Namaz kılma şeklinin en doğru tarifi…
Yetim
Soru: Bir kardeşimiz:
Namaz hakkında bilgi verir misiniz? Birde namaz kılma şeklinin en doğru tarifini yapar mısınız? diye sormuş.
Cevap: Namaz kılma şeklinin en doğru tarifi, sahih hadislerde geldiği gibidir.
Dinen emrolunan şekil üzere namazın şartlarını, rükünlerini ve vaciplerini yerine getirmek gerekir.
Namazın Sıhhat Şartları
1) Müslüman olmak.
2) Akıllı olmak.
3) İyiyi kötüden ayırt edebilmek. Bunun yaş sınırı yedidir.
Rasulullah (SallAllahu Aleyhi ve Sellem)‘in:
Çocuk yedi yaşına erdiğinde namazı emredin. On yaşına geldiğinde (namaz kılmazsa) dövün.
Ebu Davud: 494
4) Abdest veya gusül abdesti alarak hadesi gidermek.
5) Bedenden, elbiseden ve mekândan necaseti gidermek.
6) Avret mahallini örtmek. Erkekler için en az göbekle diz kapağı arasıdır. Kadın için elleri ve yüzü hariç bütün bedenidir.
7) Vaktin girmesi.
8) Kıbleye yönelmek.
9) Niyet etmek.
Namazın Rükünleri
1-Güç yetirilebildiği vakit ayağa kalkmak. Buhari: 1075
2-İftitah tekbiri. Ebu Davud: 730
3-Fatiha’yı okumak. Buhari: 765
4-Rükû yapmak. Nesei: 1053
5-Rükûdan kalkmak ve itidal. Buhari: 787
6-Yedi uzuv üzerine secde yapmak. Buhari: 805
7-Secdede itidal. Nesei: 1052
8-İki secde arasında oturmak. İbni Mace: 897
9-Bu rükünlerde mutmain olmak. Nesei: 1052
10-Sıraya göre hareket etmek. Nesei: 1052
11-Son teşehhüt ve onun için oturmak. İbni Mace: 1061
12-Selam vermek. Ebu Davud: 618
Kim bu rükünlerden birini unutarak terk ederse, o rüknü yapar. Kim de bilerek terk derse, namazı batıl olmuştur. Nesei: 1052
Namazın Farzları
1-İftitah tekbirinin harici bütün tekbirler. İbni Hibban: 1803
2-Rükûda üç kere Subhane Rabbiye’l-Azîm demek. Ebu Davud: 871
3-Rükûdan kalktığı vakit Semi allah-u Limen Hamideh demek. Buhari: 787
4-Rükûdan kalktığı vakit imam ve tek başına kılan kimse için Rabbena Ve Leke’l-Hamd demek. İbni Mace: 876
5-İki secde arasında Rabbiğfirli, Rabbiğfirli demek. İbni Mace: 897
6-İlk teşehhüt ve onun için oturmak. Ebu Davud: 727
Kim vaciplerden bir vacibi kasten terk ederse, namazı batıl olur. Kim de unutarak terk ederse sehiv secdesi yapar. İbni Mace: 1209
Sehiv (Yanılma) Secdesi
Namazda selam vermeden önce veya selam verdikten sonra yapılan iki secdedir. Namazda meydana gelen eksiklik, fazlalık veya şüphe için yapılır. Ebu Said el-Hudri (RadiyAllahu Anh) şöyle demiştir:
Rasulullah (SallAllahu Aleyhi ve Sellem):
‘Biriniz namazında şek eder, üç mü, dört mü ne kadar kıldığını bilmezse, şüpheyi atsın. İyi bildiği rekât üzerine namazını bina etsin. Sonra da selam vermeden önce iki kere secde yapsın. Eğer beş kıldıysa namazını çift yapar, eğer dördüncüyü tamamlayıcı olarak kıldıysa, onlar şeytanın burnunu yere sürtmek olur’ buyurdu.
Ebu Davud: 1024
Sehiv Secdesinin Hükmü: Namazdaki noksan, fazla yahut şüphe için yapılması vacip olan müekket sünnettir.
