindiniz. O halde Allah’tan korkun. Şüphesiz Allah, tevbeyi çok kabul edendir, çok merhamet edendir.
(Hucurat, 12)
Koğuculuk insanlar arasında söz taşımaktır. Bu İslam’ın yasak edip büyük günah sayıdığı ahlak dışı kötü davranışlardan biridir.
Mal toplayıp onu tekrar tekrar sayan, insanları arkadan çekiştirip, kaş göz hareketleriyle alay edenlerin (hümeze ve lümezenin) vay haline!
(Hümeze, 1-2)
Şu ayette koğucuların sözlerine hemen güvenilmemesi verilen haberin araştırılması gerektiği haber verilmektedir.
Ey iman edenler! Eğer fasıkın biri size bir haber getirirsen onun doğruluğunu araştırın. Yoksa bilmeden bir topluluğa sataşırsınız da sonra yaptığınızdan pişman olursunuz.
(Hucurat, 6)
Koğuculuk yapan kimseler Peygamberimiz (s.a.s.) tarafından "nemmâm" ve "kattât" olarak nitelenmiş ve bu kimselerin cezalarını çekmeden cennete giremeyecekleri bildirilmiştir.
"Nemmâm cezasını çekmeden cennete giremeyecektir"
"Kattât cezasını çekmeden cennete giremeyecektir"
Hadislerde geçen "nemmâm" ve "kattât" söz taşıyıcısı demektir. Bazı alimler "nemmâm" sözü bizzat dinleyip nakleden kimse, "kattât" ise söylenenlere kulak kabartıp işittiği gelişi güzel dedikoduları nakleden kimsedir demişlerdir.
Doç.Dr. İsmail Karagöz, Günahlar Tevbe ve İstiğfar, Sayfa: 165-167
Mirac hadisesinde Peygamberimiz (s.a.s.) cehennemde bakırdan tırnakları olup bunlarla sürekli böğürlerini ve yüzlerii tırmalayan insanlar görmüştür. Bu insanlar bu bakır tırnaklarla böğürlerini ve yüzlerini parçalıyorlardı. Rasulullah (s.a.s.) Cebraile bu insanların günahlarının ne olduğunu sordu.
Cebrail, "Bunlar dünyada iken insan eti yerlerdi" cevabını verdi.
Bu cevapla birlikte ayeti tekrar hatırlayalım;
Ey iman edenler! Zannın bir çoğundan kaçının. Çünkü zannın bir kısmı günahtır. Birbirinizin kusurunu araştırmayın. Biriniz diğerini arkasından çekiştirmesin. Biriniz, ölmüş kardeşinin etini yemekten hoşlanır mı? İşte bundan tiksindiniz. O halde Allah’tan korkun. Şüphesiz Allah, tevbeyi çok kabul edendir, çok merhamet edendir.
(Hucurat, 12)
Cevap: bir insanın zafını veya kötü bir özelliğini arkasından konuşmak günah mıdır?
kasım
Selamun eleykum kötünün arkasından konuş mak gunahmi .cep
halilcan
Namaz kılmayan birinin arkasından konuşmak gıybet sayılır mı?
Soru
Ayrıntılı Cevap
Şeyh Ensari (r.a) gıybeti şöyle tarif ediyor: Gıybet hakkındaki hadisler ve fakihlerin sözlerinden şu sonuç çıkıyor: İnsanların arkasından onların hoşuna gitmeyen sözler söylemek gıybettir.[1] Gıybet büyük günahlardan olup ayet ve rivayetlerde ondan şiddetle sakındırılmıştır.[2]
Masum İmamlar (a.s)’dan gelen rivayetlere göre gıybetin gerçeği şudur: Biri birinin hakkında öyle bir şey söyler ki, o bunu duyduğunda hoşuna gitmez. Bu hüküm, ister onun kendisine, bedenine veya din ve dünyasına ait olsun, ister onu ilgilendiren bir şeye ait olsun farketmez.
Acaba kimlerin gıybeti haramdır? Bir çok alim ve fakih bu sorunun cevabı için gıybet hakkındaki ayet ve hadislere dayanarak şöyle diyorlar: Başkalarının arkasından gıybet edip onların kötülüğünü söylemenin haram oluşunda esas olan dini yönden insanların kazandığı saygınlıktır. Dolayısıyla mü’min olmayan bir insan, imanın sınırlarına girmediği için saygınlığı da yoktur. Bu yüzden onların gıybeti reva görülmüştür.[3]
Hatırlatmak gerekir ki, gıybetin bazı şartları vardır, bu şartların oluşmasıyla ancak gıybet gerçekleşir. Örneğin:
1- Hakkında gıybet edilen kişi gıybet edilen yerde olmamalıdır.
2- Konuşulanlar kusur ve eksiklik olmalıdır.
