A’LÂ SURESİ Hakkında Bilgi
@mir
A’LÂ SURESİ
Sure Hakkında Bilgi
Sure adını, ilk ayetteki "A’lâ" kelimesinden almıştır. "A’lâ", "yüce" anlamına gelmektedir. Allah’ın yüceliğini ifade etmektedir. Sure, "Sebbih" adlarıyla da anılmaktadır. 19 ayetten oluşan sure, Mekke’de inmiştir. Mushaftaki sıralamada 87., nüzul sırasına göre ise 8. suredir.
Surenin temel konuları
Allah’ın adının tesbih edilmesi,
Allah’ın alemi yaratışındaki düzen,
Peygamberimizin hafızasının gücü,
Tesbih ve namaz ile temizlenme,
İlk kutsal kitaplar.
Surenin temel mesajları
Yüce Allah, adının yüceltilerek tesbih edilmesini istemektedir. Burada iki anlamın ortaya çıktığı söylenebilir. Birincisi, Allah’ın adını anarken daima yüce bir varlıktan bahsedildiğinin farkında olunması ve ondan yüce sıfatlarıyla beraber bahsedilmesidir (Yüce Allah gibi). İkincisi, Allah’ın isimlerinin zikredilerek tesbih edilmesi ve onun bu şekilde yüceltilmesidir.
Allah’ın alemi yaratışında gelişigüzellik olmayıp, tam bir düzen söz konusudur. Allah yaratan ve yaratmayı düzenli yapandır. Yaratmayı bir plana/ölçüye göre yapmış, alemde düzeni sağlamıştır.
Allah, peygamberimize bir şeyin okunacağını ve peygamberimizin asla unutmayacağını ifade etmektedir. Buradaki okumanın, Kur’an’ın vahyi olduğu söylenmiştir. Bununla beraber, peygamberimizin hafızasının gücünün de tam olduğu ve bu gücün Allah tarafından sağlandığı anlaşılmaktadır.
Yüce Allah, temizlenenin, arınanın kurtuluşa erdiğini söylemektedir. Burada ifade edildiğine göre, bu arınma tesbih/zikir ve namazla olmaktadır. Vakit namazları ve nafile namazları kılarak, Allah’ın adını tesbih ederek, kişi arınmakta ve insan olmanın zirvelerine yolculuk etmektedir.
Allah, açığı da gizleneni de bilir.
Kur’an bir öğüttür. Allah’tan korkan bu öğütten yararlanacaktır. En büyük ateşe girecek olan kötü kimse ise öğütten, yani Kur’an’dan kaçınır. O kimse, ateşte ne ölür ne de yaşar.
Ahiret yurdu daha hayırlı ve daha devamlıdır. Geçici dünya hayatını tercih etmek akılsızlıktır.
Bu öğütler önceki kitaplarda, Hz. İbrahim ve Musa’ya verilen Sahifelerde (Suhuf) de geçmektedir.
Hasenat Programından alınmıştır.
Cevap: A’LÂ SURESİ Hakkında Bilgi
Muhammed
ala suresi ile ilgili bilgiler
ala suresi temel konuları
A’LA SÛRESİ
87
İndiği Yer :
Mekke
İniş Sırası :
8
Âyet sayısı :
19
Nüzulü
Mushaftaki sıralamada seksen yedinci, iniş sırasına göre sekizinci sûredir. Tekvîr sûresinden sonra, Leyi sûresinden önce Mekke’de inmiştir. Medine’de indiğine dair rivayet de vardır.[1]
Adı
Sûre adını birinci âyette geçen "aiâ" kelimesinden almış olup kaynaklarda yaygın olarak bu adla tanınmaktadır. "Sebbihi’sme Rabbike’1-a’lâ" ve "Sebbih" adlarıyla da anılmaktadır. [2]
Konusu
Sûrede Allah, vahiy ve Kur’an, Peygamber ve tebliğ görevi, tebliğ karşısında insanların farklı tavır takınmaları ve bunun ebedî hayattaki sonuçları ele alınmıştır.[3]
Fazileti
Kaynaklarda, Hz. Peygamber’in A’lâ sûresini okumaktan büyük zevk aldığı; vitir, bayram ve Cuma namazlarında onu okuduğu bildirilmektedir. [4]
Meali
Rahman ve rahîm olan Allah’ın adıyla… 1. Yüce rabbinin adını tenzih ederek an; 2. Yaratıp uygun şekil Yeren; 3. Ölçülü ve amaçlı yapan, yol gösteren; 4-5. Yeşil bitkileri çıkartan, sonra onları kapkara bitki kalıntısı haline getiren (Rabbinin). 6-7. Sana okutacağız re Allah dilemedikçe unutmayacaksın. O, açık olanı da bilir, gizli olanı da. 8. Sana kolaylık ve huzurun yollarını açacağız. 9. O halde öğüt fayda verirse öğüt ver. 10. Allah’tan korkan öğüt alacaktır; 11. Ebedî mutluluktan nasibi olmayan da ondan uzak durur. 12, İşte en büyük ateşe girecek olan odur. 13. Sonra orada ne ölür ne de yaşar. 14-15. Doğrusu arman ve rabbinin admı anıp namaz kılan kurtuluşa ermiştir. 16. Fakat siz dünya hayatını tercih ediyorsunuz. 17. Oysa âhiret daha hayırlı ve süreklidir. 18-19. Bunlar önceki kitaplarda, İbrahim ve Musa’nın kitaplarında da vardır. [5]
Tefsiri