Namazı Bozan Şeyler
1-Bir şey yemek içmek.
2-Konuşmak.
3-Gülmek.
Bazı fıkıh kitaplarında, namazda gülmenin namazla beraber abdesti de bozduğu ifade edilmektedir; bu görüş doğru değildir. Namazda gülmek sadece namazı bozar, doğru olan görüş budur.
4-İhtiyacın dışında fazla hareket etmek.
5-Yellenmek.
Namaz Kılmanın Şekli
1-Kişi namaz kılmak istediği vakit, önüne bir sütre koyarak yahut mümkünse bir duvara doğru kıbleye yönelir.
Müslim: 499/241
2-Elinin içi kıbleye doğru omuz veya kulak hizasına gelecek şekilde kaldırır ve allah-u Ekber deyip İftitah tekbiri alır.
Müslim: 390/22-23
3-Sağ eli göğsüne gelecek şekilde, sol elin bileği üzerine koyar.
Buhari: 755
4-İftitah duasını okur.
سُبْحاَنَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمَدِكَ وَتَباَرَكَ اسْمُكَ وَتَعاَلىَ جَدُّكَ وَلاَ إِلهَ غَيْرُكَ
Veya sahih hadislerle sabit diğer başka dualardan dilediğini okur.
Tirmizi: 243
5-Taşlanmış şeytandan Allah’a sığınıp, Fatiha’yı okur ve Âmîn diyerek bitirir. Sonra Kur’an’dan kolayına geleni okur.
Ebu Davud: 775-4001, Buhari: 780
6-allah-u Ekber der omuz veya kulak hizasına gelecek şekilde ellerini kaldırır ve Rükûya eğilir, ellerini dizleri üzerine koyar ve Subhane Rabbiye’l-Azîm der.
Müslim: 487/223, Ebu Davud: 745
7-Semi allah-u Limen Hamideh der omuz veya kulak hizasına gelecek şekilde ellerini kaldırır ve Rükûdan kalkar, sonra ayakta iken Rabbena Ve Leke’l-Hamd der.
Buhari: 787
8-allah-u Ekber der secdeye eğilir. Yedi uzvu üzerine secde eder. Bunlar: yüz, burun, alın, iki el, iki diz ve ayakuçları. Topuklarını birleştirir. Parmaklarını birbirine birleştirerek ellerini kıbleye yöneltir. Dirseklerini yanlarından uzaklaştırır ve secdede Subhane Rabbiye’l-Ağla der.
Ebu Davud: 734
9-Tekbir alarak başını kaldırır. Sonra oturup sol ayağını yayar ve onun üzerine oturur. Sağ ayağını parmakları kıbleye gelecek şekilde diker. Ellerini uyluğuna ve dizinin üzerine koyar ve iki secde arasında iki kere Rabbiğfirli der.
Ebu Davud: 727
10-allah-u Ekber der, birincisi secdede olduğu gibi ikinci kez secde yapar.
11-allah-u Ekber der ikinci secdeden kalkar. Birinci rekâtı kıldığı gibi ikinci rekâtı kılar. Ancak ikinci rekâta başlarken iftitah duasını okumaz.
12-İkinci rekâtta ikinci secdeyi bitirdiği vakit, iki secde arasında oturduğu gibi tahiyyat için oturur. Sağ elinin şahadet parmağı hariç bütün parmaklarını yumar, başparmağı ve orta parmağını halka yapar dua ederken şahadet parmağıyla işaret edip hareket ettirir, şu teşehhüdü okur:
التَّحِيَّاتُ ِللهِ، وَالصَّلَوَاتُ وَالطَّيِّبَاتُ، السَّلاَمُ عَلَى النَّبِيِّ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ، السَّلاَمُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللهِ الصَّالِحِينَ، أَشْهَدُ أَنَّ لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ
Sonra şu duaları da ekler:
اللَّهُمَّ صَلَّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ. اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا باَرَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ
Buhari: 6208
Eğer üç yahut dört rekâtlı namaz kılıyorsa, teşehhütten üçüncü rekât için ayağa kalktığında, ellerini omuz veya kulak hizasına gelecek şekilde kaldırır ve anlatıldığı gibi namazını tamamlar. Selamdan önce dua eder, dört şeyden: Kabir azabından, Mesih-i Deccalin fitnesinden, hayat ve ölümün fitnesinden, günah işlemekten ve borçlu olmaktan Allah’a sığınır. Bunun duası şöyledir:
اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ القَبْرِ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ فِتْنَةِ الْمَحْياَ وَالْمَمَاتِ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْمَأْثَمِ وَالْمَغْرَمِ
Bundan sonra sağına ve soluna selam verir.
