Diyanet İslam ilmihali: Namazın Mekruhları
Hoca
Diyanet İslam ilmihali: Namazın Mekruhları
1. Namazda bedeni veya elbisesi ile oynamak.
Bunlar namazda huşu’a aykırı hareketlerdir. Alnındaki tozu toprağı ve teri silmek de mekruhtur. Fakat kendisine rahatsızlık veriyorsa bunları silmek mekruh olmaz. .
2. Parmak çıtlatmak, parmaklarını birbirine geçirmek, ellerini böğrüne koymak.
3. Esnemek, gerinmek.
4. Kırda namaz kılarken önündeki küçük taşları çevirip düzeltmek. (Üzerinde secde etmek mümkün olmayan yeri bir defa düzeltebilir.)
5. Göz ucu ile değil de boynunu çevirerek bakmak.
Namazda Bakmak Üç Çeşittir :
a) Mekruh olan bakış: Bu, boynunu çevirerek bakmaktır.
b) Mubah olan bakış: Bu, boynunu çevirmeden göz ucu ile sağa ve sola bakıştır.
c) Namazı iptal eden bakış: Bu, göğsünü kıbleden çevirerek bakmaktır.
6. Namazda tükürmek.
Bu, tükürmek demek değildir. Çünkü tükürürken harf meydana gelirse namaz bozulur. Zorunlu hallerde tükürük yere bırakılmamalı bir mendile konmalıdır. Yere bırakılırsa mekruh olur.
7. Namazda mazeretsiz bağdaş kurarak veya dizlerini dikerek oturmak.
8. Erkekler secdede kollarını yere yaymak.
9. Kolları sıvamış halde namaz kılmak. Kısa kollu gömlek ile kılmak mekruh değildir. (Kadınlar kollarını açık bulundurursa namaz bozulur.)
10. Gömlek giymek mümkün iken namazı sadece pantolonla kılmak, (Bu erkeğe göredir, kadınlar böyle yaparsa namaz bozulur.)
11.. İşaretle selam almak.
12. Özürsüz olarak bağdaş kurmak.
13. Başına mendil veya sarık bağlayıp ortasını açık bırakmak. .
14. Namazda elbise ile bir veya iki defa rüzgarlanmak.
15. Kıyam halinden başka yerde Kur’an okumak. (Kıraatı rükûda tamamlamak gibi.)
16. İntikallerdeki zikirleri intikalden sonra yapmak.
Mesela: rükua eğildikten sonra "Allâhü Ekber" demek, rükudan tamamen doğrulduktan sonra ‘" SemiAllahü limen hamideh" demek. Halbuki tekbir, rükûa eğilmeye başlarken alınır ve rükua varınca tamamlanır. Semiallâhü limen hamideh" demeye rükûdan kalkarken başlanır ve doğrulunca bitirilir.
17. Namazlarda ikinci rek’atı, birinciden üç veya daha fazla âyet okuyarak uzatmak.
18. Farz namazlarda bir rek’atta aynı sûreyi tekrar okumak, başka sure ezberinde varken birinci rek’atta okuduğu sûreyi ikinci rek’atta bilerek tekrarlamak. (Nafile namazlarda aynı sureyi tekrar okumak mekruh değildir.)
19. İkinci rek’atta, birinci rek’atta okuduğu sure veya ayetten önceki sure veya ayeti okumak.
Namazda sure okunurken baştan sona, yani, yukardan aşağıya doğru gidilir. Mesela; Birinci rek’atta Fatihadan sonra "Elemtere"yi okumuş ise, ikinci rek’atta "Liîlâfiyi" okuması gerekir, doğru olan budur. Birinci rek’atta "Liîlâfi"yi okuyup ikinci rek’atta "Elemtere"yi okumak tersine okuyuştur ve mekruhtur. Birinci rek’atta bilmeyerek fatihadan sonra "Kul eûzü birabbinnas"’ı okusa, ikinci rek’atta da onu tekrar eder. Eğer kasıtlı olarak okursa mekruhtur. Ancak yine aynı sûreyi okur.
