Teşrik tekbirlerini okumanın sevabı nedir?
Kayıtsız Üye
Teşrik tekbirlerinin sevabı nedir?
Cevap: Teşrik tekbirlerini okumanın sevabı nedir?
Desert Rose
Arefe günü sabah namazından, bayramın dördüncü günü ikindi namazına kadar, 23 farz namazın bitiminde selam verince, teşrik tekbiri okumak vacibdir. Bir kere, (Allahü ekber, Allahü ekber. La ilahe illAllah. VAllahü ekber, Allahü ekber ve lillahil-hamd) denir. Camiden çıktıktan sonra veya konuştuktan sonra, okumak lazım değildir. İmam tekbiri unutursa, cemaat terk etmez. Erkekler, yüksek sesle okuyabilir. Bu tekbir getirilen günler, Arefe, bayram ve eyyam-ı teşrik denilen üç gündür, hepsi beş gün ediyor. İlk güne Arefe, ikinci güne bayram, Zilhicce’nin 11, 12 ve 13. günü olan diğer üç güne de, eyyam-ı teşrik [teşrik günleri] deniyor hükmü vaciptir
Kur’ân-ı Kerimde şöyle buyurulur:
"Arafat’tan (orada vakfeden sonra, seller gibi) boşanıp (Müzdelife’ye) aktığınız zaman Meş’ar-i Haramın yanında Allah’ı zikredin O size nasıl hidâyet ettiyse siz de Onu öylece anın" (6)
Bu âyette beyan edilen ve önemine işaret buyurulan gün, Arefe günüdür Ve Allah bugünde zikir ve teşbihin çok arttırılmasını emir buyurmaktadır
Bir başka âyette Allah yine Kendisinin zikrini emretmektedir:
"Sayılı günlerde Allah’ı anın (telbiye ve tekbir getirin)" (7)
Buradaki "sayılı günler"in Arefe günü sabahından bayramın 4 günü akşama kadarki günler olduğu belirtilmektedir Bugünlerde yüksek sesle tekbir alınır Hz İbrahim’e (as) nisbet edilen bu tekbirlere "teşrik tekbirleri" adı verilir
Bu âyet gereğince, Arafat günü sabahından bayramın dördüncü günü ikindisine kadarikindi dahil bütün farz namazların peşinden teşrik tekbirlerini okumak vaciptir Bu, Resulullah Aleyhissalatü Vesselamın sünnetiyle de sabittir
Ashabdan Hz Cabir (ra) şöyle anlatır:
"Resulullah Aleyhissalatü Vesselam Arefe günü sabah namazını kıldırdı Sonra bize doğru döndü ve ‘Allahü ekber’ diyerek tekbir getirmeye başladıBayramın dördüncü günü ikindi namazına kadar tekbirlerine devam etti" (8)
Mü’minlerin Kurban Bayramlarında farz namazların arkasından ikişerİmam-ı Şafii’ye göre üçerdefa ‘Allahü ekber’ ve arkasından ‘Lâilâhe illallâhü vallâhü ekber’ şeklinde getirdikleri tekbirler, bu vücubun bir gereğidir
Buhari’de geçen bir rivayete göre, İbni Ömer ve Ebu Hüreyre, Zilhicce ayının ilk on gününde sokakta yüksek sesle tekbir getirir ve halk da onlara iştirak ederdi (9) Arefe günü, bu on günün en hayırlısıdır
Bu mübarek günlerde getirilen tekbirler, kâinatın manevi çehresini değiştirmektedir Bütün yer ve gökler, insanlarla birlikte bütün diğer varlıkların, dağların taşların tekbir sesleriyle çınlamaktadır Bu dünyanın aziz misafirlerinden birinin, o muazzam tekbirlerle alakalı müşahedeleri ne kadar manalıdır:
"Allahü ekber, Allahü ekber, Allahü ekber’ler ile nev-i beşerin (insanlığın) beşte birisine, üç yüz milyon (bugün bir buçuk milyar) insanlara birden Allahü ekber dedirmesi, koca küre-i arz (dünya) büyüklüğü nisbetinde o Allahü ekber kelimesi kudsiyetini semavattaki seyyarat arkadaşlarına işittiriyor gibi, yirmi binden ziyade hacıların (bugün üç milyonu aştı) Arafat’ta ve İydde (bayramda) beraber birden Allahü ekber demeleri, Resul-i Ekrem Aleyhissalatü Vesselamın bin üç yüz sene evvel (Şimdi bin dört yüz) âl ve Sahabeleriyle söylediği ve emrettiği Allahü ekber kelâmının ve âlemlerin Rabbi azamet-i unvanıyla külli tecellisine karşı geniş ve külli bir ubudiyetle mukabeledir, diye tahayyül ve his ve kanaat ettim" (10)
(6) – Bakara Suresi, 198
(7) – Bakara Suresi, 203
(8) – Tefsir-i Kebir, 5: 193
(9) – Buhari, İydeyn 10
(10) – Şualar, s 196
Cevap: Teşrik tekbirlerini okumanın sevabı nedir?
Ecrinim
Teşrik tekbirinin aslı; Hz. İbrahim (as)’den rivayet edilen şu olaydır:
Cebrail (as) Allahû Teâla (cc)’nın ihsan buyurduğu kurban ile Hz. İbrahim (as)’e geldiği zaman; O’nun oğlu Hz.İsmail (as)’i kurban etme hususunda acele edeceği endişesi ile "Allahû Ekber, Allahû Ekber" diye nida etmiştir. Hz.İbrahim (as) Cebrail’i görünce "La ilâhe illâ’llahû va’llahû Ekber" diyerek cevap vermiştir. Hz. İsmail (as)’da, kendisine bedel olarak gönderilen kurbanı görünce: "Allahû Ekber ve li’llâhi’l Hamd) diye tesbihte bulunmuştur. İşte teşrik tekbirleri, bu teslimiyeti ifade eder. "Teşrik Tekbiri" getirirken bu manayı tefekkür etmelikte fayda vardır.(İbn-i Abidin – Reddü’l Muhtar Ale’d Dürri’l Muhtar – İst: 1983, C: 3, Sh: 368.)
Cevap: Teşrik tekbirlerini okumanın sevabı nedir?
Şema
teşrik tekbirinin fazileti
Her tekbir bir sadaka sayılır
Teşrik tekbiri fazileti, teşrik tekbirinin fazileti, tekbir getirmenin fazileti