Buhari: 820
Namaz Vakitleri
Sabah: Fecr-i sadığın çıkmasından ki bu, ufukta enlemesine kızıllığın çıkmasıdır güneş doğmadan önce aydınlığın tamamen yayılmasına kadar olan vakittir. Ebu Davud: 393
Öğle: Zeval vaktinden her şeyin gölgesinin kendi misli olana kadar ki vakittir.
Zeval: Güneşin, göğün tam ortasından batıya doğru meyletme anıdır.
İkindi: Her şeyin gölgesi kendi misli kadar olduğu vakitten, her şeyin gölgesi iki misli olana kadar ki vakittir. Mecbur kalan kimseye ikindiyi kılması için güneş batana kadar vakit uzar.
Akşam: Güneşin batışından ufuktaki kırmızı şafağın kaybolmasına kadar olan vakittir.
Yatsı: Ufuktaki kırmızı şafağın kaybolmasından, gecenin yarısına kadar olan vakittir. Mecbur kalmış kimseye yatsıyı kılması için fecrin çıkmasına kadar vakit uzar.
Cevap: Namaz kılma şeklinin en doğru tarifi…
kaos-duzen
iki secde arasnda rabbiğfirli demek namazın farzından yazıyor ama ben ilk defa duyuyorum bunu,bugüne kadar kıldığım namazlarda(çok değil ama) ben hiç demedim,namaz kitaplarında da yazmıyor?birde secdeye eğilmeden önce eller kaldırılır diyor,kimse böyle kılmıyor?cahilliğimi bağışlayın,cvp beklerim
Cevap: Namaz kılma şeklinin en doğru tarifi…
kaos-duzen
secdeye eğilmeden önce yazmışım yanlışlıkla,rukuya eğilmeden önec eller kaldırılır,kalkarken de kaldırılır(omuz veya kulak hizasına diyor)dediğim gibi ben hiç görmedim,camilerde de görmedim.iki sorumuda cevaplarsanız sevinirim
Cevap: Namaz kılma şeklinin en doğru tarifi…
@mir
iki secde arasındaki oturuşa celse denir
celse de dua "rabbiğfirli/ Rabbim beni bağışla" diye dua etmek sünnettir diye biliyorum
farz olduğunu ben de ilk defa okudum
araştırmak lazım
rükuya giderken ve rükudan kalkarken elleri kaldırmakla ilgili hadisler var
buna refülyedeyn denir
ve bu konudaki hadisler iftitah tekbirinde ellerin kaldırılacağı ile ilgili hadislerden daha fazladır
Türkiyedekilerin çoğu Hanefi mezhebinde olduğundan rüku öncesi ve sonrası ellerini kaldırmazlar
bunu neden yapmadıklarını da bilmezler
namaz kitabı yazanlar da bu kitaplarını İslam’a göre değil de
kendi mezhebine göre yazdıklarından bu konudaki 10-15 kadar hadis yokmuş gibi davranırlar
yazık ki ne yazık
ama sen namaza yeni başlamıştın galiba
eğer bunlar kafanı karıştıracaksa şimdilik ilgilenme
fakat elinden geldiğince de her şeyin en doğrusunu araştırıp yapmak zorundasın
kaos-duzen
evet namaza yeni başladım,himmet konusunda da belirttim bazı şeyleri,oraya bir mesaj daha yazdım ilgilenirseniz sevinirim.ben yapı icabı ne iş olursa olsun en iyisini ve doğrusunu yapmayı hedefledim,bugüne kadar da yaptığımı düşünüyorum,namaz konusund ada en doğrusunu yapmak istediğim için burada bazı okuduklarım beni huzursuz ediyor,eksik yapıyorum hissi uyandırıyor,rahatsızım yani,inşAllah en doğrusunu Allah nasip eder.seni de yordum,Allah razı olsun.
