Muharrem Ayı Orucu İle ilgili hadisler
Kayıtsız Üye
Muharrem Ayı Orucu ile ilgili hadisler hangileridir? muharrem ayı ile ilgili hadislere ihtiyacım var Bir kaç hadis paylaşır mısınız?
Cevap: Muharrem Ayı Orucu İle ilgili hadisler
Fetva Meclisi
Muharrem ayı, Arap aylarının ilki ve Allah’ın haram aylarının en meşhur olanıdır.
Nitekim Allah Teâlâ haram aylar hakkında şöyle buyurmuştur:
"Şüphesiz, Allah’ın gökleri ve yeri yarattığı günkü hükmünde (ve Levh-i Mahfuz’da yazılı olduğu), ayların sayısı on iki ay olup bunlardan dördü haram aylardır.İşte dosdoğru dîn budur. O halde bunlarda nefislerinize zulmetmeyin ve müşrikler nasıl sizinle topyekün savaşıyorlarsa, siz de onlarla topyekün savaşın ve bilin ki Allah, (desteği ve yardımı ile) takvâ sahipleriyle beraberdir." [Tevbe 36]
Ebu Bekra’dan -Allah ondan râzı olsun- rivâyet olunduğuna göre, Peygamber -sallAllahu aleyhi ve sellem- şöyle buyurmuştur:
"Zaman, Allah’ın gökleri ve yeri yarattığı gündeki sıraya göre sürüp gitmiştir ( o da her yılın on iki ay, her ayın da yirmi dokuz ilâ otuz gün arasında olmasıdır).(Kamerî) yıl, on iki aydır. Bunlardan dördü haram aylardır. Üçü birbiri ardınca gelir. (Bu aylar) Zilkâde, Zilhicce, Muharrem ve Cumâdâ ile Şa’ban arasındaki Receb Mudar’dır.[Buhârî; hadis no: 4662. Müslim; hadis no: 1679]
Yine Peygamber -sallAllahu aleyhi ve sellem-‘den sâbit olduğuna göre, Ramazan orucundan sonra en fazîletli oruç, Muharrem ayı orucudur.
Nitekim Ebu Hureyre’den -Allah ondan râzı olsun- rivâyet olunduğuna göre Rasûlullah -sallAllahu aleyhi ve sellem- şöyle buyurmuştur:
"Ramazan’dan sonra en fazîletli oruç, Allah’ın Muharrem ayı orucudur. Farz namazlardan sonra en fazîletli namaz ise, gece namazıdır."[Müslim; hadis no: 1163]
Hadiste geçen (شَهْرُ اللهِ) ay lafzının Allah’a izâfe edilmesi (Allah’ın ayı denmesi), tâzim babındandır.
Molla Ali el-Karî -Allah ona rahmet etsin- şöyle demiştir:
"Görünen o ki burada Muharrem ayı orucundan kasıt; Muharrem ayının tamamında oruç tutulmasıdır."
Fakat Peygamber -sallAllahu aleyhi ve sellem-‘den sâbit olduğuna göre o, Ramazan ayından başka hiçbir ayın tamamında oruç tutmamıştır. Yukarıda zikredilen hadis, Muharrem ayında çokça oruç tutmaya teşvik etmek içindir. Yoksa ayın tamamını oruç tutmaya teşvik etmek için değildir.
Allah Teâlâ en iyi bilendir.
Cevap: Muharrem Ayı Orucu İle ilgili hadisler
simge
güzel muharrem orucu tutalım arkadaşlar küçüklerimizede öğretelim kapiş…
muharrem orucu ile ilgili ayetler
mum
muharrem orucu ile ilgili hadisler ve açıklaması
Muharrem Orucu
2429. …Ebû Hureyre (r.a.) "Peygamber (s.a.) şöyle buyurdu" demiştir:
"Ramazan ayından sonra en faziletli oruç, Allah’ın ayı Muharrem’in orucudur. Farz namazlardan sonra en faziletli namaz da geceleyin kılınan namazdır."
(Ravi) Kuteybe, "(Ramazan) ayı(mn orucu" yerine sadece (ramazan(ın orucu)” dedi.[419]
Açıklama
Sahih-i Müslim’de hadisin iki ayrı rivayeti daha vardır.Bunlardan birisi aşağı yukarı buradakinin aynısıdır. Diğeri ise, şöyledir: "Hz. Peygamber’e farz namazlardan sonra hangi namazın ve ramazan ayından sonra hangi orucun daha üstün olduğu soruldu. O’ (s.a.)’da; "farz namazlardan sonra en üstün namaz gece yansında kılınan, ramazandan sonra en üstün oruç da Allah’ın ayı Muharremin orucudur, karşılığını verdi."
Hadiste Muharrem ayı için ‘Allah’ın ayı" denilmesi, bu ayın şerefine işaret içindir.
Hadisin zahirinden anlaşıldığına göre ramazan ayından sonra en efdal pruç, Muharrem ayının orucudur. Yani bu ayın tamamını oruçlu geçirmektir. Tirmizî’nin Ali (r.a.)’den rivayet ettiği şu hadi sde bu anlayışı takviye etmektedir:
Ben Rasûlullah’ın yanında otururken bir adam O’na;
Ya RasûlAllah! Ramazan ayından sonra hangi ayı oruçlu geçirmemi emredersin? diye sordu.
