İmam Gazali’nin İbni Sina ile Farabi’ye kafir dediği doğru mudur ?
Kayıtsız Üye
İmam Gazali’nin İbni Sina ile Farabi’ye kafir dediği doğru mudur ?
Yorum: İmam Gazali’nin İbni Sina ile Farabi’ye kafir dediği doğru mudur ?
Yaralı Melle
İmam gazali, ibni sinayı tekfir ettiği kayıtlarda yazılırdır
Gazali’ye göre, Aristo’nun ve ona tabi olmuş Farabî ile İbn Sina’nın tekfiri üç husustan ötürüdür:
a. "Haşir cismanî değildir. İnsanlar cesetleriyle değil, yalnız ruhlarıyla haşr olunur." demeleri. Bu bütün Müslümanların inancına ters bir düşüncedir.
b. "Allah külli şeyleri bilir, fakat cüzî şeyleri bilmez." demeleri. Bu açık bir küfürdür.
c. "Alemin kadim/ezeli olduğunu"
söylemeleri. Bu üç düşüne İslam akidesine, Müslümanların düşüncesine aykırı olup tekfir edilmesi gerekir.
KAYNAK: el Münkız-şamile, 1-7
Yorum: İmam Gazali’nin İbni Sina ile Farabi’ye kafir dediği doğru mudur ?
Cemi
S. A İmam gazali Vs baska alimler farabi yi tekfir edemez imam gazali bu dusunce sinden sonra vaz gelmiştir ibni sanada farabi yi tekfir etmişti ne oldu metafizik cozememiltş ibni Sina farabi ın ilimlerin sayımı kitabını okuduktan sonra şöle demiştir o kitabı okumasaydım. Cahil kalacaktım
Yorum: İmam Gazali’nin İbni Sina ile Farabi’ye kafir dediği doğru mudur ?
Cemş
S. A İmam gazali ibni farabi nin duşmanı olamaz eğer öle olsaydı ıhyadül dini kitabını yazmazdı o
Cemi
S. A ibni farabi yöntemi bütün islam alimlerin e. Yol olmuştur bakın şimdi ilimlerin sayımı kitabında şöle der, ilimin konuşulmadı yerde maddenin sadece sesi cıkar acıklama li boş tenekeye, vursanız sadece boş teneke sesi çıkar ama ilimin konuşulduğu yerde şiir gibi güzel sesler cıkar, Allahu teala ve Allah Resulu ilimin kaynağıdır der. Akıl akıl degildir der yüce Allahu teâlâyı bulmadık ça. Akıl
Kayıtsız Üye
İmam-ı Gazali Hazretleri yukarıda da açıklandığı üzere İbn-i Sina ve Farabiyi üç sebepten dolayı küfre düştüklerini dini ve ilmi olarak açıklamıştır. Bu açık beyanata rağmen İmam-ı Gazali Hazretleri’nin onlara kafir demediğini iddia etmek ya cehalet ya da hamakat eseridir. Lütfen bilmediğimiz mevzularda konuşmayalım. Ve bir mevzu hakkınd yazılan sözleri iyi okuyup anlamaya çalışalım. Bir kişiye olan hüsn-ü zannımız bizi adaletten ve İslamın temel hükümlerinden uzaklaştırmamalı. Sözümüzü insanların rıza ve memnuniyetine göre değil, Allahın rıza ve memnuniyetini düşünerek söyleyelim. Çünkü ahirette kimsenin kimseye faydası olmayacak.
Hakem Üye
Helal olsun
Çok doğru söylemişsin
İnşaAllah onlar da doğruyu bulurlar
Kayıtsız Üye
Çok doğru. Yüreğine sağlık kardeşim.
Kayıtsız Üye
İslam aleminin içinde bulunduğu durum, düşünmeyen, yalan söyleyen, Yaratıcıyı idrak etmekten, hak hakikat bilincinden uzak ola sorunlarımız yokmuş gibi, bu tip konular ile uğraşmak, İbni Sina ibni Farabi kafirdir-küfre düşmüştür diye bir konu hakkında (velev ki kafir olsunlar) tartışmak bizim gibiler için ne kadar mantıklıdır sanırım onu da düşünmek, acaba bu konular ile alakalı neden tartışma ortamı oluşturuyor birileri acaba diye düşünmek gerekir mi diye de aklıma gelmiyor değil.
seyit gazi
bakınız fetihlerle birlikte müslümanlar yeryüzündeki bütün ilimleri bir araya getirmişlerdir ve bu ilimlerin tevarüs ettikleri medeniyetlerin alem tasavvurlarından veya yaratıcı inançlarından vareste olmaları da beklenemez. islam alimlerimiz bu ilimleri, bu medeniyetlerinin inanç umdelerinden sıyırmış ve bunları islama mal etmişlerdir. bu çalışmaların neticesinde de yeryüzünde ilk kez çinin ilmiyle hintin ilmi, türkistanın ilmiyle persin ilmi, eski yunanın ilmiyle romanın ilmi, arabların ilmiyle afrikanın ilmi, ispanyanın ilmiye de batı avrupanın yani tüm dünyanın ilmi ilk kez aynı masanın üzerine konmuş oldu. söz gelimi müslümanlar gökyüzü modelini ele aldıkları zaman, bu hususda çinlilerin hintliler türklerin yunanların arabların afrikanın ve avrupanın söylediklerini alt alta koyup bunları mukayese edebilir hale geldiler ve bu bilimin ilk büyük devrimi olmuştur.