@mir
Allah cümlemizden razı olsun
ben ilk muhatabıma faydası olmayacağını bildiğim
ama belki okuyan başkaları faydalanırlar diye sayfalar dolusu yazı yazıyorum
onlardan yorulmuyorum da
doğrudan ilk muhatabıma faydası olduğuna inandığım yazıları yazmaktan mı yorulacağım
🙂
akşam akşam nafile namazdan daha fazla sevaba giriyoruz İnşaAllah
sametcftc1
Ya kusura bakmazsanız. İki secde arasında derken ? Nasıl yani
@mir
kardeş her rekatta 2 secde yok mu?
işte bu iki secde arasında kısa bir oturuş vardır ve buna celse denir
onun da kendine has zikirleri vardır
yskk
@mir ne güzel anlatıyorsun ALLAH ( cc ) senden razı olsun.
sametcftc1
ALLAH Razı olsun 🙂
sametcftc1
Ayrıca orda İlk Peygambeer H.z İbrahim’in soyundan geliyor diyor.. Hz. Adem ile Hz. İbrahim aynı soydalar.
sametcftc1
Özür dilerim yanlış oldu. 🙁
@mir
Allah cümlemizden razı olsun
aşağıdaki linkte bunun hakkında biraz bilgi var
forumduasi.com/namazda-kalp-huzuru-husu/227493-namazda-sasiranlar-icin-alternatif-zikir-ve-dualar-5-celse-tesbihati.html#post821580
islamyolu
Yetim kardeşim öyle bir şey yapmıssınki hoş güzel Hadisi şerifleri delil olarak getirmişsin. Ama Farzları bölümüne bütün tesbihleri falan Farz demiş gibi olmuş. Şimdi arkadaşlar Secdedeki tesbihe farz diyecek , ruküdaki tesbihe farz diyecek. yani namazı yeni öğrenen neyin farz neyin sünnet neyin vacip oldugunu burada çok karıştırır. ha namazın farzlarını vacipleri sünnetlerini müstahaplarını bilenler için ise gerçekten hadisi şerif kaynakları ile çok güzel olmuş.
sametcftc1
< Rasulullah (SallAllahu Aleyhi ve Sellem)’in:
Çocuk yedi yaşına erdiğinde namazı emredin. On yaşına geldiğinde (namaz kılmazsa) dövün. >
Ya öyle ama blu çağına girince farz olmuyormu namaz ? Ben Bu sene Nisan’da Kutlu doğum haftasında başlamıştım. 15 Yaşındayım kaç yıl varki borcum 🙁
islamyolu
< Ya öyle ama blu çağına girince farz olmuyormu namaz ? Ben Bu sene Nisan’da Kutlu doğum haftasında başlamıştım. 15 Yaşındayım kaç yıl varki borcum 🙁 >
kardeşim o hadisi şerif namaza teşfik etmek için söylemiştir Peygamberimiz (SAllahu aleyhi ve sellem) ergenlik çağına giren için Namaz kılması farzdır. senin düşüncen doğru kardeşim
sametcftc1
Hmm. ALLAH Razı Olsun.
Kayıtsız Üye
Sayın hocam bir kişi zaten müslüman sa ona tevhid mi öncelik yoksa namaz mı davet etmeliyiz
AKA
Tevhit ve şehadeti getirmiyorsa zaten Müslüman değildir. Bu ikisini söyleyip inanıyorsa zaten Müslümandır. Bu durumda Müslümana düşen artık şartlardan biri olan namazı kılmaktır.
doğru namaz kılmak, doğru namaz kılma şekli, doğru namaz