20. Birinci rek’atta bir sureyi"okuyup ikinci rek’atta arada bir sûre atlayarak öbür sûreyi okumak.
Şöyle ki: Birinci rek’atta "Elemtere"yi okusa, ikinci rek’atta "Liîlâfi"yi okuması gerekirken bunu atlayıp "Eraeytellezi "yi okumak mekruhtur: Fakat iki veya daha fazla sûre atlayarak okumak mekruh değildir.
21. Bir rek’ atta, aralarını bir veya birkaç sûre atlayarak iki sure okumak. (İki sûreyi bir rek’atta ara vermeden peşpeşe okumak mekruh değildir.)
22. Namazda güzel kokulu bir şeyi koklamak. (Kendi isteği dışında burnuna koku gelmesi mekruh değildir.)
23. Secdede el ve ayak parmaklarını kıbleden çevirmek.
24. Ellerini rükûda dizlerine, oturuşlarda uylukları üzerine ve ayakta iken sağ eli sol el üzerine koymamak.
25. Gözlerini yummak. (Ancak namazda huşu ve huzuru ihlâl eden şeyleri görmemek için gözlerini yumması mekruh olmaz.) .
26. Gözlerini yukarıya dikmek. .
27. Namaza aykırı "amel-i kalil=az iş"’de bulunmak. (Üzerinden bir kıl koparmak gibi)
28. Ağzında erimeyen bir şey bulundurmak. (Ağzına şeker gibi bir şey koyup tadı boğazına giderse namaz bozulur.)
29. Sıcak, soğuk veya yerin sertliği gibi bir zorunluluk olmadığı halde secdeyi sarığın dolamı üzerine yapmak.
30. Burnunda bir özür yokken sadece alın üzerine secde etmek.
Çünkü secdede alnı yere koymak farz, burnu yere koymak vaciptir. Özürsüz olarak vacibin terk edilmesi mekruhtur. Ancak burnu yere koyup, özürsüz olarak alın yere konulmadığı takdirde namaz sahih olmaz.
31. Yol üzerinde, hamam içinde, yıkanılan yerde, mezarlıkta, (namaz için ayrılan yer hariç) çöplükte, hayvan kesilen yerde, pisliğe yakın yerde, sahibinin rızası olmayan yerde namaz kılmak.
32. Tuvalete çıkmak için sıkıştığı sırada namaz kılmak. (Bu durumda olan, eğer vaktin çıkmasından korkmuyorsa tuvalete çıkıp rahatladıktan sonra abdest alıp namazı yeniden kılar. Vaktin çıkmasından korkarsa öylece namazını tamamlar.)
33. Düzgün olmayan ve başkasının yanına çıkamayacağı bir elbise ile namaz kılmak.
Nitekim Hz. Ömer bir adamın, düzgün olmayan bir kıyafetle namaz kıldığını görünce, ona:
– Seni bu kıyafetle bazı insanlara göndersem gidermisin " diye sordu.
Adam :
Hayır diye cevap verdi
Bunun üzerine Hz. Ömer:
– Allah Teala, huzuruna düzgün kıyafetle çıkılmaya daha layıktır, dedi.
34. Arzu ettiği bir yemek hazır iken namaza durmak.
35. Ayetleri, rükû ve secdelerdeki tespihleri el ile saymak. (Kalben saymak mekruh değildir, dil ile saymak namazı bozar.)
36. İmam, bir zir’â miktarı (yaklaşık 22 cm.) yüksek veya aynı miktar alçak yerde tek başına bulunmak.
37. Önündeki saf ta açık yer varken arkada namaza durmak.
38. Bir canlının resmi üzerine secde etmek. Canlı resmi bulunan elbise ile namaz kılmak. Namaz kılanın, önünde, sağında, solunda, başı üstünde ve arkasında canlı resmi bulunmak.
Ayakta duran kişi, yerdeki resmi dikkat etmedikçe göremeyecek derecede küçük olursa veya büyük olup başı bulunmazsa yahut da cansız bir varlığa ait resim ise namaz mekruh olmaz. Cepte veya cüzdandaki resimli para ve
kimliklerle de namaz kılmak mekruh değildir.
