Şafii mezhebinde zuhri ahir denilen cuma öğle namazını yeri ve hükmü nedir?
sorularla islam
Şafii mezhebinde zuhri ahir denilen cuma öğle namazını yeri ve hükmü nedir?
Cevap: Şafii mezhebinde zuhri ahir denilen cuma öğle namazını yeri ve hükmü nedir?
Şema
Şafii mezhebinde cuma namazının şartları dördüncü madde:
4. Aynı şehirde, mümkün olduğu takdirde bir yerde Cuma namazı kılınmalıdır.
Cuma namazını birkaç yerde kılmak uygun değildir. Hatta eğer mümkünse bir yerde kılmak vacib’dir. Eğer halk çok olur da bir yere sığmazlarsa ihtiyaca göre iki, üç veya dört yerde kılınabilir. İhtiyaç ol-madığı halde aynı şehirde birkaç yerde Cuma namazı kılınırsa, bunlardan sadece ilk kılmanı sahih olur. Önce kılınmaktan maksat, başlangıçtır. İlk tekbir Önce hangi mescidde alınmışsa oradaki Cuma sahihtir, diğerleri ise ayrı yerlerde kılındığı için sahih değildir. Bu nedenle onun yerine öğle namazı kılmaları gerekir. Eğer Cuma’nın, hangi mescidde daha önce başladığı bilinmiyorsa, kılınan bütün Cuma’lar fasid olur. Vakit müsaitse ilk tekbir alınan yerde yeniden kılınması gerekir. Aksi takdirde tümü bu eksik ve fasid olan namazı yerine getirmek için öğle namazı kılmalıdır.
Bu şartın delili, Cuma namazının Hz. Peygamber, raşid halifeler ve tâbiûn devrinde ayrı yerlerde kılınmamış olmasıdır. Namaz şehirde sa-dece el-Mescid’ul-Camii denilen büyük mescidde kılınırken, diğer mescidlerde ise sadece vakit namazları kılınırdı.
Hz. Aişe şöyle demiştir: ‘İnsanlar Hz. Peygamber zamanında Medine’ ye yakın menzillerden ve Medine etrafındaki köylerden gelerek Cuma namazında nöbetleşe hazır bulunurlardı’.[13]
İbn Abbas şöyle demiştir: ‘Hz. Peygamber’in mescidi dışında ilk Cuma namazı Bahreyn’de Cuvasî adlı yerde Abdulkays mescidinde kılınmıştır’.[14]
Cuma’yı bir tek yerde kılma şartının hikmeti, müslümanların birlik ve beraberliğini pekiştirmeye daha uygun olmasıdır. İhtiyaç olmaksızın Cuma namazını ayrı yerlerde kılmak, müslümanlar arasında ayrılık ve ni-fak tohumları ekebilir.
şafi mezhebinde cuma namazı ve zuhr-i ahir.