Hangi durumlarda mezhepler taklit edilir ?

Hangi durumlarda mezhepler taklit edilir ?

Kayıtsız Üye
Hangi durumlarda mezhepler taklit edilir ? Dinimizde hangi durumlarda mezhep taklidi olur ?


Hangi durumlarda mezhepler taklit edilir ?

arifselim
Ehli sünnetin kabul ettiği hak olan mezheplerin birine uyarak amel edilmesi icap eder.
Ayrıca bir müslümanın mensup olduğu mezhebi taklit etmesi ve bir mazeret olmadığı sürece başka bir mezhebi taklit etmemesi gerekir.
Bir özür ve mazeretle karşılaşan kişi diğer mezhepleri taklit etmesi de caizdir.
Amel edeceği bir konuda kendi mezhebinde çıkış yolu bulamayan o konuda diğer mezhebin içtihadına göre amel edebilir.
Sadece kendi kolayına geldiği için başka mezhebi taklit etmek ise caiz değildir.
Taklit edeceği o konu hakkında fıkıh bilgilerini öğrenerek dilediği herhangi bir konuda taklit eder.


Cevap: Hangi durumlarda mezhepler taklit edilir ?

@hmet
Kısaca mezhepler her zaman taklit edilebilirler.
Alimler zaruret halinde demişler haklılar da 🙂


Yorum: Hangi durumlarda mezhepler taklit edilir ?

MBK
Ben içimden hanbeliye niyet ettim gibi oldu taklit etmismiyimdir. Abdestte.
Bir insan bir mezhebi taklit etse o mezhebi taklitten istediği zaman vazgeçebilir mi ? ALLAH RAZI OLSUN.


arifselim
Taklit ettim gibi oldu demekle taklit olmaz. Bu sorduğun soruyu diğer sorularında cevapladık. Bir mezhep ihtiyaç olduğunda taklit edilebilir ve tekrar önceki mezhebi ile devam eder.


Yilmaz585858
Birisi hanefi mezhebinde fakat malikiye taklit etmek istiyor cünkü abdesti zor tutdu için( almanyada yaşadi için okullarda abdest almak zor) dişariya cikti zaman malikiye göre güsül aliyor, malikiye göre abdest aliyor ve malikiye göre namaz kiliyor

Eve geldi zaman ise yine kendi mezhebine yani hanefiye göre yine kiliyor
Yani hanefiye göre abdest aliyor ve hanefiyw göre namaz kiliyor

Bunun yapti doğru mi?
Namazlar kabul olunur mi?
Cünkü sadece dişarda ihtiyac duyor, taklit etmeye, evde zaten kolay elhamdülillah, su akiyor


Hoca
Yapılan doğru değil
Maliki ile Hanefi mezhebi rasındaki fark nedir? Hanefi mezhebinde çıkış yolu olmayan konu nedir


Yilmaz585858
Malikide semavi özür sahibi oliyorsun yani aff edersiniz yellensen de bile abdestin bozulmiyor
Ama hanefide her namaz vakti yeni abdest alamam lazim benim bildim kadar malikide yellensende bile ögleyi ikindiye bir abdestnen kilarsin-yani yanlis mi biliyorum? -dedim gibi alman okullarda güvenilir değil tuvaletler erkek falanda çok var gören belki


Hoca
Dört mezhepte özür sahibi her namaz vakti için abdest alması gerekir. Yanlış öğrenmişsiniz. 5 vakit için 5 abdest gerekir buda zor bir şey değil

semavi özür nedir


Kayıtsız Üye
Selâmün aleyküm. Taklit nasıl uygulanır ? Sadece içten geçirilerek mi niyet edilir yoksa dil ile mi niyet edilir ? Örneğin ben şafii mezhebindenim. Ve bazı abdest konularında hanefi mezhebine uyabilmem çok yardımcı olur. Bir sakıncası var mı ?