aristotalesle birlikte helenistik dönemin eşyaya ve evrene dair tasavvuru da, eşyayı kuşatan bir evren ve onunla çakışan hareketi başlatan bir logosun olduğu içkin bir evrendir. ibni sina bu metafiziği ortadan kaldırmış ve eşyayı kuşatan evren ve evreni kuşatan alem tasavvuru ile aşkınsal bir metafizik inşa ederek, yaşadığımız evreni anlamlandırmıştır. yani bunu islama mal etmiştir. ibni sina da eski yunanın izlerinin bulunma nedeni de bundandır ancak ibni sina helenistik tasavvuru yıkıp islama mal etmiştir.
alem tasavvurunda eksik kalan ise bu ilimlerin ve eşyanın nerede birleştirileceği hususu olmuştur ve bunlar bir araya getirilme hususunda yetersiz kalınmıştır
modern dönemde ise bu iki tasavvurda inkar edilmiş, mekansal ve zamansal olmayan hiçbir kavram işin içine katılmamış ve maddenin işlevlerini ve ilişkilerini merkeze alan bağlantısal bir metafizik inşa edilmiştir.
ilmin hiçbir zaman teknik tarafına itiraz edilmez. itiraz edilen bunun olmazsa olmaz bir bağ varmış gibi beraber sunulduğu bu metafizik örüntüdür.
her şey itikat değildir. bazı şeyler aleme dair, bazı şeyler insana dair, bazı şeyler zamana dair, bazı şeyler eşyaya dair tasavvurlardır ve alimlerimizin karşı karşıya geldikleri hususlar bu hususlardır. islam aleminde veya ilim aleminde de bir alim veya bir eser ne kadar eleştirilirse, üzerine ne kadar şerh düşülürse o kadar değer kazanır. farabiyi farabi yapan ibni sinadır, raziyi razı yapan gazalinin şerhleridir yoksa kim anlayacak kim tartışacak kim aşacak raziyi. aksi takdirde kale alınmayacak birisi olsa zaten kale alınmaz.
ibni sina nazar yöntemini geliştirmiştir. bu yöntem; eşyanın tabiatının, akli bir çabayla, tümden gelimsel bir yöntemle, yanlışlanamayacak bir kesinlikle idrak edilebileceği iddiasıdır. bu yöntem büyük ölçüde başarılı olmuş olsa da eşyanın tamamını açıklayamamış ve yetersiz kalmıştır. bu yöntemin yetersiz kaldığı alanlar tasavvufi sezgi yöntemi olan müşahede yöntemiyle aşılmaya çalışılmıştır. bu dönemde müslümanların arayışları da bu bütünlüğü sağlamak üzere olmuştur. fatihin hiç yanından ayırmadığı kitablar: nazar geleneğinin kurucu metni olan ibni sina nın el işarat vet tenbihat adlı eseri, bunun güçlü bir eleştirisi olan imam gazzalinin tehafutül felasifesi, müşahede ve nazar yöntemlerinin birleştirilmesini öneren işraki geleneğin zirve metni olan sühreverdi nin hikmet ül işraki ve müşahede yöntemini merkeze alarak nazar yöntemini yorumlayan ekberi geleneğin ismi sadreddin konevi nin miftahul gaybı olmuştur.
sonraki yüzyıllarda avrupa, descarteslerle galileolarla newtonlarla bu tümden gelimsel nazar yöntemindeki yetersizliği, rasyonel dışı yöntemlerle değil yine rasyonel olan tümevarımsal matematiksel yöntemlerle aşmıştır ve bu de bilimin ikinci devrimi olmuştur. newtonun kurucu eserinin ismi doğa bilimlerinin matematik ilkeleridir. yani esas devrim bunların ilişkilendirilmesi olmuştur.
osmanlıda bunun çabasını vermiş ama başaramamıştır. yoksa kimse ibni arabinin hazarati hamsesine hasret değildir veya ekberilik sevdalısı da olmamıştır. bu ilimleri ve eşyayı bir araya getirmeye çalışmışlardır. bu şuna benziyor… newton şiir veya roman yazmışsa, kalkıpda koca philohopsiae naturalis principia mathematica yı gözden kaçırıp, newtonun şiir denemeleriyle takib edildiğini sanmaya benziyor.
Omer Faruk
Alimler arasındaki küfür suçlamalarının çeşitli sebepleri var:
1- Kıskançlık
2- Sahip oldukları düşünce ile o dönemin iktidarının yanında makamlarını kaybetmemek için diğerlerini kötülemek.
3- Mezhep, meşrep taassubu
4- Genellikle görmeden yalnızca kitaplarından hareketle değerlendirme
5- Söz konusu dönemde kaynaklara ulaşma zorluğu, birinin ulaştığına diğerinin ulaşamaması…
6- Saltanat sebebiyle, zalim saltanatın ilim ehlini iktidarları için kullanması
Normalde ehli sünnet alimleri "EHLİ KIBLE TEKFİR EDİLMEZ" diyerek nokta koymuştur. Yani bir kişi açıkça BEN AYET İNKAR EDİYORUM, DİNDEN VAZGEÇTİM demedikçe, müslümanlarla mescide katıldıkça KAFİR ilan edilemez…
KÜFÜR üzerinden yapılan tartışmalar müslümanları hiçbir yere götürmez. İnsanların düşüncelerini beğenmeyebiliriz, yorumlarını beğenmeyebiliriz ama birine KAFİR demek ancak CAHİL CESARETİ ile açıklanabilir, vebali büyüktür, vesselam!
ibni sina kafir mi, gazali ibni sina kafir, imamı gazali ibni sina kafir