İnsanlara YARATICI kelimesinin kullanılması!

İnsanlara YARATICI kelimesinin kullanılması!

SALİH1990
Evet arkadaşlar malesef günümüzde bu kelime derslerde olsun konuşurken olsun bir çok insanın birbirleri için sarf ettiği kelimedir örnek:biraz yaratıcı ol,yaratıclığını geliştir,bunu yarattım,yaratıcı olalım gibi akıl ve mantıktan uzak kelimeler yaratıcı bir tanedir yaratmak ona hastır bütün mahlukatı ve herşeyi yaratan ALLAH tır bir insan ALLAH tan başkası için bu kelimeyi nasıl kullanır bu kadar bilinçsizce nasıl davranabilir insan yapıcıdır daha önce yaratılanı yapar bir şeyi yaratmaz zira zerre tozu yaratmaya bile gücü yetmez lütfen böyle kendimizi bilmezce davranmayalım arkadşalarımızı çevremizdekileri uyaralım. b:Yaratmak, yoktan var etmektir. Yaratıcı, yalnız Allahü teâlâdır. Bir âyet-i kerime meali:
(Sizi de, yaptığınız işleri de yaratan Allah’tır.) [Saffat 96] (Allah’a, Allah gibi yaratıcı ortaklar mı buldular da, bu yaratmayı birbirine benzer gördüler? Her şeyi yaratan ancak Allah’tır.) [Rad 16]

(Gökleri ve yeri yoktan yaratan Odur. Her şeyi O yaratmıştır.)[Enam 101]

(Gökleri ve yeri yaratan Allah’ın, benzerlerini de yaratmaya kadir olduğunu düşünmezler mi?) [İsra 99]

(Her şeyin yaratıcısı olan Rabbiniz Allah’tır. Ondan başka ilah yoktur. Nasıl aldatılıp döndürülürsünüz?) [Mümin 62]

(Yaratıcı, bilici ancak Rabbindir.) [Hicr 86]


Cevap: İnsanlara YARATICI kelimesinin kullanılması!

Kurtubi
yaratma kelimesini kullanan insanlar "yoktan var etme" anlamında kullanmıyorlar. Genelde "icat" anlamında kullnıyorlar.
cehalettendir demek istedim.

ben yaratma kelimsini kullanmıyorum, kullnacaksam sadece Allah için kullanırım


Cevap: İnsanlara YARATICI kelimesinin kullanılması!

Fetva Meclisi
< yaratma kelimesini kullanan insanlar "yoktan var etme" anlamında kullanmıyorlar. Genelde "icat" anlamında kullnıyorlar.
cehalettendir demek istedim.

ben yaratma kelimsini kullanmıyorum, kullnacaksam sadece Allah için kullanırım 13 Saat önce
SALİH1990
>
insanlar için yaratıcı veya yaratmak kelimelerini kullanmak uygun mudur?

Öncelikle yaratma sıfatının insanlara mecazende olsa atfedilmesini uygun bulmadığımızı ifade edelim.

İnsanın yaratmasıyla Allah’ın yaratması arasında (yok)la (var) arasındaki kadar fark vardır. Bu büyük farkın farkına varmayanlar, (yarattım) diyenlerin küfre düşeceğini düşünüyorlar. Halbuki, Allah’ın yaratmasıyla kulun yaratması arasında fark vardır. Allah’ın yaratması yoktan var etmesi demektir. Kulun yaratması da var olana şekil vermesi demektir…

Bu sebeple hiçbir kul, yoktan var ederek yaratamaz. Yaratıkların hepsinin de önce bir çekirdeği, özü ve aslı mevcuttur. Bu çekirdek, öz ve asıldan üretmiş, şekillendirmiş, geliştirmiş olur insan. Bu manada kullara yarattı, denebilir. Ama yoktan var etti manasında yarattı denemez. Bir mobilyacı ağaç yaratamaz. Ama yaratılmış ağaçlardan güzel mobilya yapabilir. Buna yarattım derse, yoktan yaratmış olmaz. Belki var olan ağaçtan güzel şekiller yapmış, kendi ifadesiyle yaratmış olur..

Kopyalama olayı da böyledir. Yoktan yaratma değil, var olan geni geliştirme olayıdır.
Nitekim bu konuda Prof. Dr. Hayreddin Karaman Hocaefendi Hayatımızdaki İslam kitabında kopyalamayı soran okuyucuya verdiği cevabında şöyle demektedir:

Kopyalama yaratma değildir! Yaratma, yoktan var etmedir. Allah canlı ve cansız bütün varlıkları yoktan ve önceden mevcut bir örneğe bakmadan, ondan yararlanmadan yaratmıştır. Genetik kopyalama ise mevcut yaratılmış genler üzerinde işlemler yaparak gerçekleştirilmektedir. Bunun yaratma ile bir ilgisi olmadığına göre ortada bir ikinci yaratıcı da yoktur.

Genetik kopyalama insanlara uygulanamaz. Hayvan ve bitkiler için ise, insanlara faydalı olmak, hiçbir şeye ve kimseye zarar vermemek kaydıyla uygulanabilir.
Hemen hatırlatalım ki, yaratma kelimesini kullananların niyetleri mühimdir.

İmanına delil bulunan kimsenin yarattım demesiyle küfrüne hüküm verilemez. Ağız alışkanlığı yahut da kelimenin manasının nereye kadar uzandığını bilememesi olarak yorumlanır. Çünkü imanına delil vardır.