Peygamber (s.a.) de:
"Eğer ramazan ayından sonra oruç lutac aksan Muharrem’i tut. Çünkü o, Allah’ın ayıdır. O ayda birgün varki, Allah o günde bir kavmi affetmiştir, diğer bir kavmi de affeder" buyurdu.
Bu hadisden Ramazandan sonraki en efdal oruçtan maksadın, Muharrem’in tümünde tutulan oruç olduğu anlaşılmaktadır.
Yine Tirmizî’deki bir başka hadiste ise Peygamber (s.a.) kendisine sorulan bir soru üzerine, "Ramazandan sonra en efdal orucun Şaban orucu olduğunu" bildirmiştir. Buna göre Ramazan’dan sonraki en efdal orucun Muharrem orucu olduğunu bildiren hadislerle, Şaban orucu olduğunu ifâde eden hadis arasında bir tezat ortaya çıkmaktadır. Ancak Tirmizî’nin Şa’ban orucu ile ilgili hadisi zayıftır. Bu bakımdan Muharrem orucunun faziletine delâlet eden hadise muarız olamaz.
Yine bu hadisin en efdal orucun bir gün oruç tutup birgün tutmama şeklindeki Davud orucu olduğu ifâde eden hadislere de ters düştüğü şeklinde düşünceler olabilir. Tahâvî bu ihtimale cevaben, Müşkilu’1-Asar adındaki eserinde, üstünlüğün vakitlere ve keyfiyete itibarla olduğunu söyler.
Açıklamakta olduğumuz hadisteki Muharrem orucundan maksadın, muharremin tamamında oruç tutmak değil de, muharremdeki oruç veya özellikle aşure günü orucu olması da muhtemeldir. Bu anlayışa göre de, bu hadiste daha evvel geçen ve arefe günü orucunun kendisinden evvelki ve sonraki senelerin günahlarına keffâret olduğunu belirten hadis arasında bir tezatın olduğu söylenemez. Çünkü hadiste arefe günü orucunun efdal olduğunu belirten açık bir ifâde mevcut değildir. O günün orucunun günâhlara keffâret olması en üstün olmasını gerektirmez. Üstelik aşure orucu, her müslümanın tutması istenilen bir oruçtur. Arafe günü orucu ise, hacılar için mekruhtur. O halde aşure günü orucu, arafe orucundan daha efdaldır.
Hadîs-i şerifte Peygamberimiz, farz namazlardan sonra en efdal namazın da gece namazı olduğunu ifade etmiştir. Bu ifade gece namazının farz namazların önünde ve sonunda kılınan revatip sünnetlerinden de üstün olmasını gerektirir. Çünkü gecenin ortasında herkes uyurken uyku bölünerek kılınan namazda diğerlerinden’daha fazla sıkıntı vardır. Ayrıca bu namazda riya vs. düşünülemez. Bunun için Şâfiîlerden Mervezî, geceleyin kılınan teheccüd namazının revatip sünnetlerden daha faziletli olduğunu söylemiş, Nevevî de bu görüşün daha uygun ve daha kuvvetli olduğunu belirtmiştir.
Âlimlerin çoğu ise, revâtib sünnetlerin daha efdal olduğu kanaatinde-dirler. Bu görüşte olanlar hadisin manasını, "gece namazı, farz ve farzlara bitişik sünnetlerden sonraki namazların en efdalidir" şeklinde anlamışlardır. .
Ebû Dâvud, hadisin sonunda bir rivayet farklılığına işaret etmiştir. Şöyleki;
Hadis-i Ebû Davud’a nakleden râvilerden Müsedded, Hz. Peygamber’in "Ramazan ayı orucundan sonra en faziletli oruç Allah’ın ayı Muharremdin orucudur" buyurduğunu, Kuteybe ise, "şehr" (ay) kelimesini anmadan "Ramazandan sonra en faziletli oruç Allah’ın ayı Muharrem orucudur" buyurduğunu rivayet etmişlerdir. Fark, bir kelimesinin söylenip söylenmemesinden ibarettir.[420]
Bazı Hükümler
1. Ramazan ayından sonraki oruçların en efdali Muharrem ayı orucudur.
2. Gecleyin kılınan teheccüd namazı nafile namazların en efdalidir
Şema
muharrem orucu hadisi
Ebu Katâde (ra) şöyle dedi:Rasulullah (sav) şöyle buyurdu:
Allah’ın, Âşure günü orucuyla ondan önceki yılı bağışlamasını şüphesiz ki umarım.
İbni Mace 1738
bana bak
Muharrem ayı hadisleri
Âşure Orucu, Muharrem Ayının Hangi Günüdür?
11) Abdullah ibni Abbas (RadiyAllahu Anhuma) şöyle dedi:
Muharrem’in dokuzuncu ve onuncu günü oruç tutun! Bu şekilde Yahudilere muhalefet edin!
Abdurrezzak 7839, Beyhakî Sünenü’l-Kübra 4/287, Sahihu İbni Huzeyme 2/1006, Tirmizi 2/55
Önemli Uyarı: Tercih olunan görüşe göre; Âşure orucu, Muharrem Ayının dokuzuncu ve onuncu günleri olmak üzere iki gün tutulması gerekiyor.
Hoca
Muharrem ayı orucunu tutan bir yıllık günahları affolur
Hadisleri paylaşalım yayılsın
muharrem ayı ile ilgili hadisler, muharrem orucu ile ilgili ayetler, muharrem orucu ile ilgili hadisler