mumsema
Hanefi fıkhını okuyup öğrendikten sonra amel etmeniz yeterlidir.


vel Fecr
< Selâmün aleyküm. Taklit nasıl uygulanır ? Sadece içten geçirilerek mi niyet edilir yoksa dil ile mi niyet edilir ? Örneğin ben şafii mezhebindenim. Ve bazı abdest konularında hanefi mezhebine uyabilmem çok yardımcı olur. Bir sakıncası var mı ? >
neden böyle bir ihtiyaç duyuyorsunuz. kan gelince şafi , kadına dokununca hanefimi olacaksınız. bunu vijdanınıza nasıl sindireceksiniz.

hangi mezhebe tabi olursanız olun ama samimi olun. ben açıkçası taklit konularını tasvif etmiyorum,

ama şu mesele var, hanefi mezhebisin ama bir konuda şafi mezhebinin görüşü daha tasdikli o zaman genel manada hanefi ama o meselede şafi gibi davranabilirsin ama sürekli oynamalar olmamalı.

adam şafi mezhebinde hacca gidince aman kadın değer diye hanefi gibi davranıyor. bu yanlış bir davranış. hiçte hoş değil.


Kayıtsız Üye
@velFecr Kardeşim ben ondan bahsetmiyorum. Namaza başlayacağım sadece abdestimi bozacak çok şey var şafii mezhebine göre onun için hanefi mezhebine uyup uymamanda bir sakınca olup olmadığını öğrenmek istedim.

@mumsema Hocam yurt dışında yaşıyorum dediğiniz kitapları bulma ihtimalim çok az. Ben amel etmeli miyim etmemeli miyim hanefi mezhebine göre ? Ya da direkt hanefi mezhebine mi geçsem daha uygun olur ?


imam
Taklit, abdesti bozacak durum meydana gelmeden olmalı.

Diyanet yayınlarını yurt dışından temin edebilirisiniz


Kayıtsız Üye
Ben hanefi mezhebindeyim dişimde dolgu ve kaplama var birde psikolojik olarak burnuma su çekmekte zorlanıyorum 1 saat uğraştığım oluyor 1 senedir 3 seferdir şafii mezhebini taklit ettim ne yapmalıyım


arifselim
Sen boş yere kendine vesvese ediyorsun. Neden sana dinin verdiği kolaylıkları bırakıyorsun da şeytana uyarak onu sevindiriyorsun. Halbuki burnuna normal bir su çeksen yeterli olduğu gibi dişlere kaplama ve dolgu yaptırmakta gusle bir engel olmaz.


Kayıtsız Üye
Meshepler haksa dindede kolaylik öngörülmüşse biz bu hakkı niye kullanamıyoz. Zor olmasımı öngörülüyor.


Kayıtsız Üye
Selamün aleyküm, gün içinde, namazda yel kaçırma ve idrar tutamama sorunum var. Hanefiyim. Çalıştığım yerde abdest alma sıkıntım var çok sık abdest alamadığım için, özür sahibi olduğumdan dolayı Malikî mezhebini taklit etmek istiyorum. Abdest alırken ona göre niyet edicem, peki namazı da Malikî mezhebine göre mi kılmak zorundayım yoksa abdestimi Malikî gibi alıp namazımı hanefi olarak mı kilmaliyim?


Omer Faruk
< abdestimi Malikî gibi alıp namazımı hanefi olarak mı kilmaliyim? >
Söylediğin şekilde olur kardeşim, abdest meselesinde bir mezhebi, namaz meselesinde başka mezhebi taklit edebilirsin.


