Büyük günahlar içinkölenin efendisinden kaçması diye bir günah gördüm bu nedemektir ?
Blue Phoenix
Öncelikle selamun aleyküm abilerim kardeşlerim ablalarım büyüklerim.
İnternette dolaşırken insanı helak eden 76 büyük günah diye bir yazı gördüm okumaya başladım ve orda kölenin efendisinden kaçması diye bir günah gördüm bu nedemektir insanları kölesi yapmak dinimizde günah değilmidir ? Esir falan diyordu sonra kaçarsa kan dökülmesi helal olur diyordu.
14 yaşındayım ve dini terimleri fazla anlamıyorum yani daha açıcı bir şekilde yazarsanız sevınırım dın kardeşlerim.
Cevap: Büyük günahlar içinkölenin efendisinden kaçması diye bir günah gördüm bu nedem
muvahhidim
Kölenin Efendisinden kaçmasının Ağır bir Haram Oluşu
Hadisler :
عَنْ جَرِيرِ رَضِيَ اللَّه عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم : « أَيَّمَا عَبْدٍ أَبَقَ ، فَقَدْ بَرِئَتْ مِنْهُ الذِّمَّةُ رواه مسلم
1772. Cerîr radıyAllahu anh‘den rivayet edildiğine göre Resûlullah sallAllahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
"Herhangi bir köle kaçarsa, korunma ve güvenlik hakkını yitirmiş olur."
Müslim, Îmân 123. Ayrıca bk. Ahmed İbni Hanbel, Müsned, IV, 357, 362, 364, 365Aşağıdaki hadisle birlikte açıklanacaktır.
وَعَنْهُ عَنِ النَّبيِّ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم : « إِذا أَبَقَ الْعبْدُ ، لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلاةٌ » رواه مسلم
وفي روَاية : « فَقَدْ كَفَر
1773. Yine Cerîr radıyAllahu anh’den rivayet edildiğine göre Nebî sallAllahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
"Bir köle kaçtığı zaman, onun hiçbir namazı kabul edilmez."
Müslim, Îmân 124. Ayrıca bk. Nesâî, Tahrîmü’d-dem 12
Bir başka rivayet şöyledir: "Efendisine nankörlük etmiş olur."
Müslim, Îmân 122
Açıklamalar :
Zimmet kelimesi lugatta söz vermek anlamına gelir. Sözünden dönen kimse zemmi, kötülenmeyi hak ettiği için söz vermeye zimmet denilir. Zimmet, eman ve garanti mânalarına da gelir. Bir kimsenin zimmetinde olmak, onun tekeffülü, emniyeti, garantisi ve koruması altına girmek demektir. Ancak o kimsenin kaçmasıyla bu korunma garantisi ortadan kalkmış olur. Zimmeti kalmayınca harbî yani kendisiyle harbedilmesi câiz bir kimse hükmüne girer ve kanının dökülmesi helâl olur.
Esasen köle, savaşta esir alınmak suretiyle öldürülmekten korunmuş, can emniyeti garanti altına alınmış, fakat kendisi için belirlenen hukûkî düzenleme gereği, hayat hakkı bir kişinin emniyeti, garantisi ve koruması altına verilmiş kimsedir. Ona sahip olan kimse onu hürriyetine kavuşturabilir veya antlaşmalı köle sınıfına sokarak, hürriyetine kavuşmasını birtakım şartlara bağlayabilir. Köle sahibi onu, hangi şekilde emrinde bulundurduğunu da topluma açıklar.
Dolayısıyla hem devletin ilgili makamları hem de insanlar o kölenin hukûkî açıdan hangi tür bir düzenleme içinde olduğunu bilirler. Böyle bir kölenin herhangi bir şiddete, sıkıntıya ve zulme uğramadığı halde kaçması, onu sahiplenmiş olan ve kendisinin hayat hakkını garanti altına almış bulunan kimseye karşı bir nankörlük ve haktanımazlıktır. Efendisinin izni olmaksızın kaçtığı takdirde, köle olarak alınmazdan önceki durumuna, yani müslümanlara harp ilan etmiş ve onlarla savaşmakta olan bir kimse konumuna yeniden dönmüş olur. Böyle bir kölenin müslüman olması ile kâfir olması arasında yapılacak muamele açısından fark yoktur. Namazının kabul edilmemesi, Kâdî İyâz’ın da aralarında bulunduğu bazı âlimlere göre bu köle kaçmayı helâl kabul ettiği için küfre düşmüş olmasındandır. Fakat böyle birinin kaçmakla küfre düşmeyeceğini söyleyen âlimler, onun günahkâr ve isyankâr bir kişi olduğunu, bu sebeple de namazlarının sevabının ve makbûliyetinin olmayacağını belirtirler.
Bugün kölelik kurumunun ortadan kalkmış olduğu bir gerçektir. Nevevî’nin zamanında kölelik yürürlükte olduğu için bu konuya eserinde yer vermiştir.
Hadislerden Öğrendiklerimiz
1. Efendisinden kaçan köle ahdini bozmuş, kendisine yapılan en büyük iyilik olan canının garantiye alınması nimetine karşı nankörlük etmiş olur.
2. Savaş esnasında öldürülmekten kurtarılarak can emniyeti sağlanan bir kölenin efendisinden kaçması haramdır.
3. Efendisinden kaçan köle, can emniyetini tehlikeye atmış ve müslümanlarla harbe tutuşan bir insan konumuna düşmüş; bu sebeple de kanının akıtılması helâl kılınmış olur.
Cevap: Büyük günahlar içinkölenin efendisinden kaçması diye bir günah gördüm bu nedem
muvahhidim
Kardeş;
Dinimiz köleyi serbest bırakma husuna büyük önem vermiş ve teşvik etmiştir.
İslam dini gelmezden evvel kölelik müessesesi milletler arası yaygınlık kazanmıştı. Bu nedenle İslam’ın köleliği hemen kaldırabilmesi biraz zor bir durumdu. Çünkü, bunu kaldırabilmek için milletler arası bir anlaşma gerekliydi..! İşte İslam’ın hakim kılındığı beldelerde kölelik yoktu, kölesi olanlarında kölelerini azad etmeleri hep tavsiye ve teşvik edilmişti..
O halde bu kölelik müessesesini bir düzene koymak gerekliydi.Allah (c.c)’da bu konu hakkında Müslümanların titiz davranmalarını istemiş ve onlara her zaman iyi davrabmalarını emretmiştir..!
"Anaya babaya, akrabaya, yetimlere, yoksullara, yakın komşuya, uzak komşuya, yakın arkadaşa, yolcuya, ellerinizin altında bulunanlara iyi davranın. Allah, kendini beğenen ve böbürlenip duran kimseyi asla sevmez." (Nisâ sûresi 36)
Âyetteki "elinizin altında bulunanlar" emrinizdekiler demek olduğuna göre, köle, câriye, hizmetçi, hayvanlar (ve hatta kullanılan âlet ve vasıtalar) da bu genel ifadenin içine girer ve dolayısıyla bunların hepsine iyi davranmak gerekir şeklindedir.
O’na emanet ol..
celle celeluh..