HADİD SURESİ Hakkında Bilgi
@mir
HADİD SURESİ
Sure Hakkında Bilgi
Sure adını, 25 ayetinde geçen "hadid" kelimesinden almıştır. "Hadid" kelimesi demir anlamına gelmektedir. Hadid suresi, "sebbeha" ve "yüsebbihu" kelimeleriyle başlayan ve "Müsebbihat" olarak tanımlanan surelerin ilkidir. Diğer Müsebbihat sureleri Haşr, Saff, Cuma ve Tegâbün’dür. 29 ayetten oluşan Hadid Suresi, Medine’de inmiştir. Mushaftaki sıralamada 57., iniş sırasına göre 112. suredir.
Surenin temel konuları
Allah’ın bazı sıfatları,
Allah’a ve peygamberine iman,
Allah rızası için harcamak (infak),
Cimrilik,
Müminlerin ve münafıkların ahiretteki durumları,
Dünya hayatının bazı olumsuz özellikleri,
Kader,
Ruhbanlık.
Surenin temel mesajları
Allah, dirilten ve öldürendir. Evrendeki her şey O’nundur ve tüm evreni o idare etmektedir. Görünen ve görünmeyen her şeyin ardında o vardır. O ilktir, sondur, zâhirdir, bâtındır. O, her şeyi bilendir.
Allah, yeri ve gökleri altı zaman diliminde yaratmıştır.
Allah’a ve peygambere iman etmek gerekmektedir. Sade Allah’a iman etmek insanları kurtarmamaktadır. Allah’a inanıldığı gibi, Allah’ın gönderdiği elçiye de iman etmek şarttır.
İnsanlar Allah’ın kendilerine verdiği nimetlerden sarf etmek durumundadırlar. Aileye, yakınlara, akrabaya, ihtiyacı olanlara ve bunların dışında gerekli olan yerlere dengeli bir şekilde harcamak gerekmektedir. Bu harcamalar yapılmadığı takdirde, cimrilik denilen kötü sıfatlar ortaya çıkmış olmaktadır.
Cimri insanlar, başkalarını da cimriliğe davet ederler.
İnfak (sahip olunan maddi varlıktan gerektiği şekilde harcamak) Allah’ın emridir. İnfakın en güzel yerlerinden biri savaşa çıkacak ordu için harcamaktır. Allah rızası için harcamak, bir bakıma Allah’a borç vermek gibidir. Bu şekilde sarf edenlere, Allah, ahirette karşılığını bol bol verecektir.
Müminler ahirette huzur ve rahat içinde olacaklar, buna karşılık münafıklar karanlıklar içinde kalmış gibi azapta kalacaklardır.
Münafıklarla müminler arasında bir diyalog yaşanacak, münafıklar müminlerden yardım isteyecekler, fakat bir yardımcı bulamayacaklardır.
Sadaka verme konusunda erkek ve kadın arasında bir ayırım yoktur. Bu konuda herkes kendi yaptığı iyiliklerin karşılığını alacaktır.
Dünya bir oyun ve eğlence olarak tarif edilmiştir. Dünyanın oyun ve eğlence olarak nitelendirilmesi, dünya hayatının hafife alınması değil, geçiciliğine dikkat çekmek içindir. Eğlence ve oyun, hoş vakit geçirmek, dinlenmek gibi bir takım amaçlarla yapılır. İnsan eğlenir, dinlenir ve sonra oyun biter, işinin başına döner. İnsan, dünyaya tamamen dalıp, onu kalıcı zannederse, oyuna ve eğlenceye dalıp kalan ve asıl işini ihmal eden kişi gibi zararlı çıkacaktır.
Dünya hayatının aldatıcı ve oyalayıcı nitelikleri arasında; insanların aralarında övünmeleri, sahip olduklarıyla yetinmeyip daha fazlasını elde etmeye çalışmaları bulunmaktadır. İnsanlar bu konularda dikkatli olmalı, dünyanın gerçek sahibinin Allah olduğunu düşünmeli ve infaktan ayrılmamalıdırlar.
İnsanoğlunun başına gelen herhangi bir kötülük, muhakkak ki önceden bir kitapta yazılmıştır. İnsan bunun kaderi olduğunu bilmeli, kader inancını kaybetmemelidir. Sahip olunan şeyler kaybedildiğinde üzülmek ya da yeni şeyler elde edildiğinde şımarmak doğru değildir.
Yüce Allah demiri gökten indirdiğini, demirde insanlar için birçok faydalar bulunduğunu ifade etmektedir. Burada, demir sembolü altında, teknik ve teknolojik ilerlemelerin önemi ve gereği anlatılmaktadır.