3- Kusur gizli olmalıdır
4- Kişi, hakkında söylenenleri şayet duyarsa rahatsız olmalıdır. [4]
Namaz kılmayana gelince:
a- Birisi namaz kılmıyor, bundan dolayı endişe duymuyor ve hatta bazen başkalarına namaz kılmamayı tavsiye ediyor. Fıkhi deyimde söylendiği gibi açıkça fısk ediyor ve halkın arasında kendisini böyle tanıtıyor. Resul-u Ekrem (s.a.a)’in şöyle buyurduğu rivayet ediliyor: ‘Haya ve utanma perdesini yüzünden atan kimsenin gıybeti haram değildir.'[5] Bu rivayetten anlaşılıyor ki, bir kişi eğer yaptığı kötülüğe iftihar ediyor ve haya etmiyorsa kendi saygınlık ve şahsiyetini yitirdiği için, bu durumu onun hakkında kötü konuşmayı (gıybet edilmeyi) caiz kılmaktadır.
b- Bazıları da namaz kılmıyor, ama kendi içlerinde bundan dolayı utanç duyuyorlar. Şahsiyetlerinin düşmesini istemiyor ve gelecekte bunu telafi edip namazlarını yerine getirmek istiyorlar. Böyle birinin gıybeti caiz değildir. Hatta onların gıybetini etmek -gururlarından dolayı- namazı terk etmelerine de neden olabilir.
Beşinci şartın hususunda da söylemek gerekir ki, bir çok yerde birinin kusurunu söylemekten amaç kötülemek ve aşağılamak değildir, aksine bu amel kişinin hayırı ve salahı içindir; mesela doktorların bir hastanın iyileşmesini sağlamak için onun hastalığı veya gizli bir ayıbı hakkında kendi aralarında konuşmaları gibi.[6] Sonuçta böyle bir şartın olması, şer’i hükümlerde gıybet için bir yol olduğunu bize göstermektedir. Ancak böyle bir durumda önemli olan marufu emir ve münkerden sakındırma şartları göz önüne alınmalı ve ona göre amel edilmelidir.
Belirtmek gerekir ki, gıybet gerçi ahlaka ve topluma yönelik büyük günahlardan olup tehlikeli sonuçlar doğurmaktadır, ama eğer bir yerde daha üstün bir maslahat söz konusu olduğu – örneğin meşveret eden kişiye bilgi vermek- gibi özel durumlarda şer’i yönden caiz sayılmıştır.
Gıybetin caiz olduğu bazı yerler:
1- Kendisine haksızlık edilen kişinin bu haksızlığı bildirmesi (zalim birinin yaptığı zulmü başkalarına haber vermesi)
2- Münkerden sakındırmak (günahkarı günahından ve yanlışından çevirmek için bu günah sorumlu kimseye veya onun yakınlarına yapılan hata söylenebilir.)
3- Meşveret için (evlenirken veya birine bir sorumluluk verilmek istendiğinde gerçeği söylemek gerekir)
4- Kendini bilginmiş gibi göstermek (yalan iddialarla başkalarından menfaat sağlamak isteyenlere).
5- Açıkça günah işleyenler.
Bu son şık hakkında Şii fakihlerin görüşü şudur: Böylelerinin yalnızca açıktan yaptıkları günahının gıybeti caizdir, gizlide yaptıklarının değil.[7] Çünkü insanlar masum olmadıkları için günah işlemektedirler. Her günah işleyenin gıybeti caiz olsaydı, toplumda kimsenin itibarı kalmazdı.
Sonuç olarak diyebiliriz ki, namaz kılmayan biri eğer açıkça namazını terk eder ve başkalarının yanında bunu söylemekten çekinmezse bu ayıbı söylemek caizdir. Bu ya gıybetin burada gerçekleşmediğinden dolayıdır veya açıktan günah işleyen kimsenin gıybetinin haram olmayışından dolayı.
Kayıtsız Üye
– İnsanlardan çok fazla kırıdıysan ve bu nedenle hasta olduysan yinede her arkasından konuşmak günah mıdır
– Bana kötülük yapan zulmeden haksıslık birisni baskasına dert dokmek için anlatmamda gıybetmidir
arifselim
– Birinden çok etkilenmiş ve zarar gördüysen ancak derdine bir çözüm için olursa anlatabilirsin.
– Sana kötülük ve haksızlık etmişse bile sen yinede anlatma. Ancak bir fayda dokunacak veya bir zarardan korunma durumu olursa o başkadır.