Kayıtsız Üye
Hanefi olan bir kişi gerektiğinde Maliki mezhebini taklit ettikten sonra Hanefi mezhebine uygun amel etmeye devam etmek için tekrar Hanefiliğe niyet etmeli mi


Şem’a
Hanefi olan birisi, Maliki mezhebinde bir konuyu taklit edeceği zaman sadece onu yapar yine kendi mezhebine devam eder olması gereken budur.
Yani mezhebe çıkış ve giriş gerekmiyor. Maliki mezhebini taklit edeceği zaman bütün amellerin de Maliki mezhebine uymak gerekmiyor Sadece o konuda Maliki mezhebine Uyar Onun dışında yine Hanefi mezhebine göre amel eder


Kayıtsız Üye
< Diş dolgusu olanın, gusül, abdest ve namazda Maliki veya Şafii mezhebini taklit etmesi şarttır. Taklit etmezse, guslü ve buna bağlı olan abdesti ve namazı, sahih olmaz. >
demişsiniz lakin Diyanet işleri başkanlığının sayfasında

< Diş doldurtmak, kaplatmak veya tel taktır
mak abdest ve gusle engel olur mu?
Tedavi amacıyla diş doldurtmak veya kaplatmak caizdir. Dolgu, kaplama, tel taktırma, implant yaptırma veya sabit protez, abdest ve guslün sıhhatine engel olmaz. Ancak çıkarılıp takılabilen/sabit olmayan dişlerin gusül abdesti esnasında ağzı yıkarken (mazmaza) çıkarılması gerekir. Diş dolgusu yapıldıktan ve dolguyu korumak için üstü de kaplandıktan sonra, dolgu ve kaplamanın dışı, dişin dış kısmı hükmünü alır. Bu sebeple, ağız yıkanınca, kaplama yapılan dişler de yıkanmış sayılır. Bu nedenle kişi, tedavi amaçlı olarak dişlerine dolgu veya kaplama yaptırabilir ve abdest ya da gusül alıp, ibadetlerini yapabilir. Söz konusu tedavinin abdestsiz, cünüp veya adetli iken yapılması da mümkündür. >

biz hangisine inanacaz bu durumda


furkan
Mezheplerin hepsi birer yoldur ve hepsinin varacağı yol Kur’an-ı Kerim ve peygamberin sünnetidir. Herhangi bir durumda içinizden ben şu durum için şu mezhebe uydum gibi aklınızdan bir niyet geçirebilirsiniz. Allah kimseye yapamayacağı bir iş vermez. Mezhepleri araştırın, size en uygununu bulup o yola gönül koyabilirsiniz. Farklı durumlarda farklı mezheplere uyulabilir.

< biz hangisine inanacaz bu durumda >
Şafii mezhebine uyarak gusül abdesti alabilirsiniz. Şafii mezhebinde guslün olması için 2 farz vardır

  1. Niyet
  2. Tüm vücut ıslanacak şekilde yıkanmak, kuru yer bırakmamak

Şafii mezhebine uyarak bu farzları yerine getirirseniz gusül almış olursunuz ağız ve buruna su vermek şafii mezhebinde farz değildir.

Namaz abdesti içinde Şafii mezhebine uyabilirsiniz. Abdest için şafii mezhebine uyduktan sonra şu farzları yerine getirirseniz abdest alırsınız. Sünnetleri de bildiğiniz gibi yapabilirsiniz.

  1. Niyet etmek.
  2. Yüzü yıkamak.
  3. Kolları dirseklere kadar yıkamak.
  4. Başın dörtte birini meshetmek.
  5. Ayakları topuklara kadar yıkamak.
  6. Sırayla yapmak.

Kayıtsız Üye
< Diş dolgusu olanın, gusül, abdest ve namazda Maliki veya Şafii mezhebini taklit etmesi şarttır. Taklit etmezse, guslü ve buna bağlı olan abdesti ve namazı, sahih olmaz. >
demişsiniz lakin Diyanet işleri başkanlığının sayfasında

