Huzur bozulmasın diye kuranın üzerine ve cocukların üzerine yemin etmek geçerlimidir?
Misafir
Günümüzde insanlarda ve kendi ailemdede görüyorum zora geldiklerinde huzur bozulmasin diye ilk ettikleri yemin cocuklarimizin üzerine. Ve bu yeminle benim tüylerim ürperir. Kendimize ait bir yemin olsa kendi canimiz yerine neden en büyük varliklarimizin üzerine yemin ettiriler veya ederler zorla yada huzur için edilen gecerlimidir degilmidir bana yardımcı olursaniz sevinirim… Saygilarimla
Cevap: Huzur bozulmasın diye kuranın üzerine ve cocukların üzerine yemin etmek geçerlimidir?
Muhasibi
Allah’tan başkası adına yemin edilemez
1533- Sâlim’in babası Abdullah b. Ömer (r.a.)’den rivâyete göre: "Ömer, babam hakkı için babam adına derken Rasûlullah (s.a.v.) onun bu sözünü işitti ve şöyle buyurdu: Allah atalarınız adına yemin etmekten sizi yasaklıyor. Bunun üzerine Ömer bundan sonra ne kendi sözüm olarak nede bir başkasından naklederek baba adına yemin etmedim. Bu sözü ağzıma almadım.” (Müslim, Eyman 1; İbn Mâce, Keffare: 2)
Tirmizî: Bu konuda Sabit b. Dahhâk, İbn Abbâs, Ebû Hüreyre, Kuteyle ve Abdurrahman b. Semure’den de hadis rivâyet edilmiştir.
Tirmizî: İbn Ömer hadisi hasen sahihtir.
Tirmizî: Ebû Ubeyd diyor ki: Hadiste geçen "Vela Âsiran” kelimesinin anlamı onu başkasından da nakletmedim yani başkasının sözü olsa bile dilime almadım.
1534- İbn Ömer (r.a.)’den rivâyete göre: Ömer bir kâfilede iken ve babası adına yemin edip dururken Rasûlullah (s.a.v.) ona ulaştı ve şöyle buyurdu: "Allah atalarınız adına yemin etmekten sizi yasaklıyor. Bundan böyle yemin edecek kimse ya Allah adına yemin etsin veya sussun.” (Müslim, Eyman: 1; İbn Mâce, Keffare: 2)
Tirmizî: Bu hadis hasen sahihtir.
1535- Sa’d b. Ubeyde (r.a.)’den rivâyete göre, İbn Ömer bir adamın "Ka’be’ye yemin olsun ki hayır” dediğimi işitince şöyle dedi: "Allah’tan başkası adına yemin edilmez. Rasûlullah (s.a.v.)’den işittim şöyle diyordu: Kim Allah’tan başkası adına yemin ederse kafir veya müşrik olmuş olur.” (Müslim, Eyman: 1; Ebû Dâvûd, Eyman: 4)
Tirmizî: Bu hadis hasendir. Bu hadis bazı ilim adamlarınca şöyle tefsir edilmiştir: "Kafir veya müşrik olmuş olur.” Sözü hükmü ağırlaştırmak için söylenmiştir. İbn Ömer hadisi buna delildir. Çünkü o hadiste: "Rasûlullah (s.a.v.), Ömer’in babam için babam adına diyerek yemin ettiğini duyunca Allah sizi bu tür yeminlerden de yasakladı” buyurmuştur. Yine aynı şekilde Ebû Hüreyre tarafından rivâyet edilen: "Kim yemininde lat ve uzza hakkı için derse hemen lailahe illAllah desin” hadiste buna delil olabilir.
Tirmizî: Bu hadis Rasûlullah (s.a.v.)’den rivâyet edilen "Riya şirktir” hadisine de benzer. İlim adamlarından bazıları (18 Kehf: 110. ayet)’inde geçen "Vela yüşrik” kelimesini "Gösteriş yapmamak” şeklinde yorumlanmıştır.
çocuğun üzerine yemin etmek