Kayıtsız Üye
Bi insanın kötü veya iyi olduğunu siz deye bilmersiniz onu Allah bilir tabii ki günahdır
Kayıtsız Üye
Selamünaleyküm bir sorum olacaktı benim hakkımda yapmadığım şeyleri yapmış gosderiyor lar mesela zina aslı olmayan iftira ve ben yüzleşmek isdiyorum o kişiler le ve hakkımda söyledikleri beni çok rahatsız etdi bu kişilere aslı olmayan iftiradan dolayı sizin kildiginiz namaz lar dan isdeyecem buna hakkım varmı öncelik le teşekkür ederim
Yazimdaki hatalarımdan dolayı da özür dilerim
Cevaplar saniz çok menmun olurum
Hakkınızı helal edin Allah razı olsun
Saygılar ve selamlar
mum
İftira bir insana yapılabilecek en büyük kötülüklerdendir ve en büyük günahlardan biridir.
Bu kul hakkı olduğu için dünyada helalleşme olmazsa ahirette iftiracıların sevapları alınır
Kayıtsız Üye
Esselamun aleyküm, benim bir sualim olacaktı. Efendim ben normalde asla kimsenin arkasından kötü konuşmam belki öncelerde konuşmuş olabilirim ama hatırlamıyorum şuan. Bu durumda ne yapmalıyım efendim kötü konuşmak kul hakkı birisinin arkasından. Hayır hasenat yapsam kurtulurmuyum? Diğer bir sorum ve en önemlisi ise şudur; Kimsenin arkasından atmam kötü laf söylemem şuana kadar hatırladıgım kadarıyla birisi konusunca boşver felan derim. Bir gün sofradayken annemle konuşuyordum babamın arkadaşının hanımı için çok gıcıkdı dedim sadece bunu söyledim ona hakaret yağdırmadım zaten kötü düşünerekde söylemedim. Ama şimdi helallikde alamam o kişiden çünkü ben utangaç birisiyim onlar hem biraz bizim oturdugumuz yerden uzaktalar konuşmuşlugum yok öyle samimi bir şekilde karşısına çıkıp hakkını helal et diyemem ne yapmalıyım lütfen yardımcı olun.
Hoca
Bu yapılan "bir insanın arkasından kötü konuşmaktır" ve gıybettir.
Üye olarak da sormuşsunuz: forumduasi.com/misafir-sorulari/225017-bir-insanin-hakkinda-konusmak-kul-hakki-midir.html#post1239933
Kayıtsız Üye
merhaba, benim 4 kişilik bir arkadaş grubum var. bunlardan bir tanesi evli olduğu halde başka birisiyle görüşüyor. bu kişileri diğer arkadaşım görüyor ve bize söylüyor. bizde arkadaşımızı gün içinde takip etmeye başlıyoruz ve bunları yanyana görmediğimiz halde sürekli konuştuklarını mesajlaştıklarını görüyoruz. sorum şu, bu kişiyle arkadaşlığımızı bitiricez ama kendim direk görmediğim için iftira atmış olur muyum ve bu durumu kendi aramızda konuşmamız günah mı?
imam
Görüşüp görüşmediğini gözleriniz ile gördünüz mü,mesajlarını gözleriniz ile gördünüz mi gördü iseniz arkadaş olarak onu bu durumdan uzaklaştırmaya çalışmak için siz ve diğer arkadaşları çabalamanız gerekir ,günaha düşmüş veya düşmemiş kesin kanıtınız yok velevki öyle oldu sırtınızı dönemezsiniz çabalarsınız çabalarsınız baktıınız olmadı ondan sonra ilişkinizi kesersiniz…
Kayıtsız Üye
Halamlar arkamdan namussuz pislik diye konuşuyorlar ve herkesin yanında kız çocuğu demeden karalıyorlar öyle şeyler konuşuyorlarki arkamdan şok oluyorum ve kızıyla aynı yaştayız kızını çok övüyor hatta kızım melek diyor ve benim babam yok bunuda biliyorlar ve kızıda ona ayak uyduruyor annesi gibi arkamdan konuşuyor bunun önüne geçemiyoruz bu yaptıklarının günahı nedir? Ve şimdide kızının mürüvetini görmek istiyor talibi var bu yaptıkları kötülüklerden dolayı onlara layık görmüyorum istemiyorum mürüvetini sizce bu günahmıdır ? Bir genç kızın arakasından çok rahat namusuna dil atıyorlar ve çok zoruma gidiyor tek sebeb bu
Kayıtsız Üye
Dostuma gerçeği anlatamadım için yalan söylemiştim. Hayatımda ilk kez yalan söylemiştim. Ve çok iyi bir insanı (dinine düşkün temiz kalpli biri) dostuma, çok kötü ve yalancı biri olarak tanıtmak zorunda kalmıştım. O iyi insana bunu söyleyemiyorum ve helallik alamıyorum onun hakkında böyle konuşmak zorunda kaldığım için çok üzüldüm ve ağladım çok pişmanım ne yapmalıyım peki şuan, vicdan azabı çekiyorum onun hakkında dediğim kötü sözler için…😔
vel Fecr
ona iftira attığını söyleyip helallik istemelisin. mahşere bırakma
arkadan konuşmak, ölünün arkasından konuşmak ayet, birinin arkasından konuşmak