< Diş doldurtmak, kaplatmak veya tel taktırmak abdest ve gusle engel olur mu?
Tedavi amacıyla diş doldurtmak veya kaplatmak caizdir. Dolgu, kaplama, tel taktırma, implant yaptırma veya sabit protez, abdest ve guslün sıhhatine engel olmaz. Ancak çıkarılıp takılabilen/sabit olmayan dişlerin gusül abdesti esnasında ağzı yıkarken (mazmaza) çıkarılması gerekir. Diş dolgusu yapıldıktan ve dolguyu korumak için üstü de kaplandıktan sonra, dolgu ve kaplamanın dışı, dişin dış kısmı hükmünü alır. Bu sebeple, ağız yıkanınca, kaplama yapılan dişler de yıkanmış sayılır. Bu nedenle kişi, tedavi amaçlı olarak dişlerine dolgu veya kaplama yaptırabilir ve abdest ya da gusül alıp, ibadetlerini yapabilir. Söz konusu tedavinin abdestsiz, cünüp veya adetli iken yapılması da mümkündür. >

biz hangisine inanacaz bu durumda

soruma şafiyi taklit edebilirsiniz diyorsunuz peki taklit edilmeden sadece niyet ettim gusül abdesti almaya şeklinde hanefiye uyarak alamazmıyız alamazsak neden dolayı alamıyoruz diyanet işleri başkanlığının sayfasında alınabilir diyor çünkü

(Bu sebeple, ağız yıkanınca, kaplama yapılan dişler de yıkanmış sayılır. Bu nedenle kişi, tedavi amaçlı olarak dişlerine dolgu veya kaplama yaptırabilir ve abdest ya da gusül alıp, ibadetlerini yapabilir.)

yani taklit etmeden de sadece niyet ettim gusül abdesti almaya diyerek te alınabiliyor o halde doğrumudur.


arifselim
Başka bir mezhep bir konuda taklit edilebilir. Diş tedavisi ile ilgili tüm konularda guslün geçerli olduğu hakkında açıklanan diyanet fetvvası ile amel etmeniz caizdir. Bu konuda hanefilerin başka bir mezhebi taklit etmeleri şart değildir.


Kayıtsız Üye
İnsanı bu durumda ikilemde bırakıyor (madem şart değil neden şarttır yoksa olunmaz denilerek kafa karışıklığına neden olunuyor?)


ACİLSERVİS
< 3- Diş dolgusu olanın, gusül, abdest ve namazda Maliki veya Şafii mezhebini taklit etmesi şarttır. Taklit etmezse, guslü ve buna bağlı olan abdesti ve namazı, sahih olmaz. (S. Ebediyye) >
Birinci sayfadaki yazı buydu altında kaynağı da vardı aynı bu şekil önbellekten kopyaladım. Saadet-i Ebediyye ilmihalinden alınmıştı. Bu ilmihal iyi ama bu konuda taklidi şart koşuyor. Bizde açıklamayı ilk sayfadan kaldırdık ve diyanet fetvasına uymanızı istedik.


Kayıtsız Üye
1. Bir mezhebi taklit etmek için sadece içinden geçirmek yeterli midir ?
2. Hanefi bir kişiden kan aksa (bu demek oluyor ki abdesti bozuluyor) ve o an şafiiyi taklit edip namazını kılsa namazı sahih olur mu ? (yani abdesti bir kere bozulmuştu sonuçta)


Omer Faruk
Sevgili kardeşlerim;

Kısa ve öz; MUKALLİD’in (ilmi olmayıp taklid edenin) mezhebi olmaz. Şafii alime sorar onun fetvasına göre davranır, hanefi alime sorar onun fetvasına göre davranır. Zaten aslını bilse TAKLİD etmesine gerek kalmaz, yalnızca mezhep usulüne uyar.

Taklid ise ancak okuma yazma bilmeyen, rızık endişesinden dolayı (açlıktan vs.) okumaya vakti olmayan insanlar için mazerettir. Bunun dışında, günde 4, 5 saat televizyon, internet, sosyal medya ile uğraşanların TAKLİD ederek islami hayatlarını sürdürmeleri Allah indinde mazaret kabul edilmez. Bir müslüman günde 2 saatini dinini öğrenmeye ayırsa 2,3 yıl içinde camiide vaazeden bir hoca kadar dinini öğrenir.