Nitekim camiye çocuğuyla birlikte namaza gelmiş olan bir babanın, namazdan çıkışta cami avlusunda çiçekleri koparan çocuğuna söylediği, Yavrum, çiçekleri koparma. Allah (baba–gökte) seni çarpar sonra! sözünde küfür kelimeleri vardır.

Çocuğunu terbiye maksadıyla söylenen bu sözlerin içindeki iki kelime küfür manasına gelmektedir. Biri Allah’a (baba) demesi. Allah’ın Hıristiyanlar gibi babalık sıfatının olduğunu söylemiş olması. İkincisi de (gökte) demekle Allah’a mekan göstermiş olması… İkisi de kelam ilminde küfürden başkası değildir.

Şayet bu kelimelere bakarak bu babanın kâfir olduğunu söyleyecek olursak sorarlar:
–Kâfirin camide hem de çocuğuyla işi ne? Adam namaz kılıp çıkmıştır cami avlusuna.
Namaz kılışı imanına delildir. Öyle ise sarf ettiği (Allah baba, Allah gökte) sözlerine bakarak küfrüne hükmedilemez..

İşte burada konuyu aydınlatan Bediüzzaman Hazretleri, meşhur ikazını şöyle yapıyor:
–Bazen kelam küfür görünür, ama sahibi kâfir olmaz!.

Bana öyle geliyor ki bu tek cümlelik açıklama, sanki koskoca bir kitap kadar tatmin edici olmakta, imanlı insanları küfür ithamından kurtarmaktadır.

Yoksa aynı safta namaz kıldığımız insanı, avluda çocuğuna söylediği sözleri yüzünden küfürle ithamdan çekinmeyecektik. Çünkü açıkça, Allah baba diyor, gökte olduğunu da söylüyor.

Evet, bu cümle tekrar edilerek ezberlenmeli:

–Bazen kelam küfür görünür; ama sahibi kâfir olmaz!..
Bununla beraber yanlış anlaşılacak küfür kelimelerini kullanmamalı, su–i zanna sebep olmamalıdır. Onda tartışma yoktur zaten…

Ahmad Şahin


Cevap: İnsanlara YARATICI kelimesinin kullanılması!

SALİH1990
Arkadaşlar tabiki yarattım diyerek ALLAH ın yaratmasını kastetmiyorlar burda ifade etmek istediğim o kelimenin insanlar için kullanılması yanlış burda ”yarattım” ”yaratıcı ol” gibi kelimeler neden insanlara söylenir kullanılır bizim bildiğimiz yaratıcı ALLAH tır bu kelime ona mahsustur neden insanlara yapıcı ol demiyoruzda yaratıcı ol diyoruz rahatsızlık verici olan yanlış olan burda anlatabildim sanırım yoksa yaratıcıyım demekle onu kastetbez tabiki sorun kelimede türkçede yaratıcı demek yoktan varetmek anlamındadır buda yanlıştır ben şiddetle karşı çıkıyorum siz ne düşünürsünüz bilemem.


@mir
< İkincisi de (gökte) demekle Allah’a mekan göstermiş olması İkisi de kelam ilminde küfürden başkası değildir. >
1) Allah semadadır

2) Yoktan var etmek anlamında değil ama bir halden bir başka hale getirmek anlamında
insanlar hakkında yaratmak kelimesi kullanılabilir

Allahu Alem


Ercan
< 1) Allah semadadır

2) Yoktan var etmek anlamında değil ama bir halden bir başka hale getirmek anlamında
insanlar hakkında yaratmak kelimesi kullanılabilir >
"Allah semadadır."
demek, Allah şu cisimlendirilen göktedir anlamında değildir. Sonra şunu da belirtmek gerekir ki فِيharfinin ifade ettiği zarfiyyet ister hakiki olsun, ister mecazi olsun "kapsamak" mânâsını gerektirmez. Mesela, "Sema başımızdadır." "Yer ayağımızın altındadır." dediğimiz zaman bu cümlelerden "Kuş havadadır." cümlesinde olduğu gibi zarfiyyet mânâsı anlamayız. Ne başımızın semayı, ne de ayağımızın altının yeri kuşatmış olduğu iddiasında bulunmayız. İşte bu gibi yerlerde با،الى،على،فى gibi diğer bir harf mânâsıyla da tefsir edilebilir. Bu yüzdendir ki مَّن فِي السَّمَاءsözündeki zarfiyyet ile اَلنَّجْمُ فِي السَّمَاء"yıldız semadadır" cümlesindeki zarfiyyet aynı anlamda değildir. Bunun gibi Allah Teâlâ’nın semada olmasını, Güneş’in semada olması arzında değil, hisse göre ilmin, cahile göre âlimin, yaratıklara göre yaratıcının, mahkûma göre hâkimin ve memura göre âmirin üstünlüğü tarzında anlamak gerekmektedir.

Amir kardeşimin dediği gibi başka şeylerin şeklini değiştirerek yeni şeyler yaptı anlamında "yaratma" sözcüğü kullanılabilir. Zaten bunu da Yüce Allah’ın verdiği ilim ve kudretle yapmaktadır. Bir kağıdı yaksanız bile onu sadece küle, ısıya, ışığa çevirmiş olursunuz. Yaratmak ta, yok etmek te Allah’a mahsustur.

Yorum yapın

1melek.com petinya.net Kompozisyon/ !function(){"use strict";if("querySelector"in document&&"addEventListener"in window){var e=document.body;e.addEventListener("mousedown",function(){e.classList.add("using-mouse")}),e.addEventListener("keydown",function(){e.classList.remove("using-mouse")})}}();