39. Önünden insan geçebileceği zannedilen yerde namaz kılarken önüne sütre " koymamak.
"Sütre" bir arşın (yaklaşık 68 cm.) veya daha fazla uzunlukta bir ağaç veya başka bir şeydir. Önünden insan geçebileceğini tahmin eden kimsenin, namaza başlamadan sütreyi secde edeceği yerin biraz ilerisine dikmesi müstehap, dikmemesi mekruhtur. Böyle bir yerde cemaatle namaz kılınıyorsa imamın önüne sütre dikilmesi yeterlidir.
Namaz kılınan yer sert olup sütre dikilecek durumda olmaz veya sandalye gibi ayakta durabilecek bir şey bulunmazsa sütreyi uzunlamasına önüne koyar, sütre yoksa bir çizgi çizer.
Namaz kılan kimse, önünde sütre olsun veya olmasın, önünden geçeni uzaklaştırmaya çalışmamalıdır.
Ancak, baş, göz veya el işareti ile yahut "Sübhânellah" diyerek önünden geçmeyi önleyebilir. Erkekler önünden geçmeyi önlemek için okuyuşu yüksek sesle yapabilir. Kadınlar sağ elini sol eli üzerine vurabilir. Kabe’yi tavaf edenler orada namaz kılanların önünden geçebilir.
40. Kor halinde olan ateşe karşı namaz kılmak. (Önünde bulunan mum. kandil ve lambaya karşı namaz kılmak mekruh değildir.)
Cevap: Diyanet İslam ilmihali: Namazın Mekruhları
EHLİMAN
Namaz kılarken her şeyden önce Allah’ın huzurunda olduğumuzu unutmamak gerekir.Buna uygun olarak oramızı buramızı kaşımak sallanmak yada hareket etmek doğru olmaz.Rükuda secdede kıyam da tam olarak düzgün olarak yapmak gerekir.
Kayıtsız Üye
– 19 maddede okunabilecek sürelerin sırayla olması hususundan bahsedilmis en sık okunan süreleri sırasıyla yazabilir misiniz? Tesekkurler
– Namaz kilarken bazen iki küçük cocugum var gelip kucagima ve secde edecegim yere oturuyorlar ne yapmalıyım nasıl davranmaliyim anlayamayacak kadar kucukler simdiden teşekkür ederim
Yorum: Diyanet İslam ilmihali: Namazın Mekruhları
arifselim
– Kuranı kerimdeki sıralama Fatihadan başlar ve 114 sure olarak devam eder. Bu sıralamaya farz namazlarda uymak sünnettir. Bu surelerden kısa olan ve en çok son 10 okunan sureler aşağıdaki gibidir:
1. Fil2. Kureyş
3. Maun
4. Kevser
5. Kafirun
6. Nasr
7. Tebbet
8. İhlâs
9. Felak
10. Nas
– Çocukları incitmeden ya hafif kenara itebilirsin veya az sağa veya sola secdeni yapabilirsin. Bunun namazına bir zararı yoktur.
Kayıtsız Üye
Borç verdiğim paranın zekâtını vermelimiyim?(nezaman ödeyeceği belli değil.)yoksa parayı aldıktan sonramı verilir?
arifselim
Borç olarak verilen paranın da zekatı verilir. Ancak eğer ne zaman alacağı belli değilse o zaman parasını alana kadar erteleyebilir. Parasını aldığında geçen tüm senelerin zekatını vermesi gerekir.
Acizanekul
Kiraatta sabit bir noktaya bakmak mi gerekir bazen goz kayabiliyor iki uc kere farkli noktalara
sedatt
Kıraatta secde yerine bakılır göz başka yerlere kaysa da bu namaza engel olmaz.
Kayıtsız Üye
Secdeden kalkarken ellerinle destek almak mekruh diye biliyorum. Zira dizlerim rahatsız desteksiz kalkamıyorum.
namazın mekruhları, namazın mekruhları diyanet, namazın mekruhlari