Taklid, Fetullah gibi üçkağıtçılara uymada her zaman tehlikelidir. Taklit edeceğimiz kişinin kara kaşına, kara gözüne, ağlamasına, sakalına, namaz kılmasına göre taklit etmeyiz. O’nun ilmine ve meseleye getirdiği çözümlere göre taklit ederiz. Kısaca taklit ederken aldanmamak için bile biraz okumak gerekir.

Maalesef bugün taklit ettiğimiz alimleri yalnızca fiziken görüyoruz. Ahlakı nasıldır, halk içinde nasıl davranır, ticaretinde dürüst müdür, evinde ailesine karşı nasıl davranır bilmiyoruz. Ama bu gün önemli bir şansımız var elimizin altındaki teknoloji her türlü kitaba ve bilgiye ulaşma fırsatı veriyor.

Allah; bize verdiği nimetlerden hakkıyla istifa edip, nimetten sorulduğumuzda hesabını vermeyi nasip etsin.


arifselim
Bir geçerli mazeret meydana geldiği zaman başka bir mezhebi taklit edeceğini kalbi ile niyetlenmesi yeterlidir. Hanefiye göre abdest alan ve bir özür nedeniyle abdesti bozulan kişi o abdestle namazını şafiiye göre tamamlaması caizdir.


Kayıtsız Üye
Abi keyfi olarak başka mezhebi taklit etmek caiz mi? Bu konuya internetten bakıyorum bazı yerlerde yazıyor ki başka mezhebi taklit etmek caiz, bazı yerlerde yazıyor ki hangi mezheptemse ona uymalısın, ya tam ya hiç o mezhebe uymalısın benim biraz kafam karıştı.

Örnek 1: keyfi olarak istediğin bir konuda onl
arı taklit edebilirmisin?
Mesela: hanefi bir insan midye yemede şaafiyi taklit edip yese caizmi ? Midye yemesi caiz mi oluyor o zaman? (Şaafide caiz, hanefide haram midye)

Örnek 2: biri hanefide müzik dinlemek caiz, şaafide haram dedi. Şimdi şaafi olan bir insan, ben bu konuda hanefiyi tutuyorum haramdır kesinlikle dese bu caiz mi ?


ACİLSERVİS
Yukarıdaki cevapları dikkatlice oku. Cevaplar tamda senin ihtiyacına göre. İlk cevapta zaten zaruret olmadığı sürece edilmez diye cevap var. Yani keyfi olarak taklit edilmez. Bu durum diğer sorularını da geçersiz kılıyor.


Kayıtsız Üye
Benim hala anlamadığım şu diş dolgusu meselesi taklit gerekir diyen insanlar neden böyle söylüyorlar diş dolgusu günah o zaman neden bir diş dolgusu yüzünden mezhep değiştirelim birde abdest ve namazdada onun gibi kılın diyen bir hocam var.Arapça şeklinde bir yerde okudum, çevirdim ve eğer sadece tedavi maksadıysa sorun yok gusül kabul olur yazıyor taklit diye bir şeye rastlamadım takliti çıkaran sadece tam ilmihaldekiler sanırım bu konuda ne düşünüyorsunuz ?


ACİLSERVİS
Aylardır diş meselesini soruyorsun ben de ömer farukta başkaları da sana anlattık tekrar sıfırdan tartışmanın bir anlamı yok. Cevabını kabul etmeyeceğin bir soruyu sormak gereksizdir. Bu inadını bırak.


Kayıtsız Üye
Selamün Aleyküm

Bende kıl dönmesi sorunu var. Bu sürekli açık bir yara yeri gibi ancak bazen kanıyor, bazen kanamıyor. Bazen bir vakit boyu kanıyor veya sıvı akıyor bazende duruyor kanamıyor.