Ruhbanlığı, Hıristiyanlar Allah’ın rızasını kazanmak niyetiyle icad etmişlerdir. Aslında ruhbanlık kurumu Allah’ın doğrudan bir emri değildir. Fakat bu kuruma daha sonraları kendileri ihanet etmişler, bu kurumu bozmuşlar ve istismar vasıtası haline getirmişlerdir. Böylece, kendilerinin icadı olan ve hayırlı olduklarına inanarak kurdukları ruhbanlığı bozmaları nedeniyle Allah’ın öfkesini çekmişlerdir.
Hasenat Programından alınmıştır.
KISACA HADİD SURESİ Hakkında Bilgi
mum
Hadid suresi ile ilgili bilgiler
HADİD SURESİ
Mekki veya Medenî Oluşu:
Kurtubî’nin zikrettiğine göre bu sure bütün âlimlerin görüşünde Medine’de inmiştir. Zahir olan da budur. Mekke’de indiği yolunda görüş varsa da bu görüş zayıftır.
Surenin ismi:
Yirmibeşinci ayetinde demirin faydalarına işaret bulunduğu için Ha-did (demir) suresi denilmiştir. Hakikaten ister barışta, ister savaşta olsun medeniyet, uygarlık ve bayındırlık demire dayanır.
Surenin Muhtevası:
Medenî surelerin çoğunda olduğu gibi bu surenin de konusu akide ve imanla ilgili esaslar, cihad, Allah yolunda harcama, dünyanın fitnelerinden uzak durma, İslâmî devletin esasları, münafıkların maskaralıklarının ortaya konması ve peygamberin umumi ve hususi (aile) hayata dair hükümleri gibi meselelerdir. Sure, önce Allah’ın sıfatlarından, esmâ-i hüsnasından ve kâinatın yaratılmasından, azametinin eserinin ortaya çıkmasından bahsetti. Sonra müslümanlan Allah’ın sözünün yücelmesi, İslâm’ın yükselmesi, şeref ve şanının âlî olması için O’nun yolunda harcama yapmaya çağırdı.
Malî fedakarlık ve cihad için yapılan bu davetin tesirinin, ahirette iman nurlarıyla başkalarından farkedilecek olan mücahid müminlerle, cimrilik yapan, korkaklık gösteren ve cehalet ve inkâr karanlıkları içinde bocalayan münafıklar arasında bir karşılaştırma yaptı.
Sonra sure dünya gerçeği ile ahiret gerçeğini açıkladı: Dünya fanidir, oyun-oyuncakla oyalanma yeridir. Ahiret ebediyet, devamlılık ve büyük saadet ve rahat yeridir. Bu gerçeği açıklamasında dünyaya aldanmamak için ikaz, ahirete ve orası için çalışmaya teşvik vardır. Sure müminlerin musibetlere karşı sabretmelerini öğütledi, gururlu ve kibirlileri yerdi, adaletli davranmaya ve dünyayı imar etmeye teşvik etti, peygamberlerin gönderil-mesindeki gayeyi açıkladı, Allah’tan korkmayı ve peygamberlerin yoluna uymayı emretti.
Sure geçmiş ümmetlerden, Nuh, İbrahim ve torunlarının kıssalarından, Meryem oğlu İsa’nın kıssası ve ümmetinin onun davetine karşı takındığı tavırdan ibretli sayfalarla bitti. Müttakilerin sevabını, peygamberlerine iman edenlerin ecrinin kat kat olacağını, peygamberliğin kime verileceği hususunun Allah’a ait bir tercih olup, kullarından dilediğine tahsis ettiği bir ihsan olduğunu beyan etti.
Surenin Fazileti:
Ahmed bin Hanbel, Ebu Davud, Tirmizî ve Neseî’nin İrbad bin Sâri-ye’den rivayet ettiklerine göre o, Rasulullah’ın uyumadan önce "Müsebbi-hâf’ı (yani "sebbeha" veya "yüsebbihu" ile başlayan sureleri) okuduğundan ve "Bunlarda bir ayet var ki bin ayetten daha faziletlidir, o da "O, hem evveldir, hem ahirdir; hem zahirdir, hem bâtındır. O her şeyi kemaliyle bilendir. " ayetidir" dediğinden bahsetti.
Yorum: HADİD SURESİ Hakkında Bilgi
Kayıtsız Üye
Kuran’ı 7 def hatim ettim ve birçok kaynaktan tefsirlerini okudum, ancak sizin bu sitenizde çok güzel ve detaya boğmadan aydınlatıcı surelerin özünü anlatan bilgileri buldum, Allah sizden razı olsun emeğinize sağlık
hadid suresi hakkında bilgi, hadid, hadid suresi fazileti