1-5. "Tesbîh", Allah’ı kendisine layık olmayan isimlerden, niteliklerden ve eylemlerden tenzih etmek, O’nun böyle kusurlardan uzak olduğunu kabul ve ifade etmektir. "Uygun şekil verme" diye çevirdiğimiz 2. âyetteki "tesviye" kavramı, Kur’an’da genellikle Allah’ın, yarattığı varlığa, onun varlık türünün gerektirdiği yapıyı, şekli vermesi, uygun forma kavuşturması" anlamında kullanılmaktadır. Bu âyette ise "sevvâ" fiilini -nesnesi belirtilmediğinden- "her şeye uygun şeklini verme" olarak anlamak gerekir. [6]
Allah’ın yol göstermesinden (3. âyet) maksat, yarattığı şeylerin tabiatını belirleyip onu hedefine doğru yöneltmesidir. Şevkânî âyeti şöyle yorumlar: "Allah varlıkların cinslerini, türlerini, niteliklerini, ne yapacaklarını, ne söyleyeceklerini, ecellerini takdir etmiştir; her birini yapabileceği, kendisine uygun olan davranışlara yöneltmiş ve yaratıldığı amaç istikametinde hareketini kolaylaştırmış, din ve dünya İşlerinde yapması gerekeni ona ilham etmiştir
Cevap: A’LÂ SURESİ Hakkında Bilgi
mum
ala suresi ile ilgili bilgi
A’LA SURESİ
Surenin İsmi:
Bu sure "Sebbihisme rabbike’1-a’lâ" sözü ile başladığı için "A’lâ" suresi olarak adlandırılmıştır. Bu cümlenin manası şudur: Allah azze ve celle’yi her eksiklikten tenzih et ve O’nu bütün ululama ve tazim sıfatları ile vas-fet. Çünkü O, varlıktaki herşeyden daha yüce ve üstündür. "Sebbih" suresi olarak da anılır. [1]
Önceki Sureyle İlişkisi:
Bu surenin önceki sure ile bağlantısı şu şekildedir: Tank suresi "O, atılıp dökülen bir sudan yaratılmıştır." (6. ayet) ayeti ile insanın yaratılışını ve "Andolsun o dönüş sahibi olan göğe, o yarılan yere." (11, 12. ayetler) ayeti ile de bitkilerin yaratılışının başlangıcını zikretmişti.
Bu sure ise, insan ve diğer mahlukâtın yaratılmasından daha geniş ve daha kapsamlı şekilde bahsetmiştir: "Yaratıp düzenine koydu." (2. ayet) ve bitkilerin yaratılmasıyla da ilgili olarak: "Yeşil otu çıkaran, sonra da onu kapkara, kupkuru bir hale getirendir." (4, 5. ayetler) [2]
Surenin Muhtevası:
Mekke’de inen bu surenin konusu, Allah’ın bir ve tek olduğu, O’nun kudreti, Kur"an ve hıfzının kolaylığı, insan nefsinin arınması ile üstün ahlâktır. Allah Tealâ’yı zatı, sıfatları, isimleri, fiilleri ve hükümlerinde O’na lâyık olmayan herşeyden tenzih etmeyi ve mahlukâtı yaratması ve yaratı-şındaki üstünlük ve uyum, ot ve bitkileri çıkarmasından ötürü O’nu tazim ve temcid sıfatları ile anmayı emrederek başlıyor: "Rabbinin o yüce adını teşbih et." (1, 5. ayetler).
Sonra, Kur’an’ın hıfzının kolaylığı ve Peygamber (s.a.)’in kalbine, insanlara nakletmesi için, ebedî olarak unutmayacağı şekilde yerleştirilmesinden söz etti: "Seni okutacağız da unutmayacaksın." (6, 7. ayetler).
Ardından da Peygamber (s.a.)’e, nefislerin ıslahı ve şahsiyetlerin arındırılması için Kur’an’ı hatırlatmasını emretti: "O halde eğer öğüt fayda verirse durma öğüt ver." (9, 13. ayetler).
Sure, nefsini küfür, şirk ve masiyetten temizleyen ve her zaman Allah’ın celâl ve azametini düşünen, dünyayı ahirete tercih etmeyen, bu iti-kadi ve ahlâki esasların bütün ilâhi dinlerin esası olduğunu bilenin kurtuluşa ereceğini beyan ederek bitiyor: "Hakikat iyi temizlenen…" (14, 19. ayetler). [3]
Surenin Fazileti:
Buhari ve Müslim’de Rasulullah (s.a.)’m Muaz’a şöyle buyurduğu sabittir: "(Namazı) A’lâ, Şems ve Leyi sureleri ile kıldırsaydm ya!"
Ahmed, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi ve diğer sünen sahiplerinin Nu-man b. Beşir"den yaptıkları rivayete göre Rasulullah (s.a.) iki bayramda ve cuma günlerinde A’lâ ve Gaşiye surelerini okuyordu.
İmam Ahmed Müsned’inde Übey b. Ka’b, Abdullah b. Abbas, Abdur-rahman b. Ebzi ve müminlerin annesi Aişe’den yaptığı rivayette Rasulullah (s.a.)’m vitirde A’lâ, Kâfirûn ve İhlâs surelerini okuduğu söylemişlerdir. Aişe Muavvizeteyn’i de (Felak, Nas surelerini) ilâve etmiştir.
Ahmed, Ali (r.a.)’den şöyle rivayet etti: "Rasulullah (s.a.) bu sureyi seviyordu: "Sebbihisme rabbike’1-A’lâ"
ala suresi hakkında bilgi, ala suresi, ala süresinin temel konulari