Geçtiğimiz günlerde öğle ezanı okunduktan sonra abdest alırken eğilince acı hissettim ve kanama olduğunu fark ettim ve Maliki mezhebini taklit ederek abdest aldım ne yapacağımı bilemedim.

Yani cemaate yetişmek istiyorum ancak tam abdest alınacağı sıra kanamayan yer kanıyor ve bir vakit kanadığı oluyor veya bir vakit durduğu oluyor. Bu durumda cemate yetişmek istiyorum Maliki mezhebinde vakit girsede, çıksada abdest bozulmaz olduğunu öğrendim bunun ile amel etsem ne olur?


Ensar
Olan yara kısmını bir bezle tampon yapınız, siz bu durumda özür sahibisiniz.Bir abdest alıp diğer vakit girene kadar da dilediğiniz kadar namaz kilabilirsiniz.


Kayıtsız Üye
Hocam ben namazda istemsizce sürekli yellenip duruyorum. Bende maliki mezbebini taklit etmeye karar verdim ve abdestimi buna göre alıp namazımda istemsizce yani özrüm ile yellendiğim zaman namaza devam ediyorum ben özürlü sayılır mıyım içim rahat etmiyor ne olur cevap verin yaptığım şey doğru mu


Ensar
Bu durumda başka mezhepleri taklit etmenize gerek yoktur siz bir özür sahibisiniz. Yapmanız gereken şey vakit geçmesini beklemek ardından temizlenir istincayı yaparsınız hemen ardından ara vermeden abdest alırsınız ve yine hiç ara vermeden namazınızı kılarsınız. Böyle yaptığınız taktirde yellenir seniz dahi namaz geçerlidir hiç bir sorun yoktur. Allah cc kişiye asla yüklenmeyeceği bir yükü yüklemez. Kalın sağlıcakla


Kayıtsız Üye
Selamun Aleykum. Hayırlı ramazanlar. Hocam akşam namazı için abdest alacaktım. Alnımda bir yaradan sarı su geldi. Yaranın durmasını bekledim. Namaz vaktinin çıkmasına 25 dk civarı kaldı. Peçeteyle kontrol ediyordum böyle nokta gibi çıkıyor. Ama tam kesilmedi. Bende Şafi mezhebini taklid ederek abdest aldım. Abdest aldıktan sonra yaranın üzerinde toplu iğne başı kadar iltihap çıkmıştı. Bu şekilde namazı mı kıldım. Namazımı iade etmem gerekir mi ? Yüzümde böyle yaralar çok olduğundan bazı vakitlerde bu olaylar meydana geliyor. Benim durumum için akıntının vaktin sonuna kadar kesilmediği durumlarda Şafi mezhebini sadece bu konuda taklit edip abdest almak mı yoksa özür sahibi olarak abdest almak mı uygun olur ? Cevaplarınız için teşekkür ederim.


Ensar
Hanefi mezhebinde çıkan kan veya sarı su dağılmayan cinste olursa ve olduğu yerde kurur yada dağılmazsa abdest alınıp namaz kılına bilir.
Yüzünüzden gelen akıntı sürekli devam ediyor, Vücuttan çıkan kan sizin için sorun oluşturuyorsa, şafii mezhebini taklit etmenizde herhangi bir sakınca yoktur. Tavsiyem taklit edeceğiniz konu hakkında şafi ilmihalinden bilgi edinmenizdir, sizin için daha anlaşılır olur. Namazınız geçerlidir Allah kabul etsin.


hangi durumlarda maliki mezhebi taklit edilir, mezhepler hangi durumlarda taklit edilebilir, namazda hareket etmek mezhepler

Yorum yapın

1melek.com petinya.net Kompozisyon/ !function(){"use strict";if("querySelector"in document&&"addEventListener"in window){var e=document.body;e.addEventListener("mousedown",function(){e.classList.add("using-mouse")}),e.addEventListener("keydown",function(){e.classList.remove("using-mouse")})}}();